Bella123 schreef:Wat een ingewikkeldheid allemaal zeg. Ik heb al een aantal topics op bokt doorgelezen, op verschillende websites gekeken en dacht het eindelijk door te hebben, nu gaat het weer veranderen. Ik ben echter wel heel blij dat ik dit hier lees, want dan gaan we dus gauw in 2012 nog even het e-rijbewijs halen voordat we in 2013 er ineens 2 examens voor moeten doen (dat klopt niet helemaal, maar dan zit je ook nog met de b+, ik hoop dat jullie me snappen). Een E achter C1 zal voor veel combinaties niet nodig zijn lijkt me, een paardentrailer (zelfs een stevige 2 paards) komt niet snel boven de MTM van 3500 kg uit toch?
Je vindt in NL vrijwel geen "gewone" trailers die boven de 3500kg uitkomen, maak je daar dus niet druk om. De technische eisen die aan dergelijke trailers en de trekkende auto worden gesteld zijn dermate streng dat de gewone particulier daar niet aan begint.
Het wordt een punt zodra je een B-E opleggercombi koopt. Die opleggers zijn altijd zwaarder dan 3500kg TMM en daarmee in de nieuwe regeling een punt van aandacht.
Ook de Amerikaanse gooseneck-trailers vallen vrijwel altijd onder deze regels.
Bella123 schreef:Ergens las ik ook nog in dit topic dat je voor een snelle rekensom uit moest gaan van 90% vh ledig gewicht van de auto om te berekenen wat de auto ongeveer kan trekken. Dit lijkt mij echter niet voor alle auto's op gaan, wij hebben een Mercedes E van ongeveer 1500 kg (heb de papieren hier niet in de buurt) maar die mag 1900 kg trekken op papier. Of is het 90% van de MTM van de auto? Dat zou wel kunnen kloppen want de MTM van de auto is zo rond 2100 kg geloof ik.
90% van het ledig gewicht is een vuistregel voor een relatief veilige combinatie. Niet meer en niet minder.
Evelli schreef:Dus degene die nu hun E achter B al hebben vallen onder welk rijbewijs onder de nieuwe regeling?
Is het verstandig om nu je E te halen ipv onder de nieuwe regeling?
Degenen die nu B-E hebben, houden alle rechten van B-E en de enige beperking onder het nieuwe B-E rijbewijs is de 3500kg-grens van de aanhanger (die is nu onbeperkt).
HET wezenlijke verschil tussen B en B+ ten opzichte van B-E is dat bij B en B+ uitgegaan wordt van het papieren gewicht (voor de rekensommetjes) en dat je bij een B-E rijbewijs alles mag trekken wat achter de auto mag, waarbij wordt uitgegaan van het FEITELIJK gewicht!
Extreem voorbeeld: mijn Fiat Panda mag 800kg trekken. Ik mag dus met B-E rijbewijs met de Panda een lege tweepaards trailer van 750kg trekken (ja, de kogeldruk blijft binnen de marges). Dat de toegestane massa 2000kg is, doet niet ter zake, die lege trailer weegt 750kg; dat is lager dan 800kg en dus akkoord (maar er mag nog geen pak hooi inliggen!).