Stalling niet betaald en eigenaar spoorloos.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:21

Goos_Horses schreef:
AliciaM schreef:
Kennis heeft meerdere malen geprobeerd in contact te komen met de eigenaren en zijn geduld is nu gewoon op. Incassobureau enzo gaat hij echt niet aan beginnen als de eigenaren verdwenen zijn. Paard zal van de week naar een handelaar gaan, dan mag die de rest regelen.

Ben erg benieuwd welke handelaar aan zulke wan praktijken deelneemt!
Ronduit schandalig en kan er geen goed woord voor over hebben. Ben erg benieuwd over welke stal dit gaat!

Dan denk ik dat die stal snel mag sluiten want dit is niet de goede manier volgens de wetgeving..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:31

AliciaM schreef:
Kennis heeft meerdere malen geprobeerd in contact te komen met de eigenaren en zijn geduld is nu gewoon op. Incassobureau enzo gaat hij echt niet aan beginnen als de eigenaren verdwenen zijn. Paard zal van de week naar een handelaar gaan, dan mag die de rest regelen.

Ehm, de wet heeft voor dit soort gevallen een duidelijke procedure, welke je dient te volgen en waarin beschreven staat welke gevolgen dit heeft voor schuldeiser en schuldenaar. Deze regels voorzien in enig moment ook in de overgang van eigendom, mits alle procedures correct zijn uitgevoerd. Een goede rechtsbijstandverzekering zal je assisteren om zo'n procedure correct uit te voeren (en dat zelfs van je over te nemen).

Wat de stalhouder nu doet is domweg een misdrijf waar HIJ (zij) voor op zal draaien en niet de schuldenaar. Kortom, die stalhouder is een SUKKEL!!!!
(voorop gesteld dat ie ook daadwerkelijk doet wat je nu beschrijft)

Vala

Re: Stalling niet betaald en eigenaar spoorloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:44

Uh, laten we de wereld nu niet omdraaien he, natuurlijk is de stalhouder niet slim om het illegaal op te lossen maar de grootste SUKKEL hier is die eigenaar die een paard aan zijn lot overlaat, laten we dat even niet vergeten met z'n allen he!!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:51

Of de eigenaar een sukkel is valt nog te betwijfelen, hoor. Misschien juist niet }>
Neemt niet weg dat de eigenaar van het paard nog steeds de eigenaar is en de stalhouder de zorg heeft toevertrouwt. Het is niet aan de stalhouder om zomaar een paard dat aan z'n zorg is toevertrouwd te verkopen, zo'n stalbaas zou ik zeker niet mijn paard willen toevertrouwen. Het niet betalen voor die zorg is een ander punt, zeker niet goed te praten, maar geen reden om zomaar het paard te verkopen. Er is toch geen duidelijkheid wat er met de eigenaar is gebeurd? Wie weet ligt hij wel in een ziekenhuis ofzo.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:53

Al een jaar in het ziekenhuis en niemand die dat weet te vertellen? Aan de zorg van een pensionstal toevertrouwd? Zonder te betalen?? Jaja...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:54

Vala schreef:
Uh, laten we de wereld nu niet omdraaien he, natuurlijk is de stalhouder niet slim om het illegaal op te lossen maar de grootste SUKKEL hier is die eigenaar die een paard aan zijn lot overlaat, laten we dat even niet vergeten met z'n allen he!!!

Als je zo stom bent om je door dergelijke pensionklanten te laten verleiden tot strafbare feiten, dan ben je pas een ECHTE SUKKEL.

Je laat het een jaar op z'n beloop, kennelijk zonder actie te ondernemen en dan ga je "zomaar" over tot actie, blijkbaar zonder na te denken waar je mee bezig bent?? Wie is er hier dan een sukkel?

LET OP:
Punt is dat het een verhaal uit tweede hand is en we dus niet weten of die stalhouder daadwerkelijk niks heeft ondernomen in die periode. Het is de weergave van TS en die is duidelijk NIET de stalhouder. Die stalhouder zal ook niet alle details aan z'n klanten vertellen.
Wanneer die stalhouder wel alle procedures heeft gevolgd, dan kan hij het paard naar een handelaar doen op het moment dat het eigendom aan hem is vervallen volgens de geldende procedures. Op dat moment is er niks illegaals aan die actie en is het ook geen strafbaar feit maar gewoon zijn beslissing over iets dat zijn eigendom is.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:57

Je hebt gelijk hoor! Ik vond alleen dat we de eigenaar ook even voor het gemak niet moesten vergeten. En zeker omdat er al gevraagd wordt welke stal het is en er wordt gezegd dat die stal dan maar moet sluiten(in eerdere berichten).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 15:57

AliciaM schreef:

Dat lijkt me een van de minst slimme oplossingen, weet de handelaar het verhaal?
Kan me niet voorstellen dat die daaraan mee wil werken.
En de evt koper, die zal ook niet blij zijn als hij achteraf een dergelijk verhaal hoort (want dat wordt er natuurlijk niet meteen bij verteld).

Maar ik kan me niet voorstellen dat je als pensionhouder 12 maanden lang tegen een paard aankijkt waarvan je de eigenaar nooit ziet of spreekt en ook al 12 maanden geen geld ontvangt. En als de eigenaar na 3 telefoontjes niet bereikbaar is het paard gewoon naar een handelaar brengt.
Daar is vast al meer aan vooraf gegaan.

AliciaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 17:52

Ik snap ook wel dat het niet de slimste oplossing is, maar ik heb natuurlijk niets te zeggen over het paard. De kennis in kwestie heeft gezegd dat hij wel geprobeerd heeft die eigenaren te vinden, maar dat het niet lukt. En naar welke handelstal het paard gaat, dat weet ik ook niet.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:07

Een goede handelaar controleerd of de verkoper ook de eigenaar is en controleerd ook het paspoort e.d., zo niet zal hij dit paard niet zo maar aan nemen, hij/zij maakt zich dan schuldig aan heling..........

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:24

Hij maakt zich niet persee schuldig aan heling.
Als hij het voor een aannemelijk bedrag gekocht heeft wat het paard waard is en verder nergens wat van af weet is het geen heling..

Voorbeeld..
Er word mij een nieuwe fiets aan geboden voor € 25,00 ik koop deze en na controle bleek hij gestolen. Dan ben ik schuldig aan heling gezien € 25,00 geen aannemelijk bedrag ik.. Koop ik deze zelfde fiets voor bijv € 500 wat een aannemelijk bedrag is voor die fiets dan word ik niet beschuldigd van heling gezien ik iets koop in goede trouw voor een aannemelijk bedrag

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:56

Dat klopt ten dele: Wanneer een door diefstal verkregen zaak aan een ander wordt doorverkocht, dan maakt de koper van het gestolen goed zich schuldig aan heling als hij kan vermoeden dat de verkoper niet de rechtmatige eigenaar was.
Een niet aannemelijkbedrag maakt het makkelijker om te bewijzen dat een verkoper niet ter goede trouw is.

Nog steeds blijft overeind dat een handelaar ook een onderzoeksplicht heeft, dus zal horen te vragen naar eingenaar en papieren die bij het dier horen e.d..
Ook de verkoper hoort eerlijk te vermelden het hoe en wat, maar ja of dat ook gedaan gaat worden...........

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:25

waarom zou iemand onder een valse naam een paard stallen en nooit meer wat van zich laten horen?

Vind het een erg raar verhaal, en belachelijk dat de staleigenaar nu te beroerd is om zich even in te zetten in het belang van het dier en voor zijn eigen portomonee.

Hoe dan ook komt het verhaal hier uit de 2e hand en kan je nooit goed advies weten zonder het complete verhaal met alle feiten te weten.

Doch blijf ik me enorm verbazen over sommige mensen,

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:10

Ik geef stalhouder groot gelijk, als deze al 1 jaar lang niets vernomen heeft denk ik dat een eigenaar ook weinig kan beginnen mocht hij toch op komen dagen. Hij heeft ook 0,0 bewijs dat het paard afgelopen jaar daar op stal gestaan heeft dus buiten dat het niet netjes is denk ik dat de eigenaar weinig kan gezien er niets aan kosten is betaald aan de stalhouder en je dus zo kunt stellen dat het paard 1 jaar geleden is verhuisd van stal.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:19

Tigra_ schreef:
Ik geef stalhouder groot gelijk, als deze al 1 jaar lang niets vernomen heeft denk ik dat een eigenaar ook weinig kan beginnen mocht hij toch op komen dagen. Hij heeft ook 0,0 bewijs dat het paard afgelopen jaar daar op stal gestaan heeft dus buiten dat het niet netjes is denk ik dat de eigenaar weinig kan gezien er niets aan kosten is betaald aan de stalhouder en je dus zo kunt stellen dat het paard 1 jaar geleden is verhuisd van stal.

Je moet niet denken in dit soort gevallen; je moet je gewoon aan de wet houden, die je van ruim voldoende middelen voorziet om dit correct af te handelen!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:08

ikke schreef:
Tigra_ schreef:

Je moet niet denken in dit soort gevallen; je moet je gewoon aan de wet houden, die je van ruim voldoende middelen voorziet om dit correct af te handelen!

De "eigenaar" houdt zich ook nergens aan dus waarom zou je als stalhouder daar de dupe van moeten worden. Wachten tot het paard ziek wordt en je ook nog eens een DA rekening op je mat krijgt die je ook nooit terug gaat zien.
De wetten in NL slaan vaak al nergens op en ben je vaak de dupe als je het allemaal netjes wil houden. Als de eigenaar daadwerkelijk onvindbaar is en al een jaar niet is geweest en ook niet betaald heeft dan zou ik het wel weten ga ik me niet nog meer kosten op de hals halen en alles netjes willen doen en uit eindelijk het dubbele aan kosten kwijt zijn die je ook van ze leven niet terug ziet.
In theorie is de wet heel leuk in de praktijk is het vaak helemaal niet praktisch. Nederland is nogal een krom land wat dat betreft.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:17

Wet is soms ernstig krom, maar hem negeren werkt meestal tegen je.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:20

Goos_Horses schreef:
Vind het een erg raar verhaal, en belachelijk dat de staleigenaar nu te beroerd is om zich even in te zetten in het belang van het dier en voor zijn eigen portomonee.

De handel ingaan en een nieuwe eigenaar krijgen is misschien wel in het belang van het dier? Zou die nu ontwormd worden of naar de smid gaan? Belang van het dier lijkt mij dus geen issue...

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 07:50

ruitje schreef:
Goos_Horses schreef:

De handel ingaan en een nieuwe eigenaar krijgen is misschien wel in het belang van het dier? Zou die nu ontwormd worden of naar de smid gaan? Belang van het dier lijkt mij dus geen issue...

Ja zou je denken? Als paarden met zulk soort gevallen bij een handelaar terrecht komt gaat het erom dat mensen zo gauw mogelijk geld in het handje hebben en wie let er dan op het belang van het dier?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 07:56

Tigra_ schreef:
ikke schreef:

De "eigenaar" houdt zich ook nergens aan dus waarom zou je als stalhouder daar de dupe van moeten worden. Wachten tot het paard ziek wordt en je ook nog eens een DA rekening op je mat krijgt die je ook nooit terug gaat zien.
De wetten in NL slaan vaak al nergens op en ben je vaak de dupe als je het allemaal netjes wil houden. Als de eigenaar daadwerkelijk onvindbaar is en al een jaar niet is geweest en ook niet betaald heeft dan zou ik het wel weten ga ik me niet nog meer kosten op de hals halen en alles netjes willen doen en uit eindelijk het dubbele aan kosten kwijt zijn die je ook van ze leven niet terug ziet.
In theorie is de wet heel leuk in de praktijk is het vaak helemaal niet praktisch. Nederland is nogal een krom land wat dat betreft.

Nee, in dit geval zit de wet best wel degelijk en rechtlijnig in elkaar! Je moet een aantal stappen doorlopen, bepaalde tijdspannes aanhouden en nog enkele, heel redelijke, voorwaarden en levert dat allemaal geen resultaat, dan vervalt op een zeker punt het eigendomsrecht van het paard aan de stalhouder.

Dat de eigenaar zich niet aan afspraken houdt, ontslaat de stalhouder NOOIT van zijn zorgplicht EN zijn verplichting om de wet te volgen om de zaken correct af te handelen.

Om te beginnen moet je zoiets niet op z'n beloop laten, maar gelijk actie ondernemen! DAAR beging de stalhouder, afgaand op het verhaal van TS, al z'n eerste fout.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:42

ik ben het helemaal eens met ikke,sorry hoor maar de staleigenaar kreeg al met al een jaar lang geen geld,dan wacht je toch niet zo lang? nou moet hij actie ondernemen,en wat doet hij?wil hij het paard aan een handelaar verkopen,,,jeetje goed bezig hoor,ik zou eerst juridische stappen ondernemen en kijken wat ik in zo'n geval met het paard aan moet,en wat ik mag ondernemen.maar de staleigenaar heeft het veel te lang op z'n beloop gelaten,en nu gaat hij domme stappen ondernemen,dit kan de staleigenaar nog veel meer geld gaan kosten,nou ja eigen schuld dikke bult.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:53

De pensionhouder moet eerst via een wettelijke procedure beslag laten leggen op het paard, tot die tijd mag hij het NIET verkopen. Mocht de eigenaar na een paar jaar ineens het licht zien en zijn paard alsnog komen halen en het dier is verkocht, dan is de staleigenaar echt heel heel heel zuur.
(oude pensionhouder van mij had een paard staan waarvan de eigenaar overleden was, nabestaanden gaven niks om beesten en wouden het niet hebben maar vonden het blijkbaar ook teveel moeite om te tekenen voor afstand, niemand te vinden die verantwoordelijkheid nam, na een hele tijd uiteindelijk door roddel viaviaviavia erachter gekomen dat de eigenaar gewoon dood was dus... gerechtelijke procedure heeft erna nog eens een half jaar geduurd, paard verkocht voor een schijntje van de stalkosten, zo banketstaaf kan het dus gaan...)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:24

ikke schreef:
Nee, in dit geval zit de wet best wel degelijk en rechtlijnig in elkaar! Je moet een aantal stappen doorlopen, bepaalde tijdspannes aanhouden en nog enkele, heel redelijke, voorwaarden en levert dat allemaal geen resultaat, dan vervalt op een zeker punt het eigendomsrecht van het paard aan de stalhouder.

Dat de eigenaar zich niet aan afspraken houdt, ontslaat de stalhouder NOOIT van zijn zorgplicht EN zijn verplichting om de wet te volgen om de zaken correct af te handelen.

Om te beginnen moet je zoiets niet op z'n beloop laten, maar gelijk actie ondernemen! DAAR beging de stalhouder, afgaand op het verhaal van TS, al z'n eerste fout.

Nou uiteindelijk of je het nu via officiële wegen doet zijn er 2 waarschijnlijk de dupe en dat is paard en de stalhouder. Kost nog meer tijd en nog veel meer geld en met een beetje pech als het paard dan eindelijk in beslag genomen kan worden kun je er nog 2000 euro vangen. Want van een kale kip kun je niet plukken en als de eigenaar echt onvindbaar is kun je nergens geen geld halen.
Dat risico zou het voor mij wel waard zijn. Welke straf staat er op diefstal van een paard? Dat neem ik dan voor lief zou dat er van komen. Neem aan dat we niet praten over een paard van 10.000 euro en eigenaar heeft zich al lang niet laten zien. Tja het is inschatten van de situatie op dat moment. Zit natuurlijk verschil in doe je het bedrijfsmatig of hobbymatig. Daar zal veel verschil in zitten kwa boete als je dan alles al mee kan nemen dat er nooit betaald is zal de eigenaar als hij een zaak aan zou spannen ook dat moeten betalen dus ik vraag me af als je in zo'n situatie zit en de risico's inschat dat het waarschijnlijk de beste optie voor paard en stalhouder is geweest.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:36

Tigra_ schreef:
ikke schreef:

Nou uiteindelijk of je het nu via officiële wegen doet zijn er 2 waarschijnlijk de dupe en dat is paard en de stalhouder. Kost nog meer tijd en nog veel meer geld en met een beetje pech als het paard dan eindelijk in beslag genomen kan worden kun je er nog 2000 euro vangen. Want van een kale kip kun je niet plukken en als de eigenaar echt onvindbaar is kun je nergens geen geld halen.
Dat risico zou het voor mij wel waard zijn. Welke straf staat er op diefstal van een paard? Dat neem ik dan voor lief zou dat er van komen. Neem aan dat we niet praten over een paard van 10.000 euro en eigenaar heeft zich al lang niet laten zien. Tja het is inschatten van de situatie op dat moment. Zit natuurlijk verschil in doe je het bedrijfsmatig of hobbymatig. Daar zal veel verschil in zitten kwa boete als je dan alles al mee kan nemen dat er nooit betaald is zal de eigenaar als hij een zaak aan zou spannen ook dat moeten betalen dus ik vraag me af als je in zo'n situatie zit en de risico's inschat dat het waarschijnlijk de beste optie voor paard en stalhouder is geweest.

Ik denk dat de officiele afhandeling nog altijd minder geld, ellende en tijd kost dan wanneer je voor de rechter mag verschijnen vanwege verduistering (en dan kom je er goed mee weg!).

Noeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:53

Ik heb ook zo iets gelijksaardig mee gemaakt, maar dan eigenlijk nog net iets anders. Ik plaats het hele verhaal liever niet op bokt... Maar ik zou wel wat hulp kunnen gebruiken. Ik ben van België en weet niets van de rechten/plichten van een paard dat afkomstig is uit Nederland. Bij jullie is een mutatiedocument niet nodig, bij ons wel... Zou iemand mij kunnen helpen hierbij? Ik vind niet echt meteen een antwoord hier op mijn vragen...