Bij niet dragen cap niet verzekerd??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:00

LBLGypsyCobs schreef:
dollyspikkel schreef:
mij is het ook altijd zo verteld geweest: geen cap dragen = niet verzekerd. Is hetzelfde als geen gordel dragen in de wagen

Als jij door de voorruit vliegt omdat je geen gordel draagt, krijg je dan niks uitgekeerd van de verzekering?

Klopt, en dat komt omdat het dragen van een gordel wettelijk verplicht is.
Als de politie jou ziet rijden zonder gordel krijg je ook een boete (hier dus het verschil met het dragen van een cap).
Als jij de wet overtreedt door het niet dragen van een gordel en je krijgt een ongeluk wordt het niet verzekerd.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:04

cap is niet wettelijk verplicht dus daar kan de verzekering zich niet op beroepen.
Maar ze kunnen dit natuurlijk wel in hun voorwaarden hebben gezet toen je je verzekering afsloot. Hebben zij dit punt niet opgenomen in hun voorwaarden, dan zijn zij volgens mij gewoon verplicht uit te betalen.

Althans dat lijkt mij, ben geen jurist of verzekeraar dus weet het niet 100 % zeker natuurlijk, maar lijkt mij dat als zij op die manier zich willen onttrekken van schade uitbetaling zij in hun voorwaarden wel moeten hebben staan dat zij een cap verplichten. Want tsja de wet zelf verplicht die niet zoals bij autogordels

sjojo

Re: Bij niet dragen cap niet verzekerd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:15

Moet je in België een brevet hebben om buiten te rijden :? oei denk niet dat er veel mensen zijn die dat weten??? Raar, bestaat er dan ook zoiets als rijschoolexamen voor paarden?

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:25

pfff even google: in belgië is het niet verplicht een brevet te hebben om met je paardje buiten te rijden! :D gelukkig maar was al stress aant krijgen ;)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:48

Tendance schreef:
Als je van je paard valt en er moet een ambulance bijkomen, dan is het eerste wat ze vragen als dit niet duidelijk zichtbaar is: Had hij/zij een cap op?
Als dit niet het geval is, dan loop je grote kans, dat je een groot bedrag zelf moet betalen. Net als met het niet dragen van een gordel in de auto, het niet dragen van scheenbeschermers tijdens de voetbal enz.
Je moet hiervoor alleen wel goed de algemene voorwaarden doorlezen. Je bent namelijk verplicht een aantal bij de sport behorende veiligheidsmaatregelen in acht te nemen.
Ik hoefde hier niemand voor te bellen omdat we hier zelf ervaring mee hebben, ondanks dat we meerdere sterren verzekerd zijn.

Wat een onzin. Ik ben met, de ambulance afgevoerd maar er heeft helemaal niemand gevraagd of ik een cap op had. Zelfs op de verzekeringspapieren die ik moest invullen omdat het een ongeval betrof werd dit niet gevraagd. Maar wel of er derden bij betrokken waren

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:01

Onze bedrijfsverzekering zegt ook dat er op ons bedrijf niet zonder cap gereden mag worden. Nu vinden wij dat geen rare eis en die regel geldt hier dus ook! Of het ook in de polisvoorwaarden staat weet ik niet, daar heb ik geen inzage in, ik weet wel dat elke keer als de verzekeringsman op bezoek komt dat dat duidelijk nog een keer herhaald wordt.

Over contracten: Als je een contract laat opstellen door een (Hippisch) Advocaat en deze word door beide partijen ondertekend is hij wel rechtsgeldig. Een advocaat weet immers met welke wetten ed rekening te houden bij het opstellen van een contract.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:03

Tendance schreef:
Als je van je paard valt en er moet een ambulance bijkomen, dan is het eerste wat ze vragen als dit niet duidelijk zichtbaar is: Had hij/zij een cap op?
Als dit niet het geval is, dan loop je grote kans, dat je een groot bedrag zelf moet betalen.

Dit is niet waar hoor.
Ik ben nu inmiddels drie keer afgevoerd met de ambulance, drie keer hoofd'letsel'. Ook een keer zelf naar de huisartsenpost gebracht door mijn ouders. NOOIT hebben ze gevraagd of ik een cap op had, wel hoe en wat er was gebeurt.

Bij mijn laatste ongeluk (januari) kreeg ik een formulier van mijn verzekeraar waar je normaal gesproken op invult als je een auto ongeluk oid hebt gehad, de vraag droeg u een cap staat hier niet op.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:41

Willen jullie dit dan even aan onze verzekering vertellen, want ee kon hier gewoon voor een groot deel van de kosten betaald worden.
De verzekering heeft voor bepaalde dingen betaald, overige kosten moesten we zelf ophoesten.
Slechts 1000 euro....

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:42

Welke verzekering heb jij dan als ik vragen mag? :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:55

Groene Land, altijd al gehad en in die tijd ook al.
Is nu 6 jaar geleden. Ik viel samen met de merrie, die ik toen reed, omdat ze na de sprong gewoon haar benen te laat strekte en dus min of meer met kromme benen lande, ja heel stom ik sprong zonder cap!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:56

Okee, ken ik helemaal niet. :+
Balen zeg!!!

Ik zit bij CZ en ben blij dat ik nooit heb hoeven te betalen, die kosten zijn echt misselijk!

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:59

Chaos schreef:
Over contracten: Als je een contract laat opstellen door een (Hippisch) Advocaat en deze word door beide partijen ondertekend is hij wel rechtsgeldig. Een advocaat weet immers met welke wetten ed rekening te houden bij het opstellen van een contract.

Een contract hoeft niet eens door een advocaat opgesteld te worden. Het is rechtsgeldig zodra het door beiden partijen is ondertekend en niet in strijd is met de wet of de goede zeden. Via een contract kun je dus ook een ( beperkte) aansprakelijkheid uitsluiten zolang dit niet in strijd is met de wet.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:03

Chaos schreef:
Balen zeg!!!

Ik zit bij CZ en ben blij dat ik nooit heb hoeven te betalen, die kosten zijn echt misselijk!

Zeker en dan wordt een deel gelukkig nog vergoed, maar we hebben zeker 2/3 zelf moeten betalen.
Kosten waren in het totaal 1328,76 euro, waarvan 1000 euro zelf vergoed moest worden. Waaronder kosten ambulance.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 25-07-12 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:04

Esplendido schreef:
Chaos schreef:

Een contract hoeft niet eens door een advocaat opgesteld te worden. Het is rechtsgeldig zodra het door beiden partijen is ondertekend en niet in strijd is met de wet of de goede zeden. Via een contract kun je dus ook een ( beperkte) aansprakelijkheid uitsluiten zolang dit niet in strijd is met de wet.

Ik sluit me hierbij aan. :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:05

Ja okee, maar mensen zeggen hier dat een contract nooit rechtsgeldig is.
Zeg nooit nooit....... :P

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 15:06

Toch is dat vragen naar een cap niet waar, tenminste niet altijd. Misschien wel met hoofd letsel, maar de enkele keer dat hier iets is gebeurd nooit.
Ook bij mijn eigen "ongeluk" een aantal jaren geleden ( paard bovenop me bekken op 2 plaatsen gebroken) nooit naar gevraagd.
Maar ik ben er dus nog steeds niet achter wat nu wel of niet kan/mag. Het is net als de auto met trailer en je rijbewijs, dat het een donker gebied is en zelfs de instantie 's die er mee te maken hebben het ook niet helemaal zeker weten!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:08

Lara_Silver schreef:
Hier is dit wel het geval. Als ik zou vallen zonder cap ben ik verzekerd tot en met mijn nek. Maar alles wat onder hoofdletsel valt moet ik zelf betalen. Val ik mét cap ben ik volledig verzekerd. Ik heb een speciale clausule paarden, lichamelijk letsel en tanden. (als ik bv. een paard me de tanden uit de mond zou slaan ben ik hier volledig voor verzekerd)

Beetje raar arbitrair dat laatste. Er zijn ook prima helmen met gezichtsbescherming.
Ik zie niet goed waarom over op de achterkant van je hoofd vallen verzekeringzgezeur zou zijn en op de voorkant niet.
Datzelfde heb ik met cap verplichten op wedstrijden. Waarom zo half? Op de voorkant is letselschade mínstens zo ingrijpend.

Het ligt er gewoon aan dat je een ruiterbewijs moet hebben, dán ben je pas verzekerd :+ :P

P.s. het moet overigens een geldig goedgekeurde cap zijn :)*

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:11

Als het maar zwart op wit staat, dan is een contract ook tussen 2 personen gewoon rechtsgeldig, daar hoef je geen rechtenstudie voor gedaan te hebben om het op te stellen.

En aerdenhout, hier is het al 4 keer voorgekomen dat er ambulance moest komen en ik erbij was, dus niet waar kun je niet zeggen. Bij jullie misschien niet, maar hier in Meppel is het de normaalste zaak van de wereld, dat ze het vragen. En dat is sowieso logisch, want de ambumensen waren er niet bij, dus hoofdletsel is altijd mogelijk.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:13

Lara_Silver schreef:
Hier is dit wel het geval. Als ik zou vallen zonder cap ben ik verzekerd tot en met mijn nek. Maar alles wat onder hoofdletsel valt moet ik zelf betalen. Val ik mét cap ben ik volledig verzekerd. Ik heb een speciale clausule paarden, lichamelijk letsel en tanden. (als ik bv. een paard me de tanden uit de mond zou slaan ben ik hier volledig voor verzekerd)

De dikgedrukte regel is exact hetzelfde als wat mijn ambulancebroeders zeiden, alleen bleek de verzekering daar een nog iets andere mening over te hebben.
Met cap zou ik volledig verzekerd zijn en nu moest ik dus een fiks bedrag betalen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:15

Kan iemand vertellen hoe dit is als je zonder bit/hoofdstel/zadel rijd?

Esplendido

Aansprakelijkheden is ook een ontzettend lastig gebied. Er is niet altijd een oorzaak voor een ongeval en niet maar een persoon verantwoordelijk. Bijvoorbeeld als een pensionklant zonder cap aan het rijden is en het paard schrikt door een van de medewerkers van de stal die naast de bak met een groot zeil aan net wapperen is. Hierdoor valt de ruiter en hij heeft door deze valpartij zodanig hoofdletsel oploopt dat hij daar blijvend last van ondervindt. Natuurlijk is het hoofdletsel deels te wijten aan het niet dragen van een cap, maar ook gedeeltelijk aan het wapperen met het zeil. Ruiter en stal zijn dus beide gedeeltelijk aansprakelijk. Maar wie voor welk deel dat is echt ongelooflijk moeilijk om te bepalen. En omdat er eigenlijk geen standaarden zijn voor ongevallen, ieder ongeval is anders is jet dus ook heel moeilijk om regels te vinden die altijd gelden.

Verzekeraars doen natuurlijk hun best om zo min mogelijk uit te keren en zoveel mogelijk bij de ander te claimen.

ikke

Tendance schreef:
Chaos schreef:
Balen zeg!!!

Zeker en dan wordt een deel gelukkig nog vergoed, maar we hebben zeker 2/3 zelf moeten betalen.
Kosten waren in het totaal 1328,76 euro, waarvan 1000 euro zelf vergoed moest worden. Waaronder kosten ambulance.

Mag ik je een advies geven: knikker die club buiten en zoek er eentje die zulke achterlijke voorwaarden stelt.........

WhySoWhite schreef:
Kan iemand vertellen hoe dit is als je zonder bit/hoofdstel/zadel rijd?

Nou heel simpel: als geleider van rij- en trekdieren moet je het dier altijd onder controle hebben. Hoe je dat doet, daar zegt de wet niks over.........

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:27

Mn zusje is een paar jaar geleden gevallen met mountainbiken in Limburg. Ze had 30 hechtingen in haar gezicht en mond. Paar tanden eruit. Ze had een helm op en toch vergoedde de ziektekostenverzekering een groot gedeelte van de tandartskosten niet (kronen enz) dit omdat ze tot maar 500 euro verzekerd was voor tandartskosten. Gelukkig had ze een reisverzekering en deed ze mee met een georganiseerd evenement en kon er een groot gedeelte van de kosten terug gehaald worden.

Ik denk dat het in dit geval ook voor het paardrijden geld, je bent verzekerd voor maximale bedragen voor tandarts en vast nog wel wat dingen zoals fysio. De rest zal wel vergoed worden.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:27

44Myrthe44 schreef:
LBLGypsyCobs schreef:
Als jij door de voorruit vliegt omdat je geen gordel draagt, krijg je dan niks uitgekeerd van de verzekering?

Klopt, en dat komt omdat het dragen van een gordel wettelijk verplicht is.
Als de politie jou ziet rijden zonder gordel krijg je ook een boete (hier dus het verschil met het dragen van een cap).
Als jij de wet overtreedt door het niet dragen van een gordel en je krijgt een ongeluk wordt het niet verzekerd.

Is dat in Nederland zo?
Cap is niet wettelijk verplicht, gordel wel, maar volgens mij krijg je gewoon je ziektekosten vergoed als je door de voorruit van je auto klettert.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:28

@ Ikke: Waarom zou ik? Ik ben in de loop der jaren vaak geholpen en als de enige voorwaarde een cap is, dan draag ik die toch gewoon?!