Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Heukeltje schreef:Ik kan niet zeggen dat ik het er mee eens ben maar ik begrijp het wel. Het is een manegebedrijf wat paarden verhuurt om hun boterham mee te verdienen. Daarnaast hebben ze pensionpaarden. Als er nou 30 pensionpaarden zijn en ieder pensionpaard heeft 2 bijrijders welke 2x rijden in de week, dat betekend 60 mensen die 2x rijden (dus 120 keer) op pensionpaarden welke anders manegepaarden hadden gehuurd. Wat is een uurtje rijden op de manege tegenwoordig? EUR 15, dus dat 120 keer en de manege loopt € 1800 mis elke week!!! Het is anders als het alleen een pensionstal betreft welke alleen geld verdiend aan het verzorgen en stallen van pensionpaarden.....
GMekkes schreef:Waar ik mij persoonlijk altijd aan erger is als je niet je eigen instructie mag meenemen, of daar extra voor moet betalen.
De regel 5,- per keer aan de stalhouder te betalen als er iemand anders op je paard zit klinkt echt belachelijk.
Al mag je dus wel 1 bijrijder hebben.
In mijn geval zou ik daar in de praktijk geen problemen mee hebben, ik rijd mijn paard zelf.
Mocht ik ziek/oververmoeid zijn of het heel druk hebben dan zou het kunnen dat mijn vriend er een paar keer opstapt.
Verder zou ik mij kunnen voorstellen dat mijn instructeur heel af en toe eens eventjes zou willen voelen, of dat ik een kindje een rondje laat uitstappen.
In goed overleg lijkt het mij toch niet dat de stalhouder daar moeilijk over zou doen.
Denk dat de regel meer is ingevoerd om problemen te voorkomen.
Het lijkt me voor een stalhouder vervelend als een paard zoveel berijders heeft dat je de tel kwijt raakt en er continue onbekenden op het erf aanwezig zijn.
Babootje schreef:Chaos schreef:Bang zijn dat je les gaat geven.. Daar zijn veel makkelijkere regels voor te maken. Verbieden of een kleine vergoeding vragen.
Bij ons mogen alleen gediplomeerde instructeurs lesgeven.
Maar als ik mijn dochter help mag dat gewoon hoor.
belinda1986 schreef:Ik snap de berekening wel en dat de manege zo inkomsten derft (al is in de berekening van het absolute maximale uitgegaan) alleen wordt de huur voor het gebruik van de faciliteiten al betaald in de stalhuur. Als een eigenaar ervoor kiest zijn eigen paard volledig te rijden en niet een ander erop te laten betaald deze ook niet meer. Deze kan gewoon 7 dagen in de week onbeperkt rijden. Terwijl een bijrijder er wel voor moet betalen, dit komt ook nog eens bovenop het gedeelte wat er eventueel gevraagd wordt voor het bijrijden.
Citaat:Paard eigenaar betaald 325,- -/- 100,- = 225,- per maand en mag alles gebruiken wat ie wil, EN heeft zeggenschap over het paard.
Bijrijder betaald 100,- +/+ 20,- x 4 = 180,- per maand en zit volledig vast aan die 4 dagen (duurder als paard eigenaar op vakantie is) en heeft totaal geen zeggenschap over het paard. Hier komen dan ook nog de eventuele kosten voor lessen bij. (4x les p/m = 4x 10,- =40,- +/+ 180,- = 220,-)
Ik dacht nog steeds dat bijrijders er waren omdat ze of de verantwoordelijkheid nog niet kunnen/willen dragen voor een paard, wat in dit geval dan nog steeds op gaat, maar ik denk dat de meest voorkomende reden is dat ze het niet kunnen betalen. In deze situatie kunnen ze bijna beter een eigen paard kopen en laten bijrijden, want bijrijden is bijna net zo duur.
belinda1986 schreef:Ik begrijp inderdaad helemaal wat je bedoeld. Alleen dit kan ook met andere zaken worden opgelost dan met geld innen voor bijrijders. Ik vind dat er wel een max gesteld kan worden, bijvoorbeel maximaal 2 bijrijders per paard, dan hou je zicht op wie er met het paard bezig is. Dat is ook nog weleens te onthouden. Alleen ik vraag me af wat voor risico de staleigenaar loopt met de pensionpaarden. Is het wel zijn verantwoordelijkheid om toezicht te houden wat er met die paarden gedaan wordt? Uiteraard gebeurt dit redelijk automatisch, maar er zullen vast dingen gebeuren die hij niet ziet.
Citaat:Voor wat betreft de kosten voor de eigenaar, dat weet ik, daarom is dit ook de eigenaar. Hier kiest diegene zelf voor. Een bijrijder wordt ook vaak gezocht omdat de eigenaar zelf geen tijd heeft om het paard voldoende beweging te geven, dus een bijrijder verleent ook een dienst, naast dat het ook plezier geeft. Daarom zeg ik, het is discutabel. De kosten die de eigenaar maakt voor DA, hoefsmid e.d. maakt hij ook als hij geen bijrijder heeft.