ikke schreef:Nee, in dit geval zit de wet best wel degelijk en rechtlijnig in elkaar! Je moet een aantal stappen doorlopen, bepaalde tijdspannes aanhouden en nog enkele, heel redelijke, voorwaarden en levert dat allemaal geen resultaat, dan vervalt op een zeker punt het eigendomsrecht van het paard aan de stalhouder.
Dat de eigenaar zich niet aan afspraken houdt, ontslaat de stalhouder NOOIT van zijn zorgplicht EN zijn verplichting om de wet te volgen om de zaken correct af te handelen.
Om te beginnen moet je zoiets niet op z'n beloop laten, maar gelijk actie ondernemen! DAAR beging de stalhouder, afgaand op het verhaal van TS, al z'n eerste fout.
Nou uiteindelijk of je het nu via officiële wegen doet zijn er 2 waarschijnlijk de dupe en dat is paard en de stalhouder. Kost nog meer tijd en nog veel meer geld en met een beetje pech als het paard dan eindelijk in beslag genomen kan worden kun je er nog 2000 euro vangen. Want van een kale kip kun je niet plukken en als de eigenaar echt onvindbaar is kun je nergens geen geld halen.
Dat risico zou het voor mij wel waard zijn. Welke straf staat er op diefstal van een paard? Dat neem ik dan voor lief zou dat er van komen. Neem aan dat we niet praten over een paard van 10.000 euro en eigenaar heeft zich al lang niet laten zien. Tja het is inschatten van de situatie op dat moment. Zit natuurlijk verschil in doe je het bedrijfsmatig of hobbymatig. Daar zal veel verschil in zitten kwa boete als je dan alles al mee kan nemen dat er nooit betaald is zal de eigenaar als hij een zaak aan zou spannen ook dat moeten betalen dus ik vraag me af als je in zo'n situatie zit en de risico's inschat dat het waarschijnlijk de beste optie voor paard en stalhouder is geweest.