Lenen om paard te onderhouden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zou jij (ooit) een lening afsluiten om je paard te onderhouden?

Ja, want..
36 (14%)
Nee, want..
212 (85%)

Totaal aantal stemmen: 248

Aprils_joke

Re: Lenen om paard te onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 21:17

ja maar als je die al niet kan betalen . dan moet je geen paarden nemen

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 23:48

superwoman schreef:
Esmeralda schreef:
Als je nu al geen geld heb om je paard te betalen, wie zegt dat je dadelijk wel genoeg heb om je schuld weer af te betalen. Dan blijf je altijd in zo,n cirkeltje zitten

Tuurlijk,
maar er zijn een hoop verschillende redenen te bedenken waarom je ineens (tijdelijk) zonder geld zit, zelfs als je daarvoor een spaarpotje voor nood had..
Wanneer je het vooraf aan kan zien komen (reserves gaan op bijv) ja dan moet je niet lenen maar direct het paard weg doen.

Ik zie het dus minder zwart-wit.
Al ben ik natuurlijk wel van mening dat een paard een bodemloze put is en je daar beter niet voor kunt gaan lenen ;)

Maar dat is voor sommige ook makkelijker gezegd dan gedaan. Ik ken verschillende paarden die echt langere tijd (maanden) te koop hebben gestaan voordat zij een tehuis vonden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 00:05

Ja en nee.

Als ik zeker weet dat een vermindering in salaris tijdelijk is omdat ik "ïn between jobs" zit, waarom niet.
Maar niet als ik meer heb opgeschept dan ik aan kan, en het tekort aan financien structureel is. Want dan is het paard ooit weg, en je zit nog met een hoop schulden. En je zit eerder in de schulden dan dat je er weer uit bent.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:05

liedje89 schreef:
Maar dat is voor sommige ook makkelijker gezegd dan gedaan. Ik ken verschillende paarden die echt langere tijd (maanden) te koop hebben gestaan voordat zij een tehuis vonden.

Klopt, gelukkig heb ik geen lelijke,moeilijke paarden en kan ik ze best wel onderbrengen-desnoods als het niet anders kan te leen aan een manege

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:06

Aprils_joke schreef:

het gaat om lenen om je paard "te onderhouden".
Ik denk dat je eerst in alle kosten gaat snijden voordat je gaat lenen...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:09

Ik vind mezelf een stuk belangrijker dan een paard, dus ik zou er nooit krom voor gaan liggen.

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:12

Aprils_joke schreef:

Dat vind ik ergens ook wel waar, maar ik heb het dan weer net anders, zit er op dit moment financieel niet super goed voor, woon alleen, heb een hond 2 pony's en 1 paard, paard heb ik al dik 3 jaar en de pony's al 9 jaar, toen ik de pony;s kocht, woonde ik nog bij men ouders, was alles makkelijk te doen, en toen ik dat paard kocht woonde ik al 2,5 jaar samen met nu men ex :)

En nu sta ik er al een jaar alleen voor, op mezelf wonend, en nu weet ik soms ook even niet hoe ik men kop boven water moet houden, doe men uiterste best, en zit er zelf aan te denken om ze alle 3 te verkopen.... Maar dat is eigenlijk niet wat ik wil... Tenzij ik een super goed plek voor ze kan vinden... Dan gaan ze weg ;(

Zou er net een topic over openen, haha maar toen zag ik deze...

Maar even echt on topic, nee dan zou ik ze verkopen ik wil niet de schulden in voor men paardjes...

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:13

Zeker niet lenen, maar wel besparen op andere luxe noodeloze uitgaven. In het slechtste geval ....paardje weg.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:25

ik kan me voorstellen als je een paard hebt,die plotseling een operatie of iets dergelijks,in ieder geval iets duurs moet ondergaan,dat je dan geld leent.
om direct je paard te gaan verkopen vind ik wel ver gaan.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:31

superwoman schreef:
Esmeralda schreef:
Als je nu al geen geld heb om je paard te betalen, wie zegt dat je dadelijk wel genoeg heb om je schuld weer af te betalen. Dan blijf je altijd in zo,n cirkeltje zitten

Tuurlijk,
maar er zijn een hoop verschillende redenen te bedenken waarom je ineens (tijdelijk) zonder geld zit, zelfs als je daarvoor een spaarpotje voor nood had..
Wanneer je het vooraf aan kan zien komen (reserves gaan op bijv) ja dan moet je niet lenen maar direct het paard weg doen.

Ik zie het dus minder zwart-wit.
Al ben ik natuurlijk wel van mening dat een paard een bodemloze put is en je daar beter niet voor kunt gaan lenen ;)

tijdelijk zonder geld, is anders, dan dat je geld gaat lenen om een paard te kopen
je leent geld voor het paard, betaald stalling en alles wat erbij plus nog eens extra voor de aflossing van je paard.
Spaar dan ff verder tot je een paard kan kopen, en nog beetje meer voor onverziene kosten

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 13:33

Ik zou nooit geld lenen voor iets als bijvoorbeeld een TV, meubels etc. Als je het niet kunt betalen moet je het niet kopen.
Lenen vind ik link met het oog op de kans dat je het niet terug kunt betalen en dan zit je alsnog met de gebakken peren.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:10

Beantwoord met: JA.

Een paar maanden geleden zat mijn man ineens met een burn-out thuis en kreeg slechts 70% van zijn normale salaris. Tegelijkertijd kregen wij er nog een overload aan kosten bij van o.a. de psycholoog (75 euro eigen bijdrage per consult) en hadden we juist daarvoor net alles van onze bruiloft betaald. Plotseling kon ik 2 paarden niet meer bolwerken financieël, één van hen te koop gezet maar helaas zonder succes. Uiteindelijk kunnen verleasen, maar om tussenliggende maanden te overbruggen heb ik toch iedere maand zo'n 300 euro bij mijn moeder moeten lenen om de stalling te kunnen betalen. Niets mis mee, zolang je maar in actie komt.

Zelfde met bijvoorbeeld een operatie; Tsja dan moet je keuzes maken. Sinds ik mijn gepensioeneerde oude sok weer terug heb gekocht is mijn spaarpotje voor noodsituaties gedaald naar zero, paard is sinds kerstavond '11 aan het revalideren en kost honderden euro's per maand. Dat is echt een kwestie van alle zeilen bijzetten helaas, maar alles voor het goede doel en voor mijn beste vriend. Stel dat hij morgen met koliek op stal staat en een koliekoperatie is noodzakelijk, zal ik hem helaas echt moeten laten gaan.
Bij de jonge D-pony moet ik een risicoafweging maken; Beneden de 50% kans op slagen, zal ik ook die laten gaan. Want even 5.000 euro ophoesten is niet zo gemakkelijk, zeker niet omdat ik vervolgens nog jarenlang met de gebakken peren zit. Ik doe alles voor ze, maar als ik mijn gezin geen eten meer kan geven houd het simpelweg op.... Maar soms kun je gewoon net de pech hebben dat je het door omstandigheden en niet door eigen toedoen niet meer op kunt brengen, en dan is de mogelijkheid tot het lenen van geld van familie maar een al te fijne oplossing.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:06

Esmeralda schreef:
tijdelijk zonder geld, is anders, dan dat je geld gaat lenen om een paard te kopen
je leent geld voor het paard, betaald stalling en alles wat erbij plus nog eens extra voor de aflossing van je paard.
Spaar dan ff verder tot je een paard kan kopen, en nog beetje meer voor onverziene kosten

eh, waar staat iets over lenen voor de aankoop van een paard?

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 17:35

Ik heb het idd over het onderhoud :)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:47

superwoman schreef:
Esmeralda schreef:

eh, waar staat iets over lenen voor de aankoop van een paard?

MRIIIS schreef:
Ik heb het idd over het onderhoud :)

klopt helemaal, sorry
maar er staat ook : tijdelijk zonder geld is anders.....................

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:52

Nee, ik zou daar nooit geld voor gaan lenen. Dat doe ik alleen voor de hypotheek van een huis voor de rest vind ik dat ik dat zo moet kunnen betalen en anders spaar ik eerst.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:01

Ik heb nee gestemd,
Ik heb goed gekeken of ik een paard kon onderhouden voordat ik aangeschaft heb!

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 00:13

Nee, want als je daaraan gaat beginnen is het eind zoek... Of je hebt een paard die je goed kan onderhouden in goede en slechte tijden of je neemt geen paard... Geen andere keuzes in mijn ogen, hoe gek ik ook op paarden ben...

Floyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 00:15

Nee paard is luxe 'product'

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 00:31

Nee, ik zou geen geld lenen als ik daar dan weer rente over moet gaan betalen, uiteindelijk ben je veel duurder uit. Ik zou eerder van familie/vrienden wat geld lenen als het van tijdelijke aard is. Anderszijds als het van tijdelijke aard is moet je toch altijd wel een "back-up" hebben zodat je toch even vooruit kunt mocht zonder werk komen te zitten als je dit al niet kan opvangen voor een paar maanden, is het houden ervan niet handig. Mocht het nu echt zo zijn dat je echt een dip hebt en dat je 2 maanden hebt dat alles tegen zit en er vanalles stuk gaat is het natuurlijk weer wat anders. Maar buiten familie/vrienden om zou ik het niet snel doen. Ik zou mocht het voor een maand of 3 zijn gewoon uitstel vragen aan de stalhouder met goede reden en altijd goed betalende klant zou dit volgens mij niet voor problemen zorgen bij mij dan. Of aanbieden een maand minder te betalen en meer te doen of iets dat zou hier wel mogelijk zijn denk ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 01:30

Die back-up is wel heel snel opgesoupeerd als de financiele problemen in situaties waar we nu in zitten langer dan een paar jaar gaan duren. Hoe groot denk je dat de buffer moet zijn als je 5 jaar zonder werk komt te zitten?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 02:33

Nee, absoluut niet. Ik heb een gezin, dat heeft prioriteit over wat voor hobby dan ook.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 02:44

Sommige paardeneigenaren zien paarden als hun kinderen. En aangezien sommige mensen bereid zijn om net zo ver te gaan, of zelfs verder te gaan voor hun dieren dan hun kinderen, dan kun je, heel misschien, als je genoeg IQ hebt , misschien begrijpen wat een persoon ertoe drijft om voor een dier net zover te gaan dan voor een mens...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 02:54

Cassidy schreef:
Sommige paardeneigenaren zien paarden als hun kinderen. En aangezien sommige mensen bereid zijn om net zo ver te gaan, of zelfs verder te gaan voor hun dieren dan hun kinderen, dan kun je, heel misschien, als je genoeg IQ hebt , misschien begrijpen wat een persoon ertoe drijft om voor een dier net zover te gaan dan voor een mens...

Vreemde sneer....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:48

joyce_eddy schreef:
Ik heb nee gestemd,
Ik heb goed gekeken of ik een paard kon onderhouden voordat ik aangeschaft heb!

en wanneer je situatie eerst langzaam en dan ineens veranderd?
Ik heb al jaren paarden, maar er is ondertussen een hoop gebeurd waar ik vooraf nooit rekening mee had kunnen houden..