brave pony gekocht, veranderd in een nachtmerrie!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:06

Roane schreef:
Wohohoh, laat het beestje even bekomen :) hele verandering, nieuwe mensjes, nieuwe omgeving, nieuwe paarden... laat eerst maar een weekje bekomen voordat je er op gaat zitten. :)
Dit is een beetje teveel gevraagd hoor...

Inderdaad. 1,5 uur trailer - kwartiertje land nieuwe omgeving - 2 nieuwe paarden erbij - vreemde mensen zetten je in een nieuwe stal - poetsen - gooien er een zadel op.

Ook de braafste pony's word het wel eens teveel...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:06

anneM_Ajax schreef:
Als jullie op wedstrijd gaan, doen jullie dat ook een week van te voren om te laten wennen?

Duhh, dan kent het paard toch de ruiter die ook naar die wedstrijd gaat en eventuele andere paarden die daar zijn?

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:08

Ondanks dat het erg snel is om wat te gaan doen is het natuurlijk wel verbazingwekkend dat hij zo gestresst is. 1,5uur op de trailer zou niet hoeven betekenen dat een supermakke pony (die ze verwacht hadden) ineens veranderd in een monster! En de verkoper zou ook kunnen weten dat het een stresskip wordt na een trailerreis, dus ik ben het niet eens dat dit na een week opgelost is. Want zoals ik het zie, zit dit wel in het karakter en ondanks dat het (hopelijk) beter zal worden, is dit niet wat ze zoeken. Het zal in elk geval niet aan alleen het zadel liggen als hij ook halsters kapot trekt etc.

Ik hoop dat het volgende week beter gaat en anders zou ik zeker de vorige eigenaar vragen om eens langs te komen.

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:09

@hestejente
Van die 30 min losrijden leert hij geen anders paard kennen. Ruiter idd wel. Maar tis wel op de trailer, vreemde omgeving, met heel veel andere paarden op een stukkie losrijden. Vervolgens ineens alleen in de ring. Als je op wedstrijd daarnaar kijkt, dan zal het je snel opvallen dat meerendeel van de paarden compleet gestresst is.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:10

Sjolvir schreef:
Nou ja, zo gek ik het ook niet dat als je denkt doorgewinterde kinderpony te kopen dat je dan verwacht
dat hij toch enigzins wel wat gewend is.
Alles op 1 dag was allicht beetje te veel, maar stabiel goed in zijn vel zittend zelfverzekerd paard moet daar
tegen kunnen.

Eens :j

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:13

Zullen we allemaal even wat rustiger aandoen?

Ja, TS had misschien wat meer tijd mogen nemen om te wennen, maar dit is ook verschillend per paard. Als dit paard 6 jaar bij de vorige eigenaar is geweest dan kan ik me voorstellen dat deze zijn gedrag in een vreemde omgeving niet kent en dit dus niet had kunnen voorspellen.
Of, en ik zeg niet dat het zo is maar worst case scenario, het kan ook zijn dat het paard iets kalmerends heeft gehad bij het uitproberen. Dit heb ik helaas wel vaker gezien. Maar ga er niet meteen van uit dat dit zo is he ;)

Over contracten weet ik niet heel veel, maar als je geen contract hebt neem ik aan dat je geen poot hebt om op te staan. Dan kun je hopen op een aardig karakter van de vorige eigenaar, maar als hij de pony vlot kwijt moest dan heb je pech denk ik..

Caira

Re: brave pony gekocht, veranderd in een nachtmerrie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:15

Maar Jitske van iemand die met paarden werkt moet je toch kunnen verwachten dat die persoon dat kan herkennen?

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:16

Ja dat lijkt mij ook.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:20

anneM_Ajax schreef:
@hestejente
Van die 30 min losrijden leert hij geen anders paard kennen. Ruiter idd wel.

Nou ja, ik vind het persoonlijk gezelliger om met mijn vrienden samen op wedstrijd te gaan. Paarden kennen elkaar, samen in een prikweitje, naar elkaar brullen als ze elkaar niet meer zien, dolle pret ;)

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:21

Caira, dat ben ik met je eens. Maar is dat een reden voor 3 pagina's afbranden? Volgens mij was het TS na 1 pagina al duidelijk ;)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:21

Mijn paard is een maand zichzelf niet geweest na de aankoop. Maar dat vond ik niet zorgwekkend gezien ik zijn.tweede baasje ben en de vorige hem jaren heeft gehad.
Lichamelijke kenmerken zijn oa. diarree, zelfs als het paard rustig lijkt.

Ik denk niet dat je geen ervaring hebt, maar dat je het verkeerd hebt ingeschat omdat je als ruiter voor handelaar koud moet worden omdat de paarden gaan en komen, maar daardoor mis je inleving.

Ik denk eigenlijk dat je het even moet geven.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:22

Ik denk dat hier al voldoende mensen met een passende oplossing zijn gekomen. . . laat het paard lekker een tijdje (net zolang als het paard nodig heeft) wennen en ga eens kijken hoe zijn karakter is. Leer hem echt kennen, win zijn vertrouwen en ga vooral niet te veel vragen.

Ook wil ik even vermelden dat je onderschift erg vreemd is: Rijden is simpel alleen niet makkelijk. Op een paard zitten is inderdaad makkelijk, samen rijden met een paard en inspelen op je paard is alles behalve makkelijk.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:22

Jitske schreef:
Caira, dat ben ik met je eens. Maar is dat een reden voor 3 pagina's afbranden? Volgens mij was het TS na 1 pagina al duidelijk ;)

Dat komt omdat ze allemaal nie kenne lezuh. Maar ff zonder dollen, zo erg wordt er niet afgebrand, ik vind het allemaal nog heel netjes....

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:24

Pentax schreef:
Ik denk niet dat je geen ervaring hebt, maar dat je het verkeerd hebt ingeschat omdat je als ruiter voor handelaar koud moet worden omdat de paarden gaan en komen.

Sorry. . . maar als je echt 'koud moet worden' om met paarden om te kunnen gaan, kan je paarden beter met rust laten.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:28

Caira schreef:
Dat komt omdat ze allemaal nie kenne lezuh. Maar ff zonder dollen, zo erg wordt er niet afgebrand, ik vind het allemaal nog heel netjes....

Het is ook heel netjes hoor, maar 50 keer iets netjes horen vind ik persoonlijk net zo vervelend als 1 keer niet netjes. Na 50 keer komt de boodschap niet beter over dan na 10 keer.
Maargoed, nu weer on topic ;)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:30

Breng de pony gelijk terug óf stuur een aangetekende brief dat de pony niet voldoet aan jouw verwachtingen. Dan kun je later altijd zeggen dat je het direct gemeld hebt.

Overigens mag je wettelijk een paard 6 maanden lang terugbrengen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:31

janderegelaa schreef:
Breng de pony gelijk terug óf stuur een aangetekende brief dat de pony niet voldoet aan jouw verwachtingen. Dan kun je later altijd zeggen dat je het direct gemeld hebt.

Dat geldt alleen voor handelaren volgens mij

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:34

Volgens mij ook, plus daar zitten ook weer bepaalde richtlijnen aan verbonden.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:35

Mijn paard ook een schat van een beest.
Toen ze eenmaal thuis was liep ze boven over je heen, alleen maar gieren, op de manege niet normaal doen, en ook niet alleen willen zijn.
Heeft een maanden geduurd voordat ze weer gekalmeerd was en echt weer de lieve zoals ik haar leerde kennen.
Denk dat bij ons meegespeeld heeft dat ze toen ook net gespeend was van het veulen en deze dus ook zomaar weg was.

Heb d'r eerst een week rust gegeven en toen er eens op gaan zitten en rustig aan begonnen.
Geef het beest de tijd, niet ieder dier is direct gesedeerd.
Wat betreft niet keuren en toch terug willen brengen, denk dat je dan echt goodwill van de verkoper moet hebben.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:36

Ailill schreef:
Pentax schreef:
Ik denk niet dat je geen ervaring hebt, maar dat je het verkeerd hebt ingeschat omdat je als ruiter voor handelaar koud moet worden omdat de paarden gaan en komen.

Sorry. . . maar als je echt 'koud moet worden' om met paarden om te kunnen gaan, kan je paarden beter met rust laten.

Juist ja, er zijn genoeg gradaties tussen het pennymeisje dat huilt omdat haar lieveling verkocht is en het minder hechten uit zelfbescherming.
Maar val vooral over ondertitels en gedeeltes van zinnen zonder de echte boodschap mee te krijgen. :evaw:

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:39

Caira schreef:
janderegelaa schreef:

Dat geldt alleen voor handelaren volgens mij

In dat geval moet ze echt direct een brief schrijven want dan valt het nog binnen de antedateringstermijn.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:45

janderegelaa schreef:
In dat geval moet ze echt direct een brief schrijven want dan valt het nog binnen de antedateringstermijn.

Maar is dit wel een verborgen gebrek? Want als dat niet zo is dan hoeft hij hem toch niet terug te nemen? Volgens mij moet je dan al aan kunnen tonen dat het gedrag al bestond bij de vorige eigenaar. Ten minste wanneer de eigenaar een particulier is.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:51

Laten we nou gewoon even een paar daagjes afwachten voordat we gaan praten over pony terug, verborgen gebreken etc etc.
Misschien moet pony wel gewoon even bijkomen en wennen en is hij dan net zo lief als bij het kijken. :)

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:56

grrr zou nu zoveel willen roepen, maar we gaan er maar vanuit dat alles al is gezegt, en dat je rondloopt met veel ontwetendheid!!!!

maar ook ik zeg, laat een paard pony eerst wennen aan zn omgeving eerst in zn stalletje en erna pas op de wei, en een weekje zo laten af en toe wat borstelen en wat tutten , maar niet meteen vanuit de trailer de wei in met andere paarden eraf halen gelijk al een zadel opgooien voor te passen en ga zo maar door

Over een week praten we nog eens ... succes en lekker het dier met rust laten en laten wennen

natjuhhh3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 23:59

Hmmmm heb alles gelezen, ik zelf rijd en verzorg al jaren bij een handelaar maar ik word er niet koud van hoor.
Integendeel, soms is het zelfs hartverscheurend en ik probeer ze altijd wel te "troosten" en kalmeren.
Zonodig op te knappen etc zolang het maar op hun tempo gaat.
Als ze toevallig eerder worden verkocht is dat jammer maar zolang ze op "mijn" terrein zijn doe ik alles op hun tempo.
Zon "geval" als deze heb ik ook nog steeds op de wei staan en daar duurt het maanden mee (veel meegemaakt,dat wel), een andere spring je op en rijd je mee weg en weer een andere doet er dan een maand over.
Sommigen zijn sneller in het longeren leren, anderen weer in het rijden.
Tussen iedere pony/paard die ik heb beleerd/verzorgd zat allemaal weer een wereld van verschil.
Maar goed, genoeg gekletst.

Ik ben persoonlijk heel benieuwd wat hier uit gaat komen.
Mijn oude haf was ook zo toen ze kwam :)
Een paar weken later was ze de liefste sul die je maar hebben kon en liever lui als moe!
Wie weet wat er nog tevoorschijn komt..