Pensionstal aansprakelijk voor ongeluk zonder cap?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: Pensionstal aansprakelijk voor ongeluk zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 01:26

Idd, kan me ook nog een topic heugen van een jong grietje dat ten val kwam op het asfalt en te overlijden kwam. Zelf ben ik letterlijk in het hekwerk van de buitenbak beland en had mijn cap door midden, hersenschudding maar een verder intact hoofd. Een cap kan je leven écht redden.

Maar daar zit TS natuurlijk helemaal niet op te wachten.
Al kan ik me zo indenken dat de pensionhouder geen uitzondering gaat maken wat betrefd zijn nieuwe regels. Als hij voor jou een uitzondering maakt kan hij naar anderen niet meer eerlijk verklaren dat ze een cap moeten dragen. :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 01:30

Pensionhouder zal niet aansprakelijk worden gesteld, maar ik kan me goed voorstellen dat diezelfde pensionhouder geen zin heeft in (dodelijke) ongelukken en andere narigheid als het eens fout gaat. Ambulances op het erf zijn geen goede reclame voor een stal..

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 01:32

Ik ken de topics van de caps/geen caps verhalen idd ook allemaal wel. Maar zoals gezegd is dat niet hetgeen waar ik om vroeg ;)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 01:36

de eigenaar van de stal is ten allen tijde verantwoordelijk,,,,,,zelfs als de ruiter een briefje ondertekend heeft,waar in hij stelt,zelf verantwoordelijk te zijn.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 01:39

is zo'n contract wel rechtsgeldig eigenlijk?? volgens mij is geen enkel contract rechtsgeldig namelijk mits het bij een notaris is geweest . of heb ik dat mis?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 01:46

Je mag nooit een contract afsluiten dat de geldende regels tegen spreekt....maw,als het wettelijk zo is dat de eigenaar toezicht moet houden,kun jij wel zeggen dat je het risico zelf neemt,maar dat is dan dus niet rechtsgeldig....

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 01:50

Dus eigenlijk heeft een contract nooit nut omdat het burgelijk wetboek altijd geldig is?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 01:52

Dat is niet helemaal waar.....je mag wel aanvullen,maar niet tegen spreken....

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 01:53

Maar aanvullen heeft dan alleen betrekking op bijv; gangpaden vrijhouden, geen auto's aan de linkerkant van het pand stallen enz??

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 01:55

TS je hebt het alleen maar over je eigen verantwoordelijkheid nemen omdat je volwassen bent.

Neem dan ook je verantwoordelijkheid door het goede voorbeeld te geven aan de kinderen en andere mensen die bij jou stal rijden, neem de verantwoordelijkheid om juist hun goede voorbeeld te zijn.

Want als jij je verantwoordelijkheid niet gaat nemen en die kinderen zien jou als voorbeeld en kukelen fout van hun pony, heb je dan ook verantwoordelijkheids gevoel, dat jij het niet dragen van een cap voor hebt gedaan?

Bij ons hangt een bord op de manege dat het dragen van een cap verplicht is.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 02:01

bijv....maar in het geval van de cap.....mag je als eigenaar best stellen dat je op het hele terein een cap moet dragen zelfs bij het uitmesten

stel het is in januarie verboden(is niet zo)om een buitenrit te maken....dan mag je dat als stalhouder niet wel toestaan....je mag wel zeggen,ik wil dat ook niet in februarie.......stel het is andersom....dus een buitenrit is toegestaan in alle maanden behalve januarie.....dan kun je er dus niets meer aan veranderen....

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 02:55

Geen idee hoe het zit met zijn verzekering of met de wet... maar het is wél zijn terrein waar jij een stal huurt, en als hij op het terrein een cap dragen te paard verplicht stelt, dan heb je je daar aan te houden.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 03:36

miss_lizje schreef:
Het zou niet eens bij mij opkomen om wanneer ik er zonder cap(wat al zo goed als nooit voorkomt) vanaf val en dan de staleigenaar verandwoordelijk stellen.

Zoals al gezegd kun je dat niet zelf kiezen, je verzekering stelt iemand verantwoordelijk, niet jijzelf.
Ik denk dat de TS met deze vraag dan ook bij haar verzekering moet zijn ipv in de wet of op bokt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 04:06

GamblersCup schreef:
Geen idee hoe het zit met zijn verzekering of met de wet... maar het is wél zijn terrein waar jij een stal huurt, en als hij op het terrein een cap dragen te paard verplicht stelt, dan heb je je daar aan te houden.

Dit is correct. Als de pensionhouder bepaalde eisen wil stellen aan jouw verblijf op zijn stal heb je jw daar maar aan te houden. Dan is het helemaal niet van belang hoe het met de aansprakelijkheid zit.

Je kunt wel zeggen: nana, ik luister toch niet.. maar des te sneller wordt t wel in je contract opgenomen en hebben ze een reden om je buiten te zetten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 07:01

Bedrijven die een veiligheids certificaat hebben, zijn verplicht om deze regel op te nemen in de rijbaanregels:

Attentie!!
U kunt als onderneming uw eigen rijbaanregels vaststellen. U dient echter onderstaande regels tenminste op te nemen
Net als in het verkeer gelden ook in de rijbaan/rijbanen van deze accommodatie regels.
Ruiters/menners/koetsiers dienen zich aan onderstaande rijbaanregels te houden. Desgevraagd geven de
bestuursleden/ondernemer/medewerkers en de instructeur(s) u graag een toelichting.
• Bij het rijden dienen alle ruiters een goed passende veiligheidshelm met gesloten kinband en voorzien van de CE en EN-1384 markering te dragen.

http://www.veiligpaardrijden.nl/pages/n ... ndboek.php

Bij ons op de club gelden deze regels ook voor zowel ruiters, als menners en hun grooms.

Als dit niet goed wordt uitgevoerd, verschijnt je naam op de 'zwarte lijst' en mogen er bijv. geen wedstrijden georganiseerd worden
http://www.veiligpaardrijden.nl/pages/v ... ficaat.php

Dus Chantal,
volgens mij moet je gewoon veilig je cap opzetten. Dat moet van mij :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 09:14

Teelee schreef:
Ik wil idd de pensionhouder nergens voor verantwoordelijk stellen Jesito, dus niet te snel oordelen.

De reden waarom ik dit vraag (en ik hoef hier geen discussie over of het stom is of niet, want ik weet de risico's heus wel) is dat er bij ons op stal gesteld word dat een cap verplicht is. Nu heb ik sinds ik daar sta zonder cap gereden en daar maakten ze geen probleem van. Tot er steeds meer mensen zonder cap gingen rijden. Nu willen ze ineens op die reden mij de cap ook gaan verplichten, en word ik zonder cap de bak niet meer ingelaten als er andere pensionklanten zijn. (als ik alleen ben mag ik best zonder cap namelijk)

Nu heb ik al aangegeven dat ik best iets wil ondertekenen en dat het mij lijkt dat hun niet aansprakelijk gesteld kunnen worden als ik eraf donder.
Maar ik heb voor ik hier kwam nog nooit op mijn paard met cap gereden en deed het eerst dus ook niet hier.
Hun zeggen dat het ivm de verzekering is (ze hebben geen veiligheidscertificaat trouwens) terwijl ik het idee heb dat het gewoon mijn eigen verantwoordelijkheid is aangezien ik allang 18+ ben.

Waarom zo moeilijk doen om geen cap op te zetten!!!
Deze regel is er voor je eigen bestwil en ik vind het goed dat de pensioneigenaar voet bij stuk houd.
Al ben je 18 + je autogordel moet je ook om net als een helm op een brommer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 09:20

jesito schreef:
Teelee schreef:
Ik wil idd de pensionhouder nergens voor verantwoordelijk stellen Jesito, dus niet te snel oordelen.

De reden waarom ik dit vraag (en ik hoef hier geen discussie over of het stom is of niet, want ik weet de risico's heus wel) is dat er bij ons op stal gesteld word dat een cap verplicht is. Nu heb ik sinds ik daar sta zonder cap gereden en daar maakten ze geen probleem van. Tot er steeds meer mensen zonder cap gingen rijden. Nu willen ze ineens op die reden mij de cap ook gaan verplichten, en word ik zonder cap de bak niet meer ingelaten als er andere pensionklanten zijn. (als ik alleen ben mag ik best zonder cap namelijk)

Nu heb ik al aangegeven dat ik best iets wil ondertekenen en dat het mij lijkt dat hun niet aansprakelijk gesteld kunnen worden als ik eraf donder.
Maar ik heb voor ik hier kwam nog nooit op mijn paard met cap gereden en deed het eerst dus ook niet hier.
Hun zeggen dat het ivm de verzekering is (ze hebben geen veiligheidscertificaat trouwens) terwijl ik het idee heb dat het gewoon mijn eigen verantwoordelijkheid is aangezien ik allang 18+ ben.

Waarom zo moeilijk doen om geen cap op te zetten!!!
Deze regel is er voor je eigen bestwil en ik vind het goed dat de pensioneigenaar voet bij stuk houd.
Al ben je 18 + je autogordel moet je ook om net als een helm op een brommer.

Maar wacht even: aan die laatste twee regels liggen wettelijke verplichtingen ten grondslag. Het staat gewoon in de wegenverkeerswet dat het dragen van gordels en/of helmen verplicht is bij gebruik op de openbare weg.

Op basis van welke wetgeving denkt een verzekeraar mij te kunnen verplichten een cap te dragen? Dito voor die pensionhouder.
Wat iedereen hier denkt en vindt is niet van belang. het gaat erom waar in de wet de regels staan waarop die verzekeraar zich beroept. Verzekeraars staan namelijk niet boven de wet.........

Is het niet van de zotte dat een pensionhouder mij kan/moet verplichten een cap te dragen, waar ik kan doen en laten wat ik wil, op het moment dat de paarden op mijn eigen erf staan!?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 09:26

Citaat:
Manegehouders zijn inderdaad ook als de ruiter een cap op heeft verantwoordelijk als er iets gebeurt. Die moeten daar ook als bedrijf voor verzekerd zijn.

Niet alleen voor de manege, dit geld ook voor mensen die zelfstandig lesgeven!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 09:39

Ikke, Ik snap het wel zoals je het brengt.
Maar de pensionhouder schrijft ook een bordje met rommel opruimen en ik zou dus niet zo moeilijk gaan doen om die cap.
Ik kan me heel goed voorstellen dat deze pensioneigenaar zijn rug vrij wil hebben als er iets ernstigs gebeurd.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 09:47

jesito schreef:
Ikke, Ik snap het wel zoals je het brengt.
Maar de pensionhouder schrijft ook een bordje met rommel opruimen en ik zou dus niet zo moeilijk gaan doen om die cap.
Ik kan me heel goed voorstellen dat deze pensioneigenaar zijn rug vrij wil hebben als er iets ernstigs gebeurd.

Het gaat me niet om moeilijk doen, het gaat mij (en TS blijkbaar) om de wettelijke grondslag waarop een verzekeraar zich baseerd.

De verplichting een cap te dragen ligt voor mij vanuit de wettelijke insteek op hetzelfde niveau als dat we links opstappen.
Het gaat mij niet om het nut van een cap maar om het waarom van de regel!

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 09:53

Niet zo zeer in de wet vastgelegd volgens mij, maar wel in het veiligheidscerticificaat van de KNHS.

Dus als jouw pensionstal ook KNHS-wedstrijden wil organiseren of als de WA-verzekering van de pensionhouder een veiligheidscertificaat verplicht stelt, dan zit je aan het veiligheidscertificaat dus een cap vast.

Dan is de keus of een cap op, of een andere stal zoeken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:03

gaucho schreef:
Niet zo zeer in de wet vastgelegd volgens mij, maar wel in het veiligheidscerticificaat van de KNHS.

Dus als jouw pensionstal ook KNHS-wedstrijden wil organiseren of als de WA-verzekering van de pensionhouder een veiligheidscertificaat verplicht stelt, dan zit je aan het veiligheidscertificaat dus een cap vast.

Dan is de keus of een cap op, of een andere stal zoeken.

Het gaat me niet om die keuze!!! Ik wil de wettelijke regels weten waarop die "eis" is gebaseerd!! Gewoon art x, lid y van wetboek z.
DAAR rekent de rechter mij op af! Wat de NHS of de verzekeraar aan eisen stellen is van ondergeschikt belang.
Sterker nog: wanneer je daarover zou gaan procederen is er zomaar een risico dat de NHS (en de verzekeraar) bakzeil moet halen op hun regeltjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:07

In beginsel is men zelf aansprakelijk is voor zijn eigen schade. Tevens is er krachtens 6:179 bw de risicoaansprakelijkheid voor dieren als ik schade toebreng aan anderen.
Een eventuele aansprakelijkheid voor een stalhouder (waar dus in dit geval geen lessen oid zijn) kan pas in zicht komen, als hij een onrechtmatige daad begaat en verwijtbaar handelt.
Als jij van je paard afvalt, dan ben je in de meeste gevallen zelf aansprakelijk voor de opgelopen schade.

Het kan zijn dat de stalhouder van zijn verzekering een capverplichting moet doorvoeren. Sommige verzekeraars willen alleen stallen, indien een capverplichting geldt. Dan is de stalhouder vrij om deze regel in te stellen natuurlijk, maar het hoeft wettelijk gezien niet.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:21

ik heb zelf een pensionstal,en ook ik heb er mensen bij die zonder cap rijden,ik heb altijd gezegt als je hier zonder cap gaat rijden,is het je eigen verantwoording.
en ik heb ook nog een bordtje gekocht en opgehangen op stal waarop staat dat de verantwoording bij jezelf ligt en niet bij ons.kun je zo in iedere ruitersport zaak kopen.iedereen weet waar ze aan toe zijn bij mij.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:28

Ik heb niet alles doorgelezen, maar als je even uitlegt waarom je dat wil weten en wat er concreet gebeud is (als er al iets gebeurd is) dan zal ik antwoord geven op je vraag.