Ik krijg mijn pony niet terug, sta ik in mijn recht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:02

GamblersCup schreef:
Maar wel een mondelinge overeenkomst, rechtsgeldig. Dat staat in de wet, hoe moeilijk bewijsbaar dat ook is. Maar geen een rechter zou dat niet zomaar opzij schuiven.

De rechter zal daar zeker vragen over gaan stellen, maar als de wederpartij blijft ontkennen dat dat overeengekomen is zal TS hiervoor toch echt de bewijslast krijgen.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:04

Patty14 schreef:
Ik wil Switch daar gewoon eerlijk weg halen. Ik heb geen zin om later nog problemen met politie of justitie te krijgen.

Het is gewoon ontzettend dom van mij om geen contract op te stellen.

Ik denk dat je het beste gewoon eens rustig een kopje koffie met de mensen kunt gaan drinken en dan te kijken of je niet tot een redelijke oplossing kunt komen. Dat lijkt me veel beter dan het hoog te gaan spelen. Dat levert alleen maar stress en een hoop kosten op.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 20:05

We hebben net een aangetekende brief gemaakt en verstuurd.
Met de vraag of we Switch mogen komen ophalen en de door hun gemaakte kosten te betalen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:06

Nou, je weet het antwoord al.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:07

Roxx schreef:
Patty14 schreef:
Ik wil Switch daar gewoon eerlijk weg halen. Ik heb geen zin om later nog problemen met politie of justitie te krijgen.

Ik denk dat je het beste gewoon eens rustig een kopje koffie met de mensen kunt gaan drinken en dan te kijken of je niet tot een redelijke oplossing kunt komen. Dat lijkt me veel beter dan het hoog te gaan spelen. Dat levert alleen maar stress en een hoop kosten op.

Lijkt me lastig, aangezien beide partijen de pony willen en beide partijen niet van plan zijn om het aan de ander te geven (wat ik me helemaal kan voorstellen)

Ben benieuwd hoe dit afloopt, ik zou zelf denk ik toch de pony gewoon ophalen maar of het wijsheid is, is een 2e.

Roxx

Re: Ik krijg mijn pony niet terug, sta ik in mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:08

Geven hoeft ook niet, kopen is ook een optie lijkt mij?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:14

Jij ging wel erg makkelijk akkoord, met dat ze je schetlander over wil nemen. Het gaat hier om een schetlander, waarschijnlijk is stallingskosten meer geld als de aankoop van deze pony, schetlanders zijn bijna niks waard, dus vandaar dat de stalhouder het "gratis" wil, omdat jij de stallingskosten niet had betaald/kon betalen. Dus mogelijk hebben ze dan via de stallingskosten teveel betaald voor je schetlander, als de stallingskosten zo duur is als dat je niet kon betalen.

Eigenlijk hebben ze wel je pony gekocht, al is het dan via onbetaalde stallingskosten, wat jij eigenlijk nog aan hun moet betalen.

Je had het op papier moeten zetten en met de handtekeningen, dan stond je sterker.

Laat de schetlander maar gewoon bij hun, ze zorgen er goed voor, jij kan beter een verzorgpaard zoeken, dat kost je niet zoveel geld als een eigen paardje.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 21-03-12 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 20:16

Sorry maar vind dat je er wel erg makkelijk over denkt . Ik laat mijn pony niet zomaar daar achter.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:17

Dat heb je al gedaan :) , door supermakkelijk ermee akkoord te gaan dat ze je pony "gratis" wilden overnemen en dat ze dan voor de onderhouds/stallingskosten opdraaien.

Eigenlijk is ie niet meer van jou, kom nou zeg, ik zou ook geen paard voor iemand anders gaan onderhouden van mijn eigen centen en dat iemand het dan ineens komt opeisen, dat klopt toch niet???????????????
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 21-03-12 20:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:22

je vroeg of jei n je recht stond... om kort te antwoorden.. nee.
Dit is omdat jij geen contract hebt samengesteld met de staleigenaar, en die wist waarschijnlijk al dat zonder contract jij niet veel kan maken.

Ook wil ik niet om je aan te vallen maar als tip: jij kon je shetlander niet betalen, als dit zou voorkomen speelt dit zeker niet in je voordeel omdat de rechter dan zal zeggen als je niet kon betalen, waarom in de toekomst dan wel? ... het is maar en tip maar als hun moeilijk doen zou ik het niet voor de rechter laten komen want dan geef ik je helaas weinig kans.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:24

Douraque schreef:
JoyCiej007 schreef:

Dan ben je dus glashard aan het liegen....... en dan schop je uiteindelijk je eigen ruiten in. Leuk bedacht.
Maar volgens TS is er wel een mailtje geweest over de afspraak hem aan deze mensen te verkopen. Alleen staat die afspraak mbt terugkopen er niet specifiek in genoemd........

Het spijt me, maar dat liegen is niet bewijsbaar. Indien het mondeling is, valt er niets te bewijzen over de gemaakte afspraken en dus kan je het altijd in je voordeel buigen. Je wilt niet weten hoe vaak ik dit tref in de praktijk.

Edit: is er bevestiging van de overdracht geweest of is er enkel in de mail een intentie tot overdracht van de pony geweest. Bij intentie is de overdracht nooit officieel geworden door de mail.

Vwb het laatste heb je idd gelijk; er moet zowiezo eerst duidelijkheid zijn wát er precies is afgesproken, zowel mondeling als vooral schriftelijk.

Maar dat liegen niet bewijsbaar is.......... het staat hier nu open en bloot op internet...
Tuurlijk kan je dingen naar je voordeel buigen, met de gedachte 'het is mondeling, dus niet bewijsbaar dat ik lieg of dingen achter houd', maar als dat later alsnog aan het licht komt door weet-ik-veel-wat, loop je wel een groot risico.

Douraque schreef:
Mensen het gaat hier over één maand niet betaalde stalling.

Ik weet niet wat voor werk jij precies doet, maar als jij dan ook zo te werk gaat, dan komt er niet veel van terecht ben ik bang :+ (sorry niet l*llig bedoeld).

Het gaat hier niet om een maand geen stallingskosten betaald te hebben.
TS wilde de pony verkopen aan de stalhouders. En die hebben hem uiteindelijk gratis overgenomen.

Patty14 schreef:

+:)+ het is heel erg vervelend voor je,
maar goedzo dat je het op een eerlijke manier wil doen.

Allerlei rare fratsen uithalen zal je niets verder helpen uiteindelijk. Als er dingen aan het licht komen, ben je evenwel nog verder van huis dan je nu al bent.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 21-03-12 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:28

google vind veel inderdaad, en dan kunnen zij het uitprinten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:33

Ragdollcat schreef:
Jij ging wel erg makkelijk akkoord, met dat ze je schetlander over wil nemen. Het gaat hier om een schetlander, waarschijnlijk is stallingskosten meer geld als de aankoop van deze pony, schetlanders zijn bijna niks waard, dus vandaar dat de stalhouder het "gratis" wil, omdat jij de stallingskosten niet had betaald/kon betalen. Dus mogelijk hebben ze dan via de stallingskosten teveel betaald voor je schetlander, als de stallingskosten zo duur is als dat je niet kon betalen.

Eigenlijk hebben ze wel je pony gekocht, al is het dan via onbetaalde stallingskosten, wat jij eigenlijk nog aan hun moet betalen.

Je had het op papier moeten zetten en met de handtekeningen, dan stond je sterker.

Laat de schetlander maar gewoon bij hun, ze zorgen er goed voor, jij kan beter een verzorgpaard zoeken, dat kost je niet zoveel geld als een eigen paardje.

Nu kan ik niet voor TS spreken, maar jij gaat er nu vanuit dat TS daar haar pony had staan, stallingskosten aan hen niet meer kon betalen of niet betaald heeft, dus pony maar gratis heeft weggegeven.

Patty; misschien kan je beter zelf hier op antwoorden, of dat het geval is?

Want wat ook heel goed mogelijk is, is dat ze bijv. heeft afgesproken dat ze tot februari de stallingskosten betaald, en daarna per 1 maart bijv. de pony aan die mensen te geven. Dan is zij geen stallingskosten meer verschuldigd, want dan is het haar pony niet meer die daar staat, maar is die van die mensen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:34

Gratis overgenomen, zodat ze hem later weer terug kon krijgen als ze het wel weer kon betalen.

Mondelinge overeenkomsten, erg leuk, bindend, maar als het op een rechtzaak aankomt dan is het opeens weer niet zo bindend en moet je met bewijzen komen. Ergste scenario, de mensen ontkennen alles en jij hebt vervolgens geen poot om op te staan.
Er is echter geen koopovereenkomst en enkelt alleen het bewijs dat er een maand geen stallingskosten is betaald. De dagen vergoeden waar die mensen de zorg op zich nemen is het minste wat je kunt doen, want zo is het immers afgesproken..zodat jij even geen kosten zou hebben.

Ik denk dat je het heel netjes hebt gedaan zo en met alle respect, als diit idd zo de afspraak was, zijn het smerige lui als ze je het dier niet teruggeven, in ruil voor de gemaakte kosten.
Wens je veel succes en sterkte en logisch dat je het er niet bij laat zitten.

Even ter voorbeeld..we hadden een klant, betaalde maar niet..na een aangetekende brief, moest en een juridische broef uit officieel, met een vordering, werd diy niet nagekomen dan kon er een dagvaarding opgesteld worden. Pas vanaf dat moment was het rechtsgeldig om het dier achter slot en grendel te houden, in bewaring te houden en de gemaakte kosten door te berekenen. Net zolang tot alles betaald was, of tot het tot een zaak zou komen.
Na 1 maand stallingskosten niet te hebben betaald, zouden zij jou officieel een aangetekende brief moeten sturen..maar jullie zijn anders overeengekomen.
Van beide kanten uity is het dus niet officieel gegaan..en wordt het zo'n moeilijk geval van wie er aan het langste eind trekt.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 20:37

Februari hebben we Switch naar die mensen gebracht. Hier voor heeft hij op een andere stal gestaan.

De eerste maand op de nieuwe stal heb ik gewoon betaalt en daarna hebben die mensen hem overgenomen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:39

Patty14 schreef:
Februari hebben we Switch naar die mensen gebracht. Hier voor heeft hij op een andere stal gestaan.

De eerste maand op de nieuwe stal heb ik gewoon betaalt en daarna hebben die mensen hem overgenomen.

Dus: heb jij netjes de stallingskosten betaald toen hij nog echt van jou was?
En ben je pas gestopt met stallingskosten betalen toen hij echt van hen werd?

Want er gaan hier een aantal mensen er vanuit dat jij een maand geen stallingskosten hebt betaald, en dat dit een soort actie is om die kosten terug te krijgen.
Maar zo steekt het volgens mij helemaal niet in elkaar!

Tenzij jullie bij verkoop hebben afgesproken dat jij hen nog stallingskosten moet betalen ná de verkoop (en dat lijkt me sterk dat dat is afgesproken) zijn de stallingskosten, onderhoudskosten e.d. gewoon voor hen. Want zíj zijn vanaf dat moment eigenaar, en draaien dus ook voor de kosten op.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 21-03-12 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:39

Dus de maand februari is betaald? Alleen maart niet? Het is nu 21 maart en je brief is vandaag de post op gegaan? Dus 21 dagen aan stallingskosten..
Lastig hoor, ben erg benieuwd hoe dit afloopt..ik zal voor je duimen meis!

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 20:55

JoyCiej007 schreef:
Ik heb TS deze pony ook verkocht met de afspraak: 'mocht je hem ooit kwijt moeten/willen, dan heb ik de 1e terugkoopmogelijkheid'.

Beetje dubbel dat de TS nu zo'n stennis schopt dat die mensen hun mondelijke overeenkomst niet nakomen, terwijl zijzelf dus precies hetzelfde gedaan heeft :x

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:00

Guinevere schreef:
JoyCiej007 schreef:
Ik heb TS deze pony ook verkocht met de afspraak: 'mocht je hem ooit kwijt moeten/willen, dan heb ik de 1e terugkoopmogelijkheid'.

Beetje dubbel dat de TS nu zo'n stennis schopt dat die mensen hun mondelijke overeenkomst niet nakomen, terwijl zijzelf dus precies hetzelfde gedaan heeft :x

Mwoah, ze heeft niet precies het zelfde gedaan. Daar gaat het nu overigens ook niet om. Mocht dat wel zo zijn, dan is dat iets tussen mij en TS.

Niet zomaar oordelen over dingen die je niet weet en niet kán weten. Al snap ik je redenatie wel hoor. Maar het ligt iets genuanceerder.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:02

TS wilde de pony verkopen met recht op terugkoop en de koper wilde geen geld voor de pony betalen. Wat mij niet duidelijk is of TS met het gratis weggeven akkoord is gegaan. Als ze daar niet mee akkoord is gegaan, dan waren ze nog in de onderhandelingsfase en is de pony helemaal niet verkocht. Is ze wel akkoord gegaan, dan heeft ze, ben ik bang, geen poot om op te staan.

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:05

Ik zeg gedag

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:09

Mwoah, ze heeft niet precies het zelfde gedaan. Daar gaat het nu overigens ook niet om. Mocht dat wel zo zijn, dan is dat iets tussen mij en TS.

Niet zomaar oordelen over dingen die je niet weet en niet kán weten. Al snap ik je redenatie wel hoor. Maar het ligt iets genuanceerder.

niet banketstaaf bedoeld maar waarom post je t dan?

Eleanne16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:13

Dit is erg lastig TS sterkte

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:13

Nee, ik snap dat het niet precies hetzelfde is, maar je snapt inderdaad waarom dat bij me op kwam. ;) Mijn inziens toch iets voor de TS om over na te denken, tenzij ze natuurlijk jou als eerste aangeboden heeft om de pony weer over te nemen. Of dat zo was of niet maakt (mij) in ieder geval niet uit, dus daar hoeft ze ook geen antwoord op te geven. Maar zo kan je van elke situatie weer iets leren.

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:14

Sorry ik ben 13 nee ik verschuil me er niet achter maar ik bedoelde dat de bokkers een beetje heavy naar de eigenaaresse over konden komen ik probeer hier ook van te leren voor later maar dat is een anders verhaal ;)