Tarief voor bijrijder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:04

Paan schreef:
Aan de mensen die de bijrijdster laten betalen. Wat doe je als je paard geblesseerd is en er gedurende 8 weken niet op gereden kan worden. Betaald je bijrijdster dan nog steed het vaste bedrag of komt dat dan te vervallen? Want ze betalen toch om op je paard te rijden? Terwijl dat dan niet kan?

(ik heb trouwens ook geen bijrijdster op dit moment omdat ik in september ga studeren(paard gaat mee op kamers) en mijn vorige bijrijdster om medische redenen moest stoppen)
Maar mocht het zo zijn, mijn bijrijdster mag uberhaupt niet alleen rijden, ik verwacht niet veel, maar wel dat zij dezelfde methode(NH) als mij hanteerd, dit houd ook grondwerk in. En verder: ik ben zelf ooit gaan bijrijden omdat ik het ''eigen paard gevoel'' wilde hebben. Daar horen blessures ook bij.

lonna1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:06

Bloemetje87 schreef:
Rond de 50 euro per maand = 1x per week is hier in de buurt geloof ik aardig gebruikelijk..
Aalsmeer, Amstelveen, Uihoon, Mijdrecht.. Die buurt ;)

Beweging geven (longeren/rijden/etc), voeren, evt stal uitmesten..
Overige kosten voor hoefijzers, etc.. zijn voor de eigenaar.

Ik kom zeg maar uit dezelfde buurt. En betaal 40€ voor 3 x per week...
Ik vind jouw bedrag absurd hoog.
Wij hebben alleen een buitenbak en in de wintermaanden moet er ook gemest worden, stal en paddock.

lonna1989

Re: Tarief voor bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:07

Mijn bijrijdpaard voelt ook een beetje mijn. Dus bij blessures oid hoor je mij niet piepen om geld!

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:08

Air schreef:
foxy80 schreef:
Air dat is een makkie
Stalling 320 euro
Les 25 euro per half u en 40 euro per u (2 keer een half u lessen per week is dus 200 euro per maand)
Per maand wel een bezoekje van een deskundige: is het geen hoefsmid (120 euro want heeft ijzers), dan wel jaarlijkse visitie osteo, ta, of enting of ontworming
Dan zit ik al aan 640 en dan heb ik nog geen benzine verreden, niks gedronken, geen nieuwe spullen gekocht, geen inschrijfgeld betaald, geen lidgeld van vereniging etc.

Dus jij hebt kosten aan benzine en jou lessen als je bijrijder naar je paard gaat? Dat is knap.
Als je echt iedere maand een deskundige nodig hebt bij je paard ben je toch niet zo handig bezig :+
Daarnaast zou ik ook niet dat geld willen betalen die mij dus in een les nieteens voldoende info mee kan geven voor een week.
Maar blijkbaar is het dus normaal dat een bijrijder moet betalen voor jou lessen die je niet hebt en benzine die je niet verbruikt.

Ik zie er heel veel luxe dingen tussen staan die helemaal niet hoeven....
En dus ben je dan goedkoper uit met een eigen paard.

Ik denk dat wij elkaar verkeerd begrijpen. Jij zei dat als je 750 euro per maand betaalde, je slecht bezig was, en als eigenaar zijnde, kan dat wel degelijk het bedrag zijn dat je per maand aan je paard kwijt bent.
Ik heb nergens gezegd dat dat ook het bedrag is dat je dan ook aan je bijrijder moet vragen, hier is de regel om een deel van stalgeld te vragen, dus zonder al de genoemde extra' s
Een deskundige is in mijn ogen iemand die tegen betaling een dienst verricht en weet wat hij/zij doet. Om de 6-8 weken hoefsmid, jaarlijks een tandarts ter controle, jaarlijks de osteo. Dat is het minimum. Tel daar extra bezoekjes van osteo en da bij blessures en dan zit je aan een gemiddelde maandelijks visite van een -peut of -paat. Dat heeft niks met mijn kennis of kunde te maken maar met mijn idee dat mijn dier het allerbeste verdient ;)
Wat de lessen betreft, ik heb de pech moeilijk te leren en haal meer voldoening uit constantere begeleiding dan 1 u per week.
En de luxe zou ik inderdaad niet meenemen bij de berekening naar de bijrijder toe, maar als ik dus mijn eigen rekening maak kom ik tegen de 750 euro uit, en daar ging mijn opmerking over.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:12

Mijne betaald normaal gesproken 50 euro voor 3 dagen in de week.
Nu ze les gaat rijden betaal ik 2 lessen in de maand dus blijft er 25 euro over.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:13

Paan schreef:
Aan de mensen die de bijrijdster laten betalen. Wat doe je als je paard geblesseerd is en er gedurende 8 weken niet op gereden kan worden. Betaald je bijrijdster dan nog steed het vaste bedrag of komt dat dan te vervallen? Want ze betalen toch om op je paard te rijden? Terwijl dat dan niet kan?

Dan betaalt ze niets. Mijn lessen vervallen dan trouwens ook (maar dat geld ben ik dan vast weer kwijt aan extra medische kosten, haha!)
Maar ik heb dan ook een RIJpaard op een pensionstal en kan dan ook niet spreken voor mensen met "knuffelpaarden" als ik zo mag noemen, of weidebewoners of andere categorieën

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:14

Ik denk dat het heel erg van de situatie afhangt.

Ga er gewoon eerlijk met je (potentiële) bijrijder over praten:
wat worden de afspraken? Wat betaalt de bijrijder zelf (les is heel logisch om zelf te betalen).
Wat zijn de voorzieningen die de bijrijder kan gebruiken?
Hoe duur is de stalling?
Wat is niveau paard / eigenaar / bijrijder. Wie leert van wie? (allemaal wel iets van elkaar waarschijnlijk haha ;) )
Moet de bijrijder ook klusjes doen (mesten bijvoorbeeld).
En wat kan de bijrijder missen / zou de eigenaar graag extra hebben?

Als je dat allemaal naast elkaar gaat zetten, kun je vast tot een redelijke afspraak komen.

Als een bijrijder echt alleen maar hoeft te komen rijden en verder niets, kan ik een bijdrage best begrijpen.
Als je de bijrijder echter allerlei 'klusjes' op laat knappen, vindt ik het gratis rijden daar een mooie compensatie bij. Of als de bijrijder een paard 'opleidt' in iets wat de eigenaar niet kan, kan ik ook inzien dat het gratis kan.

Hier is dus geen standaard antwoord voor denk ik. Scheelt per situatie.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 13:17

Noeska: Nou idd.. Het zou dan om onbeperkt rijden gaan, faciliteiten zoals in beginpost. Geen onvoorzienekosten omtreft het paard (m.u.v. lessen, wedstrijden etc) dit is natuurlijk eigenkosten. Wat geheel logische is. :j

Het paard word verder niet meer gereden namelijk. Ze zoekt iemand die weer met hem bezig gaat.

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:17

xWildrose schreef:
xWildrose schreef:
Sorry had nog stukje aangepast ;$ De stalling is in Hemmen, super rustige omgeving, midden in het bos. Grofweg ligt het tussen Tiel en Arnhem in ;p

Ik rijd dan trouwens 4 lessen in de maand. Van een instructrice die zelf voorheen grand prix gereden heeft en waarmee in ontzettend schik heb;p Het zijn wel groeps lessen, maar ik rijd over het algemeen maar met 2 andere in de les.

+ Het les geld is dan 30 euro per maand. Dus zonder les geld kost de stalling 125 euro voor een paard in een stal van 3 bij 5.

Het ziet er dus wel na uit dat ik minder betaal dan menig bijrijder, terwijl ik mijn eigen paard heb en er alles mee kan doen dus xd En ik toch alles heb op stal wat ik nodig heb xd

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:22

Ik betaal als bijrijder gelukkig ook niks , behalve als ik les wil...
En mocht ik zelf voor de leuk nieuwe dingen wil kopen betaal ik dat ook zelf..

Verder help ik ze op de dagen als ik er ben en kan helpen met alle beesten voeren , opstrooien en andere klusjes... Maar dit gebeurd ook niet iedere x als ik er ben .. soms zijn ze me een slag voor en hoef ik niks meer te doen..

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:23

NoiRaM schreef:
Ik betaal als bijrijder gelukkig ook niks , behalve als ik les wil...
En mocht ik zelf voor de leuk nieuwe dingen wil kopen betaal ik dat ook zelf..

Verder help ik ze op de dagen als ik er ben en kan helpen met alle beesten voeren , opstrooien en andere klusjes... Maar dit gebeurd ook niet iedere x als ik er ben .. soms zijn ze me een slag voor en hoef ik niks meer te doen..

Ik vind dat dat toch ook nog wel meetelt.. Inderdaad of je vanalles doet naast het rijden of dat je zo kan poetsen, zadelen en op kan stappen..

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:25

Ik vind 50 euro een vrij normaal bedrag, betaal dit zelf ook, en mag daarvoor zo vaak rijden als ik wil.
Als ik hem niet reed stond hij in de wei, doordat ik hem rijd nu eet hij meer, en doordat er betaald wordt hebben ze meer zekerheid dat ik kom. Niet dat ik niet loyaal ben overigens, meer voor de zekerheid omdat er wel eens verhalen zijn van niet betalende mensen die dan zo ineens niet meer komen zonder ook maar wat te laten horen.
Daarnaast hoef ik ook niet zelf af te mesten en wanneer ik een dag niet kan wordt hij vaak even gelongeerd wanneer de eigenaren tijd en zin hebben. Ik hoef eigenlijk alleen maar aan te vegen, en ervoor te zorgen dat ze niet aan rommel kunnen zien dat ik geweest ben. :D

Een eigenaar heeft zoveel kosten voor een paard, dan vind ik het niet meer dan normaal dat je wat betaald ook al zou je een dienst verlenen. Dit ligt natuurlijk wel iets anders wanneer je ook nog een hele hoop stalklussen erbij hebt naar mijn mening.
Ik zou er gewoon over praten met de gene die wil gaan rijden. :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:35

hier zijn ook al zoveeltopics over...

Maar ik denk dat iedere situatie anders is, ik heb meerdere verzorgpony's en paarden gehad en heb hie rnooit voro heovente betalen, wat wel soms gevraagd was om op regelmatige basis te lessen bij hun instructeur of lidgeld zodat je in clubverband kon gaan lessen. Maar dit komt alleen het paard en jezelf ten goede. Niet alle pony's en paarden waren hoog opgeleid zodat je er als ruiter veel van kon leren.
Dus het hangt er allemaal vanaf, als jij als eigenaar te weinig tijd hebt voor je paard en er wil iemand bijrijden met hetzelfde niveau als jezelf en die ook bereid is enkele klusjes te doen, dan vind ik niet dat er iemand moet betalen tenzij als vorm van borg omdat je materiaal gebruikt wordt.
Als de bijrijder je paard op een hoger niveau brengt, moet je als eigenaar blij zijn dat je zelf niet moet betalen. En tja als je gewoon een super gemotiveerde birijder hebt, met weinig ervaring en niveau, die af en toe nog wat begeleiding nodig heeft, tja dan is een kleine bijdrage of verplicht lessen op eigen kosten wel aan de orde. Maar da's hoe ik het zie en hoe de meeste in mijnomgeving erover denken. Maar bijrijders/verzorgers zijn niet zo ingeburgerd in onze streek.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:46

Ik denk dat het ook wel degelijk met de ervaringen etc. van paard en bijrijder te maken heeft.

Is het een onervaren ruiter op een ervaren paard, is het echt een leerproces en vind ik het terecht dat de bijrijder betaald.

Gaat het om een wat jonger dier die door een semi-proffesionele of zeer ervaren ruiter gereden wordt, om het dier echt iets te leren vind ik het weer terecht als de bijrijder betaald wordt.

Zelf rijd ik een fokmerrie. Hier betaal ik niks voor en krijg ik ook niks voor. Wel betaal ik mijn lessen, startkaart, spullen die ik beslis aan te kopen zelf. De eigenaar zorgt dat al het nodige aanwezig is (hoefsmid, entingen, maar ook zade, dekens etc. zijn voorhanden). Het is een beetje een 'wederdienst'. Zijn paard wordt gereden/krijgt beweging. En ik kan lekker met 'mijn' paardje aan de slag.
Hij brengt me ook liever zelf op wedstrijd (heb zelf wel E achter B, maar ivm verzekering meer risico), hier staat wel tegenover dat ik waar ik kan met hem mee ga om te groomen, een keer zijn paard vlecht, manen trek of iets dergelijks.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 13:48

foxy80 schreef:
Utan, er bestaan geen plekken waar je moet betalen om een hond uit te laten.
Er bestaan wel degelijk plekken waar je moet betalen om een paard te rijden, dus dan kan je wel een discussie starten over betalen en niet betalen.

En niet alleen dat. Het uitlaten van een hond is een noodzaak voor de hond. Dat is geen hobby, of sport. Het paard van een ander mogen rijden is hobby en/of sport. Die dingen kun je helemáál niet met elkaar vergelijken.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:40

Ik snap eigenlijk de discussie niet zo goed. Ik ben altijd bijrijdster geweest en heb ook altijd betaald. Paardrijden kost geld en dan kun je dat doen op een manege à EUR 15 per uur of als bijrijdster van, over het algemeen, leuke paarden (ik neem tenminste aan dat je een paard uitzoekt waar je een klik mee hebt). Als bijrijdster kun/mag je veel meer dan met een manegepaard, lekker wandelen, buitenrijden en longeren. Ik heb dat altijd enorm leuk gevonden dus liep ook niet te piepen als ik eens een paar dagen aan de hand moest stappen. je hebt dan eigenlijk een eigen paard met alleen de lusten en heel weinig lasten alleen de bijdrage die je dan betaald. Nu heb ik een eigen paard en het valt nog niet mee om iemand te vinden die de omgang met het paard gewoon heel leuk vindt met dus alles wat erbij hoort! Als je echt puur alleen wilt rijden en er verder weinig gedoe van wil, moet je lekker op een manege blijven rijden. Mensen die echt het paardrijden met alles erom heen leuk vinden zullen een bijdrage niet zo'n probleem vinden.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-12 14:47

Ik zeg ook niet dat ik niet WIL betalen........

Ik vroeg alleen wat gemiddeld redelijk is. :)
Dat andere mensen hier vervolgens zo tegen elkaar gaan doen is niet mijn fout.

Het enige wat ik op bokt vroeg, was advies. en niet om veroordeelt te worden.

Want een paard houden is duur, en een paard 'leasen' kost geld. anders begin ik er niet aan, en heb ik
het niet al enkele jaren op die manier gedaan :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 14:54

Wat ik altijd hanteerde toen ik op een pension stal stond was Het maand bedrag delen naar het aantal dagen wat de bijrijder aan dagen zou gaan doen. Neem als voorbeeld stal is 300 euro. 300 maal 3 en delen door 13. Je hebt nu nu de 69.23 dat is een week. En je wilt de dagprijs weten dus doe je het door 7 delen is 9.89. Zeg de bijrijder heeft 2 dagen het paard tot zijn beschikking. maal 2 uiteraard is 19.78.maal 13 weer en vervolgens weer door 3 delen. Je komt dan op 85.71 uit. Maak er een rond bedrag van, van 85 euro en de kosten zijn verdeeld van alleen de stal en accomodatie. Als het meer dagen worden dan doe ik daar niet zo moeilijk over.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:00

Maar een eigenaar zoekt een verzorger / bijrijder. Omdat hij/zij bijv. niet genoeg tijd voor zijn/haar paard heeft..

En een manege, ja, dat is een bedrijf.. hun bedoeling is ook om geld te verdienen daarmee. Dat is bij een eigenaar van een paard niet het geval lijkt mij?

Ik vind dus dat een verzorger/bijrijder niet hoeft te betalen. Anders moet je betalen terwijl je de eigenaar dienst verleent..

leasen is een ander verhaal.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:01

_horselovee_ schreef:
Maar een eigenaar zoekt een verzorger / bijrijder. Omdat hij/zij bijv. niet genoeg tijd voor zijn/haar paard heeft..

Eh..? Dat heb je zojuist zelf besloten? :+

Ik heb genoeg tijd, genoeg geld, genoeg zin, maar mijn bijrijdster is een heel lieve meid die ik alle plezier van de wereld gun, dus ach... hoe 'nodig' is het dan?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:05

oeps vergeten meestal er bij te zetten :P

In mijn omgeving is dat wel vooral zo ja :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:10

En dan nog? Stel je voor dat de eigenaren tijd zat hebben voor hun paard. Dan hebben bijrijders geen nut natuurlijk meer. Noem het een situatie dat je gewoon lekker de hele dag met het paard bezig kan zijn en er een band mee kan opbouwen. Een hobby kost (meestal) gewoon geld. Waarom zou een eigenaar jou of een ander moeten sponsoren. Een hoop hebben er geluk, dat is natuurlijk prima en erg fijn voor diegene maar als er wel betaald dient te worden is dat nu eenmaal zo.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:16

Laraax schreef:
Voor
1 dag in de week verzorgen 25,-
2 dagen in de week verzorgen 50,-
En dat betaal je dan 1x per maand ;)

Citaat:
Dan betwijfel ik nog of een eigen paard duurder is. Onze stalling is erg goedkoop, en we hebben gewoon een binnenbak (20x40), buitenbak (20x60) (Beide eb en vloed bodem), veel weidegang, s'winters worden ze gevoerd, longeerbak, paddocks, springweide en springmateriaal enz. We hebben iedere avond lessen (Dresuur, springen, mennen, voltige) Alleen dan komt het enten er apart bij, maar dit gaat wel allemaal tegelijk. En zomers het voer. En dan zelf stro en hoefsmid en zelf uitmesten. Ook worden er zat wedstrijden georganiseerd. Dit komt omdat we het allemaal met ze allen doen, er is geen eigenaar die er van moet leven. Het kan best zijn dat ik nog iets vergeten ben, maargoed haha.
Het zou dan voor 7 dagen 175,- zijn
daar heb je op jaarbasis geen stal, hoefsmid, enting, en extra kosten voor een stal hier in de buurt ;)
Goedkoopste stal die ik hier kan bedenken is 200,- per maand :)

voor 175.00 euro heb je een leasepaard hier op de manege.
zit alles bij in, al kom je 10 x in de week.
hoefsmid, veearts enz enz

en dat beurt jij als ze 7 komt rijden in de week??
hoezo snel rijk willen worden.
vind ik erg assosiaal dit bedrag.

zo kan ik wel 10 paarden nemen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:21

Laraax schreef:
Paan schreef:

(ik heb trouwens ook geen bijrijdster op dit moment omdat ik in september ga studeren(paard gaat mee op kamers) en mijn vorige bijrijdster om medische redenen moest stoppen)
Maar mocht het zo zijn, mijn bijrijdster mag uberhaupt niet alleen rijden, ik verwacht niet veel, maar wel dat zij dezelfde methode(NH) als mij hanteerd, dit houd ook grondwerk in. En verder: ik ben zelf ooit gaan bijrijden omdat ik het ''eigen paard gevoel'' wilde hebben. Daar horen blessures ook bij.

jeetje zoveel betalen en nog niet zelf weten wat ze doet. :o

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:23

Nou ik betaal helemaal niks voor mijn verzorgpaard. Ik hoef ook niks anders te doen dan te rijden. Mijn les wordt voor me betaald en als ik gebrek aan vervoer zou hebben zou die me ook nog elke dag op komen halen (40 km per keer) Degene waar ik voor rij zijn blij dat ik hun paard rij. Zij rijden zelf niet en hebben nooit gereden maar wel een pensionstal en 8 eigen paarden waarvan ik er dus 1 rijd. Hier in de buurt is het lastig om goede, betrouwbare bijrijders te vinden, als je ook nog wil dat ze gaan betalen krijg je er nooit 1. Aanbod in verzorg paarden is hier in overschot.

Ik help bij tijd en wijlen wel mee met mesten en binnen of buiten zetten, wedstrijdkosten zijn voor mezelf maar mocht ik een tweede paard van hun gaan rijden dan zijn die kosten ook nog voor hun hebben zij ooit toegezegd.

Nee ik zou nooit gaan betalen voor een verzorgpaard, iemand zoekt niet voor niets een verzorger, als je het financieel niet trekt moet je het maar verkopen.