Mijn paard wil niet op de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renaatt92

Re: Mijn paard wil niet op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 00:12

Ik heb zelf problemen met het laden van mijn paard in een veewagen/ trailer. Ze gaat er echt niet in! We hebben al veel geprobeerd. Eerst vriendelijk laten ruiken, snoepje geven als ze de klep op loopt etc. Alleen voeren in de veewagen, clickertraining, met de longeerlijn, en meer. Niks werkt. Nu zijn we opzoek naar iemand die ons zou kunnen begeleiden tijdens het laden. Is er iemand in de buurt van Noordwijk die ons zou kunnen helpen?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 10:47

NicoleBritt schreef:
Mijn haflinger wilde ook nooit de trailer in, voor geen goud! Geweld maakte de afkeer alleen maar erger, dus daar zijn we meteen met gestopt. We hebben toen gewoon de trailer af en toe (niet te lang natuurlijk) in de weide gezet en mijn paarden erbij. (mijn haflinger heeft overigens ook verlatingsangst, dus dat maakt het nog wat moeilijker) Zelf ben ik gewoon steeds om de trailer gaan lopen, afentoe erin gaan zitten en alle deurtjes opengezet. Na verloop van tijd kwam ze steeds dichterbij en uiteindelijk liep ze er zonder aarzelen in, zonder enkele druk of aanmoediging!
Nu loopt ze rustig met me mee, zelfs zonder halster of hoofdstel en blijft rustig staan wachten tot ze er weer uit mag. :)

Dit vind ik een heel goede manier. Hieruit spreekt ook dat je paard je echt vertrouwt (zelfs na de korte periode van geweld).

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:51

dagmach schreef:
Gewoon afspraak maken met xxxxxxxxxxx, leert je de methode om zonder strijd te laden.
Inmiddels een bekend gezicht bij omroep Gelderland, heeft voor elk probleem een fijne oplossing.
Mijn haflinger loopt als een mak schaap de trailer nu in, en dat is echt wel anders geweest :P

Met xxxxxxxxs heb ik nou helemaal niets. Ik ben twee keer naar zo een cursus van haar geweest maar ik kan er niet over roepen. Ten eerste krijg je een heel verhaal over de laarzen te horen die zij zelf verkoopt terwijl ik daar helemaal niet voor kom. En dan dat rare geprik in die paarden waar ze zogenaamd "knopjes" hebben.... Nee, niet mijn ding. Paarden prikken in de natuur ook niet met een vinger in elkaars lichaam. Maar goed, dat is mijn mening.

Bokje_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 01:22

ik zelf heb iemand geholpen met een paard die ook de trailer niet in wou. en dat heb ik zo gedaan:

1. er een paar keer langs gelopen met het paard
2. er voor gaan staan met het paard en dan weer weg
3. op de klep lopen met het paard en er dan weer achteruit vanaf wel wachten tot die beetje ontspand
4. en dan telkens een stukje veder tot ie er in staat en dat meerdere malen herhalen.

dit moet je rustig doen en niet blijfen treken. als het paard niet veder wilt dan zet je hem naar achter en dan probeer je het nog een keer, ook soms weer even weg met paard van trailer en dan er weer heen. en als je in de trailer omdraait dan loopt het paard meestal niet meer veder wat je ook probeert! ook moet je gewoon vlot lopen en zelf niet gaan twijfelen want dan gaat het paard ook dat ook doen en dan doet hij het niet. ook belangrijk is laat het paard te laten ontspannen als hij op de klep staat of al iets veder want anders blijft hij het paard het spannend vinden (ook handig is een mounty robberts halster daar werk ik vaak mee) en wat ook heel handig is is gedult! want het kan soms erg lang duren ik zelf heb dat paard in 25 min verholpen van zijn probleem nu loopt hij er zonder moeite in

veel succes ik hoop dat je hier wat aan hebt

Bokje_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 01:26

en heb je een trailer voor 1 of 2 paarden? want als je er een hebt voor 2 zou je er ook een maatje van het paard al in kunnen zetten en het dan proberen

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 05:22

-De trailer tegen een muur/hek aan zetten en aan de andere kant van de trailer een wit lint binden en die strak naar achter trekken. Hij heeft dan het idee dat er stroom op staat en dat hij geen kant op kan.
-Als je een 2 paard trailer hebt een ander paard er alvast opzetten.

en als het alsnog niet lukt kan je er altijd professionele hulp voor vragen :j

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:41

Je paard zo verplichten zal de angst niet verminderen maar vergroten. Zo krijg je geen echte oplossing en zal het de volgende keer nog moeilijker zijn hem op de trailer te krijgen. Je moet de angst zien weg te krijgen en dat zal volgens mij goed gaan met de methode UniqueNevada en niet met de methode van charlotte_L. charlotte_L creëert angst, terwijl UniqueNevada hem probeert weg te halen. Dat is volgens mij de beste manier (het angst weghalen, mss bestaan er nog betere manieren dan van UniqueNevada, maar die is al heel goed).

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:53

iedereen zijn eigen manier :j

ik heb bij mijn paard geen angst gecrieërd anders zou ze er nu toch echt niet zo makkelijk op gaan zo slim is ze wel :j

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:52

Ik heb in mijn Patrol een aantal dingen liggen.

Een groot halster met halster touwtje. (reserve als een halster kapot gaat of een paard losloopt in het dorp.)
Een paar ouderwetse paardendekens. ( om iemand toe te dekken bij ongelukken)
Een koevoet. (om een paard te bevrijden uit de trailer)
Een stukje hengsten ketting. (om een onwillig paard op de trailer te krijgen)

Voorlopig heb ik die hengstenketting niet nodig bij mijn eigen paarden.
Maar soms wil ik wel eens iemand helpen op de wedstrijd parkeer plaats.

VeraZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 23:37

@Liempje. Wat een onzin schrijf jij over Doreen. Ik ben ook bij clinics geweest en ze heeft helemaal geen verhaal over rijlaarzen, ze haalt ze er zelfs helemaal niet bij. Dat zuig je uit je duim Liempje!!
En je kletst ook over "dat geprik"!! Ik denk dat jij nooit bij Doreen bent geweest en gewoon anomien zit te banketstaaf!!! :(

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 14:56

VeraZZZ schreef:
@Liempje. Wat een onzin schrijf jij over Doreen. Ik ben ook bij clinics geweest en ze heeft helemaal geen verhaal over rijlaarzen, ze haalt ze er zelfs helemaal niet bij. Dat zuig je uit je duim Liempje!!
En je kletst ook over "dat geprik"!! Ik denk dat jij nooit bij Doreen bent geweest en gewoon anomien zit te banketstaaf!!! :(

Nouja zeg, doe eens normaal. Ik ben twee keer bij haar geweest en dit waren mijn ervaringen met haar. Iedereen mag een eigen mening hebben en dit is mijn mening. Waarom zou ik iets over iemand verzinnen die ik niet ken.

Als ik naar jou oudere berichten kijk, denk ik bijna dat je Doreen zelf bent.... Ik zie een heleboel "reclame" over haar en haar laarzen.......

VeraZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:59

Citaat:
liempje schreef: Ik ben twee keer bij haar geweest en dit waren mijn ervaringen met haar

Ik blijf erbij dat je ter plekke dingen verzin: kletskoek en zwartmakerij - makkelijk zat als je anoniem kunt schrijven! Kwam je ervoor uit wie je bent dan weet ik zeker dat heel veel mensen niets met jou hebben! ;)

Bokje_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 23:37

Okee even serieus gaab jullie nou soort van ruzie maken over iemant, laat iedereen toch zijn eigen mening hebben over dingen! En ze kan toch per curzes iets anders doen? Oja en trouwens ruzie maken bij een vraag is wel beetje onbeleeft!

En nu weer bij de vraag, is hoe gaat het nu met je paard en de trailer?
    Ik zelf ben nu ook bezig met een draver die er niet in durft die eigenaar wil het per ze met touwen achter haar billen en nu zitten mijn handen dus onder de brandblaren want nu springt ze echt letterlijk de trailer uit! Dus ik zou het echt op de manier proberen die ik eerder heb gescgreven

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 01:40

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 03:13

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Het hangt af van het paard maar ook van de trainer of een bepaalde methode succes heeft. Ik geloof dat een methode waarin je vertrouwen hebt vooral van andere manieren verschilt omdat je eigen spanning daardoor vermindert en paarden zijn hier heel gevoelig voor. Jij hoort de leider te zijn en als die uitstraalt dat het goed is wat jij/je paard doet, zal je paard eerder te overtuigen zijn.

Ik vind het dus ook niet verstandig om andere methoden dan de jouwe af te kraken. Lees voor "jouwe" iedereen die hier een manier van trailer leren laden aan- of afraadt als de enige goede manier.
    Mijn manier: ik doe veel met vrijheidsdressuur en ik verbeeld mezelf dat ik daar ervaren in ben...

http://picasaweb.google.nl/pepit00tje/V ... directlink

(...als voorbeeld)
    en ik gebruik dit ook voor probleempaarden, zoals met trailerladen, niet de opvoelbox in willen enz.
    Ik werk WEL met voedselbeloning, maar alleen als het paard iets doet dat op dat moment expliciet gevraagd wordt. Dus niet om het paard rustig te krijgen, vooruit te krijgen enz.

Hoe dan wel? Ik begin eerst met targetten: ik knip in mijn vingers, raak dan zijn neus aan, zeg gelijk "goed zo". Of "braaf" of "oke" of gebruik de clicker of wat dan ook, als het maar altijd hetzelfde is en precies op het juiste moment gegeven wordt. Direct geef ik dan de voedsel beloning met de andere hand (om te voorkomen dat het paard in de eerste hand gaat bijten).
    Dit doe ik 5-10 keer, net zolang tot het paard door heeft dat hij op een vingerknip mijn hand moet aanraken. Meestal heb ik daar geen 10 keer voor nodig! Dan maak ik de afstand tot mijn hand steeds groter en blijf "goed zo" zeggen en belonen.
    Uiteindelijk heb ik een paar dingen bereikt: ik kan zijn aandacht trekken, ik kan hem naar me toe laten komen, en ik heb hem geleerd dat die vingerknip en "goed zo" iets lekkers betekent en dat hij het alleen hoeft te komen halen. In feite heb ik hem zijn eerste kunstje geleerd.

Dan gaan we pas aan een trailer denken. Liefst een brede tweepaardstrailer. Licht binnen aan, klep zo plat mogelijk, iets lekkers binnen (als ultieme beloning), evt. ander paard er naast.
    Halster en touw om. Begin op (voor het paard) veilige afstand en vlak bij hem. Laat hem met targetten telkens een pasje dichterbij komen. Beloon elke centimeter voorwaarts! Als hij achteruit loopt, druk op het touw maar niet gaan hangen. Dan vooral niet belonen maar overnieuw beginnen. Hengstenketting of Monty Robert halster is prima, maar niet noodzakelijk.
    Als het echt moeilijk gaat gaan we zo nu en dan even wat anders doen elders, bijv. grazen. Maar alleen als hij net echt vooruitgang heeft geboekt, hoe klein ook!

Blijft het paard panieken, dan ga je te snel en moet je kleinere stappen nemen (figuurlijk dan) en op de beste momenten even pauzeren.

Dus elk stapje/hoefje vooruit belonen!

Meestal heb ik niet langer dan 1/2 tot 2 uur nodig voor hij erin staat en zijn hoofdprijs oppeuzelt. Dan gaan we 10 cm achteruit, belonen en weer vooruit. Belonen. Nog een paar keer. Dan 20 cm achteruit, enz.
    Uiteindelijk gaan we 10-20 keer erin en eruit en wordt er telkens uitbundig beloond. Ook gaan we dan tot halverwege erin, stoppen en weer verder of juist terug.

Persoonlijk vind ik niet dat je er dan al bent.
    Later op de dag en de volgende dagen blijf je telkens herhalen, waarbij hij aanvankelijk misschien weer wat bangig is maar dat slijt snel.

Als hij goed erop en eraf loopt (na 1-2 dgn bevestigen) gaan we telkens even langer de klep en later ook het deurtje dicht doen. Vervolgens gaan we een piepklein stukje rijden en dat bouwen we uit.

Wil een paard eruit stormen, of wacht hij niet op je, dan 10 cm achteruit, belonen en weer vooruit. Dan 20 cm achteruit, enz. enz. Uiteindelijk telkens 10 cm achteruit, stilstaan, belonen en weer een stukje achteruit.

Doe zo'n training alleen als je de tijd en rust ervoor hebt en niet als je ergens naar toe moet.

Dit werkt bij MIJ, omdat ik er heilig in geloof en de ervaring mee heb dat het altijd werkt. Blijkbaar straal ik dat dan uit. Dat, gecombineerd met het feit dat de liefde van het paard toch ook wel door de maag gaat, is genoeg.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:06

VeraZZZ schreef:
    Citaat:
    liempje schreef: Ik ben twee keer bij haar geweest en dit waren mijn ervaringen met haar

Ik blijf erbij dat je ter plekke dingen verzin: kletskoek en zwartmakerij - makkelijk zat als je anoniem kunt schrijven! Kwam je ervoor uit wie je bent dan weet ik zeker dat heel veel mensen niets met jou hebben! ;)

Dan blijf je daar maar bij, interesseert mij echt niet, daar sta ik ver boven. Hoezo anoniem? Wie ben jij dan wel niet? Op de manier hoe je reageert denk ik nog steeds dat je Doreen zelf bent! Ik maak niemand zwart, ik heb alleen gezegd dat ik niets met haar manier heb. Net zoals zij niets met Monty Roberts heeft. Dat is haar mening en die verteld zij ook.

Maar fijn dat je zeker weet dat mensen niets met mij hebben. :D *\o/*

Verder reageer ik niet op dat agressieve gedrag van jou en bekijk deze topic niet meer, dus bespaar een nieuw hatelijk berichtje.....

xzielona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:08

dit herken ik zo goed. mijn paard wil ook nooit in de trailer. we waren keer met vijf man bezig en nog lukte het niet. maar nu heb ik eindelijk een manier gevonden die redelijk goed werkt. gewoon je trailer tegen een hek of muur aanzetten aan de andere kant van de trailer maak je touw vast en die maak je ergens anders aan vast, hierdoor kan die eigenlijk nergens heen. jij loopt met je paard de trailer in en achter je zwiept iemand met een touw. degene achter het paard moet natuurlijk niet te dichtbij staan. bij mijn paard werkt het en ze gaat er nu steeds makkelijker in. en als het een keer niet lukt niet opgeven want dan gaat het de volgende keer alleen maar moeilijker.

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:40

Wie ik zelf erg goed vind met trailerproblemen en waar ik zelf ook veel van geleerd heb is Annemarie van der Toorn.
      Maar er zijn ook al andere namen genoemd, dus je moet zelf maar kijken wie jou het meeste aanspreekt als het je nog niet gelukt is.

Succes ermee in ieder geval.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:44

ijssnuiver schreef:
      brownhorse schreef:
      Ik zou net zo lang proberen tot hij er in staat D.m.v. druk blijven houden op het touw.
      Dan hem wat biks geven en ham er weer uithalen en op 't land/ op stal zetten.
      Iedere dag herhalen tot hij makkelijker gaat.

Omdat een paard tegen elke vorm van druk in komt zal dit je echt niet gaan helpen..

TS waar woon je? Wellicht dat ik nog iemand in je omgeving weet die je goed kan helpen.

Dan helpt maar 1 ding, je paard proberen zover mogelijk weg te trekken van de trailer, en mocht hij er per ongeluk inlopen, hem er dan onmiddellijk uittrekken.

Inderdaad, zoek hulp of oefen je suf
      Laatst bijgewerkt door piezze op 30-07-12 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:47

Mijn paard ging eerst ook niet op de trailer
      Toen heeft mijn vader 3 avonden geoefend
      Tussen de trailer en een krukje doorlopen en dan de afstand steeds kleiner maken,
      hooi binnen leggen, en na een week konden we met hem op weg
      Hierna hebben we nooit meer problemen gehad

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:55

Ja zo pak ik het ook het liefste aan LisaFalco, dat werkt alleen als je zelf een trailer hebt en alle tijd van de wereld. Dan is er geen druk en willen ze er ook makkelijker in (omdat je zelf denk ik wat anders uitstraalt).

Wat ik ook altijd geleerd heb is om altijd zo'n beetje dezelfde kant uit te kijken als mijn paard, de kant die je op loopt dus niet je paard aan gaan zitten kijken als die al half op de klep staat want dat werkt extra bedreigend.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:36

Ik zou in dit geval hulp zoeken en terug gaan naar de basis. Want de manier die je nu gebruikt is in mijn ogen nooit de juist. Om trailer te laden is er vertrouwen, een goede band en heel veel geduld nodig. JJe moet het paard leren dat de trailer een prettige plek is waar het paard niets hoeft te doen. Het is belangrijk om nieuwsgierigheid op te roepen. Als ik jou was zou ik inderdaad hulp zoeken van iemand en het niet meer alleen proberen. Succes

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:58

OPG-->TAO

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:02

Rare reactie.

OPG TAO.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:14

Zoals de meesten al zeggen, zoek hulp. Je kunt wel alles zelf gaan proberen, maar je hebt al zoveel geprobeerd. Schakel iemand die er verstand van heeft in, en ga de strijd gewoon niet aan.