FrieseMenner schreef:Om even op een 'ziek' paard terug te komen: Ik denk dat niemand belang heeft bij een paard dat niet in orde is. Uiteraard zijn er altijd kleine medische dingen waardoor een paard nog wel goed kan functioneren als gezelschapspaard maar tegenwoordig kun je een gezonde pony zelfs gratis meekrijgen dus waarom zou je dan voor een paard gaan met een mankement? Vorig jaar heb ik ook een pony aan een handelaar meegegeven die niet orde was, wat er precies aan de hand was weten we niet maar het dier deugde niet in zijn hoofd en kon daarom niet gebruikt worden voor de aangespannen sport, wat mijn intentie was. Dan vind ik het sneu voor het dier dat hij met de handelaar mee moet, en waarschijnlijk naar de slacht gegaan is, maar ik kon het dier gewoon niet gebruiken en hij had hier geen toegevoegde waarde waardoor we besloten hebben hem mee te geven(We hebben overigens geen geld voor hem gevraagd) Het grijpt me wel dat hij afgemaakt moest worden omdat het voor 90% van de tijd gewoon een heel gezonde pony was die alles voor je deed maar het is gewoon de realiteit dat dieren die niet 100% in orde zijn gewoon voorgeschreven als slachtpaard. Uiteraard doe ik niet aan oplichterij en was alles ook bekend bij de handelaar!
Ik vind wel dat wanneer je het paard al je hele leven lang hebt en boven zijn/haar 25ste verkoopt het niet eerlijk is tegenover het paard. Mocht je het dier om financiële redenen niet kunnen houden vind ik dat je het paard bijvoorbeeld schenkt aan een kinderboerderij o.i.d. Onze allereerste pony, die we 11 jaar geleden aanschaften is nu 16 jaar en zal ook niet meer weggaan. Ik heb er wel eens over nagedacht maar kan het niet over mijn hart krijgen.
Als je er niets voor hoeft te hebben en m meegeeft aan de handelaar voor de slacht, dan noem ik jou lui, want je neemt niet de moeite om m zelf naar de slacht te brengen, dat was eerlijker naar het dier toe geweest, want er worden heel wat afgerommeld in de paardenwereld en of mogelijke kansen dat ie op transport gezet wordt naar buitenland. Dus ik snap jou eigenlijk niet. Wegdoen of slacht prima, maar op deze manier???? dat is geen diervriendelijke manier van doen.
Bah en dan de manier waarop je zegt, net of het om een stuk speelgoed gaat.