Ervaringen met paard naar de slacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Ervaringen met paard naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:01

Henk Worst?? heet de beste man echt zo?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:02

Toepasselijk he :+

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 14:20

Ik zit vol verbazing dit topic te lezen.
Wat super super knap dat jullie bij jullie paard kunnen zijn als hij een pin krijgt.
Heb hier zelf geen ervaring mee, en zou er (mocht het een keer moeten) graag bij willen zijn,
maar of ik dit kan?? Ik moet er niet aandenken dat mijn trouwe pony van 21 een pin krijgt..
Misschien heb ik wel helemaal een verkeerd beeld, maar ik krijg daar echt kippenvel van...

Dan lijkt inslapen me veel mooier, maar ik las al in jullie berichten, dat jullie hier anders overdenken.
Mag ik vragen waarom?

Heftig dit zeg.
Mag ik vragen waarom je jonge paard naar de slacht moet?

Liefs en Sterkte!!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 15:21

Ik heb t bij die van mij niet gezien hoor, ik heb er wel heen gebracht, maar dat kon ik echt niet meer.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:25

Henrieke_ het verschil tussen de twee opties is dat euthanaseren langer duurt dan schieten , met euthanaseren worden er spuiten gezet waardoor het dier "inslaapt" er zijn nogal wat dieren die hier tegen in verzet gaan, laatste keer dat ik het heb meegemaakt was bij een oude pony op stal die oud, op en versleten was , maar in het bolletje nog goed wakker.
die pony is ook echt niet zonder slag op stoot gegaan (niet extreem knokken, maar leuk is anders)
voor mij weer een bevestiging geweest dat als het even kan (dus normaal te transporteren , goed op de benen kunnen staan etc) voor mij de slacht de eerste optie is
zodra er echt een flink probleem is waardoor transport, lijden zou betekenen dan word het een ander verhaal.

ik heb in 2009 zelf nog een beslissing moeten maken, maar dat betrof een 10 dagen oud hengstveulen,
die is op de kliniek in bijzijn van de moeder is ingeslapen, dat ging heel rustig en vreedzaam, maar dat arme dier had dan ook totaal geen energie meer.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:41

@Sonja-vR: dat euthaniseren langer duurt dan slachten probeerde ik dus met mijn verhaal recht te zetten. De narcosespuiten waardoor het dier inslaapt ofwel moet gaan liggen, kunnen worden vervangen door een sedatiemiddel of zelfs helemaal overgeslagen. De dodelijke injectie wordt dan toegediend bij het staande dier en zodra het middel de hersenen bereikt, vallen ze hersendood van de benen. Hetzelfde principe dus als slacht. Het grootste verschil in dit geval is dat slacht geld oplevert en euthaniseren geld kost. Het is aan elke eigenaar zelf waarvoor hij kiest. TS heeft aangegeven geen geld meer aan dit paard te willen besteden en haar keuze voor slacht gemaakt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:00

Dan verschilt het welk middel je gebruikt.
Bij het een moét je verdoven, bij het ander mag dit absoluut niet!

En zoals jij het ''dodelijke middel'' noemt, is gewoon een overdosis aan narcose, dit kan ook gerust bijgespoten worden ;)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:41

Welk middel het is geweest, weet ik niet. Ik vermoed T61, maar voor mij doet er dat ook helemaal niet toe. Mijn da weet gelukkig wel welk middel hij bij welke wensen moet gebruiken. Wat ik wel weet, is dat mijn paard stond en de dood haar overkwam. Ze viel van de benen, zonder welke strijd dan ook. Gewoon bam op de grond en in 1 keer was het lichtje uit. Om dat te willen, hoef je dus niet voor slacht te kiezen. Dat kan ook met euthaniseren.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:44

Ik denk het niet, want daar moét bij verdoofd worden.
Anders is dit middel zeer onprettig voor het paard...

Ik denk dat er eutha77 is gebruikt.
Dit is gewoon een overdosis narcosemiddel

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:51

Ik zou het ook nooit durfen om mn paard (als ik een had :P ) naar de slager heenbrengen worden ze dan ingeslapen en dan geslacht? ik zou dan het paard laten inslapen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:58

Nee, ze krijgen dan een pin de hersens in waardoor ze in 1 klap hersendood zijn.

Niet oordelen voordat je weet hoe het werkt he. :)
Er is genoeg over te vinden op bokt/internet. Zoek maar eens op excursie nijkerk.
Daar vind je topics mee van mijn excursies, en daarin staat alles ook uitgelegd.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:16

@Jolliegirl: ik weet het niet. Op de factuur staat 'euthanisie' maar niet gespecificeerd welk middel. Ik zal het de da de volgende keer vragen.

@Thincla: bij de slager worden ze geslacht. Inslapen kan thuis, maar bijv. ook op de kliniek. Mijn paard kreeg een dodelijk middel ingespoten waardoor ze heel snel hersendood was. Zij hoefde niet vervoerd te worden naar het slachthuis, niet te wachten totdat ze aan de beurt was, een vreemde nam haar niet over. Mijn paard was in 1x dood in haar eigen weiland.
Voor mij voelt een paard als een huisdier, gelijk aan een hond of kat. Daarom kies ik niet voor slacht. Voor iemand anders kan die keuze heel anders zijn, bijvoorbeeld omdat ze het zonde vinden dat goed vlees verloren gaat of dat hun paard na zijn dood nog nuttig (voedsel) is. Daarnaast kost inslapen geld (inclusief Rendac voor een groot paard thuis ingeslapen rond de € 150) terwijl slachten meestal geld oplevert.

Op Bokt zijn veel voorstanders te vinden van slacht. Dat is mede te danken aan de excursies die Jolliegirl organiseerde, zodat veel mensen gezien hebben hoe slachten eraan toegaat. Daardoor zijn veel bokkers er anders tegen aan gaan kijken en dat is ook goed. Toen mijn paard werd geëutaniseerd heb ik overwogen dat ook te laten filmen en op Bokt te zetten, zodat bokkers ook kunnen zien hoe inslapen gaat en niet afgaan op allerlei wilde verhalen. Maar ik kon het simpelweg niet opbrengen om haar dood vast te leggen. Als het om je eigen paard gaat, voelt dat toch heel anders dan dat het om 'een' paard gaat.

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:23

Ik heb mijn paard ook naar de slager gebracht, ook naar Jan waar Jolliegirl het over heeft. Ik zou het zo weer doen (liever niet natuurlijk maar als het er opaan komt..) Jan is heel fijn en rustig, hij begrijpt dat het ontzettend moeilijk is voor je en loopt ook niet te haasten of iets. Ook word je daarna opgevangen door hem met een kopje koffie of een glaasje water en dan maakt hij verder alles in orde. Voor het paard vond ik het wel een 'fijn' idee want mijn paard had zoiets van; "Oh, waar ben ik, zijn we op wedstrijd?" Hij had niets door en dat vind ik een fijn idee.. Ik heb in November mijn andere laten inslapen en vond dit minder fijn. Het duurd namelijjk wel even en je zit er ook bij.. Bij slachten is het in 1 klap over... Ieder zijn ding maar ik zou absoluut weer voor slachten kiezen! Als je vragen hebt kan je mij altijd een pb sturen! Heel veel sterkte alvast Y;( :+:

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:32

Wij hebben ons paard deze maand bij de dierenarts in laten slapen. Wij waren erbij en het ging allemaal heel rustig. Ik kan het niet over mijn hart krijgen om een paard naar de slager te brengen. Het ging mij ook niet om het geld of zo, ik had er meer vrede mee om het door een vertrouwde dierenarts te laten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:34

Ik zou het ook niet over mn hart kunnen verkrijgen om haar naar de slacht te doen. Gewoon lekker op haar vertrouwde plekje in laten slapen bij haar vriendjes.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:05

Moderatoropmerking:
Dit topic is niet bedoelt voor een discussie over slachten vs inslapen dus graag on topic blijven. Bedankt alvast.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:12

Gaat er een keer een discussie fijn, word 'ie afgekapt?
Mogen toch wel de ervaringen delen, dus ook de meningen?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:18

Heb niet alles gelezen, maar heb een vraagje aan Jolliegirl..
Na de pin wordt toch de halsslagader doorgesneden? Is dat omdat het hart nog klopt? Of enkel voor het vlees?
En weet jij of er slachters zijn die puur voor het doden van een paard (dus met pin) aan huis komen?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:41

Jolliegirl schreef:
Gaat er een keer een discussie fijn, word 'ie afgekapt?
Mogen toch wel de ervaringen delen, dus ook de meningen?

Vind dit idd ook erg jammer. Meestal zijn er wat dit onderwerp betreft heel felle discussies. Daarop reageer ik dan ook nooit, omdat men vooral schreeuwt en niet luistert. Het is toch eigenlijk jammer om nu een nieuw topic te moeten openen, waardoor alle info en de toon die gezet is in dit topic verloren gaat. We zouden ts kunnen vragen of ze moeite heeft met de offtopic discussie. Ik had de indruk dat zij haar keuze al gemaakt had (en wellicht de stap ook al heeft gezet).

Het is toch zo dat door het schieten een dier hersendood is? Het hart klopt nog wel. Dat stopt door het zgn. verbloeden: de halsslagader wordt doorgesneden. Dat is toch ook nodig voor het kunnen slachten/bewerken van het dier? Ik kan het mijn zus ook vragen hoor. Ze is slager geweest.
Aan huis schieten wordt volgens mij niet of nauwelijks meer gedaan. Voor zover mij bekend mag een noodslachting bij koeien ook niet meer. Iets dat vroeger regelmatig voorkwam. Ongetwijfeld heeft dat te maken met hygiëne, maar ook met het verbloeden. Waar laat je tenslotte al dat bloed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:49

Wat de juiste manier is om afscheid te nemen van je paard hangt af van diverse factoren. Sommige mensen zijn heel tevreden met het slachten en anderen hebben weer een fijne ervaring met inslapen (zoals Marion71 en ik). Het is uiteraard belangrijk om het paard op nummer 1 te zetten, maar je mag zelf best op plaats 1,5 staan omdat je zelf na de dood van je paard wel met de herinneringen moet leven. Er zijn trouwens ook mensen die je helpen met het naar de slager brengen en je daarin begeleiden als je daar behoefte aan hebt. Dan kun je de laatste dag voor je paard helemaal laten regelen van ophalen tot afrekenen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 16:51

Zammie schreef:
Heb niet alles gelezen, maar heb een vraagje aan Jolliegirl..
Na de pin wordt toch de halsslagader doorgesneden? Is dat omdat het hart nog klopt? Of enkel voor het vlees?
En weet jij of er slachters zijn die puur voor het doden van een paard (dus met pin) aan huis komen?

De slagader word doorgesneden, dit is omdat het hart idd nog klopt en het bloed eruit moet voor het vlees.

Er zijn wel slagers die aan huis komen.. maar waar ga je verbloeden?
dit is verboden ivm milieu..Dus je moet het opvangen, maar liggend krijg je dit niet opgevangen.
Je kan wel laten schieten en daarna spuiten door de dierenarts, maar dan heb je dubbele kosten(incl slager,want die verdient er niet mee)
er zijn ook slagers die schieten en verbloeden(vraag me niet hoe) en dan nemen ze het paard mee voor consumptie.
Dus Marion71 : Je hebt helemaal gelijk! :D

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 17:06

Ja klopt Jolliegirl..gaat om mijn ene paard wat niet gespoten kan worden en zit dus wel erover te denken hoe dat nu moet tegen de tijd dat het misschien zover is..
Zou dus erg omslachtig zijn om iemand eerst te laten schieten en daarna dus een spuit voor het stopzetten van het hart..En dan moet het ook nog geen noodsituatie zijn waar je dus weinig tijd hebt om wat te regelen..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 17:09

Na het schieten is ze hersendood he, gewoon dood eigenlijk.
Van het spuiten zal ze niets meer merken.

Is ze angstig voor de DA? Of voor spuiten zelf?
Er is ooit n bokker geweest die zelf haar paard volledig heeft verdoofd voordat de DA erbij kon voor de dodelijke spuit.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 17:13

Voor DA en spuiten..Erg moeilijk dus bij oa inentingen en als DA (maakt niet uit welke, hij ruikt het volgens mij) langs komt voor iets anders..Paard is erg groot en sterk en gebruikt dat om zo'n moment dan ook..Is pure angst helaas..
Ik had wel zitten denken om evt. orale verdoving eerst zelf te geven, maar weet niet of dat sterk genoeg werkt bij zoiets..Dus voordat de DA werkelijk in zicht is en de spuiten kan zetten..Vandaar dat ik me afvroeg of een pin ook aan huis wordt gedaan enz..Is wel bij zo'n paard de snelste en denk makkelijkste manier..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 17:14

Ga je op wedstrijd met je paard?

Dan zou je m gewoon naar t slachthuis kunnen brengen namelijk.
Op de trailer laten staan en pas naar binnen als je a.d beurt ben.
Dan is het direct gebeurt nog voor je paard zich sterk kan maken.