Het is toch mijn paard...?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:09

Ik ben het met de rest eens: Ik vind het behoorlijk brutaal dat ze langskomen en je paard uit de stal halen.
Als ik jou was zou ik dan ook contact met ze openemen en op een nette manier zeggen dat je prima vindt als ze af en toe langskomen, maar dat je liever niet hebt dat ze komen als jij er niet bij bent omdat het nou JOUW paard is.
Ik zou dan ook de staleigenaar dit even laten weten.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:12

Rare zaak dit, succes met je gesprek met deze mensen. Leeftijd zegt weinig hoor, sommige mensen hebben gewoon een bord voor hun kop of vinden het moeilijk om de realiteit te accepteren. Laat ze weten dat ze welkom zijn, maar pas over een paar maanden zodat jij de kans krijgt om een band met je nieuwe paard te krijgen. En zeker niet meer langskomen zonder dat jij erbij bent. Stel je gerust wat star op, ga ook niet beloven om regelmatig foto's te mailen ofzo. Even een afkoelperiode, dat is voor hun ook beter. Erg naar voor deze mensen dat ze het zo moeilijk hebben met de verkoop, maar zoals je zelf al zegt, verkocht is verkocht. En dat zullen ze toch echt moeten accepteren.

juli73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:15

als jij rustig verteld dat je liever niet hebt dat zij jouw paard ongevraagd uit zijn stal halen, moet dat lukken zonder ruzie te maken. Toon begrip voor hun situatie maar geef aan dat jij er voortaan graag bij wil zijn dat ze langskomen, dan is de boodschap vast snel duidelijk. En vraag inderdaad aan de staleigenaar om een oogje in het zeil te houden.

Succes.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:19

Ik zou ook op een nette rustige manier tegen deze mensen zeggen dat dit "gedrag" niet gewaardeerd word en zeker niet op prijs gesteld word. Dat ze zeker welkom zijn om het paard te bezoeken maar enkel en alleen als jij daar bij bent.
Eventueel zeggen tegen deze mensen dat zij bij een volgende onbegeleid bezoek, door de pensionhouder/ ster verwijderd zullen worden. Dit moet je natuurlijk wel even met je pensionhouder regelen maar ik denk dat hij/ zij het ook niet op prijs steld dat er vreemde mensen op zijn stal rond lopen. En zomaar een paard uit haar stal halen om er mee te gaan wandelen..

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:20

Ik ben wel benieuwd of je al gebeld hebt en wat hun reactie is.
Ik denk idd ook dat dit net kwaad bedoelt is, maar het zou idd niet mogen!
Ikzelf heb ook ontzettend spijt van de verkoop van mijn vorig paard. Maar idd verkocht is verkocht. Ik ben de eigenaar niet meer en daar moet ik me bij neerleggen.

ShauniBef

Re: Het is toch mijn paard...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:26

Nou lekker dan.. Zulke mensen had ik meteen al weggestuurd := .. Prima dat ze komen kijken, prima dat ze honderd keer per week komen kijken, maar het is JOUW paard nu, en als er wat gebeurd ben jij verantwoordelijk := ..

Ben inderdaad benieuwd of je al gebeld heb :) .

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:31

Wat een vervelende situatie TS! Bij iedere pensionstal geldt toch ook de regel dat enkel de eigenaar en 'door de eigenaar aangewezen personen' op stal mogen komen? Wat hier al vaak gezegd is; het blijft een dier en ook als ze alleen even met je paard wandelen kan er iets gebeuren. Heb je de situatie al voorgelegd aan de eigenaar van de pensionstal? Misschien als hij/zij weet dat je de vorige eigenaar uitsluitend in jouw bijzijn in nabijheid van je paard wilt, dan kan hij/zij ingrijpen op het moment dat de vorige eigenare zonder jou verschijnen, oftewel vriendelijk doch met klem verzoeken te vertrekken en een afspraak met jou maken wanneer ze wel naar je paard toe mogen. Je bent beslist niet onredelijk hier TS! Zij overschrijden een duidelijke grens. IK vind het verschrikkelijk brutaal en onbeleefd.

Ben benieuwd of je al gebeld hebt en of je er een beetje uit bent gekomen met de vorige eigenaar. Hopelijk hebben jullie het redelijkerwijs kunnen bespreken. Wanneer er onwil van hun kant is zou ik ze helemaal niet meer bij mijn paard willen hebben. Ze hebben besloten dat ze het paard kunnen missen door hem te koop te zetten, laat hem dan ook.

Succes!

schipper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:32

Ik zou het even met ze bespreken. Ik waardeer het zeker als ik iets hoor van mijn verkochte paard, even een mailtje of een belletje. Meestal krijg ik een mailtje met daarin een foto en bijv een uitslag van de wedstrijd. Dan antwoord ik altijd terug maar langsgaan doe ik niet.
En ik heb 3 jaar geleden een jaarling gekocht, en zo 2 x per jaar mail ik de fokker met een fotootje erbij hoe hij gegroeid is en hoe het gaat. Hij is al op leeftijd en waardeert dat ook. Zo hou je wel contact, maar op gepaste afstand!

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 12:54

Ik kan me voorstellen dat de vorige eigenaren even willen komen kijken hoe het met hem of haar gaat en hoe het paard gestald staat, maar het is inderdaad vreemd dat ze op stal zijn terwijl ze weten dat jij er niet bent, en vervolgens het paard mee wandelen nemen!
En waneer er dan iets onderweg zou gebeuren en het paard verwond zich dan draai jij voor de kosten e.d. op.

Ik zou inderdaad de mensen persoonlijk spreken en zeggen dat ze gerust eens een keer mogen komen kijken maar wel waneer je er zelf bij bent.

Trouwens op de stal waar mijn paard staat mogen alleen "vreemde" komen waneer de eigenaar erbij is!

Ik weet niet hoe het bij jullie geregeld is en of dat wel bij jullie op de stal toegepast kan worden.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:01

heb in het verleden een shet noodgedwongen weeg moeten doen. dat deed me ook heel veel pijn, maar ik ben daar na een paar weken nog eens geweest kijken en bij toeval voor twee maanden terug nog eens omdat we toevallig in de buurt waren. hij stond in een wei dus kon aan de draad kijken. als hij daar niet had gestaan, dan was het jammer maar helaas. was trouwens wel leuk om hem nog eens te zien. verder vind ik dat zo`n mensen er gewoon weg moeten blijven. mits dat ze jou ervan op de hoogte brengen zodat je erbij kunt zijn.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:24

Ik gok dat deze mensen het gewoon verkeerd begrepen hebben. In mijn ogen is het niet meer dan normaal dat je een paard niet uit de box haalt zonder de eigenaar of zonder toestemming van de eigenaar. Maar dat geldt niet voor iedereen. Misschien was het voor deze mensen helemaal niet duidelijk en zijn ze zich van geen kwaad bewust.

Even een belletje en duidelijk maken wat jij wel en niet goed vindt zou genoeg moeten wezen. :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:38

inderdaad, gewoon even bellen, vriendelijk uitleggen dat je begrijpt dat ze moeten wennen aan het feit dat het niet meer hun paard is, maar dat je geen toestemming geeft om het paard uit de stal te halen.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 15:52

Ik hoop dat ze ex-eigenaren het begrijpen en zich er ook aan aanpassen. Ik zou het iig ook melden bij een aantal stalgenootjes en de eigenaren of mensen die op de stal werken, zodat zij een oogje in het zeil kunnen houden! Laat ons weten hoe het belletje gegaan is?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:34

Pff, daar zou ik toch ook wel pissed van worden. Ik zou dan wel mijn best doen om het rustig te bespreken, dat wel. Maar ik zou wel duidelijk zijn daarin, over hoe vaak, hoe lang, enkel in jouw bijzijn en op afspraak, dat soort dingen. Wat ik een hele goeie vond, was dat je vraagt of het geholpen heeft dat ze nu drie keer zijn langsgeweest. Verder zou ik zelf ook zeker een afkoelingsperiode instellen, dat ze over twee maanden weer eens mogen bellen om langs te komen. Voor jou en paard is het belangrijk een combi te worden, en voor hen is het belangrijk om los te komen van hun paard (dat gaat niet als je om de haverklap naar 'je' paard gaat).

Ik ben wel erg benieuwd of je al gebeld hebt en hoe dat is gegaan.

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 18:03

Ik heb net gebeld. Ik zei: 'ik hoorde dat jullie hem ook uit de stal hebben gehaald'... Toen bleef het even stil. Dus toen zei ik er nog maar bij: 'luister, ik heb er echt geen problemen mee dat jullie hem op komen zoeken ik snap best dat jullie afscheid willen nemen enzo. maar het paard is nu van mij, en alles wat er gebeurd valt dus ook onder mijn verantwoordelijkheid. en natuurlijk vertrouwen jullie hem en denken jullie dat er niks zal gebeuren maar wat nou als hij wegrent en voor een auto komt? dan is het mijn verantwoordelijkheid. En ik vind het sowieso niet fijn dat jullie ermee gaan wandelen aangezien het niet meer jullie paard is.' Weer even stil.. En toen zei dat meisje dat ze het wel begrijpt maar dat zij tenslotte de vorige eigenaren zijn dus dat ze heus wel weten wat ze doen. toen werd ik wel een beetje pissed want ze vinden het dus normaal, maar uiteindelijk heb ik ze wel duidelijk kunnen maken dat het nu mijn paard is (een vreemde mag toch ook niet zomaar je paard uit de stal halen? zou jij ook niet fijn vinden.) ik zei ook dat het onder diefstal valt, maar dat ik het natuurlijk niet zo ver laat gaan. Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ze eerst mij bellen voordat ze komen kijken, zodat ik er bij kan zijn. Ook halen ze hem niet meer uit de stal en heb met ze afgesproken dat ze niet meer vaker dan 1 keer in de maand komen, aangezien dat niet echt goed is voor het wenproces van het paard zelf. Ik hoop echt dat het nu zo goed is, anders ga ik de staleigenaresse inlichten.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:05

Licht sowieso de staleigenaresse even in over deze afspraak!

Goed gehandeld :j

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:07

Klinkt goed! Hopelijk gaat het dan nu echt beter!

Maar waarom niet sowieso de stalhouder inlichten? Dan weet je iig dat er op gelet wordt. Kunt er ook gelijk bij vertellen dat je nu de afspraak hebt met hen dat ze echt alleen maar in jouw bijzijn mogen komen en dat je ervan uit gaat dat ze zich daaraan zullen houden. Maar het voor de zekerheid toch even wilde laten weten....

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:08

Klaar en duidelijk gesproken. Ik hoop dat het nu ook opgelost is. Ik zou ook even je stalhouder inlichten, je weet maar nooit...

Alissa_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 18:09

Ja ik denk dat het inderdaad handig is om haar sowieso even in te lichten. Ga ik morgen meteen doen! Al neem ik aan dat het nu ook gewoon klaar is.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:33

Netjes opgelost zonder dingen meteen op de spits te drijven.
En inderdaad goed dat je ook de staleigenaresse meteen informeert over deze afspraken.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:41

Ik vind ook dat je goed gehandeld hebt. +:)+ Ik zou nooit zo rustig kunnen blijven. :n
Ik zat je openingspost echt met verbazing te lezen. Als de vorige eigenaar van mijn paard dat flikte dan had hij een probleem... _-:(

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 19:38

Heel goed gedaan, de volgende stap is dat ze niet meer ééns per maand komen, maar meer richting ééns per half jaar of zelfs per jaar. Verkocht is verkocht, een keer komen kijken en aaien is prima maar daarna door met je leven. Anders hadden ze hem idd gewoon zelf moeten houden. En idd ook de stalhouder in lichten voor het geval dat.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:11

Alissa_Yara schreef:
En toen zei dat meisje dat ze het wel begrijpt maar dat zij tenslotte de vorige eigenaren zijn dus dat ze heus wel weten wat ze doen.

En hiermee slaan die mensen de spijker op de kop. De vorige eigenaren. Dus niet de huidige. Ik zou zeker je staleigenaresse op de hoogte stellen en je stalgenoten ook. Dan kan iedereen een oogje in het zeil houden. Ik vind verder dat je het netjes hebt opgelost. Hopelijk gaan de vorige eigenaren nu een beetje afstand houden en respect tonen voor het feit dat jij nu het nieuwe baasje van hun voormalige paard bent.

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:17

Idd wel apart..wegens tijdgebrek je paard weg doen en dan zovaak langskomen en tijd hebben om te gaan wandelen..hmm..als je telefoontje niet geholpen heeft zeg je gewoon dat de stalbaas geen vreemden over de vloer wil?? succes in elk geval..

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:43

Dat is wel brutaal zeg! Goed dat je ze hebt gebeld en het op een nette manier hebt gebracht. Ik zou wel zsm de stalhouder inlichten dat deze mensen niet welkom zijn zonder dat jij erbij bent. Ik hoop in ieder geval voor je dat het nu is opgelost.