Slachtprijzen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:57

Mensen die er geen ervaring mee hebben geven er vaak hun eigen draai aan.. :)
Slachten is vies.. bloed.. geur van dood.. enge mannen.. geweld...vechten...

Evenals met inslapen...
Spuiten, dood voelen, vechten, dierenarts, angst...

Maar oordeel gewoon NIET als je er niet met je neus bovenop hebt gestaan.... :\
Sterker nog, ik heb zelf geschoten, ik wéét hoe het is om te doen, om een dier recht in de ogen aan te kunnen kijken in z'n laatste seconden, om die rust te zien, geen angst... En dan is het voorgoed gebeurt!

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:59

paulinebes schreef:
En dan kies je voor de minst slechte optie, in mijn ogen. En als geld/handel daarin geen rol speelt, dan begrijp ik de keuze voor de slacht al helemaal niet. Dan kies je, als dat enigszins mogelijk is, voor inslapen "thuis/pensionstal", in de eigen omgeving, op de plek waar de minste stress is.

Je kunt dus niet altijd de ellende bij een dier weghouden, maar als het in je macht ligt, waarom zou je het dan laten.

Maak je verhaal dan ook af... want wat gebeurt er als je paard wordt ingeslapen in het weekend? Dan kun je nog een paar dagen tegen een dood paard aan kijken (ook je buren en verkeersdeelnemers) voordat Rendac komt.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:00

Jolliegirl schreef:
Voor de mensen die denken dat paarden als grof vuil bij de slacht gebracht worden :

Bekijk de topics maar eens over de excursies die ik georganiseerd heb altijd..
Je schrikt wat je tegenkomt aan foto's van blesures...
paarden onder de mok, kapotte pezen, onder de kankerbulten, ouderdom enz. enz.
En geloof me.. Ik heb er geen problemen mee dat een 45 jarig shetje naar de slacht gaat, dat was gewoon einde leven,mooi leven gehad, klaar. En nee dat leverde niéts op. t ging de eigenaar erom dat het snel gebeurt was.

En oordeel dan nog eens een keer :)

[BM] Verslag Excursie Nijkerk 2011
Het paard met allemaal tumoren.
En een 1.5!!! jarige ruim met een volledig ontstoken been waar blijvende schade aan was.

Ik oordeel niet; ik geef aan hoe ik het wel of hoe ik het niet zou doen en wat mijn argumenten daarbij zijn. Duidelijk moge zijn dat je sommige paarden niet meer in leven moet houden, omdat ze ondraaglijk lijden. De discussie gaat er slechts om hoe help je hem/haar tot/bij dat einde. Of naar slacht sneller is dan inslapen door de dierenarts bij het 45 jarige shetje.... als dat bij mij zo zou werken zou ik een andere dierenarts nemen :)

Jolliegirl

Re: Slachtprijzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:02

Je voelt je aangesproken, als je niet oordeelt hoef je je niet aangesproken te voelen ;) :)
Mijn tekst is voor de mensen bedoeld die onzin uitkramen, en die voelen zichzelf wel aangesproken.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:04

Ellie_F schreef:
paulinebes schreef:
En dan kies je voor de minst slechte optie, in mijn ogen. En als geld/handel daarin geen rol speelt, dan begrijp ik de keuze voor de slacht al helemaal niet. Dan kies je, als dat enigszins mogelijk is, voor inslapen "thuis/pensionstal", in de eigen omgeving, op de plek waar de minste stress is.

Je kunt dus niet altijd de ellende bij een dier weghouden, maar als het in je macht ligt, waarom zou je het dan laten.

Maak je verhaal dan ook af... want wat gebeurt er als je paard wordt ingeslapen in het weekend? Dan kun je nog een paar dagen tegen een dood paard aan kijken (ook je buren en verkeersdeelnemers) voordat Rendac komt.

Ik snap wel wat je bedoelt, maar voor mij is dat geen argument. Het gaat mij om de weg naar de dood toe en wat naar mijn idee het beste/rustigste voor het paard is. Dat het paard daarna (oneerbiedig) langs de weg ligt en pas na het weekend opgehaald wordt door zo'n grote vrachtwagen...is voor mij gevoelsmatig heel naar en voor de buren/verkeersdeelnemers misschien ook, maar het paard merkt daar in ieder geval niets meer van.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:05

paulinebes schreef:
Ik oordeel niet; ik geef aan hoe ik het wel of hoe ik het niet zou doen en wat mijn argumenten daarbij zijn. Duidelijk moge zijn dat je sommige paarden niet meer in leven moet houden, omdat ze ondraaglijk lijden. De discussie gaat er slechts om hoe help je hem/haar tot/bij dat einde. Of naar slacht sneller is dan inslapen door de dierenarts bij het 45 jarige shetje.... als dat bij mij zo zou werken zou ik een andere dierenarts nemen :)

Je moet dan misschien eens vanuit de ik-vorm gaan praten. Dan praat je over wat JIJ vind en wat JOUW argumenten daarbij zijn. Je geeft nu aan dat 'men' er zo niet over kan denken. Dat doe je in je post waar ik op reageer ook al.
Je geeft daar aan dat het duidelijk moge zijn dat 'je' dat 'je' paar niet aandoet. Daarmee leg je mensen woorden in de mond die ze niet willen hebben. :)

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:10

Amaris schreef:
paulinebes schreef:
enneh lolleke,
ik hak helemaal niets onderuit.. ik spreek alleen vanuit mezelf (lees mijn reacties maar eens goed): hoe ik erover denk en hoe ik het ervaar. Het enige wat ik doe is mijn mening verdedigen en ik hoop anderen te overtuigen. That's it, niet meer en niet minder. Dat mijn mening, die ik probeer te onderbouwen, kennelijk een gevoelige snaar raakt....jammer dan.
Ik betitel echter niemand als " dom" en ook niet dat anderen " onzin uitkramen (yvank)"; daarmee sla je iedere discussie namelijk dood (om maar in de termen te blijven). Het zou fijn zijn als andere forumleden ook dat respect kunnen opbrengen naar mij toe. Probeer uit te leggen waarom ik ongelijk heb of zeg niets.
En ik snap dat deze hele discussie eigenlijk off topic is...

zal ik dan ook nog wat over de slachtprijzen zeggen?...ze zijn laag :). Laat je paard naar Italië transporteren...levert het veel meer op. Daar zijn ze dol op paardenvlees.

tja paulinebes, ik ga toch liever uit van de ervaringen van jolliegirl die al honderden paarden bij de slacht heeft gezien, dan jij die duidelijk niet weet waar ze het over heeft.

Waarop baseer je dat ik niet weet waarover ik het heb?
Als je al honderden paarden geslacht hebt zien worden, wordt het misschien ook vanzelf normaal..en krijg je wellicht ook een eenzijdige kijk. Ik zeg niet dat het zo is...maar het zou kunnen...

essie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:11

Ellie_F schreef:
Of een paard wel of niet weet dat het geslacht gaat worden, kan niemand beantwoorden. We kunnen niet even met ze in gesprek gaan. We kunnen alleen maar interpreteren en dat wordt mede beïnvloed door onze eigen voor- en afkeuren. Maar stel dat het paard voelt dat dit het eind station is. En dan...? Hoort dat niet bij het leven? Een paard in laten slapen gaat bij een goede dierenarts gewoon goed en verloopt rustig. Denk je dat een paard dan niet voelt dat het einde nadert? En wat is er mis mee dat een paard kortdurend voelt dat hij dood gaat. Denk je dat dit bij dieren in het wild anders gaat. En niet alleen in het wild, onze kat nam de benen toen hij ging sterven. We vonden hem ergens tussen de bossen terug. En bij mensen? De dood hoort bij het leven en helaas kun je niet altijd ellende bij een dier (en mens) weghouden.

mooi gesproken ,het is de realiteit!

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:12

Ik neem het gevoelsmatige stukje ook mee Paulinebes want daar draait dit hele onderwerp juist om. Je kiest het geen waarmee je gevoelsmatig door een deur kunt en weeg het hele proces van a tot z voor jezelf af.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:17

Jolliegirl schreef:
Thuis schieten word helaas niet veel gedaan ivm regeltjes, milieu e.d...

Heel zonde, het zou de oplossing zijn voor zoveel mensen.

Maar niet onmogelijk toch? Maar wel jammer dat het zo lastig inderdaad! Het zou mij in sommige gevallen de ideale oplossing lijken!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:19

paulinebes schreef:
Waarop baseer je dat ik niet weet waarover ik het heb?
Als je al honderden paarden geslacht hebt zien worden, wordt het misschien ook vanzelf normaal..en krijg je wellicht ook een eenzijdige kijk. Ik zeg niet dat het zo is...maar het zou kunnen...

Dit kan heel goed :j Alleen ik ben inmiddels uit dat slachtwereldje vertrokken. :)
En blijf ik ook kijken naar de ervaringen met inslapen.
Dus ik denk dat het bij mij niet op gaat. Laat m'n paard net zo lief slachten als inslapen, t is maar net wat uitkomt en sneller is voor het dier. :)

Marcella : t is niet onmogelijk.
Maar je moet verbloeden, dit moet je opvangen..Hoe ga je dat doen als je paard op de grond ligt?
Verbloed je niet, zal de dierenarts je paard dood moeten verklaren of nog een spuit moeten geven zodat het hart stopt. het schieten maakt enkel hersendood.
Het hart stopt vanzelf na een aantal minuten,maar dit is stressvolle tijd voor de eigenaar (Wel dood/niet dood is vaak een vraag die spookt,maar ze zijn hersendood)

't kan wel.. 't kost je alleen goed geld. :)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:19

Jolliegirl schreef:
Voor de mensen die denken dat paarden als grof vuil bij de slacht gebracht worden :

Bekijk de topics maar eens over de excursies die ik georganiseerd heb altijd..
Je schrikt wat je tegenkomt aan foto's van blesures...
paarden onder de mok, kapotte pezen, onder de kankerbulten, ouderdom enz. enz.
En geloof me.. Ik heb er geen problemen mee dat een 45 jarig shetje naar de slacht gaat, dat was gewoon einde leven,mooi leven gehad, klaar. En nee dat leverde niéts op. t ging de eigenaar erom dat het snel gebeurt was.

En oordeel dan nog eens een keer :)

[BM] Verslag Excursie Nijkerk 2011
Het paard met allemaal tumoren.
En een 1.5!!! jarige ruim met een volledig ontstoken been waar blijvende schade aan was.

Deze heb ik toen gezien ja! vond dat heel mooi een leerzaam om te kijken. Hierdoor is mijn mening over slachten completer geworden en zie ik er ook absoluut in bepaalde gevallen vele voordelen in!

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:21

Lolleke schreef:
paulinebes schreef:

Je moet dan misschien eens vanuit de ik-vorm gaan praten. Dan praat je over wat JIJ vind en wat JOUW argumenten daarbij zijn. Je geeft nu aan dat 'men' er zo niet over kan denken. Dat doe je in je post waar ik op reageer ook al.
Je geeft daar aan dat het duidelijk moge zijn dat 'je' dat 'je' paar niet aandoet. Daarmee leg je mensen woorden in de mond die ze niet willen hebben. :)

Lees nogmaals mijn reacties: ik doe niets anders dan vanuit de " ik-vorm" praten en " naar mijn mening", "bij mijn paard/dieren" " in mijn ogen"...ik zou niet weten hoe ik nog meer vanuit mijzelf moet praten. Ik ben wel overtuigd dat als ik hier weer voor kom te staan dat ik het goede doe, anders zou ik het niet doen... Ik probeer niemand iets op leggen. Ben grote voorstander van vrijheid van meningsuiting en heftige discussies ga ik niet uit de weg, dat moet gewoon kunnen.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:22

Jolliegirl schreef:
Marcella : t is niet onmogelijk.
Maar je moet verbloeden, dit moet je opvangen..Hoe ga je dat doen als je paard op de grond ligt?
Verbloed je niet, zal de dierenarts je paard dood moeten verklaren of nog een spuit moeten geven zodat het hart stopt. het schieten maakt enkel hersendood.
Het hart stopt vanzelf na een aantal minuten,maar dit is stressvolle tijd voor de eigenaar (Wel dood/niet dood is vaak een vraag die spookt,maar ze zijn hersendood)

't kan wel.. 't kost je alleen goed geld. :)

Maar is het kostbaarder dan inslapen?

Ik heb vorige maand een van de katten in laten slapen ivm een kwaadaardige tumor. Bloed onderzoek en inslapen. Rekening daarvan was ook bijna 200,-.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:28

Zie het zo :

Slachten in slachthuis kost niets.
Inslapen kost je een paar 100 euro.

De prijzen van inslapen verschillen nogal per dierenarts.
En dan heb ik het in beide gevallen over het totaalplaatje.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:29

Ik ben wel erg benieuwd naar de kosten van schieten thuis

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:33

enomis123 schreef:
ik heb een kennis die in slachtpaarden doet, bleh! maar die koopt slachtpaarden tussen de 300 en de 500 euro ongeveer, hangt er een beetje vanaf hoe dik ze zijn, een hele dikke pony van rond de 1.50m zit ongeveer op zo`n 450 euro, terwijl een rank paard van rond de 1.68m op zo`n 300 euro zit... vreselijk vind ik t... ik zou mijn paard nooit naar de slacht doen, maar zou m liever dan in eigen omgeving een spuitje laten geven op een groot bed van stro....

Ik vraag me af of dit zo is.
Een hele dikke pony is vaak heel vet en daar gaan ze echt niet zoveel voor betalen lijkt mij, ze willen vlees... :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:35

Marcella_e schreef:

Dan zou je een slager moeten bellen.

En mag de slager je paard meenemen?
Of enkel schieten?

Er moet een dierenarts bij zijn die het paard vooraf keurt, anders mag deze niet geschoten worden.
je betaald dus sowieso uurloon/consult.

Verder komt er veel meer bij kijken.
Ik heb dus werkelijk geen idee wat de totale kosten zijn.

Zwanenpol: Dikke pony's leveren niet meer op nee. Dat is vet, word allemaal weggegooid.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:35

paulinebes schreef:
Volgens mij kan je die discussie niet vaak genoeg voeren..dus daar hoef je niet zo overstuur van te raken, Amaris.

Het argument over het geld, zou ik nog kunnen begrijpen (iets anders dan het ermee eens zijn) als iemand paarden puur als handel ziet of als je geen geld hebt om een dierenarts te betalen. Maar het argument " het is beter voor sommige dieren om geslacht te worden dan in te laten slapen" die vind ik wel heel bijzonder.
"Respectvol geslacht worden", werkt voor mij op een of andere manier ook niet.

Misschien moet je eens stil staan bij het moment dat een paard of dier bij de slacht aankomt, na al een spannende reis in de trailer. Bij een slachthuis worden dag in dag uit dieren dood gemaakt, er vloeit bloed en er is angst. Een dier en in het bijzonder een paard voelt en ruikt dit. Het gaat mij met name om de weg naar en het moment voor zijn dood (want het daadwerkelijk doden zal ongetwijfeld snel gaan); dat is iets wat ik mijn paard niet zou willen aandoen.

_/-\o_

Mijn paard is ingeslapen, ze viel DIRECT dood neer, heeft er niks van gemerkt. Gewoon op haar eigen land met haar eigen maatjes die ook op een prachtige manier afscheid van haar hebben mogen nemen. Beter kan niet...

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:41

Jolliegirl schreef:
Marcella_e schreef:

Dan zou je een slager moeten bellen.

En mag de slager je paard meenemen?
Of enkel schieten?

Er moet een dierenarts bij zijn die het paard vooraf keurt, anders mag deze niet geschoten worden.
je betaald dus sowieso uurloon/consult.

Verder komt er veel meer bij kijken.
Ik heb dus werkelijk geen idee wat de totale kosten zijn.

Zwanenpol: Dikke pony's leveren niet meer op nee. Dat is vet, word allemaal weggegooid.

Hij zou hem mee mogen nemen als het mij ooit gebeurt. Maar hij is nu nog maar 8 dus ik hoop toch nog wel even van hem te mogen genieten! :D Ik denk misschien weet iemand het toevallig. Ik ga geen slager lastig vallen met deze vraag, omdat ik nu niet in die positie zit.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:42

Het is geen lastigvallen. Je bent altijd vrij om informatie te vragen.
Dat is nooit een probleem.
Het is juist verstandig om je vooraf geïnformeerd te hebben. :)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:44

Lottie84 schreef:
_/-\o_

Mijn paard is ingeslapen, ze viel DIRECT dood neer, heeft er niks van gemerkt. Gewoon op haar eigen land met haar eigen maatjes die ook op een prachtige manier afscheid van haar hebben mogen nemen. Beter kan niet...

Ja hoor. Dat kan heel goed. Zeker met een paard die het zelf al een beetje opgegeven heeft of echt niet meer kan.

Ik ben niet tegen inslapen maar ook niet tegen slachten. Het zou voor mij situatie en paard afhankelijk zijn. Als zou ik bij schieten het wel graag thuis willen doen.

Mijn kat ging ook heel snel, maar beest zat vol met kwaadaardige tumoren en kon niet meer.

Greentea01

Jolliegirl schreef:
Het is geen lastigvallen. Je bent altijd vrij om informatie te vragen.
Dat is nooit een probleem.
Het is juist verstandig om je vooraf geïnformeerd te hebben. :)

daar heb je ook een goed punt inderdaad

paulinebes

Lottie84 schreef:
paulinebes schreef:
Volgens mij kan je die discussie niet vaak genoeg voeren..dus daar hoef je niet zo overstuur van te raken, Amaris.

Het argument over het geld, zou ik nog kunnen begrijpen (iets anders dan het ermee eens zijn) als iemand paarden puur als handel ziet of als je geen geld hebt om een dierenarts te betalen. Maar het argument " het is beter voor sommige dieren om geslacht te worden dan in te laten slapen" die vind ik wel heel bijzonder.
"Respectvol geslacht worden", werkt voor mij op een of andere manier ook niet.

Misschien moet je eens stil staan bij het moment dat een paard of dier bij de slacht aankomt, na al een spannende reis in de trailer. Bij een slachthuis worden dag in dag uit dieren dood gemaakt, er vloeit bloed en er is angst. Een dier en in het bijzonder een paard voelt en ruikt dit. Het gaat mij met name om de weg naar en het moment voor zijn dood (want het daadwerkelijk doden zal ongetwijfeld snel gaan); dat is iets wat ik mijn paard niet zou willen aandoen.

_/-\o_

Als het dan toch moet...dan maar zo. Fijn dat die mogelijkheid er was en dat jij het mogelijk hebt gemaakt! _/-\o_

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:45

Marcella_e schreef:
Lottie84 schreef:
_/-\o_

Ja hoor. Dat kan heel goed. Zeker met een paard die het zelf al een beetje opgegeven heeft of echt niet meer kan.

Ik ben niet tegen inslapen maar ook niet tegen slachten. Het zou voor mij situatie en paard afhankelijk zijn. Als zou ik bij schieten het wel graag thuis willen doen.

Mijn kat ging ook heel snel, maar beest zat vol met kwaadaardige tumoren en kon niet meer.

Ze had het niet opgegeven, was een oersterk paard van 12 jaar. Er zijn diverse mogelijkheden om in te slapen.
Deze manier was fantastisch, River heeft niks gemerkt.