Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Ik ben blij dat ik tijdens mijn (vroege) tienerjaren altijd de kans heb gekregen om verzorgpony's e.d. te hebben. Dat was dan wel voornamelijk op een manege, waar altijd hartstikke veel toezicht was. 
Dat maakt het al een stuk lastiger als je jong bent, vanwege geen toezicht én vanwege vervoer.
Ik heb trouwens een shire, later als ie groot is, is ie wellicht ook niet zo aantrekkelijk voor kinderen
. Maar als ik ooit een brave shetlander heb ofzo, zou ik eigenlijk ook het liefst een volwassen verzorger hebben, die er dan bijv. mee gaat mennen. Ik wil gewoon iemand die zelf verantwoordelijkheid kan nemen, en dat kan je gewoon niet vragen van zo'n jong persoon, ook al betreft het een heel verstandig kind. 
En ik vind het wél vreemd dat mensen je hierover lopen te mailen! 

Die keus is nog altijd aan jou 
Ik reed op van alles (pony's\paarden\ezels\koeien\varkens), achteraf waren er hele gevaarlijke situaties waar de eigenaar van die dieren hadden moeten ingrijpen en niet deden. Ik neem mijn verantwoordelijkheid wel als hengstenhoudster
of sprong er zo op in de wei, terwijl er ook een hengst bij stond die vrolijk achterop sprong. Ach, zag het gevaar er niet van in hihi heerlijke zelfoverschatting 
Naast nog andere persoonlijke redenen die je voor jouw paard kan hebben. 

LecyTinker schreef:ik denk niet dat ervaring aan leeftijd gebonden zit, maar ik denk wel dat verantwoordelijkheidsgevoel met de jaren groeit. Zo ook inzicht. Maar denk ik wel dat je een 12 jarige kan hebben die zich als een 20 jarige gedraagd en ee 20 jarige die zich als een 12 jarige gedraagd. Maar alleen al om verzekeringsredenen zou ik voor eenouder persoon kiezen als ik een hengst zou aanbieden aan een bijrijder.
Je moet iedereen lekker links laten liggen die commentaar heeft op jouw keuzes, want het is niet hun paard, maar de jouwne! Jouw paard, jouw regels. Simpel zat! En je bent niemand een verklaring schuldig ook! Zoek gewoon lekker iemand waar jouw paard en jij zelf je lekker bij voelt en de rest heeft pech!

Bijrijder moet wel van wanten weten en duidelijk zijn, niet bang uitgevallen. Als hij meer gereden word zal zijn gedrag beter worden omdat hij energie kwijt kan.
Oeps, dit is geloof ik goede reclame om een bijrijder te zoeken
**