Mag pensionhoudster bijrijdsters weigeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Re: Mag pensionhoudster bijrijdsters weigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:15

Dat verhaal heeft in de bit gestaan.

Tinker11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-12 23:28

Hermelientje zoals jij het zegt wilde ik het ook aanpakken.
Ik heb besloten geen bijrijdsters meer te accepteren.
Ik heb mn stallen verhuurd aan hun omdat ik dat leuke mensen vond en ik ze kon helpen aan een leuke plek voor mens en dier.
En als ze perse een bijrijdster willen dan kunnen ze beter gaan. Misschien rigoreus maar denk beter voor mn gezondheid. En ik wil er zelf ook zo graag de lol in houden. Dan liever zo dan is het duidelijk voor iedereen en daar hou ik van.
Ik vind het erg fijn om zoveel verschillende meningen te horen. Sommige kijken ergens toch weer heel anders naar.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 00:00

Hmm dat vind ik dan wel erg extreem... Hoe moet iemand dat dan doen bij ziekte, vakantie op zwangerschap?

Begrijp me niet verkeerd, je moet doen wat je goeddunkt, maar misschien vinden je klanten dit ook wel een tikje extreem. Zou dan toch voor een bijrijderscontract gaan...

Overigens: als je een ton aanlegt voor rondslingerende spullen, na een tijdje worden ze het kopen van nieuw spul echt wel beu :) en anders kan jij een heel mooi kleedje aanleggen op de vrijmarkt :=

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 00:01

Hermelientje schreef:
Ik heb ooit een verhaal gelezen over een stalhouder in Duitsland die niet toestond dat mensen met een slofteugel reden en ook eiste dat ze op een medisch verantwoorde wijze met hun paard omgingen (dus eerst warming-up en niet helemaal heet en bezweet op stal terugzetten enz). Hij zei dat hij vele malen gelukkiger was sinds hij gewoon eiste van zijn klanten dat ze op "zijn" manier met hun paard omgingen en de sfeer op stal was beter dan hij ooit geweest was. Die klanten die zich niet wilden aanpassen toen hij ermee begon heeft hij de tijd gegeven om iets anders te zoeken.

Gewoon niet over je eigen grenzen laten lopen, dat geeft alleen maar ergernis. Weten wat je wilt en dat gewoon zo meedelen. Je klanten hoeven het er niet mee eens te zijn, als jij achter je eigen regels staat is het voor iedereen duidelijk. Het gesprek zou bijv. zo kunnen gaan. Ik heb gemerkt dat ik helemaal niet gelukkig ben met de bijrijdsters die hier komen. Het past niet in de opzet die ik voor ogen had met mijn stal. Daarom heb ik besloten om het niet meer toe te staan vanaf ....

Sterkte ermee!

Zo ook Marijke de Jong, van paardenbegrijpen.nl, een vrouw die een pensionstal heeft en les geeft in de academische rijkunst.
Longeren met touwtjes, elastiek, pessoa of wat dan ook is bv gewoon verboden op haar terrein. Wil je dat wel? Zoek een andere stal.
Als stalhouder moet je gewoon de regels handhaven waar jij je prettig bij voelt. Wanneer je als stalhouder dingen toelaat waarbij je je niet fijn voelt, wordt de sfeer nooit zo fijn als het zou zijn wanneer de mensen die bij jou staan de richtlijnen volgen die jij graag ziet. Iedereen is het er dan mee eens, iedereen happy.
Ik zou de beste vrouw vragen voor een afspraak en de bijrijdster op heterdaad betrappen als dat mogelijk is.
En eventueel daarna samen een praatje gaan maken, want dit kan voor jou zo niet verder.
Heel simpel.
En je hoeft niet per sé bijrijdsters te verbieden, je kunt gewoon uitleggen dat je een klik met zulke mensen wilt hebben als ze op jouw erf komen, dat is heel redelijk.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:50

Nachtlampje schreef:
En je hoeft niet per sé bijrijdsters te verbieden, je kunt gewoon uitleggen dat je een klik met zulke mensen wilt hebben als ze op jouw erf komen, dat is heel redelijk.

ik ga eigenlijk gewoon met Nachtlampje mee, niet verbieden, maar wel heel duidelijk zijn dat mensen wel een beetje in je straatje moeten passen kwa omgang met de paarden

xmellsx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:53

Als je een nieuwe klant aanneemt moet je die toch ook aardig vinden? Bijrijdster is ook zoiets lijkt me. Als jou het niet zint kun je aangeven dat de bijrijdsters hun spullen moeten leren opruimen etc en zo niet, dat je ze niet meer op je erf wil. Eigenaar kan dan een andere bijrijdster of een andere stal zoeken. T is jouw erf, jij mag dat gerust bepalen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 12:59

LindyH schreef:
Kun je het niet gewoon eerlijk zeggen? Zo van: "Ik heb het even aangekeken maar ik heb gemerkt dat ik het niet prettig vind dat er bijrijders zijn. Ik wil iedereen persoonlijk kennen die hier komt. Daarom wil ik bijrijders vanaf nu gaan verbieden. Je bijrijders zijn dus niet meer welkom en als je ze wilt houden dan zul je naar een andere stal moeten uitkijken."

Geef ze wel een redelijke termijn om naar alternatieven te zoeken.

De regel geldt dan natuurlijk wel voor iedereen, maar begrijp ik goed dat de andere klanten geen bijrijders hebben?

In de toekomst kun je best wel weer een keer van deze regel afwijken, maar dan is het voor iedereen wel duidelijk dat je niet zomaar iedereen op je erf wilt hebben. Als mensen dan een bijrijder willen, dan zullen ze wel wat meer moeite doen om dat met jou te bespreken en ze netjes te introduceren etc.

Ik zou als ik ook een pensionstalletje zou hebben, de mensen eruitgooien die niet behoorlijk voor hun eigen paard zorgen. Ik heb geen zin in om het leed aan te kijken dat ie te kort gedaan wordt in de verzorging en of er niet naar om gekeken wordt. En dat jij er dan verantwoordelijk voor bent als het ziek wordt of wat dan ook.

Dat soort gevallen maak ik helaas te vaak mee, stalhouders klagen hier ook over, er was zelfs een geval van een heel zieke paard en de eigenaar is nergens te vinden en of niet betrokken. Waardoor de stalhouder zelfs de dierenartskosten moeten betalen en intensief voor het zieke dier moet zorgen, waardoor ie in tijdsnood komen voor de eigen paard en of privéleven en dan komt de eigenaar ineens aan kakken als ie toevallig tijd en zin heeft, gaat ie mopperen dat het te veel geld kost, en geen woord van dank, het dier was doodgegaan als er niets gedaan werd.

Daarom vliegen ze er altijd uit als ik een eigen stalling zou hebben. Ze willen toch een eigen paard dan ook graag de verantwoording nemen, elke dag en dan aub geen horden vreemde mensen en of bijrijders.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:03

Bovenstaand is dierenmishandeling: het onttrekken van het dier aan noodzakelijke medische zorg. Kan je de DB voor bellen. Zulke mensen horen geen paard te hebben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:03

Ik ben een keer ergens op stal geweest, bij een kennisje. Kennisje stond daar net en had dus geen idee.
Nadat ze gereden had vroeg ze of ik er even op wilde. ja hoor, leuk :j!
Komt de pensionhouder of ik heel snel van dat paard af wilde gaan. Je mocht geen anderen op je paard laten (ook niet om uit te stappen ofzo), en als je wilde dat je paard door iemand gereden werd als je op vakantie was ofzo, kon je zijn dochter in schakelen (á € 20 per uur). Kennis heeft er niet lang gestaan :n (dit is járen geleden trouwens)

xmellsx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:05

Oh dat is wel erg overdreven inderdaad, bizar..
Nee dat soort dingen moeten natuurlijk wel gewoon kunnen. Maar als je als grondeigenaar echt niet overweg kunt met de bijrijdsters moet je daar natuurlijk wel iets op kunnen ondernemen.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:05

Ik heb bij mijn nieuwe stal gevraagd of ik een bijrijdster mee mocht nemen en een eigen instructrice. Als dat niet had gemogen, dan was ik daar niet gaan staan. Ik vind niet dat een staleigenaar bijrijdsters mag verbieden. Wel mag je de eigenaren er op wijzen dat een paard niet fair behandeld wordt door een bijrijdster. En als die eigenaar daar geen probleem mee heeft, dan denk ik dat die gene niet op je kleine pensionstal past. Zeker op een kleinen stal moeten de neuzen deels de zelfde richting op staan. En stalregels invoeren en ook duidelijk ergens ophangen en/of uitdelen zou een goed iets zijn. Dan weet iedereen waar hij of zij aan toe is. En heb je iets om naar te verwijzen.

Als ik in de schoenen van TS stond, zou ik haar vriendelijk vragen om opzoek te gaan naar een andere stal.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:07

stef schreef:
Je mocht geen anderen op je paard laten (ook niet om uit te stappen ofzo), en als je wilde dat je paard door iemand gereden werd als je op vakantie was ofzo, kon je zijn dochter in schakelen (á € 20 per uur).

Dit is toch belachelijk. Je mag zelf bepalen wie je op jouw paard laat. Net als het feit dat er op sommige stallen maar 1 persoon les mag komen geven.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:09

Bedenk wel dat je nu een regel voor iedereen aan het bedenken bent terwijl er maar één iemand over de schreef gaat. Wat nou als de volgende stalgenoot zwanger wordt en graag haar paard die periode wil laten rijden door een bijrijder die wel netjes met het paard omgaat en zich aan de regels houd? Of als iemand paard wil verkopen en besluit de potentiële koper het paard een maand te laten uitproberen zonder te verhuizen?
Het is misschien minder makkelijk, maar volgens mij kun je beter de confrontatie aan gaan met die ene klant waar je een probleem mee hebt dan iedereen de dupe te laten zijn van het gedrag van een persoon.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:31

Paan schreef:
stef schreef:
Je mocht geen anderen op je paard laten (ook niet om uit te stappen ofzo), en als je wilde dat je paard door iemand gereden werd als je op vakantie was ofzo, kon je zijn dochter in schakelen (á € 20 per uur).

Dit is toch belachelijk. Je mag zelf bepalen wie je op jouw paard laat. Net als het feit dat er op sommige stallen maar 1 persoon les mag komen geven.

maar dat mag je dus niet, dat blijkt.
Hoe krom het ook is, het is en blijft het terrein van de pensionhouder. Zijn terrein, zijn regels...

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 13:34

stef schreef:
Ik ben een keer ergens op stal geweest, bij een kennisje. Kennisje stond daar net en had dus geen idee.
Nadat ze gereden had vroeg ze of ik er even op wilde. ja hoor, leuk :j!
Komt de pensionhouder of ik heel snel van dat paard af wilde gaan. Je mocht geen anderen op je paard laten (ook niet om uit te stappen ofzo), en als je wilde dat je paard door iemand gereden werd als je op vakantie was ofzo, kon je zijn dochter in schakelen (á € 20 per uur). Kennis heeft er niet lang gestaan :n (dit is járen geleden trouwens)

Precies. Er zijn ook grenzen aan wat een een pensionhouder in redelijkheid kan eisen van zijn klanten. Ik heb er helaas ook negatieve ervaring mee.

Het is imo niet zo dat omdat het zijn erf is en het 'maar' voor de lol doet, hij dús iedereen weg kan sturen die iets doet wat hij zelf liever anders had gezien. De mensen zijn betalende klanten, geen werknemers.

Bij overduidelijke mishandeling is het anders, maar dan nog zou je in moeten grijpen om het paard te helpen en niet omdat jij 'hier geen zin in hebt'.

Wat Marijke de Jong vraagt op haar stal vind ik wel kunnen zolang het vantevoren maar duidelijk word gemaakt aan potentiële pensionklanten. Zij heeft een duidelijke 'themastal'. Heb je dat soort eisen vantevoren niet, dan kun je niet iedereen wegsturen die iets doet wat niet in jouw straatje past.

EDIT: Als je zo'n regel later wil doorvoeren, moet je daar wel heel redelijk in zijn en zelf het boetekleed aantrekken. Jij gaat immers je voorwaarden veranderen, en dat is niet netjes van een bedrijf. Niet de klanten die niet aan je nieuwe regel voldoen zwart maken, maar ze veel tijd en gelegenheid geven om zich aan te passen of te verhuizen, zoals die Duitse man heeft gedaan.