paard nooit bij de slacht aangekomen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 20:26

Onbegrijpelijk dat dit in Nederland kan :n , sterkte ermee!

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 20:26

@ brainless dat wist ik niet......met de jaren wordt je wijzer zullen we maar zeggen.

mynique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 20:28

Ik heb mijn paard in 2006 laten ophalen door de verzekering. Echter is mijn ruin nooit geregistreerd als "overleden" bij het stamboek. Ik heb enige tijd geleden via mijn verzekering (die nu niet meer bestaat) contact gehad met de slachter maar ja die wist natuurlijk niks meer en de papieren van mijn paard zijn nooit aangekomen bij het stamboek. Ik zit ook nog steeds in twijfel of mijn paard toen wel is afgemaakt of wellicht ook is doorverkocht. Bij mij is er echter nooit een duplicaat aangevraagd.
Ik weet wel dat de regels tegenwoordig anders en strenger zijn dan toen ik mijn paard mee gaf aan de verzekering.
Welke verzekering had jij (pb-tje)? Ik zit nog in dubio om het stamboek toch nog een keer te bellen, voor mijn eigen gevoel.... maar als hij naar het buitenland is dan kom ik er toch nooit achter....zucht

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 20:31

MarvanTom schreef:
tamary schreef:
En dan klopt er dus iets niet. Eigendom paard vervalt aan de verzekering bij afkeuring tegen uitkering van het bedrag waarvoor dat dier verzekerd was. Al is 10 jaar later daar weinig meer van te verhalen op de verzekering.

Je was me net voor, tamary. ;)
Dat laatste zal idd een heel gedoe worden: bewijzen verzamelen, aantonen dat het paard nu nog steeds levend is, aangifte doen, klacht indienen en de rest van het 'proces'.
Als jij dit allemaal nog voor je ex-paard over hebt, dan zou ik zeggen: go for it!
De andere kant van het verhaal: hoe zullen de huidige eigenaren dit op gaan vatten als jij dit verhaal vertelt over hun en jouw ex-paard?

Wat er met het paard gebeurt is is niet relevant zolang er bewijs is dat de verzekering hem overgenomen heeft en dus eigenaar geworden is. Verzekering mag er nl vervolgens mee doen wat ze willen. Verhandelen om deel verzekeringsbedrag terug te verdienen is normaal en dat mogen ze ook. De aanklacht kan alleen gaan over waarom het verzekeringsbedrag niet uitgekeerd is.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 20:44

TS zou het kunnen gooien op dwaling.
Zij ging er van uit dat het paard geslacht zou worden en niet de handel in zou gaan.
Als TS dat zwart op wit zou hebben dan zou ze al een stuk verder zijn.
Waarschijnlijk zal er een standaard afstandsverklaring zijn getekend zonder 'lot van het paard'.

ilse_orient

Re: paard nooit bij de slacht aangekomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 20:51

Linda_arnold vader van moeder is Plesman

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 20:58

ilse_orient

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 21:04

ilse_orient

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 21:06

ilse_orient schreef:
linda_arnold schreef:

huh? voordat ik dit topic starte stond ze er nog niet op. heb gezocht op haar naam, naam van vader en naam van moeder..

ow het klopt ze is er net opgezet alleen dan op de juiste manier :P

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 21:07

ilse_orient schreef:
linda_arnold schreef:

huh? voordat ik dit topic starte stond ze er nog niet op. heb gezocht op haar naam, naam van vader en naam van moeder..

Idd huh!!!!!!

Ik heb eerder vandaag op horsetelex gezocht en ik kon het paard niet vinden (dit deed ik nav jouw topic).

Zo'n 20 minuten geleden keek ik opnieuw en het paard stond erop!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 21:41

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:15

Nu wordt het helemaal bijzonder...
Hoe kan nou een paard in hetzelfde jaar geboren zijn, en dezelfde moeder hebben?

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:18

Anoli schreef:
Hoe kan nou een paard in hetzelfde jaar geboren zijn, en dezelfde moeder hebben?

Volgens mij kun je, als je jezelf aanmeld bij horse telex elk willekeurig paard aanmelden....., dus wellicht is er iemand in de wat geweest. Het andere paard is ook een schimmel.

Het is ook bijzonder dat dezelfde dag dat ts een topic start het 'goede' paard op horsetelex wordt aangemeld. (indien TS dit zelf niet heeft gedaan)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:49

linda_arnold schreef:
Anoli schreef:

Volgens mij kun je, als je jezelf aanmeld bij horse telex elk willekeurig paard aanmelden....., dus wellicht is er iemand in de wat geweest. Het andere paard is ook een schimmel.

Het is ook bijzonder dat dezelfde dag dat ts een topic start het 'goede' paard op horsetelex wordt aangemeld. (indien TS dit zelf niet heeft gedaan)

Ok vandaar, dat wist ik niet.

Maar dan nog is het vreemd idd, zijn er dan meelezers?

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:52

dat is wel heel bijzonder. Ben wel heel erg benieuwd wie dit nu gedaan heeft,
is de nieuwe eigenaar, om zo maar te zeggen hier een meelezer ?

Belle_Siem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:07

Het is toch bekend dat dit gebeurt. Als je zeker wilt weten dat je paard echt dood is moet je er zelf bij blijven. Of iemand vragen die je daarin vertrouwt, als je het niet aankunt.

Er zijn altijd mensen, verzekeringsmaatschappijen die nog wat aan de handel willen verdienen.
Zo werkt het nu eenmaal. Hoe triest voor je paard ook.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:14

Belle_Siem schreef:
Het is toch bekend dat dit gebeurt. Als je zeker wilt weten dat je paard echt dood is moet je er zelf bij blijven. Of iemand vragen die je daarin vertrouwt, als je het niet aankunt.

Er zijn altijd mensen, verzekeringsmaatschappijen die nog wat aan de handel willen verdienen.
Zo werkt het nu eenmaal. Hoe triest voor je paard ook.

Tegenwoordig misschien, vergeet niet dat dit 10 jaar geleden is gebeurt, internet was toen nog lang niet zo uitgebreid als nu.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:40

Ts wat wil je zelf bereiken met dit topic..wil je het paard alsnog kopen en laten slachten

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:15

Deze "misstanden" komen aan de vrijwel "lopende paardenband" voor. Niet alleen 10 jaar geleden, ook nu nog steeds: vervalste paspoorten, dubbelchippen, afspraken met verzekeringsmaatschappijen met handelaren, die de "voor de slacht" paarden voor een habbekrats van hen overnemen/opkopen (ja, dit kan en mag de verzekeringsmaatschappij doen, ethisch is het niet, maar op papier is het paard dan van hen geworden) en voor meer weer in de markt brengen.

Het verbaast mij steeds weer, dat niet meer mensen-met-paarden hiervan op de hoogte zijn!

Men is een beetje naief, vrees ik toch. Je paard verzekeren is GEEN garantie dat het, als het "af" is, en iemand van de verzekering het op komt halen, ook daadwerkelijk geslacht wordt. Er zijn handelaren die LEVEN van het overnemen van dit soort wrakke knollen, en ze gewoon weer de handel in gooien voor veel meer.

Hoe anders zou je denken dat er zoveel wrakke paarden in de paardenhandel zitten?

Wil je zeker weten dat je paard niet doorverhandeld wordt, dan zijn er maar 2 mogelijkheden"
a. je laat hem zelf door DA inslapen, waar je zelf bij bent
b. je gaat zelf mee naar het slachthuis en eist een slachtbewijs, met alle id nummers en omschrijving er op

Afgeven aan iemand vanuit de trailer BIJ het slachthuis acht ik zelfs niet waterdicht/betrouwbaar genoeg.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:23

Wat ontzettend vervelend voor je... Ik kan me goed voorstellen dat dit een grote schok voor je is geweest :(:) Ik hoop dat je op de een of andere manier rust kunt vinden en ik hoop dat je paard fijne nieuwe eigenaren heeft die naar het belang van het dier blijven kijken. Sterkte.

Absoluut geen verwijt naar jou, wel een gratis advies voor meelezers. Net als anderen hier al zeggen, laat iemand bij het slachten aanwezig zijn. Ik heb mijn zusje en de staleigenaar mijn paard laten wegbrengen en zij zijn ook bij het schieten geweest (wat overigens geen traumatische ervaring moet zijn). Het geeft veel rust om zeker te weten dat het over is.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:27

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:29

terpentijn schreef:
Men is een beetje naief, vrees ik toch. Je paard verzekeren is GEEN garantie dat het, als het "af" is, en iemand van de verzekering het op komt halen, ook daadwerkelijk geslacht wordt. Er zijn handelaren die LEVEN van het overnemen van dit soort wrakke knollen, en ze gewoon weer de handel in gooien voor veel meer.

Dit is ook voor het eerst dat ik het lees. Nooit geweten.
Ik begrijp dat er geld aan te verdienen is maar wat ik niet begrijp is hoe het mogelijk is dat verzekeringsmaatschappijen zulke duistere zaakjes doen, zonder consequenties dus blijkbaar.

Jeetje zeg, als ik ooit de moeilijke beslissing moet nemen mijn paard in te laten slapen, volg ik jou advies op er of bij te zijn, of officiële papieren van de slachter te krijgen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:31

Ik sluit mij aan bij shirleyp: ook mijn post was geenszins bedoeld als kritiek/verwijt naar TS toe: maar bedoeld als welgemeende waarschuwing naar IEDEREEN toe, die om wat voor reden dan ook diens afgekeurde paard op moet geven.

Het is nou eenmaal zo, dat er altijd geldbeluste gewetenloze figuren zijn die het verdriet van anderen of het lijden van het paard geen barst uitmaakt, en uitsluitend geld willen verdienen over de rug van mens en dier.
Ook dat is van alle tijden.

Blijf er bij (of inderdaad: laat een goede vriend(in)/kennis/familielid) er bij zijn, tot het paard/de pony werkelijk is overleden.

Geeft rust voor het dier, berusting voor de mens.

MIJ is het nooit overkomen, maar ik weet dat het nog steeds gebeurt: een vriendin uit de Randstad van mij dus WEL, dat 6- jarige paard (een merrie draver) is aan de poort van het slachthuis vollledig afgekeurd afgegeven, door eigenaresse (dat was dus de vriendin waar ik het over heb) EN verzorgster zelf, wegens artrose en ernstige overhoef, om 4 jaar later bij stom toeval op MP te worden teruggevonden.
Reden: niet normaal te rijden, nee, natuurlijk niet (!) achteraf bleek de merrie al 4-5 (achterhaalbare) adressen te hebben gehad, ik vind het schandalige praktijken, en het verlengt de lijdensweg van een echt "af" paard onnodig.

ilse_orient

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 19:03

ilse_orient

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 19:10

Nee het is niet de bedoeling om het paard terug te kopen..het zou fijn zijn als we zouden weten hoe het met haar gaat..iedereen zou zich rot voelen als je paard afgemaakt moet worden maar drie jaar later nog rond loopt..dan voel je je ergens schuldig? Voor jezelf is het dan een opluchting dat je weet ondanks alles dat het goed met haar gaat en misschien wel van haar pensioen aan het genieten is. dan kunnen wij ook een stukje afsluiten. uiteraard wil ik andere hiermee zeggen blijf bij je paard tot je zeker weet dat hij of zij echt dood is! Ik hoop dat er ooit eens strengere regels gaan komen!