Trailer uit 1983 gerenoveerd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:10

KarinvdM schreef:
Mag je zo maar met zo'n trailer weer de weg op? Moet hij niet eerst gekeurd worden door een instantie zoals hier in NL het RDW?

Ja en nee.
Een trailer moet zijn goedgekeurd voor het dier wat je erin vervoerd (zie het kenteken van de trailer). Dat wordt bepaalt bij het afgeven van het kenteken door de RDW; veelal op basis van de typegoedkeuring.

Renovatie zoals hier is niet meer aan regels gebonden, anders dan dat de trailer up-to-the-job moet zijn. Aangezien er door Duhelo, voor zover ik begrijp, niets wezenlijks is veranderd aan de constructie, mag je er vanuit gaan dat de trailer nog steeds up-to-the-job is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-12 22:18

merrieveulen schreef:
de boutjes zou je ook kunnen afzagen/ afslijpen, ben je ze ook kwijt.

zo te zien had paardlief geen problemen met haar nieuwe taxi!

in eerste instantie wel hoor hoor, ze heeft er al een stuk van de laadklep afgestampt :D
maargoed, daarom heb ik ook voor losse latten erop gekozen zodat ik die makkelijk zelf kon vervangen :D
na een 5 tal pogingen stond ze er eindelijk op en heeft ze lekker haar bakkie uitgegeten :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:21

Apart Ikke, wat mij betreft zouden zulke regels dan wel aangescherpt mogen worden... Niet alleen voor de veiligheid van het te vervoeren dier maar ook voor de andere weggebruikers.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:33

KarinvdM schreef:
Apart Ikke, wat mij betreft zouden zulke regels dan wel aangescherpt mogen worden... Niet alleen voor de veiligheid van het te vervoeren dier maar ook voor de andere weggebruikers.

Die regels bestaan gewoon hoor: http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... 202005.pdf
Ook de particulier moet zich houden aan de constructieve eisen die gesteld worden aan het voertuig (de verordening is gericht op het beroepsvervoer) en zal bij twijfel ook op dit dokument worden afgerekend.

Wanneer je je auto ombouwd naar een auto voor paardenvervoer, moet je inderdaad naar de RDW voor goedkeuring en aanpassing van het kentekenbewijs (doet blijkbaar geen hond meer, afgaand op de advertenties).
De particulier hoeft echter niet meer, zoals voorheen, elke vijf jaar z'n wagen of aanhanger laten keuren.

Daarnaast zijn er de nodige kapstokartikelen waarin je als eigenaar/beheerder/gebruiker van een vervoermiddel altijd aansprakelijk bent voor de staat waarin dat voertuig zich bevindt, ongeacht of daar een verplichte keuring voor bestaat.

merrieveulen

Re: Trailer uit 1983 gerenoveerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 22:41

maar dat is in nederland, toch? TS is van België.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 23:05

merrieveulen schreef:
maar dat is in nederland, toch? TS is van België.

:o Dat heb ik inderdaad over het hoofd gezien. Dus ja, in Belgie kunnen de regels anders zijn, hoewel ze in de basis niet zullen afwijken van de Europeese verordening; een land kan wel aanvullende eisen stellen.

Mijn antwoord was ook meer gericht op KarinvdM, maar inderdaad, de regels kunnen (en zullen) per land verschillen.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 01:40

ikke schreef:
Die regels bestaan gewoon hoor: http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... 202005.pdf
Ook de particulier moet zich houden aan de constructieve eisen die gesteld worden aan het voertuig (de verordening is gericht op het beroepsvervoer) en zal bij twijfel ook op dit dokument worden afgerekend.

Bij hobbydiertransporten met een hobbymatig karakter zullen alleen de basiseisen van artikel 3 van de Transportverordening, voor zover van toepassing, worden gehandhaafd. De eisen uit artikel 3 zijn algemeen van aard zoals geschiktheid voor transport.

http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2010/10/14/transportverordening-voor-hobbydierhouders/20101014-akv-2010-6427.pdf

voordat je iets roept moet je wel weten hoe de vork exact in de steel zit.

en aan karin, het is een nobel streven maar heb jij dan een getuigschrift van vakbekwaamheid? voordat de regels werden versoepeld (in de periode 2005 tot 2010) had je die in theorie nodig gehad. vanwege het onwerkbare karakter is deze regel juist versoepeld.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 02:10

KarinvdM schreef:
Mag je zo maar met zo'n trailer weer de weg op? Moet hij niet eerst gekeurd worden door een instantie zoals hier in NL het RDW?

in nederland, ja, je mag er zo de weg mee op!
er moet een herkeuring plaatsvinden indien een van de volgende punten wordt veranderd:

a. het aantal assen;
b. het aantal wielen;
c. de afstand hart koppeling tot de achterzijde van aanhangwagens indien deze meer dan 1% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde;
d. de breedte van aanhangwagesn, indien deze meer dan 50 mm afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde;
e. de massa in rijklare toestand indien deze meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde;
f. de massa ledig voertuig, indien deze meer dan 20% afwijkt van de in het kentekenregister geregistreerde oorspronkelijke waarde;
g. de technisch toegestane maximummassa voertuig ;
h. de inrichtingsomschrijving van aanhangwagens;
i. het type carrosserie van aanhangwagens;

uiteraard dien je bij een ombouw of herbouw wel binnen de wettelijke eisen regeling voertuigen te blijven. en indien je er een dier mee wilt vervoeren art. 3 1/2005 (EG)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 09:56

Tuihanti schreef:
ikke schreef:

Bij hobbydiertransporten met een hobbymatig karakter zullen alleen de basiseisen van artikel 3 van de Transportverordening, voor zover van toepassing, worden gehandhaafd. De eisen uit artikel 3 zijn algemeen van aard zoals geschiktheid voor transport.

http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2010/10/14/transportverordening-voor-hobbydierhouders/20101014-akv-2010-6427.pdf

voordat je iets roept moet je wel weten hoe de vork exact in de steel zit.

en aan karin, het is een nobel streven maar heb jij dan een getuigschrift van vakbekwaamheid? voordat de regels werden versoepeld (in de periode 2005 tot 2010) had je die in theorie nodig gehad. vanwege het onwerkbare karakter is deze regel juist versoepeld.

Artikel 3, lid C; DAT is exact waar we het hier over hebben en is dus onverkort van toepassing.........
Wetgeving wel blijven lezen in de context van de vraag.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 10:51

En je vergeet lid D die ook in deze van belang is.

Grofweg komt het er op neer dat je je boeren verstand moet gebruiken bij het construeren.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:22

@ts: ik heb dus echt dezelfde bezorgdheid als Ariebren... zelfs tegen lage snelheid een bochtje nemen met een instabiele trailer doet kantelen... naar mijn idee is deze trailer echt te hoog en smal voor stabiele ligging. Ik persoonlijk zou het niet aandurven, zelfs niet voor maar 5 km op binnenwegen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:36

Wirobelgje schreef:
@ts: ik heb dus echt dezelfde bezorgdheid als Ariebren... zelfs tegen lage snelheid een bochtje nemen met een instabiele trailer doet kantelen... naar mijn idee is deze trailer echt te hoog en smal voor stabiele ligging. Ik persoonlijk zou het niet aandurven, zelfs niet voor maar 5 km op binnenwegen.

Hoeveel trailers ken jij die omgevallen zijn? Waarom is die trailer omgevallen?
Daarnaast, heb jij ervaring met trailerrijden?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 14:01

we hebben vandaag de proef op de som genomen (met de dodge ram ervoor en papa met 30 jaar ervaring met vrachtwagens + oplegger)
paard liet zich direct netjes laden, stang erachter (uiteraard nadat we de nodige problemen hadden om de stang te bevestigen, er is nog niks in 1 X gegaan met deze trailer, maargoed :D

paard erop, en de weg op, ik had erg veel stress. maar we hebben wat kleine testen gedaan (gedraaid en gekeerd, eens wat korter geremd) en de trailer bleef eigenlijk echt heel netjes en stabiel liggen.
paard stond ook mooi stil haar evenwicht te zoeken, en mooi door het raampje naar buiten te kijken, heeft geen enkele keer gestampt, heeft zich niet laten vallen, geen dingen kapot geholpen, en toen we aan het huis kwamen (om toch nog de bandjes een beetje bij te vullen, eenmaal geladen waren die toch net iets te plat) stond ze heel rustig, zonder zweten op de trailer.
daar verwend met worteltjes en suikertjes :D, en dan terug naar huis, over vluchtheuveltjes, kortere bochten.
eenmaal op stal ze netjes kunnen afladen, paard stond zonder te zweten,rustig op de trailer.

dus kwa comfort zit het voor haar goed. trailer zelf bewoog niet over ongelijk wegdek of in bochten, dus dat zit wel goed.
ik realiseer me wel goed dat deze trailer niet geschikt is voor hogere snelheden, of veel autoweg oid. dat ik goed zal moeten kijken naar andere weggebruikers én op tijd zal moeten anticipieren. maar volgens papa zou dit geen probleem moeten opleveren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 14:08

Duhelo schreef:
dus kwa comfort zit het voor haar goed. trailer zelf bewoog niet over ongelijk wegdek of in bochten, dus dat zit wel goed.
ik realiseer me wel goed dat deze trailer niet geschikt is voor hogere snelheden, of veel autoweg oid.

Waar baseer je dat laatste op??

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 14:13

ik ben een beetje paranoia :D

nee, eerder met het feit dat ze hier in belgie absoluut niet weten hoe ze deftig op de autoweg moeten rijden, en ook al kijk je goed naar de andere weggebruikers, dat je het niet altijd kunt voorkomen dat je kort op de rem moet. Met de dodge zou ik het wel aandurven, met een van onze eigen auto's absoluut niet. mijn auto komt er enkel voor om naar de manege te gaan, de 1.9 opel vectra met 220 pk komt ervoor als we wat verder weg moeten, maar met die zou ik het ook niet riskeren op de autoweg.
Daarnaast zal het ook voor een langere rit zijn op de autoweg, en dan zet ik ze liever op een tweepaards of huur ik een vrachtwagentje zodat paard zelf comfortabeler staat.
ik vind het eigenlijk gewoon eng om harder dan 70 te rijden met 1600 kilo(als het zoveel is eigenlijk) aan de haak, ongeacht welke trailer eigenlijk :D

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:34

@ikke: het is geen aanval naar TS toe dus ik zou het apprecieren als je een beetje kalmer reageert op mijn post.
Het is gewoon een bezorgde bedenking die ik me maak en openlijk aan TS doorgeef, dat mag toch?
In een eerdere post van me staat ook duidelijk dat ik er geen verstand van heb! Maar uiten mag en ik kan er ook alleen maar van leren!

@TS: ik ben blij voor je dat de proef op de som duidelijk aangeeft dat het toch geen probleem is qua hoogte en basis :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 19:40

dank je,
je kunt niet geloven wat een opluchting het is. (ondertussen van vorig jaar september eraan bezig, véél tegenslagen gehad, en dat in combi met een paard die zich niet liet vervoeren in een tweepaard met ander paard ernaast, en dan bij het laden zien dat het toch wel klein is, geeft me veel stress bezorgd :D )

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:43

Ik vind het knap dat je er zo veel tijd, geld en moeite in gestoken hebt.
Ik hoop dan ook dat je veel plezier en veiligheid mag beleven met jóu trailer!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-12 20:56

dank je :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:58

HolyPope schreef:
Ik vind het knap dat je er zo veel tijd, geld en moeite in gestoken hebt.
Ik hoop dan ook dat je veel plezier en veiligheid mag beleven met jóu trailer!

Ik heb 10 jaar geleden iets soortgelijks gedaan. trailer doet het nog steeds, dusse.........
Duhelo, je hebt nog een paar jaar voor de boeg :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 21:57

Maar een vraagje naar ïkke"

Wat kan je mij vertellen over de stabiliteit van een eenspaard trailer ??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:24

Ariebren schreef:

Gezien de maatvoering is dit geen eenpaards trailer, hooguit een krappe 1,5 paards trailer........

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:28

ikke schreef:
Ariebren schreef:

Gezien de maatvoering is dit geen eenpaards trailer, hooguit een krappe 1,5 paards trailer........

???
Van binnen is hij 1 meter breed.
Ik heb nu een 1 1/2 paards en deze is 1,40 (binnenmaat).
Mijn vorige 1 paards was 1,05 en vond ikzelf aardig smal voor mijn paardje.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:36

maar ze maken nu toch geen 1 paards trailers, juist vanwege de onstabiele wegligging of heb ik het nu mis?

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 22:40

Hij is mooi geworden