Deken gesloopt door ander paard, WA aansprakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:52

Caira schreef:
waarom niet? op mijn vorige stal is dit ook gedaan hoor, werd keurig vergoed. Je kunt Tamadine even pben, die doet dit voor haar werk.

:j :D

valk1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:53

kom op zeg, weer zo'n iemand die alles via de verzekering wil claimen,
En met ons allen maar zeuren hoe hoog die premies wel niet worden, ja wat wil je met zulke grappenmakers. >;)

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:54

Het ligt er aan bij welke maatschappij je verzekerd bent. Nat.ned. Heeft al 2 keer een deken vergoed die mijn paard kapot getrokken heeft. Gewoon proberen dus!

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:56

In principe kan je dat verhalen op de WA van die gene, maar dat is niet een beetje veel gedoe voor een deken? Of was ie erg duur? Maargoed als de eigenaar van het paard er geen problemen mee heeft dat met jou te regelen dan zou ik niet weten waarom het niet kan :)

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:00

Mindim schreef:
Dat vind ik iets anders, ik zet niet willens en wetens mijn hond bij een kind, dus dat is dan aan mijn nalatigheid te wijten. Zet ik mijn paard in een wei met andere paarden en iemand zet haar paard met deken in die zelfde wei. Dan neemt zij willens en wetens een risico en niet ik. Dat vind ik het verschil.

Waarom is dat anders?
Omdat het nu ineens over een kind gaat.
En als andermans kind nou telkens de jas van jouw kind kapot trekt in de zandbak op school.
Kies je toch ook zelf voor.
Wordt je ook niet gelukkig van toch.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:02

Mindim schreef:
En wat moet de eigenaresse er tegen doen dan? Jij blijft delkens op doen en zij blijft betalen? Welke oplossing vind je dan en welk paard moet wijken?

Dat weet ik niet en volgens mij zeg ik ook niet dat er wat tegen te doen is.
Verhalen op de verzekering kan wel, en dan tast de eigenaresse niet zelf in de buidel.
Voor zulke dingen ben je verzekerd blijkt wel uit dit topic.
Waarom zou je je anders verzekeren?

JoyceR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:05

Ik heb na lezen van dit topic het opgegeven aan mijn wa-verzekering --------> is niet gedekt.

Fijn dan weer, waarom betaal ik eigenlijk? Als ik bij iemand een vaas omstoot?

Ik heb ooit eens een laptop van de tafel gelopen--------> niet gedekt. -:(-

Die stomme wa-verzekering keert gewoon nooit iets uit, en nu heb ik ook zoiets van tja, ik blijf niet aan de gang,
die deken is dan eigen risico, moet ik dan ook in de zomer mijn paard zijn vacht-schade verhalen?
De mijne pakt ze nou gewoon lekker terug...
Laatst bijgewerkt door JoyceR op 07-12-11 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:05

Attitude schreef:
Mindim schreef:
Dat vind ik iets anders, ik zet niet willens en wetens mijn hond bij een kind, dus dat is dan aan mijn nalatigheid te wijten. Zet ik mijn paard in een wei met andere paarden en iemand zet haar paard met deken in die zelfde wei. Dan neemt zij willens en wetens een risico en niet ik. Dat vind ik het verschil.

Waarom is dat anders?
En als andermans kind nou telkens de jas van jouw kind kapot trekt in de zandbak op school.

Niet omdat het nu ineens om een kind gaat. Ik zou mijn hond nooit met een ander kind alleen laten of zelfs maar in de buurt laten buiten, dus gebeurt er een ongeluk en raakt de jas van een ander kind stuk door mijn hond, dan heb ik niet goed opgelet en is het mijn schuld dat de hond zich in de buurt van het kind verbleefn, dan is het aan mijn nalatigheid te wijten dat de jas stuk is.

Wanneer ik mijn dekenloze paard in een wei zet met andere paarden, dan bestaat er een kans dat ze een flik krijgt, dat risico neem ik, omdat ik wil dat mijn paard sociale contacten heeft, dus krijgt ze een keer een schop, dan heb ik mijn risico gelopen. Hetzelfde gelds voor wanneer je een deken op je paard laat, terwijl je hem in een wei plaatst met anderen, met de mogelijkheid dat er een sloper tussen zit. Dat risco neem je, je weet dat het kan gebeuren, wil je dit niet, zet je paard dan apart.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:06

Mindim schreef:
Dat risico neem je door toestemming te geven je paard in een groep te zetten.

Zo denk ik er ook over. En of er nu een paard bij komt die dat wel doet, dat is natuurlijk niet leuk maar om nu een deken te vergoeden... Dat gaat mij net iets te ver. Ik zag laatst ook dat een paard een deken kapot trok maar ja, dat kan gebeuren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:07

Attitude schreef:
Mindim schreef:

Waarom is dat anders?

Kinderen onderling is anders, die kun je bijsturen, zijn in de zandbak ook nooit zonder toezicht van juffen, die kun je iets uitleggen over gedrag naar elkaar en wat gewenst is onderling of niet, dat kan je met paarden onderling niet, dus de vergelijking gaat totaal niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:08

Attitude schreef:
Mindim schreef:
En wat moet de eigenaresse er tegen doen dan? Jij blijft delkens op doen en zij blijft betalen? Welke oplossing vind je dan en welk paard moet wijken?

Dat weet ik niet en volgens mij zeg ik ook niet dat er wat tegen te doen is.
Verhalen op de verzekering kan wel, en dan tast de eigenaresse niet zelf in de buidel.
Voor zulke dingen ben je verzekerd blijkt wel uit dit topic.
Waarom zou je je anders verzekeren?

En wat als je fijn je paard met deken in dezelfde groep blijft zetten, denk je dat de verzekering blijft betalen?

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:09

Attitude schreef:
inesje15 schreef:
Langer droogstappen inderdaad en tijd vrij maken om je paard toch een halfuur langer te poetsen vooraleer je begint te rijden ;-)

Waarom zou ik langer moeten poetsen?

Ik veronderstel dat je paarden ook nog uit hun stal komen ;-) (buiten in de weide dan)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:25

Attitude schreef:
Waarom is dat anders?

Dat is juridisch appels en peren ;) .

Lees gewoon mijn posts, daar staat in hoe het zit...en zo is het :D .

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:45

ik denk dat degene die hard roepen dat ts haar paard dan maar niet in een groep moet zetten.
Niet goed gelezen hebben.
Ts meld namelijk dat het paard er zonder toestemming bij haar paard gezet is.
Dit is voor de verzekering wel belangrijk.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:47

LDRD schreef:
Even heel kort:

Eigen gedraging van het paard dus de eigenaar is aansprakelijk.
De vraag of er ook een schadevergoedingsverplichting is kan je ontkennend beantwoorden,
de schadelijdende partij heeft namelijk 100% eigen schuld.

Wel aansprakelijk dus, geen schadevergoedingsverplichting.
Daarom zal een verzekeraar niet betalen.

En (helaas) is dit helemaal waar.
Als er.mensen zijn die het wel uitgekeerd.hebben gehad, dantheb je of mzzl gehad of het verhaal lag toch wat anders.
Alle.schades hebben namelijk hun eigen verhaal en geen 1 schade is hetzelfde en geen 1 kan et dus hetzelfde behandeld worden... En zonder compleey verhaal kan er ook geen.exacte uitspraak worden gedaan.
Zoals het verhaal nu word verteld is er geen dekking, wel kunnen er dus andere omstandigheden zijn die nu niet naar voren komen waardoor er misschien toch een (gedeeltelijke) uitbetaling kan plaats vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:50

realmagic schreef:
ik denk dat degene die hard roepen dat ts haar paard dan maar niet in een groep moet zetten.
Niet goed gelezen hebben.
Ts meld namelijk dat het paard er zonder toestemming bij haar paard gezet is.
Dit is voor de verzekering wel belangrijk.

Het paard van de TS stond al in een groep, de sloper was nieuw in de groep. Was bekend dat het een sloper was en is er wel overlegd met de eigenaar van de sloper, wist zij wel dat haar paard verplaatst zou worden? Dat weten we allemaal niet. Maar goed, doet aan het basisfeit niets af dat TS haar paard in een groep plaatst, een paard van de groep waar paard van TS al in stond had ook iets kunnen slopen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:54

tessie1985 schreef:
betalen of paard apart of op stal zetten, heel simpel dus!
niemand wil die dekenslopers meer bij hun paarden hebben

:n Echt niet te geloven dat sommige mensen een deken belangrijker vinden dan het welzijn van het oh zo 'vervelende' paard. 8)7

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:00

Diaz schreef:
Mindim schreef:
Dat risico neem je door toestemming te geven je paard in een groep te zetten.
Mijn paard is vorig jaar behoorlijk gemept en heeft me aardig wat aan da kosten gekost, maar dat was het risico, ga ik de eigenaar van het paard niet voor aansprakelijk stellen.

Dat is nog het gekke aan het verhaal.. ze staat nooit in deze groep! en was er gewoon bij gezet zonder overleg ;)

@mindim
zoals je hierboven kunt lezen,is haar paard zonder overleg bij een andere groep gezet,degene die dat gedaan heeft mag toch zeker wel verantwoordelijk gehouden worden?
De ts heeft geen toestemming gegeven,en daarna gaat er iets van haar stuk,zij heeft dit dus zelf niet kunnen voorkomen omdat ze blijkbaar ook niet op stal aanwezig was. Lastig verhaal maar ik denk zeker dat ts een punt heeft

Tamadine

Re: Deken gesloopt door ander paard, WA aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:07

Het lastige in deze schade is dat de eigenaar van de paarden sloper in dit geval wel aansprakelijk is, maar geen vergoedingplicht heeft. Dat word hierboven ergens duidelijk uitgelegd.
Staleigenaar heeft het paard zonder medeweten van de eigenaar van schadelijdende partij alsmede die van het slopende paard in de groep gezet. Zou je dus kunnen denken dat je de staleigenaar aansprakelijk zou kunnen stellen. Zij het niet zo, dat je 9 vd 10 keer tekent dat je voor je eigen verantwoordelijkheid daar op stal staat en je daar dus ook helaas niets kan halen...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:08

valk1000 schreef:
kom op zeg, weer zo'n iemand die alles via de verzekering wil claimen,
En met ons allen maar zeuren hoe hoog die premies wel niet worden, ja wat wil je met zulke grappenmakers. >;)

Uhm, sorrie, maar waar betaal je dan premie voor? Om de verzekering er rijk van te laten worden?
Beetje rare reactie.

Of iets wel of niet gedekt is, ligt aan de verzekering en de omstandigheden, maar als iets gedekt wordt, waarom zou het dan niet geclaimd mogen worden?
Dan kan ik me net zo goed niet verzekeren, als ik toch geen claim in mag dienen.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:08

Ik heb van het voorjaar een vriendin van aansprakelijk gesteld, haar paard trok al mijn dekens stuk. Ik een dure Rambo gekocht maakte hij binnen 2 weken ook zo stuk dat hij onbruikbaar was. Dus via wa verzekering 300 euro terug gekregen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:59

realmagic schreef:
@mindim
zoals je hierboven kunt lezen,is haar paard zonder overleg bij een andere groep gezet,degene die dat gedaan heeft mag toch zeker wel verantwoordelijk gehouden worden?
De ts heeft geen toestemming gegeven,en daarna gaat er iets van haar stuk,zij heeft dit dus zelf niet kunnen voorkomen omdat ze blijkbaar ook niet op stal aanwezig was. Lastig verhaal maar ik denk zeker dat ts een punt heeft

Je hebt op stalling niet altijd de zelfde groep, soms komen er nieuwe bij, wat wil je dan doen, alle eigenaren bij langs bellen of het wel mag. Dan krijg je veel aparte landjes. Maar dan nog, TS heeft gekozen om haar paard tussen andere paarden te laten leven, dus dan kun je dit krijgen. Zonder deken was er tussen de paarden misschien wel helemaal niets aan de hand en misschien was wel helemaal niet bekend dat dit paard een sloper is. Misschien is ie dat normaliter ook niet, maar wapperde er iets en heeft het paard er aan getrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:02

paardjes123 schreef:
Ik heb van het voorjaar een vriendin van aansprakelijk gesteld, haar paard trok al mijn dekens stuk. Ik een dure Rambo gekocht maakte hij binnen 2 weken ook zo stuk dat hij onbruikbaar was. Dus via wa verzekering 300 euro terug gekregen

Waarom doe je je paard dan weer een nieuwe deken op en zet hem weer bij dat paard in?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:06

Mindim schreef:
Daar heb je dan geluk mee, ik zou het niet betalen. Ik neem aan dat je geen toestemming meer hebt gegeven je paard met deken bij de ander in te zetten?

In mijn geval heb ik daar inderdaad geen toestemming voor gegeven. Mijn paard is net verhuisd en ik heb mijn voorkeur aangegeven qua groep en de reden daarvan. Daar probeert de staleigenaar rekening mee te houden. Op de vorige stal lukte dat gelukkig ook. Daarvoor waren wel eerst 3 volledig gesloopte dekens nodig. Verder stond ik bekend als dé expert wat reparatie van dekens betreft. Had zo'n beetje alle benodigde spullen om een gat in een deken te repareren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 23:12

BrankaZ schreef:
Mindim schreef:
Daar heb je dan geluk mee, ik zou het niet betalen. Ik neem aan dat je geen toestemming meer hebt gegeven je paard met deken bij de ander in te zetten?

In mijn geval heb ik daar inderdaad geen toestemming voor gegeven. Mijn paard is net verhuisd en ik heb mijn voorkeur aangegeven qua groep en de reden daarvan. Daar probeert de staleigenaar rekening mee te houden. Op de vorige stal lukte dat gelukkig ook. Daarvoor waren wel eerst 3 volledig gesloopte dekens nodig. Verder stond ik bekend als dé expert wat reparatie van dekens betreft. Had zo'n beetje alle benodigde spullen om een gat in een deken te repareren.

Ik heb een eczemer dus reparatie van dekens ken ik :D
Geluk dat je een stal hebt met groepen, kan de sloper bij de kalen in. Bij ons staat alles bij elkaar.