vrachtwagen rijbewijs voor het trekken van een trailer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:13

Elco schreef:
Wij noemen dat in nederland kogeldruk.. ;)

´Wij´? Techneut-experts echt niet.
Blijft gewoon fout.
Dat de meeste mensen dat fout doen is ... :roll:

Het hele onderwerp is bij tandemassers gewoon fout. Ook dát nog.
Het gaat om kogelhóógte :)*

Ja, ´jullie´.... maar dat bijft twee keer fout. Vervolgens zonder enig begrip en zonder vrachtwagen-vaardigheidsrijbewijs met trailer zwaarder dan trekker op pad .....
Alles voor het paard :+

TAVA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:49

ikke schreef:
TAVA schreef:
Om het nu makkelijk te maken kijk gewoon in de papieren van je auto :P .

Schakel of automaat maakt ook nog uit :j

Leg eens uit?

Over die papieren:
Een VW Golf met een simpel 1.6 bezineblokje voor een trailer, in handen van een chauffeur die op de mm weet wat de combi wel of niet kan, is veiliger dan een 2400kg wegende Range Rover Sport met 300+pk in handen van een "beginner". Begin dus eens met naar jezelf te kijken!

Alle grote monden ten spijt heeft tot nog toe geen enkel Bokker aan mij gedemonsteerd hoe geweldig de autorijkunsten zijn en hoe goed de beker chocomel-met-slagroom blijft staan op het dashboard.........

We hebben het hier toch over wat nu wel of niet mag en niet wat iemand wel of niet kan. Als ik het zo moet begrijpen zijn er heel veel mensen die een rijbewijs hebben die niet kunnen autorijden en die je beter van de weg kunt halen. Ook een ervaren bestuurder kan met een combinatie die niet geschikt is fouten maken. Dus mijn advies is gewoon voor de veiligheid van het paard eerst lessen te gaan nemen voordat je op pad gaat met een trailer met paard. Je hebt een levend wezen achter in de trailer die beweegt waardoor de combinatie anders reageert dan met een simpele aanhanger! Ik hoor vaak genoeg dat mensen met een trailer rijden die er niet eens achterruit mee kunnen rijden. Nog erger vind ik mensen die te hard met een trailer + paard rijden. Ga zelf maar in een rijdende trailer staan dan weet je wat het paard door moet maken. Het is misschien niet helemaal te vergelijken maar je krijgt tenminste een inzicht wat voor krachten er aan het werk zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:57

stefanvi schreef:
Dat is een bekende misvatting.

Al zitten er 3 of 4 assen onder.
Voor het criterium of je B of BE nodig hebt is alleen de tmm bepalend (i.c.m. trekauto)

Even een aanvulling: als de twee assen meer dan 1 meter uit elkaar zitten (de voorste as is dan ook draaibaar) heb je wel altijd BE nodig.
Dus tandem of voor mijn part triple naast elkaar kan met B (alle andere eisen meenemend), zodra de assen een meter apart zitten (of zodra er 1 as draaibaar is) móet je idd BE hebben. Al heeft het ding een MTM van 1000 kg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:25

Ibbel schreef:
stefanvi schreef:
Dat is een bekende misvatting.

Al zitten er 3 of 4 assen onder.
Voor het criterium of je B of BE nodig hebt is alleen de tmm bepalend (i.c.m. trekauto)

Even een aanvulling: als de twee assen meer dan 1 meter uit elkaar zitten (de voorste as is dan ook draaibaar) heb je wel altijd BE nodig.
Dus tandem of voor mijn part triple naast elkaar kan met B (alle andere eisen meenemend), zodra de assen een meter apart zitten (of zodra er 1 as draaibaar is) móet je idd BE hebben. Al heeft het ding een MTM van 1000 kg.

Doe me dan eens de regel waarin dat staat.

TAVA schreef:
ikke schreef:
Over die papieren:
Een VW Golf met een simpel 1.6 bezineblokje voor een trailer, in handen van een chauffeur die op de mm weet wat de combi wel of niet kan, is veiliger dan een 2400kg wegende Range Rover Sport met 300+pk in handen van een "beginner". Begin dus eens met naar jezelf te kijken!

Alle grote monden ten spijt heeft tot nog toe geen enkel Bokker aan mij gedemonsteerd hoe geweldig de autorijkunsten zijn en hoe goed de beker chocomel-met-slagroom blijft staan op het dashboard.........

We hebben het hier toch over wat nu wel of niet mag en niet wat iemand wel of niet kan. Als ik het zo moet begrijpen zijn er heel veel mensen die een rijbewijs hebben die niet kunnen autorijden en die je beter van de weg kunt halen. Ook een ervaren bestuurder kan met een combinatie die niet geschikt is fouten maken. Dus mijn advies is gewoon voor de veiligheid van het paard eerst lessen te gaan nemen voordat je op pad gaat met een trailer met paard. Je hebt een levend wezen achter in de trailer die beweegt waardoor de combinatie anders reageert dan met een simpele aanhanger! Ik hoor vaak genoeg dat mensen met een trailer rijden die er niet eens achterruit mee kunnen rijden. Nog erger vind ik mensen die te hard met een trailer + paard rijden. Ga zelf maar in een rijdende trailer staan dan weet je wat het paard door moet maken. Het is misschien niet helemaal te vergelijken maar je krijgt tenminste een inzicht wat voor krachten er aan het werk zijn.

Zelfs als de combi op papier legaal is (dat is altijd mijn uitgangspunt), gaat mijn verhaal op. Het gros heeft echt geen flauw benul.
Ik hoef niet (illegaal) in een trailer te gaan staan om te weten wat daar gebeurt. Ik rijd al ruim 30 jaar vrachtwagens, daar kun je simpeler in meekijken, bij die van mij dan toch.

Blijft over:
ikke schreef:
TAVA schreef:
Om het nu makkelijk te maken kijk gewoon in de papieren van je auto :P .

Schakel of automaat maakt ook nog uit :j

Leg eens uit?

TAVA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:07

Dus hebben we beide gewoon gelijk en bedoelen we hetzelfde. :D

Ik wou jouw ook niet aanvallen maar mij gaat het gewoon om die mensen die met een trailer willen gaan rijden en eigenlijk geen benul hebben en beter lessen kunnen gaan nemen en niet op die mooie rekensommetjes moeten afgaan.

Ook al heb ik wel eens mensen met 30 jaar vrachtwagenervaring in de fout zien gaan ;) :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:36

TAVA schreef:
Dus hebben we beide gewoon gelijk en bedoelen we hetzelfde. :D

Ik wou jouw ook niet aanvallen maar mij gaat het gewoon om die mensen die met een trailer willen gaan rijden en eigenlijk geen benul hebben en beter lessen kunnen gaan nemen en niet op die mooie rekensommetjes moeten afgaan.

Ook al heb ik wel eens mensen met 30 jaar vrachtwagenervaring in de fout zien gaan ;) :P

Je zult mij nergens zien schrijven dat ik nooit stommiteiten bega. Ik maak ook fouten, en soms gaat dat ten koste van het comfort van de paarden. Het zij zo.

Ik was overigens vandaag weer erg blij met mijn rechtervoet. Ik werd soort van klem gezet bij het oprijden van de snelweg, maar door de rechterpoot onderin te drukken, maakte de Range zich weer rapjes uit de voeten en was ik weg, voordat ik klem zat tussen de idioten. Op zulke momenten kan ik de automaat dan wel weer waarderen.

Om even terug te keren bij de oorspronkelijke vraag van dit topic:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... rie-b.html
even doorklikken naar de PDF, dan kun je onderaan lezen dat in de nieuwe situatie voor een aanhanger zwaarder dan 3500kg TMM een C1-E rijbewijs wordt ge-eist. Vrachtwagenrijbewijs dus.
Daarmee is dit gerucht dus bewaarheid, maar wel teuggebracht in de juiste proportie, namelijk dat dat alleen van toepassing is op trailers die zwaarder zijn dan 3500kg TMM (en daarmee APK-plichtig).

Bella123

Re: vrachtwagen rijbewijs voor het trekken van een trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:15

Wat een ingewikkeldheid allemaal zeg. Ik heb al een aantal topics op bokt doorgelezen, op verschillende websites gekeken en dacht het eindelijk door te hebben, nu gaat het weer veranderen. Ik ben echter wel heel blij dat ik dit hier lees, want dan gaan we dus gauw in 2012 nog even het e-rijbewijs halen voordat we in 2013 er ineens 2 examens voor moeten doen (dat klopt niet helemaal, maar dan zit je ook nog met de b+, ik hoop dat jullie me snappen). Een E achter C1 zal voor veel combinaties niet nodig zijn lijkt me, een paardentrailer (zelfs een stevige 2 paards) komt niet snel boven de MTM van 3500 kg uit toch?

Ergens las ik ook nog in dit topic dat je voor een snelle rekensom uit moest gaan van 90% vh ledig gewicht van de auto om te berekenen wat de auto ongeveer kan trekken. Dit lijkt mij echter niet voor alle auto's op gaan, wij hebben een Mercedes E van ongeveer 1500 kg (heb de papieren hier niet in de buurt) maar die mag 1900 kg trekken op papier. Of is het 90% van de MTM van de auto? Dat zou wel kunnen kloppen want de MTM van de auto is zo rond 2100 kg geloof ik.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:58

Dus degene die nu hun E achter B al hebben vallen onder welk rijbewijs onder de nieuwe regeling?
Is het verstandig om nu je E te halen ipv onder de nieuwe regeling?

door alle verdedigingen, regels en interpetaties zie ik het allemaal niet meer hoor

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:51

Bella123 schreef:
Wat een ingewikkeldheid allemaal zeg. Ik heb al een aantal topics op bokt doorgelezen, op verschillende websites gekeken en dacht het eindelijk door te hebben, nu gaat het weer veranderen. Ik ben echter wel heel blij dat ik dit hier lees, want dan gaan we dus gauw in 2012 nog even het e-rijbewijs halen voordat we in 2013 er ineens 2 examens voor moeten doen (dat klopt niet helemaal, maar dan zit je ook nog met de b+, ik hoop dat jullie me snappen). Een E achter C1 zal voor veel combinaties niet nodig zijn lijkt me, een paardentrailer (zelfs een stevige 2 paards) komt niet snel boven de MTM van 3500 kg uit toch?

Je vindt in NL vrijwel geen "gewone" trailers die boven de 3500kg uitkomen, maak je daar dus niet druk om. De technische eisen die aan dergelijke trailers en de trekkende auto worden gesteld zijn dermate streng dat de gewone particulier daar niet aan begint.

Het wordt een punt zodra je een B-E opleggercombi koopt. Die opleggers zijn altijd zwaarder dan 3500kg TMM en daarmee in de nieuwe regeling een punt van aandacht.
Ook de Amerikaanse gooseneck-trailers vallen vrijwel altijd onder deze regels.
Bella123 schreef:
Ergens las ik ook nog in dit topic dat je voor een snelle rekensom uit moest gaan van 90% vh ledig gewicht van de auto om te berekenen wat de auto ongeveer kan trekken. Dit lijkt mij echter niet voor alle auto's op gaan, wij hebben een Mercedes E van ongeveer 1500 kg (heb de papieren hier niet in de buurt) maar die mag 1900 kg trekken op papier. Of is het 90% van de MTM van de auto? Dat zou wel kunnen kloppen want de MTM van de auto is zo rond 2100 kg geloof ik.

90% van het ledig gewicht is een vuistregel voor een relatief veilige combinatie. Niet meer en niet minder.

Evelli schreef:
Dus degene die nu hun E achter B al hebben vallen onder welk rijbewijs onder de nieuwe regeling?
Is het verstandig om nu je E te halen ipv onder de nieuwe regeling?

Degenen die nu B-E hebben, houden alle rechten van B-E en de enige beperking onder het nieuwe B-E rijbewijs is de 3500kg-grens van de aanhanger (die is nu onbeperkt).

HET wezenlijke verschil tussen B en B+ ten opzichte van B-E is dat bij B en B+ uitgegaan wordt van het papieren gewicht (voor de rekensommetjes) en dat je bij een B-E rijbewijs alles mag trekken wat achter de auto mag, waarbij wordt uitgegaan van het FEITELIJK gewicht!

Extreem voorbeeld: mijn Fiat Panda mag 800kg trekken. Ik mag dus met B-E rijbewijs met de Panda een lege tweepaards trailer van 750kg trekken (ja, de kogeldruk blijft binnen de marges). Dat de toegestane massa 2000kg is, doet niet ter zake, die lege trailer weegt 750kg; dat is lager dan 800kg en dus akkoord (maar er mag nog geen pak hooi inliggen!).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:36

Ik heb nu ook mijn trailer achter mijn starlet incl pony :+
Heb trouwens wel mijn E rijbewijs gehaald.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:46

Evelli schreef:

Achter een Toyota Starlet?
Zelfs als het een ponytrailer is, vind ik dat nog niet zo'n geweldige combinatie.
Auto mag 800/900 kg trekken. Dat houdt niet bepaald over. |o

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:09

stefanvi schreef:
Evelli schreef:

Achter een Toyota Starlet?
Zelfs als het een ponytrailer is, vind ik dat nog niet zo'n geweldige combinatie.
Auto mag 800/900 kg trekken. Dat houdt niet bepaald over. |o

mss pony in de zin van mini in een kleinvee of schapentrailer?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:20

Mijn auto mag 900 trekken, trailer plus pony weegt 750 kilo. Inderdaad een pony trailer.
Hij heeft er heel geen moeite mee, trek met gemak op, ook de tunnels weer uit netjes op dezelfde snelheid.

Hoeveel starletten ken je verder, naast die van Toyota?

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 20:57

Zeer interessant allemaal...

Maar hoe zit het nu met het verschil in automatische en manuele versnellingsbak?