mening gevraagd, pony kopen of terug brengen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_hetty

Re: mening gevraagd, pony kopen of terug brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 08:05

klopt, het echte mesten is jammer genoeg te zwaar. het idee stallen mesten doen ze al wel. maar dan meer als ik 's morgens al uitgemest heb, dat hun 's middags nog een rondje met de mest-boy er door heen gaan. ook inderdaad voeren doen ze wel. waterbakjes na kijken laat ik hun ook vaak even doen :)

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:48

Verzorgen is hoofdzaak en rijden bijzaak?
Dat kan ,maar dan moeten ze dat beide wel kunnen en durven op deze pony.En een lompe drammer lijkt mij voor een 9,10 0f zelfs 11 jarige niet een slim plan. Je wil niet dat ze angstig worden doordat het paard flink dramt en door ze heen loopt.

Een arabier vind ik door het soms zenuwachtige karater niet altijd geschikt , en een haflinger door het sterk zijn niet altijd. Dan heeft het paard daarbij de leeftijd niet mee, na het opvoeden volgt ook nog de puberteit.

Dus als je wilt dat je zusjes er binnen 3 jaar op kunnen had ik dit paardje niet gehouden maar een paardje gekocht die wél heel braaf is maar wel voorwaarts (voor jou). De leeftijd ligt dan iig wat hoger.
En er is op het moment écht genoeg keuze , dus het kan niet onmogelijk zijn zo'n paard te vinden.

En dan nog even de lichamelijke klachten: in 1 maand al 2 keer wat hebben ? Reden om direct terug gestuurd te worden , of jij moet niet zenuwachtig worden van een hoge dierenartsrekening. Verwachten dat dit de laatste keer is lijkt mij totaal onrealistisch.....

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 21:47

een paard moet verzorgt worden om te overleven. een paard kan wel overleven als hij niet gereden word. daarom vind ik rijden een bijzaak.!

ik zit er idd niet op te wachten om elke maand de dierenarts te moeten bellen omdat hij weer wat heeft. dan is de lol er snel af. ( en de beurs leeg)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 21:54

maar verzorgen kunnen ze eigenlijk (sowieso voorlopig) niet, dus wat kunnen ze dan wel?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:01

Een arabier zenuwachtig? Is maar net hoe je met zo'n diertje omgaat. Een arabier is juist cool en niet zo schrikkerig. Maar dat is mijn ervaring.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:02

verschilt per paard sowieso en daarnaast heb je verschillende 'soorten' arabieren, speelt ook nog mee.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:17

Er staat dat een arabier soms een zenuwachtig karakter kan hebben (al zijn dat eerder bij de kruizingen).
Ik denk dat het misschien leuk is om een keer te kijken wat du bois op stal heeft staan, die hebben vaak erg kind vriendelijke pony's staan en daar kunnen ze zelf ook echt wat mee (bereiken). Er zijn ook andere ponyfokkers die rekening houden met karakter en een mooi type pony proberen te fokken.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:15

Misschien beter om hele topic eerst te lezen ipv reclame te gaan maken voor ponyverkopers/ponyfokkers.
TS heeft al een pony en nog een tamelijk brave ook. Doel is niet een kinder pony maar een pony voor haarzelf waar over 3 a 4 jaar haar zusjes zelfstandig mee moeten gaan rijden. Dat moet haalbaar zijn om in zo'n lange periode een jonge pony braaf te krijgen.
De vraag was of wij vinden of zij de pony terug moet brengen omdat het een flessekind is die in de afgelopen maand al 2 "gebrekjes" heeft vertoond.

Niemand kan van internet beoordelen of TS pony moet terugbrengen. Gewoon eigen gevoel volgen. De gebrekjes die zij noemt, kunnen bij ieder paard gebeuren maar ik denk als je eigen gevoel er niet goed bij is, dan terugbrengen.

Overigens kan elk soort paard een nerveuzig karakter hebben. Ik vind dat niet iets typisch voor Arabieren of Arabierenkruizingen. Het heeft vooral vaak te maken met de achtergrond van een paard. Wat heeft het paard allemaal meegemaakt in zijn leven en vooral wat heeft het paard niet meegemaakt.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:36

Je hebt de pony vanaf begin december op stal. Dat is ruim 1,5 maand inmiddels. Ik denk zelf dat als je het nu nog niet weet dat je het dan niet moet doen. Je hebt de pony een beetje leren kennen en blijkbaar heb je toch te weinig klik met de pony anders zou je niet zo twijfelen.

Je haalt er van alles bij; je nichtjes, leeftijd van de pony etc. Maar kijk gewoon naar wat jij nu voelt. Heb je hier een goed gevoel bij en heb je hier vertrouwen in of niet?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:39

Het feit dat je jezelf deze vraag stelt, zegt al dat je twijfelt. Het is dus niet helemaal de droompony waar je op gehoopt had.
Ik zeg; bij twijfel niet doen, er lopen nog genoeg leuke pony's rond.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 23:39

hmm ik vind mijn beredenatie zo gek nog niet.
Het moet een kinderpony worden, maar heeft kuren, daarbij jong van leeftijd. Uit ervaring kan ik zeggen dat dit type paarden vaak erg slim en handig zijn, bij de baas zijn ze braaf maar als die zich omdraait maken ze hun eigen verhaal ervan. Ik merk dat bij de veulens die ik van du bois hengsten heb gefokt veel minder. Ze hebben net zo'n groot hart als de fjorden en haflingers, iedereen mag hun vriend worden, maar hebben niet de behoefte om hun kracht in de strijd te gooien en hebben een groter verantwoordelijkheidsgevoel. Sterker nog als ze het niet snappen gaan ze staan wachten of staan grazen terwijl de fjorden/haflingers en kruizingen dan hun eigen gang gingen (los trekken, duwen, happen, etc als het niet bij gewoon grazen blijft).

Ik vraag me nog altijd af waarom dit topic gestart is. Advies wordt toch niet opgevolgt en eigen beslissing heeft ze eigenlijk al genomen, vandaag dat ik eens een hele andere kant aanzwengel omdat mijn advies ook is, geen kinderpony.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 00:13

Hm, ik heb ook zo'n pony gefokt. Net wat jij zegt een groot hart, vriendelijk en niet de behoefte om uberhaupt een strijd van iets te maken.
Van een gewone simpele merrie en simpele oudere hengst, geen toeters en bellen maar ik denk dat het juist zoveel verschil maakt hoe je een paardje opvoedt. De hengst zal ook best een rol spelen maar garanties krijg je bij geen een hengst.
Ik denk dat je een veulen en jong paard zo dicht mogelijk bij zijn natuurlijke behoefte moet houden en er normaal mee omgaan. Maar ja je hebt nu eenmaal mensen met paarden en paardenmensen en daar zit een groot verschil in.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 08:34

Ik merk toch wel verschil in hengsten omdat ik mijn merrie's door verschillende hengsten heb laten dekken. Die van mijn eigen hengst zijn vriendelijk maar hebben net als mijn hengst zelf heeft een doorzettingsvermogen die zo af en toe tegen je gebruikt wordt. Het veulen van mijn moeder kan ook echt gaan vechten en als je dat niet uitvecht maar stopt dan doet ze het volgende keer net zo hard en nog een beetje erger. Die stopt pas als ik haar op de grond heb gelegt of grondwerk met haar ga doen maar dat kan alleen als ik er zeker van ben dat ik haar niet hoef los te laten omdat mevrouw alles in de strijd gooit om los te komen. Verder een vriendelijk dier, braaf in het verkeer, braaf met kinderen maar als ze zo in het rood is, is het jammer dat ze erin blijft hangen. Helaas kan ik niet altijd voorkomen dat ze gaat vechten want sommige dingen moeten nou eenmaal gebeuren. Maar zal die pony voorlopig niet alleen met kinderen op pad sturen terwijl dat met 3 andere wel kan.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:30

Ja eerlijk gezegd bestaan er maar weinig ponies waar ik kinderen alleen mee op pad wil sturen. Het blijven dieren en misschien ben ik te voorzichtig maar. Vanaf mijn 10e ging ik alleen met mijn pony op pad. Een braverik ten top maar desondanks dingen met hem meegemaakt <<) . Nou een dochter van 9 maar no way dat ik die voorlopig de weg opstuur en al helemaal niet alleen met de jonge pony.
Ik had het geluk dat ouders weinig benul hadden van paarden en dat alles uiteindelijk altijd wel goed is afgelopen.
Ik geloof ook wel hoor dat de ouders (van het paard) een groot deel van het karakter bepalen. Wat ik alleen wil zeggen dat in verkeerde handen het meest brave dier kan flippen. Hoe je er mee omgaat is de meest bepalende factor. Zo kan een staatsgevaarlijk dier net zo goed in juiste handen een braverd worden. Ook dat heb ik met eigen ogen mogen aanschouwen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:18

Hmm , Haflinger , lomp...ik ben bang dat je dat lompe er niet uit gaat krijgen. Misschien dat je het dier voor jezelf wel zo op kunt voeden dat die lompigheid geen problemen bij jou geeft..... maar Haflingers en Fjorden zijn naar mijn ervaring toch wel van het slag dat vaak lomp is , en als je zo'n lompe hebt dan moet je dat regelmatig corrigeren en heel strak in de hand houden. Beginners kunnen dat niet als ze het gevoel voor opvoeding missen. En de meeste kinderen missen dat sowieso nog ;)

De koliek : kan wellicht komen door jouw eigen invloed , dat het dier ineens raar voer kreeg of weinig beweging ofzo ? Zo ook het been : kan ook dat er bij jou iets raars gebeurd is. Het is toch wennen voo het lijf ook en zeker in het begin kan onrust ook heel wat doen.

Als je met alle eerlijkheid kunt zeggen dat er niks raars / belastends gebeurd is dan zou ik me wel zorgen maken inderdaad.

Maar een drammerige / lompe Haf voor beginners van een jaar of 10....dat is vragen om problemen tenzij je er echt jaren lang bij wilt zijn om de boel goed te begeleiden en je zusjes er ook gevoel voor ontwikkelen om goed met dit gedrag om te gaan :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:29

Het valt mij hier ook weer op dat heel veel adviezen komen van mensen die één paardje op de manege hebben staan.
Ik vind dat TS heel goed bezig is.
Uit haar reacties zie ik dat ze weet waar ze mee bezig is.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:35

kneusje ?
omdat het twee keer iets heeft gehad ?
nou dan zal je mijn pony [ook aan haflinger ook wel een enorme kneus vinden !
die heeft al zo vaak wat gehad !
maar ik denk dat dit mischien voor je zusjes geen geschikte pony is .
als je dat gevoel nu al hebt zou ik voor een honderd procent betruwbare pony gaan !
en te lomp tip ag dan niet voor een haflinger,tinker enz hihihih die kunnen behoorlijk lomp zijn hahahah

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:51

Neem dan een hoog in het bloed staande KWPN.

Een potentiele kinder pony, is een pony die goed opgevoed wordt.
De kinderen hebben ook een paarden omgang opvoeding nodig.

Voorlopig lees ik dat TS bezig is om de kinderen en het paardje op te voeden.

Enne wat mankeert er aan een echte Tinker ???
Dit is wel een echte dekhengst.

http://www.mijnalbum.nl/Album=8GIQPW6S

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:54

Tinkers zijn soms ook heel lomp!!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:57

xsenny schreef:
Tinkers zijn soms ook heel lomp!!

Net zoals elk paard, ongeacht ras of type.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:59

ik vindt tinkers /haflingers merens enz wel stuk lomper uit de hoek komen soms !
maar elke paard kan inderdaad lomp zijn .

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:06

Even off topic.

Dat komt doordat de eigenaren denken dat ze een lief meegaand paardje hebben.
Maar mijn Tinkers kunnen ook heerlijk eigenwijs wezen, zoals elk paard, maar een rukje aan het touwtje is al voldoende om ze weer bij de les te krijgen.
Heb op maneges heel veel gedoe gezien met die grote brave KWPNers en aanverwante types.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 22:53

ik heb er helemaal geen moeite mee om mijn zusjes jaren lang te moeten begeleiden met een pony/paard. ik ben er altijd bij wanneer hun naar de paarden gaan. ( en ze weten dat als ze zonder mij heen gaan dat ze de paarden niet uit de bak/wei mogen halen en er niet bij in gaan. als de paarden een aai over de bol willen komen ze wel bij het hek en vanaf daar mogen ze hun aaien als ik er niet bij ben.)
ik denk dat ik het maar gewoon afwacht tot eind februari, dan zien we daarna wel of we hem willen houden ja of nee. zijn doen en laten op dit moment is niet geschikt voor kleine ( onervaren) kinderen. maar gezien ik het geen probleem vind of er zelf nog een aantal jaren tijd in te moeten steken ( of een leuk ervaren ruitertje voor hem te zoeken) is dat op zich geen probleem. alleen wil ik vanaf dat hij gekomen is tot eind februari wel voldoende vooruitgang zien in zijn gedrag en training om een goede pony te worden. het heeft geen haast, maar het moet er wel in zitten. en als mijn zusjes er in de loop van de tijd steeds een beetje meer mee kunnen doen is dat toch ook goed. dat geeft hun ook rustig de tijd om alles goed te leren, en op de kleine dingetjes te letten met de verzorging.

@ xsenny: die 2x dat hij wat heeft gehad was wel in 1 maand... op zich is 2 x wat gehad hebben niet zo veel. maar 2x in 1 maand vind ik wel veel. ( al kan dat natuurlijk toeval zijn) ook was het anders geweest als ik hem al langer had gehad. maar ik heb hem net en hij heeft nu al 2 x wat gehad. ik wil hem wel echt gebruiken voor het rijden en zo. als ik een weide maatje had willen hebben had ik wel gelijk gekeken om een paardje die een goed plek nodig heeft omdat de eigenaar de ruimte/ tijd/geld er niet voor heeft om een kneusje te onderhouden.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:13

Ariebren schreef:
Het valt mij hier ook weer op dat heel veel adviezen komen van mensen die één paardje op de manege hebben staan.
Ik vind dat TS heel goed bezig is.
Uit haar reacties zie ik dat ze weet waar ze mee bezig is.

Huh? Niemand zegt toch dat ze niet goed bezig is? Daar gaat het toch niet om? En iedereen mag hier adviseren, of ze nou 1, 2 of 3 paarden hebben. TS vraagt zelf om advies.. :)

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 09:39

nicole_hetty schreef:
ik heb er helemaal geen moeite mee om mijn zusjes jaren lang te moeten begeleiden met een pony/paard. ik ben er altijd bij wanneer hun naar de paarden gaan. ( en ze weten dat als ze zonder mij heen gaan dat ze de paarden niet uit de bak/wei mogen halen en er niet bij in gaan. als de paarden een aai over de bol willen komen ze wel bij het hek en vanaf daar mogen ze hun aaien als ik er niet bij ben.)
ik denk dat ik het maar gewoon afwacht tot eind februari, dan zien we daarna wel of we hem willen houden ja of nee. zijn doen en laten op dit moment is niet geschikt voor kleine ( onervaren) kinderen. maar gezien ik het geen probleem vind of er zelf nog een aantal jaren tijd in te moeten steken ( of een leuk ervaren ruitertje voor hem te zoeken) is dat op zich geen probleem. alleen wil ik vanaf dat hij gekomen is tot eind februari wel voldoende vooruitgang zien in zijn gedrag en training om een goede pony te worden. het heeft geen haast, maar het moet er wel in zitten. en als mijn zusjes er in de loop van de tijd steeds een beetje meer mee kunnen doen is dat toch ook goed. dat geeft hun ook rustig de tijd om alles goed te leren, en op de kleine dingetjes te letten met de verzorging.

@ xsenny: die 2x dat hij wat heeft gehad was wel in 1 maand... op zich is 2 x wat gehad hebben niet zo veel. maar 2x in 1 maand vind ik wel veel. ( al kan dat natuurlijk toeval zijn) ook was het anders geweest als ik hem al langer had gehad. maar ik heb hem net en hij heeft nu al 2 x wat gehad. ik wil hem wel echt gebruiken voor het rijden en zo. als ik een weide maatje had willen hebben had ik wel gelijk gekeken om een paardje die een goed plek nodig heeft omdat de eigenaar de ruimte/ tijd/geld er niet voor heeft om een kneusje te onderhouden.

Ik heb mijn paardje ook om straks mee te gaan rijden !
en die heeft nu in 2 maanden tijd al heel wat gehad .
en wel meer als 2 keer maar het is echt geen kneusje.