wat te doen bij geen contract maar wel 1 maand opzeg termijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:16

celano schreef:
Annickkii schreef:
Wat heeft ts hier nou allemaal aan dat commentaar van iedereen. Idd had ze het beter eerder kunnen melden maar het is nu eenmaal zo gegaan. En als deze staleigenaar zo op z'n geld is had hij maar een contract moeten opstellen met daarin een maand opzeg termijn. Als daar nooit iets is over gezegd mag ts haar paard per direct weg halen daar en de staleigenaar ook haar paard per direct op straat zetten bij wijze van. Geen contract of afspraken en contant stalling betalen, klinkt banketstaaf maar ts mag weggaan wanneer ze wilt ook al is het niet op een nette manier.
Succes in ieder geval ts!

Is allebei absoluut niet waar. Hier heeft TS ook niks aan, aan onjuiste informatie.

Hoezo niet dan? Er is geen contract, zwart geld betaald en ze heeft geen stalregels gekregen of is ook niet tegen haar gezegd van een maand opzegtermijn.
Het is niet netjes en raad ik ook niet aan om te doen maar ik zou zeker geen geld betalen voor januari als je daar niet meer staat. Je kan ook inderdaad beter netjes overleggen en goed weggaan maar als hij de politie zou bellen issue zelf ook de smaak omdat mensen hun paard daar staan die zwart betaald worden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:18

Annickkii schreef:
Hoezo niet dan? Er is geen contract, zwart geld betaald en ze heeft geen stalregels gekregen of is ook niet tegen haar gezegd van een maand opzegtermijn.
Het is niet netjes en raad ik ook niet aan om te doen maar ik zou zeker geen geld betalen voor januari als je daar niet meer staat. Je kan ook inderdaad beter netjes overleggen en goed weggaan maar als hij de politie zou bellen issue zelf ook de smaak omdat mensen hun paard daar staan die zwart betaald worden.

Ik neem aan dat de TS niet zwart werkt en dus gewoon met wit geld betaald. Als jij betaald voor diensten en die afneemt is dat gewoon wit. Niemand hoeft haar te vertellen over de maand opzeg termijn, waarom heb k al wel vaak genoeg verteld ;). En ze had er ook zelf naar kunnen vragen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:26

Annickkii schreef:

Mondelinge overeenkomst tot huren is ook bindend en je weet niet of de stalbaas belastingen afdraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:26

Vjestagirl schreef:
Annickkii schreef:

Ik neem aan dat de TS niet zwart werkt en dus gewoon met wit geld betaald. Als jij betaald voor diensten en die afneemt is dat gewoon wit. Niemand hoeft haar te vertellen over de maand opzeg termijn, waarom heb k al wel vaak genoeg verteld ;). En ze had er ook zelf naar kunnen vragen.

Daar bedoel ik mee contant betaald, sorry voor de typefout, maar whatever ze heeft geen contract getekend dus ook geen opzegtermijn. Al is het niet netjes...

Anoniem

Re: wat te doen bij geen contract maar wel 1 maand opzeg termijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:27

En met een mondelinge overeenkomst heb hè nog geen poot om op te staan, bewijs het maar eens...

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:27

Chanice92 schreef:
ik wist ook echt niet dat je boos werd. maar aan de hand van de reacties is mijn verhaal niet echt duidelijk.
anders word er niet 6x hetzelfde herhaald!

Welkom op bokt zeg ik dan maar haha.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:40

Annickkii schreef:
En met een mondelinge overeenkomst heb hè nog geen poot om op te staan, bewijs het maar eens...

Dat is voor haar lastiger dan voor hem. Zij heeft er namelijk een tijd gestaan en er zijn heus wel mensen die dat kunnen bevestigen. Dus hij heeft zijn aandeel van de afspraak gehouden.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:48

Een mondelinge overeenkomst telt in Nederland net zo goed als een contract en maakt inderdaad dat je een maand opzegtermijn heb. Stel dat het een juridische zaak wordt, tellen getuigen die jou paard daar gezien hebben als bewijs.

Aan de andere kant is de kans dat er stappen tegen je worden ondernomen heel klein, zeker aangezien het hooguit om een paar honderd euro gaat. Iemand zei dat de stalhouder de politie zou kunnen bellen, maar dit klopt bij mijn weten niet. De politie arresteert echt geen mensen wegens contractbreuk hoor ;)

Het is dus maar met wat voor een gevoel je daar weg wilt gaan.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:09

@ Vjestagirl... Er is helemaal niets aso aan mijn tip !! als ze zwart betaald en niet over de bank kan ze gewoon gaan!
Iemand die het zwart doet doet het niet voor de broodwinning en lijd er helemaal niks mee als je weg gaat.
Ze heeft het toch enkele dagen van tevoren verteld....
Gewoon het paard inladen en wegrijden op de dag zelf zonder iets te melden dat is pas aso !

Mensen die het niet netjes over de bank regelen of zonder contract regelen vind ik niet netjes handelen...

Ik zelf ervaring met verschillende pensionstallen en diegenen zonder contract had ook GEEN maand opzeg termijn ! die met contract wel...

Ik wil geen verkeerde tips geven maar TS staat gewoon in haar recht als ze gaat...
Mijn tante is rechter en zegt dat ze gewoon mag gaan als er niets op papier staat..

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:21

wij hebben de trekker een maand voor een box gehad.. de eigenaren kwamen ff aanrijden om hun pony op te halen.. met betalingsachterstand... na te zijn gaan dreigen.. zijn ze het erf afgezet door de politie..

later hebben ze betaald.. paard is opgehaald door een paardentaxi.. ze waren niet meer welkom..

die trekker kwam er wel voor weg.. als we er waren op stal en haar dagelijks in de binnenbak lieten lopen onder toezicht van iemand.
je kon er net tusen lang om te voeren en de duer op kier te doen.. pony meenemen kon niet meer..

als je nog eens overlegd kun je misschien kale huur betalen..

toch is 5 dagen van te voren gewoon veelste kort.. zo kan hij niks inplannen.. misschien had hij net een andere afgezegd omdat er geen box is..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:00

superrizzo schreef:
@ Vjestagirl... Er is helemaal niets aso aan mijn tip !! als ze zwart betaald en niet over de bank kan ze gewoon gaan!
Iemand die het zwart doet doet het niet voor de broodwinning en lijd er helemaal niks mee als je weg gaat.
Ze heeft het toch enkele dagen van tevoren verteld....
Gewoon het paard inladen en wegrijden op de dag zelf zonder iets te melden dat is pas aso !

Mensen die het niet netjes over de bank regelen of zonder contract regelen vind ik niet netjes handelen...

Ik zelf ervaring met verschillende pensionstallen en diegenen zonder contract had ook GEEN maand opzeg termijn ! die met contract wel...

Ik wil geen verkeerde tips geven maar TS staat gewoon in haar recht als ze gaat...
Mijn tante is rechter en zegt dat ze gewoon mag gaan als er niets op papier staat..

Nee hoor. Ze betaald niet zwart, een mondelinge overeenkomst is net zo goed een overeenkomst als een contract.

Als deze man een manege met pensionstallen erbij heeft dan kun je er donder op zeggen dat het zijn broodwinning is. Maar zelfs al zou het dat niet zijn dan is het nogsteeds ontzettend asociaal. De TS geeft aan er 5 maanden met plezier gestaan, dus de stalhouder heeft blijkbaar zijn kant van de overeenkomst gewoon volbracht. Dan is het niet meer dan normaal om je ook aan jou kant van de overeenkomst te houden, en je te houden aan de wettelijke (sorry ts) opzeg termijn van een maand. Nogmaals, betalingstermijn = opzegtermijn.

Enkele dagen van te voren verteld is natuurlijk klets. Als jij geen contract hebt en je stalhouder verteld je vandaag dat je zaterdag weg moet zijn dan ben je daar net zo goed niet blij mee en raad je niemand die stal meer aan. Zo werkt het ook met pensionklanten, als de TS gewoon vertrekt zonder verder overleg of wat dan ook dan gaat de pensionstalhouder echt niet enthousiast over haar praten als andere mensen naar haar informeren.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:02

TS misschien kunnen jullie voor de middenweg kiezen en voor de maand januari de helft betalen? De stalhouder kan het zien als kale huur en zo heeft hij toch 2 weken de tijd om iemand anders te zoeken en krijgt hij inkomsten. Jij kunt het zien als een net gebaar en je weet dat iedereen in paardenland elkaar kent. Ik zou namelijk niet graag bekend staat als diegene die niet wilde betalen, want die praatjes gaan snel rond.
Op deze manier voorkom je dus een hoop trammelant en houd jij je netjes aan een maand opzegtermijn die de wet ook voorschrijft.

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:11

Ik heb anders toch ook ooit geweten dat ik het niet vertelde tot dat de maand om was en dan de laatste dag ging zeggen dat ik verhuisde van stal.
De kans dat mijn paard dan geen eten kreeg was veel te groot.
Hij kreeg toen zowieso op zondag al geen eten omdat dat beter paste in hun weekend leventje.
Eerlijk gezegd ik heb bij ons in belgie nog nooit gehoord over opzegtermijnen.
Het hangt bij mij persoonlijk af van de stalling waar ik sta of ik het een maand op voorhand mee deel of niet.

Natazzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:21

jemig...... word een beetje moe van dit topic..
srry... achter af gaan miepen omdat je geen stalregels etc hebt gekregen...
had je ook om kunnen vragen en ik snap dat de eigenaar in deze barre tijden niet blij is als je 5 dagen van te voren meld dat je vertrekt....

enfin.... ik denk dat het handig is om gewoon netjes te betalen..

tenslotte de paarden wereld is klein en praatjes gaan ontzettend snel rond..
wat doe je als die nieuwe stal toch tegen blijkt te vallen???
in het geval van geen oude schoenen weg gooien voordat je nieuwe hebt zou ik ook geen schepen achter me verbranden....

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:25

Natazzz schreef:
jemig...... word een beetje moe van dit topic..
srry... achter af gaan miepen omdat je geen stalregels etc hebt gekregen...
had je ook om kunnen vragen en ik snap dat de eigenaar in deze barre tijden niet blij is als je 5 dagen van te voren meld dat je vertrekt....

enfin.... ik denk dat het handig is om gewoon netjes te betalen..

tenslotte de paarden wereld is klein en praatjes gaan ontzettend snel rond..
wat doe je als die nieuwe stal toch tegen blijkt te vallen???
in het geval van geen oude schoenen weg gooien voordat je nieuwe hebt zou ik ook geen schepen achter me verbranden....

_/-\o_

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:58

die wereld is klein.. wij horen ook wel eens wat over mensen via soort van buren die ook pension hebben in omgeving.. iemand die slecht betaald en dan opeens weg is.. die werd dus verplicht sneller te betalen leip weleens achter maar betaalde wel netjes..

en ander die weer sus en zo deed.. een derde die al bij 3 andere stallen gestaan bleek te hebben.. die hier nog steeds staat.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:14

Zo ken ik ook iemand die altijd een maand vooruit moet betalen, terwijl de rest op die stal dat niet hoeft. (die betaald op 1 januari voor februari) Ook door slechte verhalen van meerdere andere stallen.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:22

Toen ik een tijdje op een erg kleine stal heb gestaan waar ik wel keurig geld overmaakte voor de stalling, maar niets op papier had heb ik voordat mijn paard daar kwam te staan netjes gevraagd hoe het zat met opzegtermijn. Door omstandigheden kon het zo zijn dat ik kort van tevoren wist wanneer ik weg ging. Dat was akkoord. Zoiets hoor je dus wel te vragen vind ik...
Uiteindelijk ruim maand van tevoren gezegd dat ik weg zou gaan. Wel zo netjes. Ze waren altijd correct naar mij geweest en zeer goed voor het paard.
Ik zou op de nieuwe stal vragen of je niet later kan komen en op de oude stal overleggen of je niet een tussenweg kunt afspreken zoals half januari??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:45

Je kunt wel met regels aan komen, maar als je geen officiële overeenkomst hebt, kan je ook niet met wetsartikelen gaan schermen, dat is dan wel lekker makkelijk. Ik ken de fiets dat pensionhouders zich in den regel niet houden aan de gemaakte afspraken en als je dan gaat lopen, ineens met wettelijke regels aankomen???

Maar om problemen te voorkomen kan je beter een maand later vertrekken en dus betalen..

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:16

russel schreef:
Je kunt wel met regels aan komen, maar als je geen officiële overeenkomst hebt, kan je ook niet met wetsartikelen gaan schermen, dat is dan wel lekker makkelijk. Ik ken de fiets dat pensionhouders zich in den regel niet houden aan de gemaakte afspraken en als je dan gaat lopen, ineens met wettelijke regels aankomen???

Maar om problemen te voorkomen kan je beter een maand later vertrekken en dus betalen..

Zoals al meerdere malen vermeldt; ze heeft al een aantal maanden huur betaald. Er is dus reeds sprake van een overeenkomst.

Misschien moeten sommigen wat vaker de rijdende rechter kijken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:17

De rijdende rechter, ja dat zal het zijn.... : _O-

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:45

russel schreef:
De rijdende rechter, ja dat zal het zijn.... : _O-

Wat is daar raar aan?
Zijn al vele afleveringen over gegaan.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 01:25

De rijdende rechter... he he he! :')

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 01:34

Daar zou je niet de Rijdende Rechter voor hoeven kijken. Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen namelijk, dit ongeacht of er een contract is getekend. Een mondelinge overeenkomst is namelijk ook een overeenkomst, en ook voor een mondelinge overeenkomst geldt een wettelijke opzegtermijn die net zo lang duurt als de betalingstermijn. In geval van TS dus een maand. De stalhouder staat dus volledig in zijn recht, en als hij moeilijk gaat doen zal hij aan het langste eind trekken. Immers, in geval van een mondelinge overeenkomst kan het aankomen op de bewijslast. De kans dat de stalhouder met getuigen kan aantonen dat TS op die stal heeft gestaan is vele malen groter dan dat TS kan aantonen dat ze er niet heeft gestaan. Daarnaast kunnen wij niet uit het feit dat TS contant betaalt opmaken of het zwart of wit is.

@ ik snap je dilemma, maar je stalhouder staat gewoon in zijn recht. Ik zou als stalhouder best geneigd zijn om enige medewerking te verlenen, mits het van twee kanten komt. Ik zou dus een compromis voorstellen: betalen tot half januari. Ik zou persoonlijk heel nijdig worden als klanten vijf dagen voor het einde van de maand zouden opzeggen en er maar vanuit zouden gaan dat ze zo kunnen opstappen. Net als dat ik als klant heel chagerijnig zou worden als mij nu verteld zou worden dat ik per 1 januari met mijn paard weg zou moeten zijn. Een overeenkomst werkt twee kanten op!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 01:39

Ik ben bij mijn stal wel 5 dagen na opzeggen weggegaan. Maar dit was omdat mijn paard al meerdere malen geen eten had gekregen, meerdere malen niet werd uitgemest, koliek kreeg van het kuil daar terwijl ik extra betaalde voor het hooi dat ik dus gewoon niet kreeg (beetje hooi over het kuil strooien met het idee dat ik het dan niet zou zien.. ect.

Staleigenaar was blij dat ik weg ging :+ hij vond het erg lekker 1 zo'n ''jonge rotknol'' minder.
Heb de laatste maand tientje extra moeten betalen (betaalde achteraf) heb daar heel leuk 1 euro vanaf getrokken gezien die de laatste dag haar geheel niet gevoert had, alleen binnen had laten staan op een kale vloer ect.

Terugkomen is geen sprake van, stal moet leeg en hij neemt geen nieuwe meer (probeert je dus ook weg te pesten. Dat is gelukt :D)

Maar verder zoals ik nu sta, als ik daar OOIT weg zou gaan (en dat gebeurt denk ik alleen als hun ermee stoppen of ik zelf een huis met stal heb) zou ik het ook niet eerlijk vinden 5 dagen van te vore weg te gaan. Ze zorgen GE-WEL-DIG voor haar, dat is me heeeeel veel waard :)
TS, om de vrede te bewaren zou ik jan nog betalen, eventueel kale huur betalen (zou hij akkoort mee moeten gaan als je paard er niet staat) en hem te vriend houden, een uitvlucht adres is altijd fijn. Zeker als ze wel goed voor je paard zorgde.