Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Anya schreef:Als de toegestane maximum massa boven de 3500 kg uitkomt en onder de 4250 kg blijft moet de bestuurder naast het rijbewijs B nog een aparte toets of examen afleggen voor het nieuwe zogenaamde B+ rijbewijs. Bestuurders die in 2013 of daarna hun E achter het rijbewijs B halen mogen geen aanhangwagen trekken die een toegestane maximum massa van meer dan 3500 kg heeft. Voor een aanhangwagen boven de 3500 kg moet de E achter het rijbewijs C1 worden behaald. Voor alle duidelijkheid, bestuurders die voor 2013 hun rijbewijs BE hebben behaald krijgen deze beperking niet opgelegd.

Hilli schreef:Evony schreef:Wel jammer dat het pas in 2013 ingaat, dan moet ik alsnog voor mijn E en daar zit ik echt niet op te wachten.
Aan de andere kant: je moet ook leren hoe het trailerrijden werkt. Dus dan toch maar een E? Of zou je meteen door mogen voor B+?
Paperboy schreef:Ik ga gewoon oefenen met de lege trailer, het is toch ervaring opdoen door er mee te rijden. Vroeger kreeg je trouwens bij B gewoon E erbij. En achteruit de bocht om etc is een handeling die je zelf of met een ervaren iemand kan oefenen met de lege trailer. Gewoon je verstand gebruiken, bij die 1 dags cursussen rij je ook maar een aantal uren en dan staat er ook geen paard in.
Dustinlover schreef:Ja maar in die 1 dags cursus heb ik wel geleerd hoe ik alles moet doen en je voelt je een stuk zekerder. En tuurlijk ze raden je aan om te oefenen, deden ze bij mij ook.. Maar ik ben wel blij dat ik het stempeltje erop heb staan.Ik ben altijd verzekerd en mocht ik iets maken zullen ze nooit zeggen ja dat komt omdat je geen rijbewijs hebt..
Je krijgt je B rijbewijs tenslotte ook niet zomaar even bij de boter
Anya schreef:Dit is de richtlijn voor 4250 kg
Er is een toets voor nodig. Dat is dat zogenaamde plus-rijbewijs
Tweede en derde rijbewijs Richtlijn
De huidige eisen in Nederland en de meeste andere Europese landen zijn gebaseerd op de tweede Europese rijbewijsRichtlijn, oftwel: Richtlijn 91/439/EEG, die op 1 juli 1996 in werking is getreden.
De derde Europese rijbewijsRichtlijn, Richtlijn 2006/126/EG moet formeel in januari 2011 zijn geïmplementeerd in de Nederlandse wetgeving en vanaf januari 2013 in werking treden.
Volgens de nieuwe richtlijn veranderen er een aantal dingen. Zo hoeven personen met alleen het rijbewijs B vanaf 2013 bij het berijden van een BE-combinatie niet meer naar het ledig gewicht van het trekkend voertuig te kijken. Voorwaarde is wel dat de toegestane maximum massa van de combinatie onder de 3500 kg blijft en het trekkend voertuig de aanhangwagen inclusief lading op basis van het kentekenbewijs technisch mag trekken.
Als de toegestane maximum massa boven de 3500 kg uitkomt en onder de 4250 kg blijft moet de bestuurder naast het rijbewijs B nog een aparte toets of examen afleggen voor het nieuwe zogenaamde B+ rijbewijs. Bestuurders die in 2013 of daarna hun E achter het rijbewijs B halen mogen geen aanhangwagen trekken die een toegestane maximum massa van meer dan 3500 kg heeft. Voor een aanhangwagen boven de 3500 kg moet de E achter het rijbewijs C1 worden behaald. Voor alle duidelijkheid, bestuurders die voor 2013 hun rijbewijs BE hebben behaald krijgen deze beperking niet opgelegd.
paardjes123 schreef:Verder wil ik nog wel is een keer een aantal lesjes gaan nemen om fatsoenlijk achter uit te rijden. Nu doet me vriend dat eigenlijk altijd voor me