ongeluk door boom in bos .wie helpt me

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:16

is dit echt serieus
ik hoop van niet want dit is zwaar belachelijk.
niet meer in een bos rijden aub want is niet verantwoord voor julie dat zie je maar weer.
het lijkt wel amerika _/-\o_ _/-\o_

OnlyFroukje

Re: ongeluk door boom in bos .wie helpt me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:24

Volgens mij ben 1 jij verantwoordelijk voor je paard en als je buitenrijd heb is het je eigen verantwoording, kun je wel een schuldige willen aanwijzen maar wie rijd er buiten?
2 het is de afgelopen dagen giga aan het waaien, dus ja dat er wel eens wat omvalt? Ze kunnen niet overal te gelijk zijn om zooi op te ruimen, en als een pony al schrikt van een andere pony vind ik het niet eens vertrouwd om naar buiten te gaan, mijn paard ging er vandoor omdat hij een hertje zag kijken onder bosjes door, moet ik nu die hert aansprakelijk stellen? ja sorry hoor, vind dit een beetje raar eigen verantwoording..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:38

keona schreef:
is dit echt serieus
ik hoop van niet want dit is zwaar belachelijk.
niet meer in een bos rijden aub want is niet verantwoord voor julie dat zie je maar weer.
het lijkt wel amerika _/-\o_ _/-\o_

Nee, ik zeg niet dat het zo gaat; ik beschrijf wat er mogelijk ZOU KUNNEN gebeuren.
Je mag van de bosbeheerder namelijk wel een zekere mate van onderhoud verwachten, maar je mag ook van de ruiter in het bos enige kennis van zaken verwachten.

Toen ik van m'n paard storte en m'n enkel brak, heeft mijn ziektekostenverzekeraar ook geinformeerd of er een derde partij bij betrokken was. Dat was in mijn geval niet, dus daar viel geen claim van te maken.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:49

Voordat deze topic word gesloten omdat, tja.. bokt.

Vraag ik me af wat voor een reactie je hebt gekregen van de partij die verantwoordelijk is voor wilde loslopende bomen en takken op ruiterpaden. Ik persoonlijk denk niet dat je er ergens mee komt. Maar ben toch benieuwd. Persoonlijk vind ik het wat vergezocht. Bos = bomen = loslopende takken = soms een natuurlijk sprongetje. En daar hoor je gewoon rekening mee te houden. Het is jammer dat de paarden blijkbaar zo 'in the zone' waren dat ze struikellen, en de ander daarbij schrok. Maar je hebt als ruiter gewoon toch echt zelf de verantwoordelijkheid. Je kunt keren, je kan de paarden even wakker maken voor de naderende sportelement in hun anders rustige rit. Of gewoon niet een paard meenemen dat van elke molshoop verwacht dat er een haai met een laser zit.

Mare, laat het ons weten. Ben benieuwd.

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:08

joyce B schreef:
Gelukkig is dat bij ons wel geregeld. Maar goed het gaat hier denk ik om een tiener en dan ben je afhankelijk van je ouders.

Maar ik verbaas me wel over de claimbehoefte. Zeker bij zo iets. Zelfs als er een flinke boom bovenop je valt in een bos bij flinke wind zou het niet in me opkomen. Alleen als iemand bezig was hem om te zagen zonder een ruim stuk af te zetten en te waarschuwen dat ze bomen aan het omzagen zijn, dan zou je misschiennog kunnen spreken vanonverantwoord handelen van iemand. Als er met storm een boom over de weg ligt (of erger... Op je valt...), wordt hij natuurlijk zo snel mogelijk weer weggehaald, maar dan wordt de eigenaar van de weg toch ook niet gelijk aansprakelijk gesteld? Bij onze auto konden we de schade bij de eigen autoverzekering claimen gelukkig, maar dan moet je wel voldoende dekking hebben, en daar kies en betaal je dan ook voor.

Er staat dat ze 29 is. Niet echt een tiener meer haha.

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:13

ik denk staatsbosbeheer die mooet het opruimen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:28

Eerder de eigenaar van de pony die haar pony niet onder controle had... Het schrikken van een paard is een eigen beweging van het paard, dan ben je als eigenaar gwoon aansprakelijk en via wa voor verzekerd.

Van een 29 jarige verwacht je dat die zelf risico's in kan schatten en weet of die het dier onder controle kan houden. Sneu wanneer dan met zoiets geprobeerd wordt de aansprakelijkheid te verschuiven. Verder is aandprakelijkheid meestal een verzekeringskwestie. Laat hen het dan ook maar uitzoeken toch?
Een tak op de grond is wel wat anders dan dat je bijv. Te dicht gepasseerd wordt of met veel lawaai en daardoor een ongeluk ontstaat.
En wanneer je buiten in de berm rijd en je paard stapt in een konijnenhol en breekt het been dan is dat toch ook gewoon pech? Of wil je dan ook de gemeente of provincie aansprakelijk stellen?

Of wellicht dat je verplicht op het ruiterpad moet en er dan een onzichtbaar gat of moeras zit waar je paard ineens in wegzakt. Denk aan die boobytraps op paden in Gelderland enkele jaren geleden...

Op het strand wordt de mogelijkheid van drijfzand vaak wel aangegeven, maar dat is omdat het zo verraderlijk en slecht zichtbaar is. Daar hebben al heel wat combi's ongelukken mee gehad. Wat je er mee bereikt als je alles maar wil claimen is dat je straks nog minder plekken hebt waar je mag komen met je paard. Dat zou echt balen zijn!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:43

nanjaluna schreef:
Zondag midag zijn we uitrijden geweest met de paarden .met ze drieen ,
We liepen rustig over het ruiterpad .
1 van de paarden strukeld over een boom die over het ruiterpad ligt raakt de 2e pony .in paniek rent ze weg me vriendin valt er ad en breekt haar ARM in drie stukken. Ze wordt nou geopereed.

Maar mij vraag is kan ik de gemeente of natuurmonumenten aansprakelijk stellen of is het ons ligen schuld ????

CSI boom dus.
Van wie is dat ruiterpad?
Daar kan je melden dat er een boom op het ruiterpad ligt en dat er een ongeval is gebeurd daardoor.
Dan zullen ze zeker de boom opruimen om een ander ongeval voor eventuele andere ruiters/menners uit te sluiten. :)*
Ik raad je dus aan eerst uit te zoeken van wie het ruiterpad is en de gevallen boom te melden.
Als verdachte zeker.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 20:46

Dit kan toch niet serieus zijn... Klinkt me erg amerikaans in de ogen. Ik ben gisteren gestruikeld over een graspol, kan ik toch ook niet de gemeente aansprakelijk stellen? Er bestaat ook zoiets als pech hior...

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:42

Als je zoiets hier voor zou brengen zouden ze je vierkant uitlachen.

"Sorry mevrouw maar als u niet kundig genoeg bent om uw paard onder controle te houden of een klein sprongetje te maken dan hoort u niet thuis op de weg of in het bos".

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 18:51

*plaatsvervangende schaamte* Is dit een grap?!? :o

Ik denk niet dat je enige kans op slagen hebt; jullie hebben er zelf voor gekozen om over de boom te stappen. Zij is gevallen doordat jouw paard struikelde, niet omdat haar eigen paard over de boom struikelde.

Ben trouwens wel benieuwd waar je denkt dat het geld voor onderhoud van het ruiterpad straks vandaan moet komen als de gemeente geld verliest door dit soort onzin? Al is daar natuurlijk een makkelijke oplossing voor ... :(

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:42

Is je vriendin eigenaar van de pony waar ze op reed? Zoniet (en ook haar ouders of familie niet), dan kan daar nog een mogelijkheid liggen. De pony schrok. Dat is zijn eigen energie. De aansprakelijkheid voor schade ten gevolge van eigen energie van een huisdier kan dan wellicht bij de eigenaar liggen. Als ze zelf eigenaar is, gaat dit niet op.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:46

Marita schreef:
Is je vriendin eigenaar van de pony waar ze op reed? Zoniet (en ook haar ouders of familie niet), dan kan daar nog een mogelijkheid liggen. De pony schrok. Dat is zijn eigen energie. De aansprakelijkheid voor schade ten gevolge van eigen energie van een huisdier kan dan wellicht bij de eigenaar liggen. Als ze zelf eigenaar is, gaat dit niet op.

En dan gaan we daarna nog even praten over het item 'eigen schuld'... :j

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:46

Het spijt me wel maar als je mij vraagt vind ik het nogal schandalig dat je er überhaupt al over nadenkt dat je hiervoor iemand aansprakelijk wilt stellen.. Ongelukjes gebeuren. Moet je daar altijd iemand verantwoordelijk voor houden?

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:57

Ten eerste moest ik nogal lachen om je titel. Ten tweede maak je geen kans denk ik. Ik heb op het moment zelf een zaak lopen ( ook ongeluk met paard, ipv arm in drie stukken rug in drie stukken ) dus ik zal het je proberen uit te leggen hoe het mij uitgelegd is. Als eigenaar van een paard ben je verantwoordelijk, dus aansprakelijk, als iemand een ongeluk met jouw paard krijgt. MITS dit paard GEEN aanleiding had om je er af te gooien/achterover te klappen noem het maar op. Je geeft zelf de aanleiding al aan dat die pony/paard een aanleiding had, althans waar het van schrok, en dus denk ik, weet ik 99 % zeker, dat je geen poot hebt om op te staan. Of je vriendinnetje dan. Want neem aan dat je dit voor haar plaatst?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 21:58

Marita schreef:

Ja, dit zijn leuke voorbeelden voor verzekeringsrecht. ;)
Maar de complete schade-afdeling zal, na in de broek gepiest te hebben van het lachen, nieuwe onderbroek en broek gekocht in de stad, nieuwe aanwinsten showen op de afdeling, een dergelijke claim afwijzen.
En ik heb het niet over de ziektekostenverzekeraar, die betaalt gewoon.
Maar hier zal geen letselschade uitbetaald gaan worden; zou wel nieuwsgierig zijn wat de reden van afwijzing zou zijn.
* waar is hier de smiley die met een bak popcorn verder afwacht?*

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:01

Marita schreef:

Als zij op iemand anders pony reed maakt ze alsnog geen kans. Dat is alleen zo als de pony werkelijk uit het niets, en geen enkele aanleiding had om zo te reageren, haar er af zou gooien.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:17

Rhodos schreef:
Het spijt me wel maar als je mij vraagt vind ik het nogal schandalig dat je er überhaupt al over nadenkt dat je hiervoor iemand aansprakelijk wilt stellen.. Ongelukjes gebeuren. Moet je daar altijd iemand verantwoordelijk voor houden?

Toch niet helemaal.
Je mag van een bosbeheerder een zekere mate van onderhoud van de paden verwachten.
Ik ben weleens door bossen gereden waarbij dat onderhoud meer dan duidelijk te wensen over liet en waar best wat situaties waren te vinden die redelijk uitnodigden tot ongelukken. In zo'n geval zou dat best weleens vervelend uit kunnen pakken voor een bosbeheerder.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:28

Nee, ik denk het niet.
Hooguit wanneer een boom al tijden scheef staat en dreigt te vallen over een pad (niet door de storm van gisteren)
Recent zelf meegemaakt Ik heb SBB gewaarschuwd. Ze hebben 'm vervolgens omgekapt.

Tip voor TS. Ga de volgende keer in een bos rijden zonder bomen ... :x Heb ik het toch gezegd
Laatst bijgewerkt door senna21 op 02-10-12 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:29

Ja, Ikke als je op je strepen gaat staan kan je maar zo iemand aansprakelijk stellen en een vergoeding eisen.. maar eerlijk gezegd ben ik daar wel een beetje wars van. Ik wil de discussie helemaal niet voeren wie wel of niet waarvoor verantwoordelijk is en of je wel of niet ergens recht op hebt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:35

Rhodos schreef:
Ja, Ikke als je op je strepen gaat staan kan je maar zo iemand aansprakelijk stellen en een vergoeding eisen.. maar eerlijk gezegd ben ik daar wel een beetje wars van. Ik wil de discussie helemaal niet voeren wie wel of niet waarvoor verantwoordelijk is en of je wel of niet ergens recht op hebt.

Het gaat mij niet zozeer om dat bos of die schuldige, maar om de mentaliteit die erachter zit (zo je wil: het gebrek daaraan). In een bos kun je je wel wat permiteren; op andere plaatsen niet......

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 22:38

MarvanTom schreef:
Marita schreef:

Ja, dit zijn leuke voorbeelden voor verzekeringsrecht. ;)
Maar de complete schade-afdeling zal, na in de broek gepiest te hebben van het lachen, nieuwe onderbroek en broek gekocht in de stad, nieuwe aanwinsten showen op de afdeling, een dergelijke claim afwijzen.
En ik heb het niet over de ziektekostenverzekeraar, die betaalt gewoon.
Maar hier zal geen letselschade uitbetaald gaan worden; zou wel nieuwsgierig zijn wat de reden van afwijzing zou zijn.
* waar is hier de smiley die met een bak popcorn verder afwacht?*

Marita zit er niet zover naast hoor MarvanTom :n .

Je zou bij TAO FAQ het verhaal aansprakelijkheid, paarden en verzekeren eens kunnen lezen. Dan kan je zelf gaan bedenken hoe men daar bij een verzekeraar over zal denken ;) .

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 10:00

Persoonlijk vind ik ook dat het eigen verantwoordelijkheid is.
Van iemand die werkt bij Staatsbosbeheer heb ik echter vernomen dat in soortgelijke gevallen (waar ook een boom op het pad lag oid) rechtszaken zijn aangespannen en zijn gewonnen door degenen die klaagden. De beheerder hoort, zoals iemand anders al heeft genoemd, immers de paden schoon te houden. TS maakt dus wel een kans op een vergoeding, als je bereid bent een rechtszaak aan te gaan.

Voor de mensen die geïnteresseerd zijn, het verhaal van de boswachter (ik weet het, het is haast te belachelijk om waar te kunnen zijn):
Er stond een slagboom, waar iemand zijn auto op total loss heeft gereden. Hier is een rechtszaak van gemaakt met als argument dat er geen bord bij stond dat hij er niet onderdoor zou kunnen 8)7

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:32

LDRD schreef:
Marita zit er niet zover naast hoor MarvanTom :n .

Je zou bij TAO FAQ het verhaal aansprakelijkheid, paarden en verzekeren eens kunnen lezen. Dan kan je zelf gaan bedenken hoe men daar bij een verzekeraar over zal denken ;) .

Om heel eerlijk te zijn zou ik niet helemaal verbaast zijn als de ziektekostenverzekeraar gaat onderzoeken in hoeverre de kosten verhaalbaar zijn op (de verzekering van) de bosbeheerder.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 11:36

ik dacht dat het om een meisje van 12 ging maar het gaat dus om een 29 jarige dame :=