zonder E rijbewijs een trailer besturen in 2013 ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evony

Re: zonder E rijbewijs een trailer besturen in 2013 ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:13

Wel jammer dat het pas in 2013 ingaat, dan moet ik alsnog voor mijn E en daar zit ik echt niet op te wachten.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:19

Anya schreef:
Als de toegestane maximum massa boven de 3500 kg uitkomt en onder de 4250 kg blijft moet de bestuurder naast het rijbewijs B nog een aparte toets of examen afleggen voor het nieuwe zogenaamde B+ rijbewijs. Bestuurders die in 2013 of daarna hun E achter het rijbewijs B halen mogen geen aanhangwagen trekken die een toegestane maximum massa van meer dan 3500 kg heeft. Voor een aanhangwagen boven de 3500 kg moet de E achter het rijbewijs C1 worden behaald. Voor alle duidelijkheid, bestuurders die voor 2013 hun rijbewijs BE hebben behaald krijgen deze beperking niet opgelegd.

Ik vind het zo krom he :+
Ik mag wel met 50 ton over de weg knallen, k mag alles vervoeren (heb ook ADR), maar voor een aanhanger achter mijn auto moet ik E halen..

Met me vaders auto mag ik wel 1 paard vervoeren, maar die mag ik niet mee :7

Ik heb mijn E achter C nóg niet, ga ik wel krijgen, maar op mijn werk hebben we 15 ton aanhangers staan die ik weer wel mag rijden met mijn C.

Ik snap er echt niets meer van, vage regels

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:24

Persoonlijk zit ik ook niet op al die " randdebielen" te wachten die hup achter t stuur kruipen en alleen vooruit kunnen rijden. En ook geen idee hebben wat hun aanhangertje kan gaan doen als ze op de rem trappen of iets anders ondernemen in bepaalde situaties.. Sorry dames, ik heb a.b.c en e maar bv nog nooit vloeistoffen gereden.. JE DOET NIET EVEN!!! je moet leren. en 3500 of 4250 of 15000 maakt geen verschil, als je maar weet wat je doet!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:26

als je je trekkerrijbewijs heb mag je zo goed als oneperkt kilos vervoeren.. waarom niet snelheid aanpassen aan dat, dan hoef je ook geen wegenbelasting te betalen hahahaha

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:29

:D
klaar, niks meer aan doen ;)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:34

Evony schreef:
Wel jammer dat het pas in 2013 ingaat, dan moet ik alsnog voor mijn E en daar zit ik echt niet op te wachten.

Aan de andere kant: je moet ook leren hoe het trailerrijden werkt. Dus dan toch maar een E? Of zou je meteen door mogen voor B+?

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:37

Hilli schreef:
Evony schreef:

Aan de andere kant: je moet ook leren hoe het trailerrijden werkt. Dus dan toch maar een E? Of zou je meteen door mogen voor B+?

Geloof mij ik kan super rijden met een trailer, heb ook lessen gevolgd dat is het probleem niet. Want ik vind dat je helemaal gelijk hebt hoor, lessen onder deskundige begeleiding kan geen kwaad en alleen maar goed doen voor als je met je paard op pad gaat. Voor mij zijn alleen examens een heel lastig punt :\

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:38

Goeie regel! Het is toch bizar dat je met je B rijbewijs wel op een Mega Grote Trekker rijden en vanalles daar achterhangen, maar owee als je met een trailer op pad wilt.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:39

Dat is dan inderdaad lastig.

Ik heb geen ervaring, maar wil wel graag lessen zodat ik het allemaal een beetje onder de knie heb voor ik.op stap ga met m'n merrie.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 19:03

Sterker nog Voor zo'n mega trekker heb je niet eens B nodig. Met 16 jaar en een trekkerrijbewijs mag je rijden.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:28

Ik vind het echt raar dat dit gaat mogen.. Doordat je dat rijbewijs haalt kun je er ook veel meer mee.. Als ik zie wat voor baat ik nog bij die lessen had en dan vooral met bochtjes achteruit enzo.. En daarbij zou ik als je met paarden de weg opgaat echt wel een rijbewijs gaan halen. Het is toch een beetje zekerheid en bij de verzekering staat het wat beter.. Ik wilde dolgraag met mijn paarden de weg op, maar had geen geld voor het rijbewijs.. En heb dan ook echt niet gereden gewoon puur voor de beesten en de andere mensen op de weg.. Je mag ook niet zomaar autorijden als je geen rijbewijs hebt.. En het BE rijbewijs is er niet voor niets!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:43

@ Evony: laadvermogen van de wagen is wel wat anders dan wat de auto maximaal mag trekken hoor!

Persoonlijk vind ik het niet verstandig om zonder E rijbewijs te gaan rijden met een trailer. Je kunt toch echt wel in situaties komen waarbij het heeeeel handig is om goed te weten hoe je met een aanhanger om moet gaan. En zeker in het begin is het rijden (en vooral de bijzondere verrichtingen) met je eigen paard in de trailer best eng! Tis wel je mooiste bezit wat er in staat... :o
Ik ben in ieder geval bij met mij E, ook al heeft het me een boel geld gekost. Ik raad dan ook iedereen aan om wel je rijbewijs te halen (of in ieder geval wel wat lessen te nemen), ook al mag je wel met je eenpaardstrailertje zonder E de straat op... Je voelt je echt veel zekerder als je weet waar je mee bezig bent!
En stiekum lach ik de mensen die hun trailer niet fatsoenlijk kunnen parkeren altijd uit... staan ze daar weer in de regen die dikke trailer op hun plaats te drukken (en dat zijn niet alleen vrouwen hoor...) Kom ik aan als jonge meid en draai ik zo die trailer er in een keer in, heeeeeerlijk! :=

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:20

Ik ga gewoon oefenen met de lege trailer, het is toch ervaring opdoen door er mee te rijden. Vroeger kreeg je trouwens bij B gewoon E erbij. En achteruit de bocht om etc is een handeling die je zelf of met een ervaren iemand kan oefenen met de lege trailer. Gewoon je verstand gebruiken, bij die 1 dags cursussen rij je ook maar een aantal uren en dan staat er ook geen paard in.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:31

Vroeger kreeg je E er inderdaad gewoon bij. En je hebt nu eenmaal mensen met relatief weinig technisch gevoel voor parkeren. Ik ben echt een heel nette chauffeur, maar file-parkeren heb ik nooit fatsoenlijk onder de knie gekregen. Dat is niet erg.. ik rij een blokkie verder naar een makkelijker parkeerplek. Je moet vooral weten waar je niet zo goed in bent. Ik ga ook niet keren op de weg met een caravan. Dan rij ik wel naar een grote parkeerplaats, draai en kom zo weer op de goede weg. Een stuk makkelijker tegenwoordig met Tom Tom. Mocht de nood echt aan de man komen kan ik altijd nog mijn paard uitladen, trailer omdraaien, aankoppelen en paard weer laden. Dat echt liever dan keren op een postzegel. Of ik nu wel of geen e-rijbewijs zou hebben maakt daarin niet uit.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:53

Paperboy schreef:
Ik ga gewoon oefenen met de lege trailer, het is toch ervaring opdoen door er mee te rijden. Vroeger kreeg je trouwens bij B gewoon E erbij. En achteruit de bocht om etc is een handeling die je zelf of met een ervaren iemand kan oefenen met de lege trailer. Gewoon je verstand gebruiken, bij die 1 dags cursussen rij je ook maar een aantal uren en dan staat er ook geen paard in.

Ja maar in die 1 dags cursus heb ik wel geleerd hoe ik alles moet doen en je voelt je een stuk zekerder. En tuurlijk ze raden je aan om te oefenen, deden ze bij mij ook.. Maar ik ben wel blij dat ik het stempeltje erop heb staan.Ik ben altijd verzekerd en mocht ik iets maken zullen ze nooit zeggen ja dat komt omdat je geen rijbewijs hebt..

Je krijgt je B rijbewijs tenslotte ook niet zomaar even bij de boter ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:02

geld de regeling ook voor belgie?

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:32

Dat lijkt me wel, het betreft toch een Europese richtlijn?

Ik was van plan om dit jaar mijn E te halen en een trailer aan te schaffen. Nou vind ik lessen en oefenen zeker zinvol, maar weiger ik persoonlijk sponsor te worden van het CBR. Mij klinkt deze versoepeling wel goed in de oren! Oefenen moet ik toch, ik ben absoluut geen handige chauffeur en ken mijn valkuilen erg goed.

Nu hebben wij een BMW met de volgende gewichtskenmerken:
Massa leeg 1255kg
Maximum toelaatbare massa 1780kg
Aanhangermassa geremd 1400 kg

Als ik het goed begrijp zou ik theoretisch gezien nu met een trailer kunnen rijden met mijn B-rijbewijs met een maximale massa van 1255kg (trailergewicht + inhoud).
Wat verandert er in deze specifieke situatie in 2013? Mag deze auto met bestuurder met enkel B dan meer gewicht trekken? Of maakt het in dit geval geen verschil?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 06:05

Dustinlover schreef:
Ja maar in die 1 dags cursus heb ik wel geleerd hoe ik alles moet doen en je voelt je een stuk zekerder. En tuurlijk ze raden je aan om te oefenen, deden ze bij mij ook.. Maar ik ben wel blij dat ik het stempeltje erop heb staan.Ik ben altijd verzekerd en mocht ik iets maken zullen ze nooit zeggen ja dat komt omdat je geen rijbewijs hebt..

Je krijgt je B rijbewijs tenslotte ook niet zomaar even bij de boter ;)

Maar ik ben ook gewoon verzekerd met mijn B rijbewijs hoor, het zijn tenslotte gewoon de regels dat het mag.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 07:29

Ja maar mocht je iets maken, word je er toch altijd op nagekeken en krijg je het commentaar wat ik ook zou geven: had je je rijbewijs maar moeten halen.. het is er niet voor niets... Neem in ieder geval een paar lessen.. Het is toch iets levends wat je achterin hebt staan en dan betaal ik liever een paar 100 euro als dat ik ehm straks niet meer heb..

Door dat lessen ben ik veel zekerder en weet ik ook nog eens een stuk meer ervan als toen ik het niet had..

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 07:40

Anya schreef:
Dit is de richtlijn voor 4250 kg

Er is een toets voor nodig. Dat is dat zogenaamde plus-rijbewijs

Tweede en derde rijbewijs Richtlijn
De huidige eisen in Nederland en de meeste andere Europese landen zijn gebaseerd op de tweede Europese rijbewijsRichtlijn, oftwel: Richtlijn 91/439/EEG, die op 1 juli 1996 in werking is getreden.

De derde Europese rijbewijsRichtlijn, Richtlijn 2006/126/EG moet formeel in januari 2011 zijn geïmplementeerd in de Nederlandse wetgeving en vanaf januari 2013 in werking treden.

Volgens de nieuwe richtlijn veranderen er een aantal dingen. Zo hoeven personen met alleen het rijbewijs B vanaf 2013 bij het berijden van een BE-combinatie niet meer naar het ledig gewicht van het trekkend voertuig te kijken. Voorwaarde is wel dat de toegestane maximum massa van de combinatie onder de 3500 kg blijft en het trekkend voertuig de aanhangwagen inclusief lading op basis van het kentekenbewijs technisch mag trekken.

Als de toegestane maximum massa boven de 3500 kg uitkomt en onder de 4250 kg blijft moet de bestuurder naast het rijbewijs B nog een aparte toets of examen afleggen voor het nieuwe zogenaamde B+ rijbewijs. Bestuurders die in 2013 of daarna hun E achter het rijbewijs B halen mogen geen aanhangwagen trekken die een toegestane maximum massa van meer dan 3500 kg heeft. Voor een aanhangwagen boven de 3500 kg moet de E achter het rijbewijs C1 worden behaald. Voor alle duidelijkheid, bestuurders die voor 2013 hun rijbewijs BE hebben behaald krijgen deze beperking niet opgelegd.

Betekend dit dat die BE opleggers dus niet meer mogen als je na 2013 je rijbewijs E achter B haalt

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 07:51

Ik rij nu al een paar jaar legaal alleen met B. Heb nu pas een andere trailer gekocht met een zwaarder laadvermogen. Ik laat dat iets terug vorderen bij de rdw, dan kan ik weer legaal op pad. Verder wil ik nog wel is een keer een aantal lesjes gaan nemen om fatsoenlijk achter uit te rijden. Nu doet me vriend dat eigenlijk altijd voor me :+

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 08:52

paardjes123 schreef:
Verder wil ik nog wel is een keer een aantal lesjes gaan nemen om fatsoenlijk achter uit te rijden. Nu doet me vriend dat eigenlijk altijd voor me :+

Dat is nou ook juist de moeilijkheid van het rijden met een trailer. Rechtdoor over de weg, dat kan iedereen met een B rijbewijs ook! Wat je juist leert zijn de bijzondere verrichtingen!!! Achteruitrijden, inparkeren, keren op de weg, bochtje achteruit... Dat zijn de lastige dingen die je echt wel eens nodig hebt in het verkeer en op concours (helaas).

Daarnaast rij je met lessen echt niet met een lege trailer hoor... Er ligt een paar honderd kilo betonblokken achterin! Verder wordt het afgeraden om een spoedcursus in 1 dag te gaan doen als je niet al veel ervaring hebt met het rijden (en dus ook het doen van bijzondere verrichtingen!) met een een aanhanger. Losse lessen is overigens niet heel veel duurder... Natuurlijk kun je van te voren wel even wat oefenen om minder lessen nodig te hebben. Maar de kans is groot dat je dat allemaal weer moet afleren, omdat je een andere techniek aangeleerd krijgt dan je vader of je vriend/man je leert. Zij hebben waarschijnlijk nooit hun E gehaald en weten dus ook alleen uit 'ervaring' hoe het moet. En het is net als met je B rijbewijs: als je m hebt begint het pas echt... Je hebt alleen dan wel de juiste bagage. Ik ben daar heel blij mee en ga met een gerust hart op pad.

jelson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 09:05

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 09:15

jelson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 09:24