sdi schreef:In het instructieboekje van je auto staat het vrijwel altijd bij de technische gegevens. Soms staan er meerdere modellen in en moet je de juiste selecteren. De laagste waarde of die van je auto of die van je trekhaak is bepalend.
Ik heb zelf een auto gehad waarvan de trekhaak 100kg (type plaatje trekhaak) mocht hebben, maar de auto maar 75kg (instructieboekje).
Ik zou de Bosal trekhaak nemen om de eenvoudige reden dat de specificaties iets beter zijn en het een bekend merk is.
En dit is het juiste verhaal.
Ik heb een trekhaak onder m'n auto gehad, waar op het typeplaatje van de trekhaak stond, dat de max. kogeldruk 120 kg. was.
Maar in de technische specificaties van de auto stond, dat de auto een max. kogeldruk van 85 kg. had.
En dát telt dus.
Want de trekhaak kan het dan misschien wel hebben, maar het onderstel van de auto niet en daar gaat het om.
Hier kwam ik achter toen ik mijn 2paardstrailer kocht. (1,5 paards komt wel weg met een kogeldruk van 85 kg. geloof ik)
Die kan dus achter niet een gewone personenauto, omdat die allemaal een kogeldruk van max. zo'n 85 kg. hebben.
En voor een 2paardstrailer heb je al gauw zo'n 100 tot 120 kg. kogeldruk nodig.
Die mogen dus alleen achter een 4x4-achtige auto.
Ik geloof dat de enige personenauto die wel zo'n hoge kogeldruk heeft, een VW Pheaton is.
Dus eigenlijk rijdt iedereen met een personenauto met een 2paardstrailer niet volgens de regels...
Ik kon het ook niet geloven toen ik daar achterkwam, maar blijkbaar is dat zo.
Nu heb ik de 2paardstrailer achter een bus hangen.
Die mag het gewicht in ieder geval wel hebben volgens de papieren, maar de kogeldruk is dus nog steeds niet in orde,...

had het leeggewicht even ruim genomen ivm gietvloer en achterschotje. Vandaar mijn 300 kg.
kan ik lekker op pad.
)
zelfstabiliserende sporing omdat de banden door de zijdelingse weerstand achter elkaar geduwd worden. Dát maakt tandemassers zoveel veiliger dan enkelassers.