Paard naar de slacht, misschien in de handel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:39

Asyaa schreef:
Jij en ik zouden dat wel doen, maar wat er nu is gebeurt is niet ongebruikelijk. Om dan meteen mensen tot onmensen te gaan beoordelen...

Das waar.
Eigenaresse wil dat het paard niet langer meer met pijn heeft moeten leven, dus een onmens is ze zeker niet.

Jasmijn159

Re: Paard naar de slacht, misschien in de handel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:46

Als het paard stokkreupel is dan kun je er wel vanuit gaan dat het echt naar de slacht is hoor! Die worden niet weer doorverkocht.. Misschien niet in NL geslacht, zulke tussenpersonen 'verzamelen' vaak een vrachtwagen slachters die vervolgens naar Duitsland/België/Frankrijk gaan..

gerban

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:46

sophie1818 schreef:
gerban schreef:
Wat een naar verhaal :(:)

Geloof me maar, het gebeurt wel vaker dat paarden terug de handel ingaan, met of zonder papieren.
Ik hoop dat je hem kan opsporen (sorry, dood of levend, weet niet wat in zijn geval het beste is) zodat je niet in deze onzekerheid moet blijven.

maar ook als ze een blessure aan de pees hebben? Dan kun je er inprincipe niets meer mee natuurlijk!

Spijtig genoeg wel, ik heb bij een handelaar paarden verkocht zien worden aan mensen die er niets van kenden, zo kreupel als wat!

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:00

Asyaa schreef:
Petpa schreef:
Wat is die eigenaresse voor een (on)mens???

Als je niks zinvols te melden hebt, reageer dan gewoon niet.

@xPenny
TS geeft aan dat het paard is verkocht aan een tussenpersoon, die het paard dan naar de slacht brengt. Dit is geen ongebruikelijke handeling.

Voor mij is dit zinnig en jouw toon bevalt me totaal niet.

Een eigenaresse mag nooit op deze manier met TS omgaan.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:07

Dat bepaal jij niet petpa.

MaykeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:15

Jeetje wat een verhaal! Ik ben 2 weken terug op de paardenmarkt geweest in barneveld. Maar als hij daar werd aangeboden en echt stokkreupel was/is dan mag hij niet eens binnenkomen. Bij de ingang staat een dierenarts om de paarden te controleren. Dit word goed gedaan, ik was met de dierenarts mee die dat deed.
Ik hoop echt het beste voor jou en je paardje en dat je snel wat weet en rust kan krijgen! Sterkte ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:28

Petpa schreef:

Jou veroordelingen zonder iets van de situatie af te weten bevallen mij niet.

Een eigenaresse kan op elke manier omgaan met bijrijders zoals hij of zij wilt (nee, voor de slimmerikken onder jullie hier bedoel ik geen pedofilie en dergelijke mee...). Het is immers nog altijd zijn of haar paard.

In betrekking tot dit topic, wat is er gebeurt wat volgens jou de titel onmens rechtvaardigt?
Hoeveel mensen denk je dat nog de chipnummers en stamboeknummers heeft van hun inmiddels overleden paarden?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 18:43

Asyaa schreef:
Petpa schreef:

Jou veroordelingen zonder iets van de situatie af te weten bevallen mij niet.

Een eigenaresse kan op elke manier omgaan met bijrijders zoals hij of zij wilt (nee, voor de slimmerikken onder jullie hier bedoel ik geen pedofilie en dergelijke mee...). Het is immers nog altijd zijn of haar paard.

In betrekking tot dit topic, wat is er gebeurt wat volgens jou de titel onmens rechtvaardigt?
Hoeveel mensen denk je dat nog de chipnummers en stamboeknummers heeft van hun inmiddels overleden paarden?

Ik kan me niet voorstellen dat de eigenaresse niet exact weet waar het paard gebleven is. Ze zal m.i. echt wel weten van wie zij een financiele vergoeding ontvangen heeft.

Ik ga 100% met je mee dat een eigenaar op elke manier om kan gaan met zijn / haar bijrijder. Wat voor mij niet te rechtvaardigen valt is TS in onzekerheid te laten waar het paard gebleven is.

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 13:33

Verzekering is sowieso niet de tussenpersoon, aangezien hij niet verzekerd was. Ze heeft er ook geen geld voor gekregen dat ie naar de slacht ging, omdat hij dus opgehaald werd etc.. Fijn om in ieder geval te weten dat stok kruepelen paarden niet binnen komen daar, en moet er maar vanuit gaan dat hij gewoon geslacht is, in het KWPN is hij nog niet afgemeld, en we hebben gemaild of die recent bijgehouden word.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:53

sophie1818 schreef:
Verzekering is sowieso niet de tussenpersoon, aangezien hij niet verzekerd was. Ze heeft er ook geen geld voor gekregen dat ie naar de slacht ging, omdat hij dus opgehaald werd etc.. Fijn om in ieder geval te weten dat stok kruepelen paarden niet binnen komen daar, en moet er maar vanuit gaan dat hij gewoon geslacht is, in het KWPN is hij nog niet afgemeld, en we hebben gemaild of die recent bijgehouden word.

Meid wat heb ik echt een medelijden met je!
Ik zou er moeilijk mee kunnen omgaan.. maar dat denk ik dat hetzelfde jou ook geldt!

Vond je niet wat snel beoordeelt na 2 weken kreupel lopen meteen naar de slager?
Ik zou me dan juist afvragen of hij misschien die week erna weer heel goed liep!

In ieder geval sterkte met dit verlies!

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 19:54

xPenny schreef:
sophie1818 schreef:

Ik zou er moeilijk mee kunnen omgaan.. maar dat denk ik dat hetzelfde jou ook geldt!

Vond je niet wat snel beoordeelt na 2 weken kreupel lopen meteen naar de slager?
Ik zou me dan juist afvragen of hij misschien die week erna weer heel goed liep!

Ja dat vond ik ook, alleen ik mocht m overkopen voor 500 euro. En meost dat allemaal in een week tijd beslissen, en anders had ik misschien een paard gekocht waar ik alleen maar meer geld aan uit moest geven. Heb t er ook nog heel moeilijk mee, maar moet er mee dealen..

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:59

sophie1818 schreef:
Citaat:

Ja dat vond ik ook, alleen ik mocht m overkopen voor 500 euro. En meost dat allemaal in een week tijd beslissen, en anders had ik misschien een paard gekocht waar ik alleen maar meer geld aan uit moest geven. Heb t er ook nog heel moeilijk mee, maar moet er mee dealen..[/quote]
Hoe graag je ook iets wilt.. Vaak is het kiezen of delen, en heb je ook vaker de verkeerde oplossing gekozen..
Als je hem gratis kreeg, zou je het dan doen?

Als ze al niets van de slager kreeg, vind ik dan jammer dat ze niet gewoon het paard als eerst gratis aan jou geboden had..

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 20:01

Als ik hem gratis kreeg had ik het misschien inderdaad wel gedaan ja..

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:03

sophie1818 schreef:
Als ik hem gratis kreeg had ik het misschien inderdaad wel gedaan ja..

Jammer dat ze jou en het paard die kans niet gegund had. In ieder geval nogmaals sterkte toegewenst. :j

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:07

Krom verhaal dus, jij kon hem overnemen voor 500,- en dan geeft de eigenaar het dier gratis mee om geslacht te worden???

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:10

In deze tijden waar je een gezond paard al voor een prikkie kan krijgen... En dan een makkelijk te herkennen paard dat stokkreupel loopt en de lokale markt niet eens opkomt... daar heeft niemand belang bij. Vertrouw er maar op dat het dier geslacht is.

Naar voor je dat het zo moest gaan. Sterkte met dit grote verlies..

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 22:50

Iemand heeft t voor me uitgezocht, en hij is gewoon naar de slager gegaan.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:03

Ibbel schreef:
Als-ie niet was gechipt, kan hij niet geslacht zijn (in NL). Slachters in NL moeten de chip controleren en ook het paspoort krijgen (en opsturen).
Omdat de chip gecontroleerd móet worden, is via het chipnummer te achterhalen of het paard in NL geslacht is.

Helaas dus niet Ibbel... Toen ik op zoek was naar mijn Paintmerrie, die WEL gechipt was, heb ik van zowel veilingmeesters van paardenmarkten als meneren van diverse slachthuizen (ja, ik heb echt heel wat afgebeld) te horen gekregen dat het niet na te gaan was op het paard met 'zus en zo'-chipnummer (ik had haar nummer nog) geslacht of geëxporteerd was, omdat er geen computersysteem is waar dat in opgeslagen wordt en al helemaal geen systeem wat ook nog es landelijk gekoppeld is aan elkaar. De meneren van de slachthuizen konden me niet verder helpen, de meneer van de paardenmarkt in Utrecht heeft de stapel met papieren van de laatste twee markten doorgebladerd om te kijken of het chipnummer er tussen zat.
Paarden zonder chip kregen er ter plekke een in gedrukt, zowel op paardenmarkten als bij de slager, papieren worden ter plekke ingevuld en daarna kan't paard alsnog geëxporteerd of geslacht worden.
Dit is inmiddels een paar jaar geleden maar was wel al in de periode dat chippen en paspoort verplicht zijn. Of het inmiddels beter geregeld is kan ik niet zeggen, maar er is nog steeds geen landelijk gekoppeld systeem en hoewel mijn Paintmerrie leeft en inmiddels in Aalsmeer op een stal staat, is haar chipnummer nog altijd nergens te achterhalen (tenzij je wéét dat ze via de KNHS gechipt is, dan is haar nummer daar op te vragen, maar dat weet een buitenstaander niet want standaard worden Paints via de NQHA gechipt).

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 08:55

sophie1818 schreef:
Iemand heeft t voor me uitgezocht, en hij is gewoon naar de slager gegaan.

Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent, al met al een tries verhaal :(:)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:21

Is er op maandag niet slagers markt in utrecht?

Fijn dat je nu weet dat hij echt geslacht is.

Flinke zoektocht als je verder geen gegevens hebt en niet weet wat, waar en hoe.

JJenniferxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:39

jeetje wat vervelend,
kan je niet om informatie vragen bij de oude eigenaar, en zeggen dat je binnen stal wat had meegekregen en nu toch met vragen zit?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:51

sophie1818 schreef:
Krips schreef:
Heb je met de eigenaar gesproken? Hoe betrouwbaar zijn de mensen waarvan je dit gehoord hebt? Misschien kun je gewoon contact opnemen met de eigenaar. Die kan het misschien bevestigen of het paard is wel gewoon naar de slacht gegaan. Als ze het verhaal bevestigd zou je evt aan haar kunnen vragen hoe dat is gelopen en misschien kun je door middel van namen traceren?

Edit: Ik herinner me nu je topic weer : ( Het wil niet echt meezitten he :(:)

Nee t is me niet helemaal gegunt geloof ik!
Ik heb aan er gevraagd welk slachthuis het was, ze zei dat het niet op internet te vinden was, en dat ze de naam niet meer weet?!?! Verhaal is vrij betrouwbaar want is van de eigenaar van de stal, een boer van in de 70 denk ik, die zou absoluut niets liegen, daar geloof ik heilig op!

Slachterij die niet te traceren is, de naam niet meer weten en jij geloofd er heilig in. Keep on dreaming girl :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:53

@PercyLeen
Heb je uberhaupt het topic gelezen? :)

Paard is niet naar een slachterij gegaan, maar naar een handelaar. Deze handelaar heeft het paard naar de slacht gebracht.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 17:32

Dit kan idd zeker, dan gaan ze maandagochtend vroeg naar de markt, maar komen dan toch vaak alsnog bij de slacht terecht. Gebeurd ook met koeien volgens mij. Paarden die ik ken zijn daar ook heen gegaan. Dat ze daar worden weggekocht voor iets anders is volgens mij best klein als ze duidelijke problemen hebben. Ik heb ook een paard gekend die niet duidelijke problemen had, er is een kleine kans dat zij niet is afgemaakt maar ergens nog heen is gegaan daarna. Maar weten zal ik het nooit helaas.