Paspoorten bij stalhouder?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:54

Ik snap het ook wel en ook ik was niet op de hoogte hiervan. Maar goed misschien toch eens handig om in de paardenbranche wat meer aandacht aan te geven? Er is zoveel vakliteratuur te vinden maar de regels vindt je vaak nergens valt mij op.

@ aprils Dus eigenlijk moeten we allemaal dat imens grote paspoort continu bij ons dragen ook als we dus een buitenritje maken?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 00:54

Aprils_joke schreef:
maar een paard mag zich niet op de openbare weg begeven zonder geldig paspoort :)*

Klopt...

En een beroepschauffeur mag niet op de weg rijden zonder chauffeursdiploma...

nicole_hetty

Re: Paspoorten bij stalhouder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:58

ik heb de paspoorten ook gewoon thuis. ik vind dit persoonlijk een veilig gevoel om ze thuis te hebben.
de stal waar mijn paarden staan is ongeveer 1 km van mijn huis.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 01:04

Grappig, dan zit je wat te snuffelen in de wet- en regelgeving en kom je dit tegen:

3. a) Wanneer dieren van verschillende soort in hetzelfde vervoermiddel worden vervoerd, moeten zij naar soort worden gescheiden, tenzij het gaat om gezellen die door de scheiding van streek zouden raken. Bovendien moeten bijzondere maatregelen worden genomen ter vermijding van nadelige gevolgen die kunnen voortvloeien uit het gezamenlijke vervoer van soorten die elkaar van nature vijandig gezind zijn. Wanneer dieren van verschillende leeftijd worden vervoerd met hetzelfde vervoermiddel, moeten de volwassen dieren gescheiden worden gehouden van de jonge dieren deze beperking geldt evenwel niet voor vrouwelijke dieren die worden vervoerd met hun jongen die zij zogen. Niet gecastreerde volwassen mannelijke dieren moeten gescheiden worden gehouden van vrouwelijke dieren. Fokberen moeten van elkaar worden gescheiden.
11 pnt.

Dat geldt eveneens voor hengsten.

... en

10. Eenhoevige dieren moeten, wanneer zij niet in individuele hokken worden vervoerd, hetzij langs dezelfde wand hetzij met de hoofden naar elkaar toe worden vastgemaakt. Veulens en niet afgerichte dieren mogen echter niet worden vastgebonden.
16 pnt

Men heeft er zowaar over nagedacht :')

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 01:08

IV. Niet tonen paspoort/ontvangstbewijs

Indien uitsluitend niet is voldaan aan de voorschriften en voorwaarden, het dierenpaspoort of ontvangstbewijs bij zich te dragen en dit op eerste vordering van een daartoe bevoegde ambtenaar ter inzage af te geven, zoals deze zijn opgenomen in .

3 pnt.

De richtlijnen voor het beleid van het openbaar ministerie en de politie inzake inbeslagneming van 11 oktober 1978 (Stcrt. 1980, 103, d.d. 2 juni 1980) zijn van toepassing.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 01:09

Ibbel schreef:
Paspoort is geen eigendomsbewijs, dus dat is geen argument.

klopt dat het geen eigendoms bewijs is maar dan nog hou ik mijn paspoort zelf bij me.
op geen 1 stal hebben ze er ooit naar gevraagt.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 01:10

Suelza schreef:
IV. Niet tonen paspoort/ontvangstbewijs

Indien uitsluitend niet is voldaan aan de voorschriften en voorwaarden, het dierenpaspoort of ontvangstbewijs bij zich te dragen en dit op eerste vordering van een daartoe bevoegde ambtenaar ter inzage af te geven, zoals deze zijn opgenomen in .

3 pnt.

De richtlijnen voor het beleid van het openbaar ministerie en de politie inzake inbeslagneming van 11 oktober 1978 (Stcrt. 1980, 103, d.d. 2 juni 1980) zijn van toepassing.

1978!!!!!! Hadden we toen al dierenpaspoorten? volgens mij niet......

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 01:12

Ze verwijzen naar de richtlijnen van Inbeslagname door Politie. Die komen voort uit de Code Pinale uit Frankrijk en die waren er al wel in 1978 hoor!!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 09:04

Suelza schreef:
Niet gecastreerde volwassen mannelijke dieren moeten gescheiden worden gehouden van vrouwelijke dieren. Fokberen moeten van elkaar worden gescheiden.

Dat geldt eveneens voor hengsten.

Dat doe je toch ook als je ze in een 2-paardstrailer vervoert? Tussenschot houdt ze gescheiden. Gescheiden wil niet zeggen dat ze in aparte wagens moeten.

Overigens grappig dat veulens los MOETEN worden vervoerd. Iets om in de wiki even er bij te zetten.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 09:09

Zou dat afdoende zijn? En zo vanzelfsprekend vind ik dat niet, wij hebben wel eens een stier naast een koe(zonder tussenschot) op de wagen gehad. Ging prima, maar dag dus kennelijk absoluut niet!

En idd, dat van die veulens, dat wist ik ook niet. Ik stond ervan te kijken dat dit erin staat. Idd iets voor de WIKI! Heeft mijn topic toch nog een gunstige bijdrage geleverd, haha!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 09:11

Toevoeging: feitelijk zou je een 2 jarige uit de opfok dus ook niet vast mogen zetten? 'Niet afgerichte dieren'?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 09:17

Ik denk dat je hier wel naar de geest van de wet mag en niet naar de letter moet handelen. De wet is er duidelijk op gericht dat dieren zich niet ophangen als ze niet gewend zijn vast te staan. Dus als een 2-jarige kan vaststaan, mag-ie vast. Ook leren vaststaan is tenslotte een onderdeel van de 'africhting'.
Over het 'gescheiden': het wetsartikel gaat om 'vervoer in hetzelfde vervoermiddel'. Dus schotten (of verschillende verdiepingen) is dan voldoende.
Anders was er wel een wet die verbood verschillende geslachten/leeftijden in hetzelfde transportmiddel te vervoeren.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 09:22

Begrijp ik, maar feit blijft dat dit kennelijk de regelgeving is en dat is leuk om uit te pluizen. Natuurlijk kun je overal wel een punt aan kletsen. Zeker in mijn vakgebied waar ik met regelmaat met riskante trailerladers werk... Die moet je soms ook los laten staan...

Normaliter zul je er ook geen problemen mee krijgen, controle krijg je altijd pas op het moment dat er iets fout gaat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 09:28

Het leuke is natuurlijk dat begrippen als 'gescheiden', 'afgericht' zo heerlijk vaag zijn.

Wat is gescheiden? Halfhoog schot? Hoog en tot op de vloer dicht schot ertussen? Alleen ter hoogte van het lichaam? Rubber? Doorzichtig plastic? Hout? 3 meter afstand? 10 meter afstand?

Wat is afgericht? Z-niveau onder het zadel? B-niveau? Voor de kar? Of gewoon 'dem Alter entsprechend' zoals de Duitsers dat zo mooi zeggen? Een 2-jarige die kan meelopen, voetjes geven en vaststaan is afgericht. Op het niveau dat bij z'n leeftijd past.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 09:32

Ja eens hoor! Dat was het eerste wat ik mij afvroeg met gescheiden. Aparte compartimenten? Hengstenschot?? Zo kun je nog wel even doorgaan...

En idd, hetzelfde voor wat betreft het afgericht zijn...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 09:37

Je hebt nu in ieder geval wel een argument een moelijke trailerlader los te laten staan (Annemarie doet dat trouwens ook met die halfwilde Ardennen-paardjes).
"Paard is niet afgericht, agent. Daarom staat-ie los. Kijkt u er de wet maar op na..." :D

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 09:50

Ibbel schreef:
Paspoort is geen eigendomsbewijs, dus dat is geen argument.

zeker wel met het paspoort in handen kan het paard verkocht worden, zonder wordt toch iets moeilijker.

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 09:55

(Ok, noem mij blond.) Wat is nu dan wel het eigendomsbewijs? Ik heb voor mn verjaardag geld gekregen, zag een leuke shet, centjes aan de desbetreffende dame gegeven, paspoort van haar gekregen, pony opgeladen en naar huis, paspoort + chipregistratie overlaten zetten op mijn naam.
Als paspoort geen eigendomsbewijs is hoe kan ik dan aantonen dat de shet van mij is?? :?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 09:58

hahahanneke schreef:
(Ok, noem mij blond.) Wat is nu dan wel het eigendomsbewijs? Ik heb voor mn verjaardag geld gekregen, zag een leuke shet, centjes aan de desbetreffende dame gegeven, paspoort van haar gekregen, pony opgeladen en naar huis, paspoort + chipregistratie overlaten zetten op mijn naam.
Als paspoort geen eigendomsbewijs is hoe kan ik dan aantonen dat de shet van mij is?? :?

Door aan te tonen dat jij voorziet in de maandelijkse lasten, dus niet je stalgeld zwart betalen, maar gewoon netjes 'wit' over de bank :j

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:01

Hmmmm, en al die mensen die een leasepony/paard hebben? Die kunnen toch ook aantonen dat ze iedere maand geld overmaken.....

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 10:04

Die betalen vaak zwart denk ik, ik laat wel 'wit' betalen en moet over een leasebedrag dus gewoon belasting betalen. Echter, de leasekosten dekken bij lange na de onderhoudskosten voor het paard niet, dus dat maakt jou geen eigenaar...

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:05

ik hou me paspoort lekker zelf
niemand die die krijgt
kopie zou op stal mogen liggen paspoort zelf sta ik niet toe .
kan wel geen eigendoms bewijs zijn beetje krom eigenlijk wel .
dus je moet aan tonen via de bank dat het jou paard is door te laten zien dat jij de stalling en da kosten betaald?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:07

Daarom moet je bij lease en bruikleen ed een goed contract maken, anders kun je als eigenaar idd een probleem hebben.

Als eigendomsbewijs geldt in principe voor de wet alleen een koopcontract of kwitantie. Bij gebrek daaraan (bv als je je paarden zelf hebt gefokt, zoals ik :D ) gelden bewijzen van betaling van onderhoudskosten ed.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 10:09

xsenny schreef:
ik hou me paspoort lekker zelf
niemand die die krijgt
kopie zou op stal mogen liggen paspoort zelf sta ik niet toe .
kan wel geen eigendoms bewijs zijn beetje krom eigenlijk wel .
dus je moet aan tonen via de bank dat het jou paard is door te laten zien dat jij de stalling en da kosten betaald?

Kopie heeft absoluut geen waarde... Kan veel te makkelijk mee geknoeid worden...

Drunten1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:09

Suelza schreef:
Die betalen vaak zwart denk ik, ik laat wel 'wit' betalen en moet over een leasebedrag dus gewoon belasting betalen. Echter, de leasekosten dekken bij lange na de onderhoudskosten voor het paard niet, dus dat maakt jou geen eigenaar...

Maar dat is maar een aanname van je dat dat zwart betaald wordt.
En het is maar wat een gek eraan uitgeeft aan onderhoud....
Je zou dan tenminste kunnen beweren dat je mede eigenaar bent van het leasepaard.
Ook ik heb mijn paspoort gewoon thuis, de stal eigenaar wil het niet eens hebben....