Leeftijdsgrens bijrijder vreemd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 15:18

Kan mij trouwens heel goed voor stellen dat er ook mensen zijn die TOT 18 jaar zoeken ivm A\B\C pony. Daar speelt lengte en gewicht toch een groot belang. En eventueel wedstrijd rijden. Tenzij het om mennen gaat.

Ik ben ook van mening dat er meer dan genoeg pony's zijn die betrouwbaar zijn, mijn 9 jarige hengst is zo een. Maar daar zoek ik niet iemand voor, hij neemt genoege met 2x per week rijden en een 2x longeren. De 6 jarige niet.

Voor mijn ongeluk had ik al de planning om de 6 jarige uit te brengen in western\dressuur (plan staat nog) en springen + iets van lange afstanden trec of endurance (gaat hem met mij niet meer worden) 18+ Lijkt mij dan ook een betere leeftijd om hier naar toe te werken, degene mag van mij dit allemaal met paardebeest doen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:35

ik denk niet dat ervaring aan leeftijd gebonden zit, maar ik denk wel dat verantwoordelijkheidsgevoel met de jaren groeit. Zo ook inzicht. Maar denk ik wel dat je een 12 jarige kan hebben die zich als een 20 jarige gedraagd en ee 20 jarige die zich als een 12 jarige gedraagd. Maar alleen al om verzekeringsredenen zou ik voor eenouder persoon kiezen als ik een hengst zou aanbieden aan een bijrijder.
Je moet iedereen lekker links laten liggen die commentaar heeft op jouw keuzes, want het is niet hun paard, maar de jouwne! Jouw paard, jouw regels. Simpel zat! En je bent niemand een verklaring schuldig ook! Zoek gewoon lekker iemand waar jouw paard en jij zelf je lekker bij voelt en de rest heeft pech!

VogeltjeM

Re: Leeftijdsgrens bijrijder vreemd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:46

Ik vind het afhangen van het soort pony/paard en de locatie :) Ik ben blij dat ik tijdens mijn (vroege) tienerjaren altijd de kans heb gekregen om verzorgpony's e.d. te hebben. Dat was dan wel voornamelijk op een manege, waar altijd hartstikke veel toezicht was. :)

Mijn vorige verzorgpony is op een gegeven moment verhuisd naar een wei midden in de polder, waar alleen 's ochtends mensen zijn en waar verder alleen wandelaars ofzo voorbij komen :+ Dat maakt het al een stuk lastiger als je jong bent, vanwege geen toezicht én vanwege vervoer.

Ik wil eigenlijk zelf nooit een bijrijder/verzorger, maar stel dat het ooit eens 'moet', dan heb ik ook liever een volwassene. Vind dat idee gewoon 100 keer fijner, om veel verschillende redenen :) Ik heb trouwens een shire, later als ie groot is, is ie wellicht ook niet zo aantrekkelijk voor kinderen :+ . Maar als ik ooit een brave shetlander heb ofzo, zou ik eigenlijk ook het liefst een volwassen verzorger hebben, die er dan bijv. mee gaat mennen. Ik wil gewoon iemand die zelf verantwoordelijkheid kan nemen, en dat kan je gewoon niet vragen van zo'n jong persoon, ook al betreft het een heel verstandig kind. :)

Dus nee, ik vind je leeftijdsgrens niet vreemd :D En ik vind het wél vreemd dat mensen je hierover lopen te mailen!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:51

Ik ben zelf bijrijder al vanaf mijn 15e..
Maar als ik een eigenaar zou zijn, zou ik ook iemand zoeken van minstens 18 :)

Die zijn vaak wat serieuzer, dit komt vooral omdat er hier in een buurt een paar zijn die zijn 16 en denken even alle 'wilde hengsten te temmen' en dat gaat dan niet goedschiks maar kwaadschiks.. :n

En jij bent nog altijd de eigenaar van een paard, dus jij bent degene die dat mag bepalen :j
Jij kiest ervoor om iemand te nemen van 18+ of niet ;) Die keus is nog altijd aan jou

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 15:55

18+ is ook praktischer, halen hun rijbewijs vaak, mogen s avonds vaak nog op pad (itt tot de meeste 12 jarigen die voor het donker thuis moeten zijn en bedtijd hebben) dus in geval van nood is een ouder persoon vaak toch wat handiger,

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 15:59

Ik wou ook nooit een bijrijder, na mijn ongeluk MOET ik. Of paard verkopen. Zolang dat nog niet hoeft blijft ie lekker bij zijn broer.

Wat voor mij ook iets is; school, tot 18 gaan de meeste 5 dagen per week naar school\stage en hebben dus pas 's avonds tijd vaak na avondeten. In de zomer geen probleem, in de winter wel er is weinig verlichting hier en ligt erg afgelegen.

Ik weet heel goed hoe ik op die leeftijd was, niets was te dol. Hoe gekker hoe mooier, ouders winsten, de goden zei dank, niet wat ik allemaal heb uitgevreten met paarden. Tot ze weer eens met mij bij de EHBO post zaten :Y) Ik reed op van alles (pony's\paarden\ezels\koeien\varkens), achteraf waren er hele gevaarlijke situaties waar de eigenaar van die dieren hadden moeten ingrijpen en niet deden. Ik neem mijn verantwoordelijkheid wel als hengstenhoudster :j

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:00

Ik vind dat je dat zeker zelf moet beslissen.
Je moet gewoon ergens een grens stellen.
Sommigen van 16 gedragen zicht dan als iemand volwassen, andere volwassen gedragen zich dan ook weer gewoon als kinderen.
Ik denk idd ook dat het gewoon moet klikken.

Denk eens aan toen jij zo een jaar of 12-15 was?
Die willen gewoon even bewijzen dat ze de hele wereld aankunnen denkik!
Dat is eigen aan de leeftijd he.

Ga gewoon lekker je gang en neem je eigen beslissingen.
Mensen die commentaar hebben gewoon negeren, vast mensen die zelf weinig verantwoordelijkheid hebben of zelf geen eigen paarden hebben die ze graag zien.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:10

Op mijn 15 ging ik op een net ingereden 3 jarige zonder zadel in volle rengalop op een recht pad :') of sprong er zo op in de wei, terwijl er ook een hengst bij stond die vrolijk achterop sprong. Ach, zag het gevaar er niet van in hihi heerlijke zelfoverschatting :j
Sorry voor mijn toekomstige bijrijdsters die mailen en ook van die leeftijd zijn... Ik weet hoe ik was haha, dus dat werkt niet mee voor de 16- categorie :=

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 16:18

ik ben heel blij dat ik als 12/13 jarige de kans heb gekregen om verschillende paarden te mogen bijrijden, hier heb ik veel van geleerd, en ben er ook handiger door geworden. Scheelt misschien voor de eigenaren wel dat ze me al kenden (via mn ouders) en dat ik zelf een pony had zodat ze ook wel wisten dat ik betrouwbaar en verantwoordelijkheidsgevoel had.

maar goed, de keus van de bijrijder is aan de eigenaar van het paard. die moet het vertrouwd vinden. Ik zou nu voor mijn paardje best een meidje van 14/15 erop durven laten, omdat ik haar heel goed vertrouw. niet dat ik er een zoek op dit moment.

t is de keus van de eigenaar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 17:41

Ik vind het helemaal niet raar, jij kent je paard daarin neem ik aan. Niet elke hengst is makkelijk en veel hengsten moeten echt wel even weten wie de lakens uitdeelt en zijn erna braaf... maar dat wil niet zeggen dat het daarmee geschikte jeugdpony's of paarden zijn geworden.
Daarnaast idd voordelen van rijbewijs, geen gezanik met ouders, school is eigen keuze, persoon is zelf verantwoordelijk voor zijn verzekeringen en spul,....

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 21:09

Ik ben ook op zoek naar een bijrijder en wil ook iemand van 18 plus.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 02:01

Wanneer ik een bijrijder zou willen hebben voor mijn paard dan zou ik gaan voor iemand die wat ouder en verantwoordelijker is vanaf een jaar of 28+ met rijervaring vanaf M-niveau die het gewoon lekker vind om twee keer per week te rijden en te verzorgen.

Niet alle paarden zijn namelijk geschikt voor minderjarigen of onervaren ruiters/amazones,dan kun je op voorhand al wachten op ongelukjes of blessures.

ALhoewel er wel genoeg meiden zijn die ik ken van 15/16 die wel capabel genoeg zouden zijn,maar qua bespiering zijn die meiden dan toch nog wat te slap om overwicht te hebben wanneer je een paard even goed moet vastpakken of tegenhouden of net niet snel genoeg met ingrijpen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 02:06

Ik snap het helemaal die leeftijdsgrens. Natuurlijk kan iemand van 14 meer rij-ervaring hebben dan iemand van 18+ maar het inzicht van een kind/puber is compleet anders dan dat van een volwassen. Bijv. met gevaarlijke situaties, kan een volwassenen toch beter inschatten dan een kind van 14 oid. Daarom maakt die leeftijd al gewoon een verschil :j Naast nog andere persoonlijke redenen die je voor jouw paard kan hebben.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 02:12

jouw paard, dus jouw regels...lijkt me vrij simpel

persoonlijk zou ik ook niet een jong kind willen voor een hengst....eigenlijk vind ik 18 jaar nog vrij jong voor een jonge, net beleerde hengst.

Maar ja: sommige mensen moeten altijd wat te zeuren hebben...en ouders al helemaal, want tja volgens alle ouders zijn hun eigen kinderen perfect en uiteraard zeer kundig en verantwoordelijk.

Gewoon negeren dat soort pb's: niet eens lezen zelfs als gelijk al duidelijk is dar de toon verontwaardigt is, maar gelijk deleten. Hoef je je er verder ook niet druk om te maken. Jij bent tenslotte degene die bepaalt wie in jouw ogen goed genoeg is, niet die verontwaardigde ouders

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 02:41

Helemaal mee eens ! Ik zoek zo nu en dan ook via bokt en marktplaats een bijrijdster en dan zet ik in de titel ook altijd 18+. Hoeveel reacties je dan alsnog krijgt van kinderen die dan een partij lopen op te scheppen en als je daar dan wat van zegt gelijk door 't lint gaan.... Tja, alleen dat al zegt voor mij al genoeg, dat wil ik niet eens proberen. Mijn paard is nog zo verschrikkelijk lief en braaf, hij zet nooit een stap verkeerd. Maar ik durf gewoon niet te vertrouwen op het verstand en vaak ook onwetendheid en onvolwassen gedrag van een kind, plus vaak ook nog bemoeierige ouders die je erbij krijgt. Daarom dus altijd een volwassen persoon !

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 10:52

Is de mentaliteit van kinderen dan zo veranderd of durven ze gewoon meer via het "anonieme" internet?
Ik heb de eigenares van mijn vzpaarden zelf moeten aanspreken (als 15-jarige). Dan durf je echt geen grote mond opzetten. Mijn vraag was ook: mevrouw, ik zou heel graag jouw paardjes borstelen. Nu vragen verzorgers meteen een wedstrijdpaard waarmee ze willen trainen en o ja, ook op wedstrijd gaan.

Ik mis dat wel, dat zichzelf opwerken/promoveren. Eerst mocht je blij zijn dat je de stal mocht uitmesten, paard klaarmaken voor de ruiter en longeren en dan werd er na een jaar wel gekeken of je ook eens mocht rijden.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 15:12

Ze willen alles kant en klaar, dat klopt.

Ik heb een 14 jarige gekend die Z dressuur zei te zijn, ze noemde een aantal nationale jeugd wedstrijden op waar ze aan mee gedaan zou hebben en dat ze voor de rabo junior selectie net te weinig punten had om daar in te kunnen. Na goed, paard gezadeld (niet die ik nu heb) en haar in de bak laten rond stappen. Ik gaf haar de opdracht door S van hand veranderen, kende ze niet. Ik van kom maar hier, geeft madam paard een schop om voor uit te gaan, gaat ie draven, zij bang, paard geeft 1 galop sprong en daar lag ze. Volgende dag kwam pa met haar even verhaal halen. Mijn verhaal gedaan, kreeg dat kind een klap in der gezicht met "zo, ik hoop dat je je grote bek nou eens houd" Bleek vaker dit verhaal rond te bazuinen om maar een verzorg paard te krijgen.

Dus nee, ik moet echt zeker weten dat ze een bepaalt niveau wat achter haalbaar is voor ik een minder jarige nog op mijn paarden zet.

nina82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:40

Toen ik een bijrijder zocht had ik ook een leeftijdgrens van 18+ , maar heb nu toch een meisje van 16.
Ze hebben zo'n leuke klik en rijd zelft beter dan ik zelf. Ze heeft ook een heel groot verantwoordelijkheids gevoel wat ik eigenlijk veel belangrijker vindt dan de leeftijd!

Valerievries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:51

Ik snap het heel goed.... Vooral als het een paard is zoals zo'n arabier!

Wel vind ik het jammer(ben zelf 13 jr) dat je bijv. voor een rustige haflinger ook 16+ zoeken, want ik ken menig kinderen/jongeren, die echt vele malen beter rijden dan volwassenen die al veel langer geven. Dus als het een paard is(kan best met karakter vind ik, uittesten etc.) zou ik het toch wel proberen, er zijn zat kinderen/jongeren die stevig in hun schoenen staan!

Gelukkig heb ik het geluk gehad dat ze mij wel het vertrouwen geven, ondanks mijn leeftijd.
Ik ga voor het vuur voor dieren, en door regen ook ;)
Mijn verantwoordelijksheidsgevoel is vind ik wel goed. Ik zal ze nooit in de steek laten!
Ik vind rijden ook niet het belangrijkste!

Maar ik ken zat mensen bij wie het daar vooral om gaat.... :(
Al met al snap ik heel goed dat je iemand van 18+ vraagt, zelf ken je je paard tenslotte toch het beste?
Zolang het maar niet te overdreven word, een beetje lastig paard kan soms beter te berijden zijn door iemand van 12 dan door iemand van 30.
Veel jongeren zien dieren meer als iemand met gevoel, volwassenen[b]soms wat minder....
[/b]

Moderatoropmerking:
Advertentie verwijderd, je kan een oproep plaatsen op de boktmarkt.

Valerievries

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:58

LecyTinker schreef:
ik denk niet dat ervaring aan leeftijd gebonden zit, maar ik denk wel dat verantwoordelijkheidsgevoel met de jaren groeit. Zo ook inzicht. Maar denk ik wel dat je een 12 jarige kan hebben die zich als een 20 jarige gedraagd en ee 20 jarige die zich als een 12 jarige gedraagd. Maar alleen al om verzekeringsredenen zou ik voor eenouder persoon kiezen als ik een hengst zou aanbieden aan een bijrijder.
Je moet iedereen lekker links laten liggen die commentaar heeft op jouw keuzes, want het is niet hun paard, maar de jouwne! Jouw paard, jouw regels. Simpel zat! En je bent niemand een verklaring schuldig ook! Zoek gewoon lekker iemand waar jouw paard en jij zelf je lekker bij voelt en de rest heeft pech!

Helemaal mee eens, je bepaald toch zelf wat je doet met je paard(al vind ik het helemaal kloppen over die leeftijd)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:05

@rahna
Ik heb een arabier gehad waar iemand van 12 beter mee overweg kon, dan nu voor mijn fjord. Zij is juist niet geschikt voor een jonger iemand omdat ze zo over je heen walst. En ja ik heb het geprobeert, maar gaat rustig staan grazen, of ze loopt gewoon naar rechts als je met haar gaat lopen. Mijn arabier was juist heel voorzichtig.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 16:23

Mijn kerel gaat graag zijn eigen zin doen. En als hij zijn zin niet krijgt probeert ie je helemaal uit.

Ik ben soms een kwartier bezig om hem "normaal" te kunnen rijden zonder dat ie dan weer achteruit gaat of opzij, je been zoekt en daar ruzie mee maakt (Naar trappen, bokken, tegen draad duwen(staat schok op)) Gaat staan stuiteren, bokken, gaat vechten tegen het bit. ~~}> Bijrijder moet wel van wanten weten en duidelijk zijn, niet bang uitgevallen. Als hij meer gereden word zal zijn gedrag beter worden omdat hij energie kwijt kan.

** :o Oeps, dit is geloof ik goede reclame om een bijrijder te zoeken :o **

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:24

Dit is nou precies de reden waarom ik huiverig ben om een advertentie hier op bokt of MP of waar dan ook te plaatsen voor een bijrijder/ster. Wat komt er op af en wat kun je daar van verwachten. Ik zou echt heel graag iemand willen hebben om mijn Fjorden te rijden omdat ik zelf vanwege gezondheidsredenen al meer dan 20 jaar niet zelf kan rijden en het voor de paarden wel goed zou zijn om meer beweging te krijgen. Ik heb er 7 staan waarvan nu 5 de leeftijd hebben waarop er op gereden zou kunnen worden. Er is er echter maar eentje al beleerd onder het zadel. Dit is een merrie van 20 jaar. Twee zonen van haar van 6 en 5 jaar (worden ze dit jaar) zijn al wel, net als zijzelf, beleerd voor de kar maar nog niet onder het zadel en zoon nummer 3 van 3 jaar (wordt hij dit jaar) is nog helemaal niet beleerd. Daarnaast nog een merrie van ook bijna 3 jaar die ook nog helemaal groen is. Ik weet zeker dat er wel mensen te vinden zijn die dit zouden kunnen en het ook leuk vinden om te doen maar ja, waar vind je die. Aan iemands mailtje of zijn neus als de persoon hier zou komen kan ik niet zien wat de kennis, vaardigheden en verantwoordelijkheidsgevoel van die persoon zijn.

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:38

Jouw paard jouw regels.....

Ik wil absoluut geen minderjarige op mijn paard.....hoe goed ze ook kunnen rijden/omgaan met mijn paard.
Heb liever een volwassen iemand.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:47

Ik deel je ervaring ook hoor! Ook ik wil iemand die minimaal 18 jaar is, ivm verantwoordelijkheid e.d. Daarnaast heb ik ook een gewichtsgrens van max. 75 kg. Daar vallen ook veel mensen over, maar het zijn mijn paarden, dus ik bepaal de spelregels.