Ten einde raad, al anderhalf jaar trailerlaad problemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:21

Als het geen angst is maar dominantie zou ik hem gewoon even hard aanpakken, dan ben je er het snelst weer doorheen. Net als Viennanova zou ik dan ook kiezen voor de hengstenketting.
En erop bedacht zijn dat je hem aanpakt zodra je denkt dat ie begint te sputteren, en zeker niet wachten tot hij helemaal geblokkeert is. Probeer hem daarin voor te blijven.
Als je het alleen toch niet meer ziet zitten zou ik Annemarie van der Toorn eens bellen, heb er zelf geen ervaring mee, maar er wel goede en blijvende resultaten van gezien. Succes iig!

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:28

TS ontzettend veel respect voor je doorzettingsvermogen en geduld. Ik ken het probleem, zij het in mindere mate. Bij mij is het gelukkig helemaal opgelost. De oorzaak? Hij wist dat hij mij de baas kon zijn en bleef gewoon liever bij zijn vriendjes op stal. Maar ook de zeer ervaren stalbaas en mijn hoefsmid kregen hem er destijds niet of nauwelijks op. Zodra ik maar iets van stress liet merken bij het laden of boos werd kon ik het helemaal vergeten. De oplossing? De eerste keren ging het met "easyloader" (helpt volgens mij echt wel), longeerlijn erachter en muur erlangs, rust en geduld en brokjes in de emmer voor hem uit. Als ik er vanuit ging dat het toch niet zou lukken viel het meestal mee. Vervolgens altijd heel rustig rijden. Toen hij eenmaal doorhad dat hij er echt niet onderuit kon en dat hij toch altijd weer mee naar huis mocht ging het beter. (Gek genoeg was het terug naar huis bij mij nooit een probleem.) Geleidelijk aan ging het steeds beter, kon ik zelf steeds rustiger blijven. Nu kan ik hem in mijn eentje laden als het moet. Zolang ik maar niet laat merken dat ik dat spannend vindt want dan kan ik het vergeten. Is hij 1x langs de trailer kunnen lopen gaat hij er echt niet meer op zonder dat ik hulp heb van iemand. En dan zie je hem denken o ja nu moet ik toch.. en dat gaat hij. Ik hoop dat je het probleem opgelost krijgt.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:30

Al die trailerlaadmethodes zijn leuk, maar he paard heeft ze allang door. Zorg dat je sneller bent, dus niet eerst afwachten tot hij wat doet, maar al een flinke waarschuwingstik voor je de trailer ingaat. Aandacht moet bij jou blijven.

Heb je al eens een longeerlijn als singel gebruikt? Die via het halster naar de voorstang?
Dan 2 touwen erachter.

Als paarden echt bang zijn ben ik de vriendelijkheid zelve. Maar bij dit soort paarden is het simpel, pak hem even goed aan. Sneller zijn dan het paard. Er gebeuren meer ongelukken als je paardlief de regie laat nemen.

En ja, daarna laden ze echt nog wel.

anoniem45673

Re: Ten einde raad, al anderhalf jaar trailerlaad problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 11:38

@ koper, ik open dit topic voor meningen en ervaringen. Ik weet dat ik zelf kan verbeteren, dat staat al in de OP. Het is niet nodig om dit wellicht een beetje belachelijk te maken. Het is zeker geen wedstrijdje, maar het paard laadt nu eenmaal niet binnen 5 sec (soms wel), het feit dat het enkele keren 3 uur heeft geduurd ben ik niet trots op. Maar ik heb ook niet opgegeven.

Wat mij betreft begint het met de theorie, zonder theorie ook geen timing. Als je niet weet waar je mee bezig bent of je niet verdiept in dingen, kom je er ook niet. Ik heb me enorm verdiept en loop ook tegen mijn eigen grenzen aan, maar na al deze ellende nog steeds gemotiveerd in een oplossing. Het paard toont dit gedrag niet alleen bij mij, maar ook bij andere mensen. Ik ben ook afhankelijk in dit proces en timing van andere mensen. Het is niet alleen ik die niet mijn hoofd moet laten hangen, dit wordt ook van anderen verwacht. Iedereen moet er keer op keer voor de volle 100% bij zijn. Daarmee vraag je nogal wat van ook alle mensen om je heen. Ik heb er heel veel voor over om dit proces gewoon alleen te kunnen doorlopen en mijn paard alleen te laden en dit alleen te leren. Tot nu toe heeft iedereen mij verteld dat dit niet haalbaar is.

Afhankelijk zijn van andere zorgt er mede voor dat ik snel mijn hoofd laat hangen. Ik ben het zat om tijd te vragen van andere mensen. Ik houd niet van afhankelijk zijn.

Als mijn paard weigert, om terug te komen op je vraag, mag hij nooit stilstaan. Hij is zoveel mogelijk in beweging, hij gaat achteruit, zo ver ik wil, we lopen opnieuw aan en weer loopt er iemand mee met druk vanachter (in mijn geval zweepje). Staat hij stil op de klep op een punt waar ik hem wil hebben wordt hij beloond, tot ontspanning en dan gaan we weer verder. Meelopen is geen druk, weigeren is wel druk.

Ik weet dat hij ‘gaatjes’ vindt en daarom niet meegaat, ik vind het alleen moeilijk om al deze gaatjes dicht te krijgen. En met mij de mensen om mij heen. Ik ben nooit alleen en er staan altijd mensen naast die heel goed weten waar ze mee bezig zijn (zoals een gedragsdeskundige voor paarden i.o.). Toch weet hij ons iedere keer voor te zijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:50

Wat een paard...

Ik weet wel van een paard wat ik ken, toen er een bredere trailer kwam ze er veel makkelijker op ging.
Het ging om een 10 cm bredere trailer in haar geval.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:52

En als je hem op het juiste moment een flinke klap onder zijn kont geeft?
Dan bedoel ik gewoon zelf meelopen de klep op alsof er niets aan de hand is en iemand die er achter loopt met een zweep en zodra hij iets inhoud, hoofd omhoog doet, krijgt hij een flink klap onder zijn kont, zo dat hij meteen overtuigd is en er in een keer in staat. Daarna kun je hem belonen.
Het probleem is idd vaak; ze krijgen de kans stil te staan, handler is niet doortastend genoeg of heeft in eerste instantie nog een 'ach wat is er paardje' en daardoor bevestig je het stilstaan. Als je dan na een half uur proberen zat bent en hem aanpakt denkt je paard 'ja hallo, net vond je me nog zielig en lief'.

En heb je de trailer in het land staan en voer je hem daaruit? Daar zou ik zeker mee beginnen, gewoon open neerzetten en brok en hooi voeren in de trailer, eerste dagen kun je dat achteraan op de vloer doen en langzaam meer voorin gaan voeren. Als je hem dag in dag uit 2x daags in de trailer voert zal hij op een gegeven moment de negatieve associatie's vergeten en alleen nog aan brok denken als hij de trailer in gaat.

En als je weg gaat met hem, waar ga je naartoe? Als je altijd naar de veearts gaat is het geen wonder dat hij niet enthousiast is. Probeer te zien hoe hij reageert op een vreemde omgeving en wat hij daar wel en niet leuk aan vind en profiteer daarvan. Zodat hij bij de trailer denkt aan de leuke dingen die er gaan gebeuren.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 11:59

Mijn merrie die ik 10 jaar heb wilde van die 10 jaar 6 jaar niet op de trailer. na een clinic bij Annemarie vd Toorn ging laden prima maar wel met 2 personen (iemand die de stang er achter kan doen). Ook tegen mij is er gezegd dat het een utopie was om het ooit alleen te kunnen. De laatste 2 jaar gaan we heerlijk naar het bos en op wedstrijd en kan ik mijn paard alleen op de trailer zetten, niemand bij nodig.

Er is dus HOOP!! Maar ook een HOOP rotzooi wat betreft methodes. Er zit duidelijk logica in methodes en sommige methodes missen deze logica volledig. Verdiep je eens in grondwerk en vertaal dat naar het trailerladen. Er gaat een wereld voor je open kan ik nu al voorspellen. Onze 4 jarige rent zo ongeveer de trailer op dankzij goed grondwerk.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:00

Mijn paard heeft trouwens ook een fase gehad waarbij hij de trailer niet meer op ging. Ik wilde hem alleen kunnen laden omdat er hier niemand is als ik richting les ga, maar dat heeft (gelukkig geen bloed) zweet en tranen gekost.

Consequent zijn aandacht in de trailer houden, en hem constant voorwaarts (danwel in beweging) houden. Gaat hij achterwaarts? Dat mag, maar dan wel een hoop meters meer als zijn intentie was. Er is maar 1 antwoord op rust, en dat is de trailer op. Staat hij stokstijf op de klep stil? dan heen en weer laten stappen van links op rechts, stapje achterwaars, stapje voorwaarts, zolang er maar beweging in blijft. De eerste keer leg je "de lat" voor rust op een meter voor de trailer. Staat je paard daar netjes in rust stil? Dan belonen, en klaar voor die dag. De dag daarna (of middag als je in de ochtend bezig was) komt die rust bij een been op de trailer. Daarna bij 2 benen, daarna bij 3, daarna bij 4. Daarna bij helemaal op de trailer. Stop alleen als die rust er is, beloon, en geef je paard de vrijheid weer (bijv de wei op). Ik gebruik voor voorwaarts vragen trouwens een stick met string, zodat ik de aanwijzing tot voorwaarts bij zijn achterhand kan geven. Dat is enkel het ophoog doen van de stick, en hooguit ronddraaien met de sting, zonder mijn paard te raken. Gaat hij voorwaarts, dan gaat de stick naar beneden. Zo weet hij dat voorwaarts het juiste antwoord is.

Staat je paard uiteindelijk op de trailer? Dan ga je heel relaxed naast je paard staan te staan. Leer het paard dat het moet wachten, en niet achterwaarts mag voordat jij het aangeeft. Zo heb je ook de mogelijkheid om de stang zelf dicht te doen. Dat duurt een tijd, maar als je maar zeer consequent blijft, zal het kwartje bij je paard echt gaan vallen.

Om het stuk "rust op de trailer" te bevestigen, kun je je paard op de trailer voeren. Let wel: niet met voer de trailer op lokken, maar als hij braaf de trailer op gaat, vast staat en alles dicht is, dan daar te eten geven.

Mijn paard is ondertussen echt altijd zonder problemen of twijfel te laden. Natuurlijk is er wel een keer een terugval geweest, maar door het op dezelfde manier als hierboven aan te pakken (maar dan gewoon 6 keer een dag oefenen, 1 keer per uur) ben je er zo weer doorheen. Ik heb mijn paard nooit geslagen, geschopt of de trailer met longeerlijnen de trailer in moeten dwingen. Wel heb ik hem duidelijk gemaakt dat er maar 1 optie is: de trailer op. Nu hij weet dat hij daar geen keus in heeft, gaat hij het gevecht (voorheen was het stijgeren bij teveel druk, of stokstijf blijven staan op alle andere momenten) niet aan, en loopt in alle rust de trailer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:00

Al moest ik tot 4 uur snachts gaan staan laden, paard gaat er in!!
Echt niet opgeven hoor..!
Daar mee geef je hem een keuze, paard word daar onzeker van en wie beslist er nu?
Ik denk dat je al moet beginnen met de gedachte 'je gaat er in, hoe dan ook' en die houding niet loslaten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:03

In de trailer voeren (los neerzetten in het weiland) kan een optie zijn, maar als het paard de trailer op gaat, een hap brok pakt, en deze buiten de trailer op eet, dan heeft hij zijn "beloning" wel buiten de trailer. Hij moet er wel op, maar kan er net zo hard weer afrennen. Voor je het weet is daarmee je volgende probleem geboren.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:03

@ Angela: Goede uitleg. Gebruik van stick vind ik weer een extra "ding" wat niet nodig zou hoeven zijn en zou ik er dan ook uit trainen.

Vergeet ook niet dat een paard ook vanaf de zijkant van de klep op de trailer kan. Mensen stoppen vaak als ze een pasje naast de klep zetten. Het gekke is dat mijn merrie het liefst vanaf de zijkant de trailer in loopt ipv er recht voor.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:05

Het is toch hetzelfde als rijden:

Je geeft een hulp en bij reactie beloon je deze door te stoppen met het geven van je hulp. Zo niet dan versterk je de hulp totdat je reactie krijgt. Ontspanning is ook de vorm van beloning.

Wachtoefeningen doe ik dagelijks met het rijden. Ook met trailerladen. Dus uit de trailer achteruit rennen is uit den boze.

Herhalen, herhalen, herhalen etc...

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 12:07

@ Annelies, het voeren en ‘leuke dingen doen’ is al eerder naar voren gekomen in het topic. Ik kan begrijpen dat je niet alles leest, dus daarom antwoord ik nogmaals. Ik heb een hele tijd hem 3 x per week gevoerd in de trailer. Mijn paard is niet bang van de trailer, hij is nooit onrustig, eet prima, zweet minimaal en blijft ook prima staan in zijn eentje. Het voeren is helaas geen oplossing, maar wordt nog weleens gebruikt om iig te blijven bevestigen dat de trailer ook leuk is.

Ook neem ik hem weleens mee naar huis waar hij in een klein weitje kan grazen. Trailerladen is zeker niet altijd weg naar rot plekken zoals de vee-arts of wedstrijden.

De timing van de flinke klap is nog wel een interessante. Ik heb geleerd dat je de ‘klap’ opbouwd. Ofwel je start met zweepje op de grond, eerste waarschuwing zweep omhoog, daarna tikje, daarna tik. In tijd gaat dit natuurlijk heel snel. Maar wellicht moeten we dat opbouwen gewoon eens achterwege laten. Het erin gaan is niet het grootste probleem, het echte probleem zit in het uitstormen en dan dus de flinke tik te negeren en daarna zich niets meer laat vertellen. Dat laatste gedrag moet veranderd worden. Hij moet gewoon luisteren, niet vragen of hij aub mee wilt, maar zeggen en nu ga je mee. Alleen dat laatste is zo makkelijk nog niet. Ik dacht dat ik het had, maar dat is nu dus niet meer.

@ Angela, zo heb ik het trailerladen ook geleerd. Alleen het eruit stormen en daarna niets meer willen krijg ik hiermee niet gecontroleerd. Op goede dagen laad ik hem alleen, loop ik niet eens met hem mee en kan ik zelf de stangen e.d. dicht maken. Het gedrag is alleen inconsequent.

@ vivalavida, je hebt gelijk, maar wat als iedereen om je heen moe is, het al 30 graden is en je al 3 uur staat. Je hebt al honderden tips gekregen van de beste stuurlui staan al wal. En je eigen methode waar je zo in geloofd wordt door omstanders gemakkelijk als teniet gedaan omdat ze het beter weten. Ik hou vast aan mijn eigen ding, en laat me niet gek maken door anderen dat niet. Maar het heeft zeker wel invloed. Het paard is altijd al mee teruggegaan op gisteren na. Ik was moe en enorm teleurgesteld. Theoretisch niet goed, maar wel menselijk. De praktijk is niet zo dat je dan nog fris en fruitig staat. Je wilt wel, maar je energie is gewoon weg. Vanmiddag ga ik hem halen en heb ik uren de tijd, dan gaat hij hoe dan ook mee.

Hoe zorg je ervoor dat je paard wacht in de trailer, als hij eruit stormt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:08

Stick is inderdaad fijn als je die achterwege kunt laten, maar wel een handige tool om mee te beginnen. Door het paard zijwaarts over de klep te laten lopen laat je het paard inderdaad zien dat de klep heel prima is, zonder dat de focus de trailer in ligt. Dat kan zorgen dat het paard al meer vertrouwd raakt met de trailer, en heb ik bij een ander paard als mijn huidige paard ook gebruikt om hem bij de trailer in de buurt te laten ontspannen (die heb ik a-la-parelli leren trailerladen, dus eerst squeeze over de trailerklep, en daarna de trailer in). Voor ieder paard een eigen manier die het beste blijkt te werken. Paard die altijd het liefst vanuit zijwaarts de trailer in gaat kende ik nog niet, maar zo zie je maar: altijd kijken naar meer opties, en niet alleen wat voor de hand ligt :j

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:08

Ook hier hebben we een pony gehad, die op de heenweg lief de trailer inliep.. OP de terugweg dus niet..
Ik was te ver om terug te lopen of iets anders te proberen. Hij moest en zou mee...
Na 5 uur martelen stond hij op de trailer en thuis weer uitgeladen.
Daarna hebben wij een week lang de methode van spatter gebruikt.. De pony wist na een dag wat de bedoeling was. en na een week kwam hij al rennend te trailer binnen stuiven. Daarna was het klep open, rennende pony naar binnen en gaan met die banaan!!
Maar moet wel eerlijk bekennen dat hij de eerste keer bij 2 uur heeft gewerkt. en de dag erna 1,5 uur.
Het werkt steeds korter..

DaniOx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:09

Hoi TS

Jemig wat een verschillende antwoorden zeg. Ik hoop dat je de mijne nog oppikt. Bel Petra Vlasblom van 2moons. Echt. Ik heb een paard met vreselijke trailer angst. Een aantal jaar terug is zij bij ons geweest. Van de vele "specials", boeren, paardenliefhebbers en mensen met verstand is zij echt de enige die hem er in heeft gekregen. 95 % van de paarden gaat er bij haar binnen 2 uur in. De mijne heeft er uiteindelijk 5 uur over gedaan om erin te komen en daarna is ze nog 3 uur extra met hem bezig geweest ja op 1 dag. Ze neemt echt de tijd heeft engelen geduld. Ze is daarna nog een paar keer geweest om te helpen. Zodra hij haar al ziet loopt ie de trailer al in. Ongelooflijk. Ikzelf ben te zenuwachtig met hem laden. Ik laat praktisch elk paard behalve die van mezelf omdat ik dan de zenuwen krijg oh jeeh als het maar niet mis gaat. Daarom laad ik zelf ook niet. Ondanks dat Petra zegt dat ik het zelf wel zou kunnen. Ik wil mn paard niet in verwarring brengen. Hoeveel mensen wel niet gezegd hebben dat hij stront eigenwijs was, hij was gewoon doodsbang dat zei Petra al direct. Maar hij is ergens ook dominant. Als hij iets niet wilt berg je dan maar. Hij is een paar keer bijna stijl achterover geslagen. Ik heb er nog filmpjes van. Lees haar verhaal eens van haar eigen paard 2moons dan weet je direct hoe ze is en hoe goed ze doorzet ondanks tegenslag. Daarnaast is ze zelf ook echt een geweldig mens, down to earth absoluut niet uit de hoogte.
Ik hoop echt dat je dit antwoord serieus meeneemt en haar belt. Ze zit veel in Frankrijk, maar is ook nog in Nederland hoor.
Heel veel succes!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:10

Angela schreef:
In de trailer voeren (los neerzetten in het weiland) kan een optie zijn, maar als het paard de trailer op gaat, een hap brok pakt, en deze buiten de trailer op eet, dan heeft hij zijn "beloning" wel buiten de trailer. Hij moet er wel op, maar kan er net zo hard weer afrennen. Voor je het weet is daarmee je volgende probleem geboren.

Misschien.
Ik denk eerder dat hij dat de eerste keren zal doen en alleen wanneer hij bang is. Als het enkel een dominantieprobleem is zal hij er uit eigen beweging zo oplopen.
En wanneer het angst is gaat hij er de eerste keren snel weer uit maar al gauw heeft hij door dat er niets gebeurd en dat het makkelijker is om zijn hap brok gewoon in de trailer op te eten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:14

Het eruit stormen is een kwestie van je paard al tijdens het erop lopen weer achterwaarts te zetten. Dus 2 pasjes naar voren, eentje terug. Dat begint al 10 meter voor de trailer. Controle over iedere stap. Ook als je dus in de trailer bent, zet je bewust ook achterwaarts. Op een gegeven moment is als je paard achterwaarts wilt uit zichzelf het voldoende om direct weer voorwaarts te vragen. Pas bij meerdere seconden stil staan helemaal op de trailer, is het paard braaf. Dan ga je vervolgens opbouwen dat je zelf heen en weer loopt in de trailer, maar je paard stil moet blijven staan. Een lange lijn is daarbij handig voor als je paard toch achterwaarts gaat, net als een 2 paards trailer (zodat je naast je paard veilig kan bewegen).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:16

Mellis86 schreef:
De timing van de flinke klap is nog wel een interessante. Ik heb geleerd dat je de ‘klap’ opbouwd. Ofwel je start met zweepje op de grond, eerste waarschuwing zweep omhoog, daarna tikje, daarna tik. In tijd gaat dit natuurlijk heel snel. Maar wellicht moeten we dat opbouwen gewoon eens achterwege laten. Het erin gaan is niet het grootste probleem, het echte probleem zit in het uitstormen en dan dus de flinke tik te negeren en daarna zich niets meer laat vertellen. Dat laatste gedrag moet veranderd worden. Hij moet gewoon luisteren, niet vragen of hij aub mee wilt, maar zeggen en nu ga je mee. Alleen dat laatste is zo makkelijk nog niet. Ik dacht dat ik het had, maar dat is nu dus niet meer.

Hij stormt er achteruit weer uit als hij er eenmaal in staat?
En het voeren heeft ook nooit gewerkt?
Imo heb je dan gewoon een echte etterbak en moet hij op zijn mieter hebben.

En klap moet je juist niet opbouwen bij een dergelijk paard, als je een paard hebt wat aarzelt en bang is kan een waarschuwing helpen maar bij een paard wat gewoon eigenwijs is en zijn eigen zin doordrukt werkt het juist averechts. Want met dat jij opbouwt met waarschuwing, klein tikje ed, bouwt hij zijn spanning en tegendruk ook op, op het moment dat je dan de klap geeft gaat hij er vol tegenin.
Je moet het meer hebben van het verassingseffect, hij moet er gewoon in, niet aarzelen, doorlopen. Dus bij de eerste aarzeling of wanneer zelfs zijn hoofd maar omhoog gaat meteen een flinke klap onder zijn kont, zo hard dat hij er flink van schrikt en in één sprong in de trailer staat.
Dan even flink snel zijn en voor hij bij zijn positieven komt de stang erachter doen.

axeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:22

Viennanova schreef:
Ik lees hier weer van alles, en ook grote onzin. Het ligt niet aan jou, grondwerk in de bak gaat je geen steek verder helpen want zodra die trailer weer in zicht komt is dat allemaal vergeten. Je paard heeft geen angst begrijp ik, maar heeft dit geintje ontdekt en zal dit dan ook lekker volhouden.
Voorwaarts houden naar de trailer toe is dus een probleem. Hij komt stijl omhoog zodra je druk geeft. Die druk zal hij dus moeten accepteren, en op een bepaald moment is dit niet meer goedschiks maar kwaadschiks. Een hengstenketting dus. Onder de kin door, komt hij omhoog, goed hard aantrekken. Zulke geintjes zijn levensgevaarlijk voor jou (misschien de eerste keren een helm op doen?). Hij gaat zich rotschrikken, zo'n ketting is pijnlijk dan, maar zodra hij gehoorzaamt en dus voorwaarts gaat onmiddelijk ontspannen.

Ik zal half geitenwollen-sokken-bokt wel over me heen krijgen, maar wie niet horen wil moet voelen (en ik spreek uit ervaring. Heb door deze methode nu een paard wat superfijn alleen te laden is, overal!).

Bij deze dan een reactie, al draag ik geen geitenwollen-sokken (lijkt me zo kriebelig brrrr). Af en toe ben ik ook van het boerenverstand en aanpakken, maar ik denk zeker dat lichaamstaal belangrijk is.
Onze pony heeft wel eens een klomp tegen haar reed gekregen omdat ons geduld op was, maar het duurde alleen maar langer om weer vertrouwen te krijgen. Het is nou eenmaal zo, dat niet elk paard hetzelfde is, bij de een moet je een keer flink doorpakken, bij de ander moet je vertrouwen winnen. Het is vanacht een computer lastig om dé oplossing te geven.
Daarom is het denk ik goed om verschillende verhalen te lezen, en misschien vind TS daarin wel iets wat ze nog niet heeft geprobeerd en wat voor haar werkt. Maar om nou meteen al die andere verhalen als onzin af te doen..volgens mij reageren de meeste mensen hier vanuit hun eigen ervaring.

En juist daarom, TS, ik hoop dat je uit alle reacties een methode kan vinden, die bij jou en je paard passen en jullie straks samen probleemloos op pad kunnen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:34

Maar bij het paard van ts is wel duidelijk dat vertrouwen winnen dus niet werkt, dat is al 1,5 jaar geprobeerd.

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:35

Mocht je hulp willen, ik kom je graag helpen en het probleem oplossen!
Voor meer info/referenties/vragen kan je altijd pb'en!

Groetjes, Flo

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:38

lastige situatie.
Onze draak heeft een bloedje hekel aan de trailer. staat onderweg ook helemaal tegen de klep aan. rijden wel echt heeel rustig en beheerst.
laden geeft hij ook een probleem.. eerst met alle rust geprobeert. We zijn er nu achter wat wel werkt:
2 x lief proberen. en als hij niet gaat krijgt hij een ruk aan het halster of een tik met het touw. en dan loopt hij er zo in.. Raar paard.
moet eerst even boos worden voor hij luistert.
Met rijden is dat overigens ook zo.
Helaas hebben wij nog het probleem dat op de trailer zelf hij heel gestresst is. tenzij er een ander paard bij in staat.
Misschien maar eens een mascotte mee nemen op cc
Laatst bijgewerkt door Donna89 op 18-09-12 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:38

Het is al een keer eerder gezegd, maar neem eens contact op met Cissy @ Bokt. Zij is heel goed met het herkennen van de motieven van een paard om niet de trailer op te gaan.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:51

Hee TS, zoals al eerder gezegd, wat een hoop reacties en wat een verschillende opvattingen en methodes! Vrij ver in het begin heb ik Emiel Voest langs zien komen als aanrader, ik kan daar zeker in meegaan. 2moons lijkt me ook okee, die heb ik nooit aan het werk gezien (emiel vaak al), maar hoor goede dingen. Wat ik aan Emiel fijn vindt (en wat Petra Vlasboom ook doet volgens mij) is de uitleg erachter en het opbreken van het gedrag in stukjes, met het waarom een paard iets doet. Bij Emiel Voest is er niet zweverigs aan. Ik zou die email gewoon sturen als je dat zou willen. Misschien heeft hij zelf geen tijd, maar dan weet hij vast wel iemand in de buurt.

In jouw geval, zoals je zelf al zegt, denk ik dat je (je eigen voorbeeld aanhoudend) gemoedstoestand op de heenweg anders is dan de terugweg. Misschien moe, misschien verwachtingspatroon...maar dat kan zoveel met je paard doen. En als jij niet fris in je schoenen staat, dan ziet dat "gat" heh..

Nou hoe dan ook, wat je ook kiest...heel veel succes. Ik vind je superstoer dat je alles probeert en niet opgeeft. Ik weet zeker dat het goed gaat komen...als die schimmel van Emiel Voest heeft leren laden en reizen, dan kan die van jou het ook :)