Zou jij meer betalen als je weet dat het paard...(recreatie)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mayke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:18

Mijn moeder zocht voor mij een pony en kwam bij een pony die echt alles had wat me moeder wou voor mij als kinder pony.
ze vroegen best een enorm bedrag voor de pony, vergeleken met de andere ponys waar me moeder is wezen kijken.
Ze had het er voor over en dat zal ik ook denk ik wel hebben voor mijn kids.
Maar nu zal mijn moeder er niets extra voor betalen ik ben nu groot en al heel wat gewend.
Maar voor mijn nichtje die gehandicapt is zullen we het er wel voorover hebben het is per mens gebonden denk ik ook wel.
Als je super onzeker/ bang bent zou ik er graag wat extra voor bij leggen om net als iedereen het plezier en alles ook te kunnen beleven.

R0oszs

Re: Zou jij meer betalen als je weet dat het paard...(recreatie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:28

Ik vind zo'n paard wel meer waard maar geen duizenden euro's.
En daarbij kan het bij sommige paard verschil uitmaken wat voor ruiter hij opzich heeft.. Mijn pony is hartstikke braaf bij onervaren/bange ruiters maar bij ervaren ruiters kan hij heel vervelend doen..

Mijn paard was helemaal niet verkeersmak maar is het braafste paard waarmee ik ook ooit mee naar buiten ben gegaan en bij hem zat er toch een aardig prijskaartje aan. Terwijl ik dus eigenlijk niet wist of hij braaf naar buiten kon, dus je moet het er ook voor over hebben om een paard te kopen waarvan je niet weet hoe hij reageert.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:41

Mioux schreef:
ikke schreef:
Maar wat is jouw defenitie van braaf? Wat is je defenitie van verkeersmak?

Wat ik braaf vind, hoeft zeker niet hetzelfde te zijn als wat jij onder braaf verstaat.
Ik denk bijvoorbeeld dat de vorige eigenaar van mijn paard nu vrij snel wat bangig zou worden op datzelfde brave paard waar ze jaren zonder aarzelen op buitenreed. Het paard is nog altijd hetzelfde, brave paard wat ze aan mij verkocht heeft, maar ik hanteer andere grenzen, het paard heeft andere ervaringen opgedaan en wordt op een andere manier gehouden.
Dit heeft niets te maken met beter of slechter maar alles met de persoonlijke beleving van een situatie.

Ik ben eens bij een paard geweest (om te kopen) en dat zou een snel paard zijn, lastig met rijden en nog zo het een en ander. Ik reed met dat dier weg tussen duim en wijsvinger. Doodbraaf dier, maar geen watje.

Braaf als in rustig niet happen bijten bokken ervandoor gaan etc, en verkeersmak zou ik verstaan wel paar keer buiten geweest, kijk paard schrikt vaak niet van grote voertuigen misschien maar dan wel weer van een overstekende eekhoorn.

Braaf kan ik ook als voorbeeld geven Sunny, die ik nu mee train. Sunny is braaf, zal nooit schoppen bijten bokken of ervandoor gaan, maar t blijft n paard. Als zij schrikt van iets (ben bezig geweest haar verkeersmak te maken) doet ze paar stappen opzij en omdat ik rustig blijf pakt ze zichzelf gelijk weer op en is er niks aan de hand.
Een paard blijft een dier en kan altijd schrikken, dus 100% bomproof bestaat gewoon niet :) Maar zou wel willen dat t paardje zichzelf weer snel oppakt.

Of 100% bomproof bestaat weet ik niet, dat heeft voor een heel belangrijk deel te maken met het aantal vlieguren dat een paard gemaakt heeft.
Maar als een paard zich laat beheersen als er Boeing 747's op 60 -100mtr hoogte overkomen, dan vind ik dat ik mag zeggen dat dat paard toch voor 99% bomproof is.........

De beste test voor wat een paard waard is: ga er een week mee op trektocht, dwars door de randstad!

spoenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:05

Ik was voor mijn huidig paard een zeer onzekere en angstige ruiter en ik zou zeker meer geld ervoor hebben gehad, maar nu heb ik zo'n gouden paard geadopteerd van een vriendin van mij.
En wat ben ik haar toch immens dankbaar! Genial is een prachtig paard met massa's ervaring, enorm betrouwbaar, slim, eerlijk en ook met een tikkeltje pit. Ben gewoon verliefd op dat paard <3 .
We zijn elke keer als het kan buiten weg. We gaan over bruggen, onder bruggen, opvliegende vogels, agressieve honden, brommers, ... . Noem het maar op en het lukt wel.
Dus zo'n paarden zijn absoluut te vinden!
Genial is een frisse 17 jarige Franse draver en we zijn er immens trots op! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:10

Als je zelf bang bent en het paard niet, althans met zijn vorige eigenaar, hoe kan je er van uit gaan dat hij dan ook niet gaat flippen bij jouw??

Een paard richt zich in vele situaties naar de ruiter...

Een recreatiepaard voor de verkoop moet m.i. altijd verkeersmak zijn, want anders kan je er alleen maar rondjes meer hobbelen in de bak, maar elk paard moet je weer leren om in een vreemde omgeving met vreemde ruiter relaxed buiten te zijn en dat is niet zo moeilijk hoor, daar heb je even tijd voor nodig op de rustige momenten, een auto kennen ze wel en een trein misschien niet, maar het is juist de omgeving en de rustige vertrouwde houding van de ruiter er op.

Ok de oudere paarden zullen niet verstarren, maar jonge paarden wel.

spoenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:32

@ Russel ik geef je gelijk hoor, maar vaak heb je als onzekere ruiter het vertrouwen in je paard nodig om terug de leider te kunnen zijn en je onzekerheid te laten varen.
Dat geluk heb ik nu wel met Genial ik vertrouw hem en hij mij. We hebben samen ook een klik en dat zal ook wel enorm helpen.
Maar toen we voor het eerst die brug over gingen kwam hij steun bij mij zoeken en ik heb die hem ook kunnen geven. Gewoon omdat ik weet dat hij niet ineens zal beginnen te steigeren, bokken, weglopen, ... .
Maar het moet zeker van beide kanten komen. Het paard kan nooit niet alles weten en even koudbloedig overal door gaan. Het is de ruiter die vaak de stemming van het paard bepaalt.
Hopelijk heb ik het wat duidelijk uitgelegd, ben nogal chaotisch in mijn hoofd ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:04

O ja, kan mij wel voorstellen dat als je bang bent en op een nog banger paard stapt dat het helemaal niet gaat.

Een koele kikker leert je zelfvertrouwen te krijgen..maar ze blijven toch altijd wel enigszins op je reageren.

Mijn visie is ook dat je dan altijd op een ouder ervaren paard moet stappen mijn oudje is nu bomvast, maar was ooit een afgeschoten kanonskogel als dacht hij maar dat hij iets hoorde of zag..maar ik heb daar erg hard voor moeten werken...weet niet hoe hij zal reageren met een vreemde onzekere en bange ruiter op zijn rug.

Maar mijn visie is nog steeds dat een recreatiepaard alles al gezien moet hebben buiten wat je maar kan verwachten en dat het anders geen recreatiepaard is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:26

Ik zou daar zeker meer voor willen betalen maar dan moet ik het paard wel een keertje meer uittesten. Want dan wil ik uiteraard ook weten hoe het paard buiten is. Maar dat is dan eerder een max van 500 euro meer. Maar goed als je zelf een hele onzekere ruiter bent kan ik me voorstellen dat je er meer voor over hebt.
Als ik ooit nog eens een paard koop staat verkeersmak sowieso ergens bovenaan het lijstje. En wil ik dat uiteraard proberen.
Ga er niet zomaar klakkeloos vanuit dat ik de eigenaar kan geloven dus eerst zien en dan geloven.

Verder kan ik me zeker in Russel vinden het ligt ook grotendeels aan de ruiter hoe paarden reageren. De ene zal daar heftiger op reageren als een andere op een onzekere ruiter. Zijn vele paarden die ook daar onzeker van worden en ja dat is een probleem. Maar goed ik denk dat je dat prima kunt voelen als je gaat proef rijden hoe het paard op jouw reageert.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 16:37

Ik heb ook zo'n paard(je), ben er ook erg blij mee en zou haar ook niet snel verkopen. Als ze wel verkocht zou moeten worden en ze zou nog helemaal gezond zijn, dan weet ik niet of er echt een meerwaarde aan zit. Ik weet wel dat zij zo verkocht zou zijn vanwege haar karakter. Lekker voorwaarts, veel looplust, maar een goeie rem. Totaal niet bang voor verkeer, treinen, waterverkeer of wat ook. Het enige waarvan ze weleens schrikt (lees in één keer stilstaat) is als er een eend opvliegt uit het water, of er een kat in de heg zit. We hebben haar voor de kar staan en ook op evenementen is ze de rust zelve. Springkussens zijn zelf een heel gewoon:)
Ik heb voor haar, als recreatiepaardje ook behoorlijk veel betaald, maar ik vond haar gelijk ook erg leuk. Dat speelt ook mee. Als ik ooit zo'n zelfde paard weer zou moeten kopen, ja dan heb ik er wel meer voor over.
Heb echter zelf een veulen uit haar gefokt die is inmiddels 5 jaar en gaat zijn moeder achterna. Is eigenlijk ook nog niet echt ergens van onder de indruk geweest. Alleen boten vond hij eng, maar ik ben ervan overtuigd dat we, als we ze de volgende keer weer tegenkomen, dit ook de normaalste zaak is. Heerlijk, zulke nuchtere paarden.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 17:20

Toen wij onze paarden kochten konden ze nog bijna niets -veel aanleg en dus hoge prijs maar ons doel was enkel recreatief). Nu hebben we het geluk dat ze ook braaf zijn bij het buitenrijden, maar ik denk dat je daar vooral als ruiter veel/weinig in de pap te brokken hebt. Wij gaan steeds met 2, als ze schrikken, schuurt de ene ervandoor en de andere blijft stokstijf staan. Het stokstijve stilstaan gebeurt ook plots 'zomaar' op het midden van de weg.
Vorige vakantie op reis geweest met de paarden, kwamen we voor de eerste keer perongeluk voorbij kleine brogel( belgie) waar de militaire F16's vertrekken. Daar zijn 2!!!! F16's vertrokken op 100 m van ons - eerst een hoog schel piepend geluid om vogels weg te jagen, daarna het vliegtuig, wat een geluid, ik kon mezelf gewoon niet meer horen praten of denken- ... en ze waren braaf,... braver dan wanneer ze een beekje moeten oversteken... (heb zelfs tijd gehad om een foto te nemen van de landings/opstijgplaats) Ik vind, het is leuk als je weet dat het paard 'braaf' is en daar meer wil voor betalen, maar in onvoorziene omstandigheden weet je toch niet wat je in handen hebt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:50

inesje15 schreef:
Vorige vakantie op reis geweest met de paarden, kwamen we voor de eerste keer perongeluk voorbij kleine brogel( belgie) waar de militaire F16's vertrekken. Daar zijn 2!!!! F16's vertrokken op 100 m van ons - eerst een hoog schel piepend geluid om vogels weg te jagen, daarna het vliegtuig, wat een geluid, ik kon mezelf gewoon niet meer horen praten of denken- ... en ze waren braaf,... braver dan wanneer ze een beekje moeten oversteken... (heb zelfs tijd gehad om een foto te nemen van de landings/opstijgplaats) Ik vind, het is leuk als je weet dat het paard 'braaf' is en daar meer wil voor betalen, maar in onvoorziene omstandigheden weet je toch niet wat je in handen hebt.

Ik biedt drie landende boeing 747's :D :D :D Wie meer???

Maar ik ben het met je eens dat je sommige dingen gewoon niet kunt voorzien. Ik had ook geen idee wat Tante Woppenpol zou doen toen ik over de schipholweg reed en zag dat beide landingsbanen in gebruik waren. Nou, ik had drie kansen _O- (zag ze al uit het wolkendek zakken)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:52

een paard dat echt superbraaf is buiten is heel wat waard, denk dat veel mensen hier echt wel voor willen betalen, veel mensen zeggen nl wel dat hun paard braaf is buiten, maar echt braaf zijn er maar weinig

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:06

ikke schreef:
inesje15 schreef:

Ik biedt drie landende boeing 747's :D :D :D Wie meer???

Maar ik ben het met je eens dat je sommige dingen gewoon niet kunt voorzien. Ik had ook geen idee wat Tante Woppenpol zou doen toen ik over de schipholweg reed en zag dat beide landingsbanen in gebruik waren. Nou, ik had drie kansen _O- (zag ze al uit het wolkendek zakken)

haha, toen was het van mij écht volledig vertrouwen op mijn paard, kzat zelf bijna in mn broek te plassen van de schrik :P.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:11

Nee, want elke paard gedraagd zich anders bij verschillende personen, garantie heb je nooit en het blijven dieren.

Juist de braafste en de liefste die nooit wat doet, daarmee gebeuren ongelukken omdat men er teveel blind op vertrouwd en er te laks mee wordt.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:16

Natuurlijk moet je opletten maar dat moet je bij elk paard.
En natuurlijk brengt een paard wat overal aan is gewend, meer op.
Het kost vaak tijd om een paard volledig vertrouwd te maken in het verkeer en het is logisch dat zo'n paard iets meer mag opbrengen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:20

Ik heb zo'n paard. En ik heb haar zo gekocht. Mijn haflinger merrie kijkt echt van niks op er zijn zelfs rotjes naar haar gegooid door een stel idioten, maar ze lijkt wel doof!!! ze kijkt nog niet op of om... En er zijn vast meer mensen die zeggen dat hun paard braaf is, maar echt ze is ongelofelijk. Ben ook eens met een grote groep van zo'n 10 paarden langs een molen die op dat moment draaide echt nog zo'n ouderwetse molen, maakte ook veel geluid en op een enkel paard na vlogen ze allemaal alle kanten op en mag ik daarbij vermelden dat 't over manege paarden die normaal ook heel braaf zijn. Mijn haf loopt braaf door en zoals ik al zei doet alsof ze niks gezien heeft. En ja, natuurlijk is dat superfijn etc. maar ik heb ook een pony die opzich nergens bang voor is, maar af en toe ontzettend ondeugd is en een beetje eigenwijs, wat meer karakter en dat mis ik bij haar wel en vind ik ook wel jammer. Dus ja, zou ik daar meer voor betalen? Tja, dat weet ik niet hoor, want ieder paard heeft dan wat 'mankementen' toen ik mijn haflinger kocht had ze héél veel moeite met de galop om maar iets te noemen, dus ja, zo heb je altijd wel iets wat 't afweegt.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 16-11-11 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:20

Mijn eerste merens heb ik 12 jaar geleden als net vierjarige hengst gekocht en later toch geruind. Het was een duur paardje vergeleken bij de meeste merens. Maar tja hij was heel mooi, bom proof, zeer goed beleerd voor de wagen (het paard heeft mij geleerd hoe ik hem moet mennen bij wijze van spreken). Overal heb ik met hem gemend met de kinderen erbij. Wij hebben er al 12 jaar een super paard aan die alleen dominant was maar altijd betrouwbaar. Ik ben al lang vergeten de pijn van de prijs. Maar iedere dag geniet ik van hem.
Vier jaar gelden, nu veel ervaren met eigen paard en paardrijden heb ik in Frankrijk een goedkope merens gekocht. Zij is super maar zeer sensibel, ziet alles en haar moet ik veel vertrouwen geven. Dat kan ik nu. Ik doe alles met haar. Geen probleem. Dus met beiden paarden ben ik erg blij.
Maar mijn kleinkinderen mogen op de oudste ruin kruipen als we met zijn allen gaan wandelen. Opa is dan zo braaf. Alle mensen die bang zijn, beginners die mogen op hem.
De jongste is alleen voor mij en mijn instructrice heeft haar gereden toen ik op vakantie was. Is geen paardje voor Jan en alleman. Als ik lekker wil genieten van de natuur, dan pak ik mijn oudste schat. We genieten dan allebei zoveel. Maar het klopt wat hierboven geschreven staat, van hem ben ik afgevallen toen hij een keertje schrok en omdraaide. Dat verwacht je gewoon niet en wel van die kleine waar ik echt niet zo ontspannen op ga zitten.
Dus TS ik kan volmondig Ja antwoorden op je vraag, dat als de oudste er niet meer zou zijn (moet ik dus echt helemaal niet aan denken), dat ik dan naast de jongste weer zo'n bom proof paard zou kopen en als dat wat duurder is en ik kan het betalen, dan doe ik dat met liefde en plezier. Want de pijn van de prijs vergeet je, maar problemen met je paard daar heb je iedere dag last van.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:23

als je puur een recreatie ruiter bent en praktisch alleen buitenrijd is dat nuchtere je veel waard, zelf vind ik daar niets aan, moet wel een beetje karakter in een paard zitten, maar ik rijd dan ook bijna niet buiten, heb daar niets mee, voor de recreatie of bange ruiter is een bomproefpaard dus best veel waard

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:26

Stiekem denk ik dat een bange ruiter (in normale omstandigheden toch) niet op de weg hoort? Ben ik dan fout?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:29

inesje15 schreef:
Stiekem denk ik dat een bange ruiter (in normale omstandigheden toch) niet op de weg hoort? Ben ik dan fout?

veel mensen ontkennen doodleuk dat ze bang zijn, zijn er best veel die echt niet ontspannen op hun paard zitten en juist bij veel paarden zie je dat dan terug in het gedrag, een koel paard die zich hier niets van aantrekt is dan van grote waarde

Kentiapalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:48

Als recreatieruiter zou het mijn belangrijkste eis zijn, mocht ik een paard willen aanschaffen.
Ik zou graag willen dat hij goed is opgevoed, dat hij regelmatig mee naar buiten is genomen en gewend is aan nieuwe situaties. Het liefst moet hij zo braaf zijn als een gemiddeld politiepaard. :o
Dan kan ik namelijk zelf ook ontspannen rijden en daar gaat het om.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 08:54

ikke: 100% denk ik niet vanwege dat als een eekhoorn of iets uit bosjes rent, of vogel ineens opvliegt je paard kan schrikken, niet omdat t bang is maar gewoon van de schrik... zoals wij kunnen schrikken als iemand om n hoekje tevoorschijn kom en boe roept :D
Maar 99% zou dan weer beter passen als dat iemand zegt 100% en idd zoals lage helikopter of iets en paard reageert niet, vind ik al heel knap :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:08

Schrikken en meteen op ruiter vertrouwen en rustig blijven zie ik als verkeersmak...mijn paard schrok al van een blaadje maar ging ook meteen als door een kanon afgeschoten aan de kletter en was niet te stoppen, dan zit je op een doodswens. Nu krijgt hij een golfbeweging door zijn lijf en houd zijn adem in, ik blijf rustig, beloon hem en we gaan weer door....dat is training en vertrouwen, maar bovenal training van de ruiter...heb er echt een dik jaar over gedaan om met hem normaal buiten te kunnen zij en geloof mij heb heel wat mijn hart in de keel gehad.

Daarom geloof in ik niet in angstige ruiters die alleen op pad gaan met een bomproef paard, ook dat gaat in het begin bij een stressmoment fout. Dan moet paard volledig kunnen vertrouwen op ruiter en dat kan alleen als ruiter paard ook vertrouwd en dat bouw je op...dan ga je niet meteen met een nieuw paard op pad.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:19

Mijn dochter heeft zo'n superbrave C-pony.
Wat er ook gebeurt het maakt haar allemaal niks uit.
Had bij de vorige eigenaar endurance gelopen, dus was goed verkeersmak.
Dressuur enzo was wat minder, maar ik vind het heerlijk dat ze verder zo braaf is met rijden.
Overigens kostte deze pony zeker niet de hoofdprijs, sterker nog ze was juist helemaal niet duur.
De meeste pony's van haar grootte kosten minimaal 2X zo veel.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:24

inesje15 schreef:

Nee hoor jij hebt gelijk. Ik zie helaas veel van deze gevallen en snap dan ook niet waarom ze er dan mee buiten rijden.

Ik kende een haflinger van 3 jaar oud en nog hengst een 14 jarig verzorgster kon er van alles mee en buitenrijden. Haflinger werd verkocht aan iemand die ik ken en die kan niet eens lekker rijden in de buitenbak en of buitenrijden. Zelfs op hol geslagen enz. terwijl een ander persoon zo ermee weg kan mennen (kar). Levensgevaarlijk dat als je bang bent en of het niet vertrouwd toch ermee naar buiten gaat, puur om te laten zien, van ik kan het/ik moet het doen. Het ligt echt aan de persoon.

Ook een pony waarmee die persoon contant problemen mee had kon een ander 14 jarige meid zo mee wegrijden (buitenritten), het ligt echt aan personen en niet aan paarden.

Vandaar dat ik er niet zoveel waarde aan hecht en er meer voor wil gaan betalen, het probleem ligt meestal aan een persoon.