Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Angela schreef:In de trailer voeren (los neerzetten in het weiland) kan een optie zijn, maar als het paard de trailer op gaat, een hap brok pakt, en deze buiten de trailer op eet, dan heeft hij zijn "beloning" wel buiten de trailer. Hij moet er wel op, maar kan er net zo hard weer afrennen. Voor je het weet is daarmee je volgende probleem geboren.
Mellis86 schreef:De timing van de flinke klap is nog wel een interessante. Ik heb geleerd dat je de ‘klap’ opbouwd. Ofwel je start met zweepje op de grond, eerste waarschuwing zweep omhoog, daarna tikje, daarna tik. In tijd gaat dit natuurlijk heel snel. Maar wellicht moeten we dat opbouwen gewoon eens achterwege laten. Het erin gaan is niet het grootste probleem, het echte probleem zit in het uitstormen en dan dus de flinke tik te negeren en daarna zich niets meer laat vertellen. Dat laatste gedrag moet veranderd worden. Hij moet gewoon luisteren, niet vragen of hij aub mee wilt, maar zeggen en nu ga je mee. Alleen dat laatste is zo makkelijk nog niet. Ik dacht dat ik het had, maar dat is nu dus niet meer.
Viennanova schreef:Ik lees hier weer van alles, en ook grote onzin. Het ligt niet aan jou, grondwerk in de bak gaat je geen steek verder helpen want zodra die trailer weer in zicht komt is dat allemaal vergeten. Je paard heeft geen angst begrijp ik, maar heeft dit geintje ontdekt en zal dit dan ook lekker volhouden.
Voorwaarts houden naar de trailer toe is dus een probleem. Hij komt stijl omhoog zodra je druk geeft. Die druk zal hij dus moeten accepteren, en op een bepaald moment is dit niet meer goedschiks maar kwaadschiks. Een hengstenketting dus. Onder de kin door, komt hij omhoog, goed hard aantrekken. Zulke geintjes zijn levensgevaarlijk voor jou (misschien de eerste keren een helm op doen?). Hij gaat zich rotschrikken, zo'n ketting is pijnlijk dan, maar zodra hij gehoorzaamt en dus voorwaarts gaat onmiddelijk ontspannen.
Ik zal half geitenwollen-sokken-bokt wel over me heen krijgen, maar wie niet horen wil moet voelen (en ik spreek uit ervaring. Heb door deze methode nu een paard wat superfijn alleen te laden is, overal!).