Nieuwe pony kreupel, moet verkoper hem terugnemen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 00:05

daisy_tanja schreef:
is het bij een partuculiere koop niet dat binnen 6 weken gebreken optreden de vorige eigenaar verplicht is het paard terug te nemen? Dan kan je daaruit toch uitmaken dat het paard binnen 6 weken gekeurd of te wel onderzoeksplicht heb moeten doen? ts heb het paard tenslotte nog maar ruim 2 weken..

Oh dat hoop ik, waar heb je deze informatie vandaan?
Weet iemand hier misschien meer over?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:29

daisy_tanja:
Dus als paard bij nieuwe eigenaar in een nagel trapt, of een been breekt of een peesblessure oploopt, moet vorige eigenaar hem terug nemen....
Want dat kan ook nog (niet hier gebeurt allicht, maar zou dus kunnen.)

Helaas is het zo simpel nog niet...

daisy_tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:46

Sjolvir schreef:
daisy_tanja:
Dus als paard bij nieuwe eigenaar in een nagel trapt, of een been breekt of een peesblessure oploopt, moet vorige eigenaar hem terug nemen....
Want dat kan ook nog (niet hier gebeurt allicht, maar zou dus kunnen.)

Helaas is het zo simpel nog niet...

dat zijn andere zaken, ik heb het puur om verborgen gebreken..

orkaan

Re: Nieuwe pony kreupel, moet verkoper hem terugnemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:14

Wie zegt dat dit een verborgen gebrek is, paard liep dus al appart op die video? die al eerder is gemaakt...

Zal heel moeilijk te bewijzen zijn en als het te bewijzen is kom je eerst aan x kosten voor de dierenarts (misschien zo wel 1000 euro) en dan mag je nog een zaak gaan beginnen. Als je geen rechtsbijstand hebt dan is het onbegonnen werk. Neem tenminste niet aan dat je een pony van pak weg 3000 euro 0,0 gekeurd meeneemt...(maar ik schat dat deze misschien nog wel goedkoper was..)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:19

studiemiep schreef:
Wie zegt dat dit een verborgen gebrek is, paard liep dus al appart op die video? die al eerder is gemaakt...

Zal heel moeilijk te bewijzen zijn en als het te bewijzen is kom je eerst aan x kosten voor de dierenarts (misschien zo wel 1000 euro) en dan mag je nog een zaak gaan beginnen. Als je geen rechtsbijstand hebt dan is het onbegonnen werk. Neem tenminste niet aan dat je een pony van pak weg 3000 euro 0,0 gekeurd meeneemt...(maar ik schat dat deze misschien nog wel goedkoper was..)

Nouja, op pagina 2 geloof ik zegt ze dat hij 3000 koste.
Maar goed dat doet nu nog weinig ter zake. Het is gebeurd en dat kun je niet terug draaien.

Heb je inmiddels als contact gehad met de verkoper? Zo ja wat was zijn reactie?

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:27

@Tigra dan heb ik daar overheen gelezen..kijk ik snap nog wel dat mensen niet rontgen keuren maar klinisch.

TO hoe is het nu? heb je de verkoper nu al eens schriftelijk op de hoogte gesteld van hoe en wat. Al is het alleen maar om te laten weten dat er iets is en dat de DA komt om het uit te zoeken...

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:28

Op naar de kliniek en net zo lang onderzoeken tot je een verklaring hebt dat het gebrek al voor de koop aanwezig was ;)

Maar natuurlijk eerst kijken of de verkoper redelijk is, zo niet: dan zul je toch de verzekering in moeten. Mocht je dit helemaal willen oplossen.

Meer kun je op het moment niet doen.

arsiana_x schreef:
daisy_tanja schreef:
is het bij een partuculiere koop niet dat binnen 6 weken gebreken optreden de vorige eigenaar verplicht is het paard terug te nemen? Dan kan je daaruit toch uitmaken dat het paard binnen 6 weken gekeurd of te wel onderzoeksplicht heb moeten doen? ts heb het paard tenslotte nog maar ruim 2 weken..

Nee, volgens mij klopt dit niet.

Als je de verzekering in wilt moet je ervoor zorgen dat het BINNEN EEN HALF JAAR gestart is, anders valt het niet meer onder de 'proefperiode' en kan de verzekering er niks meer mee.

Ik zit nu zelf met zo'n situatie, dus als je meer informatie wilt mag je altijd pb'en :)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:39

verzekering..daar heeft TO toch niets aan? Wel een rechtsbijstand verzekering..die kan handig zijn maar die had ze dan al wel dacht ik 3 maanden geleden of langer moeten hebben afgesloten om daar aanspraak op te kunnen maken.

Bij een particulier/handelsstal heeft ze net zo goed geen proefperiode gehad......

@Laura je kunt wel vanalles laten onderzoeken dan lopen de kosten absurd op..en dan is nog niet eens gezegd dat ze die kosten ook terug krijgt(ze mag al in haar handjes knijpen als ze het paard uberhaupt terug kan geven zonder gezeur...)....daarnaast kijkt een kantor rechter namelijk ook of de kosten daarvan gerechtvaardigd waren. Bij paarden ken je namelijk ook het begrip dagwaarde/total loss etc....

Daarnaast kan verkoper ook met een andere DA komen..die misschien wel totaal wat anders zegt.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:17

Van FloortjeM hier op bokt, citaat:

nee, hoor, je hebt ook nog de wederzijdse dwaling, waarbij het neerkomt op de vraag voor wiens rekening het moet komen dat er gedwaald is.

Om je vraag te beantwoorden: je kunt je zowel op de non-conformiteit als op wanprestatie beroepen. Wanprestatie is wat lastiger te bewijzen, dus je begint normaliter bij de non-conformiteit (waarbij je 'alleen' moet aantonen dat het gebrek er al zat en dat het verborgen was op het moment van levering, maar toch aan normaal gebruik in de weg staat), en subsidiair op wanprestatie, waarbij je inderdaad aan een toerekeningskwestie toekomt.

Overigens is het laten nemen van rontgenfotos helemaal geen verplichting en kan ook in zijn algemeenheid niet worden gesteld dat men alleen aan de onderzoeksplicht heeft voldaan als die zijn gemaakt. Als er geen enkele aanleiding was voor de foto's en het ook niet gebruikelijk is (denk bijvoorbeeld aan het lagere marktsegment, of juist aan de handel in veulens), dan wordt dat je niet aangerekend.

In beginsel hangt je onderzoeksplicht samen met de spreekplicht en de omstandigheden van het geval en is daar geen algemene regel voor te geven.

Anders leg haar je probleem eens uit ;)

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 21:05

Nou sommige reacties zijn wat moeilijk om te begrijpen voor mij :+
Met die moeilijke woorden allemaal.

Ik heb de eigenaar nog niet gebeld.
Dit doe ik morgen als we weten wat er aan de hand is.

Maar stel nu: de DA stelt morgen vast dat hij een gebrek heeft dat er al langer zit, en hij kan dit bewijzen.
Is de verkopen dan op de ene of andere manier verplicht om de pony terug te nemen en ons het aankoopbedrag terug te betalen?

Wel bedankt voor al de reacties allemaal!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:29

Citaat:
Maar stel nu: de DA stelt morgen vast dat hij een gebrek heeft dat er al langer zit, en hij kan dit bewijzen.
Is de verkopen dan op de ene of andere manier verplicht om de pony terug te nemen en ons het aankoopbedrag terug te betalen?

Dat ligt eraan als de verkoper zegt dat het paard dit al had bij aankoop en het dus zichtbaar is dan valt het niet onder een verborgen gebrek. Dan zul je volgens mij moeten aantonen dat het paard verdoofd is geweest of dat het op moment van de koop wel correct liep en dat de verkoper dus op de hoogte was.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 22:36

Tigra_ schreef:
Citaat:

Dat ligt eraan als de verkoper zegt dat het paard dit al had bij aankoop en het dus zichtbaar is dan valt het niet onder een verborgen gebrek. Dan zul je volgens mij moeten aantonen dat het paard verdoofd is geweest of dat het op moment van de koop wel correct liep en dat de verkoper dus op de hoogte was.

En het bewijzen dat hij verdoofd was is dus net het probleem.
Als we onmiddellijk zouden beginnen zijn met rijden waren we hier 2 weken eerder op uitgekomen, en zat het nog in het bloed.
Maar ik vrees dat hier nu niets meer van terug te vinden is.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:29

Ik denk idd na 14 dagen dat alles van de pijnstillers al is afgebroken (maar misschien dat er nog miniem restje aantoonbaar zou kunnen zijn, maar dat hangt ook af van de halfwaarde tijd van het middel en welke dosering er van te voren is gegeven) alleen ja dan zegt dat inimini nu net weer niets (wie weet hebben jullie het wel gegeven zal de verkoper zeggen.....).

Dit soort situatie's zijn ontzettend lastig. Wel vind ik het persoonlijk niet slim dat jullie de verkoper nog steeds niet op de hoogte hebben gebracht (kan namelijk alleen maar in jullie nadeel werken...)

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 23:34

Het is vrij simpel. Is het paard gekocht bij een officieel 'bedrijf' móet het bedrijf kunnen aantonen dat het paard nog niet kreupel was toen hij nog daar in eigendom was. Is het dus geen officiële handelaar gaat het om verkoop tussen particulieren en móet jij kunnen bewijzen dat het paard al kreupel was vordat jij hem kocht.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:56

Tigra_ schreef:
Citaat:

Ik vraag me dan wel af hoe een dierenarts het ineens kan bewijzen. Dan zul je namelijk diverse onderzoeken/foto's enzovoorts moeten maken.

Als het toch allemaal zo makkelijk was :j

De koper is dan wel verplicht óf om de pony terug te nemen óf het geld terug te betalen. Maar dan moet je wel redelijke verkopers hebben ;)

Glitfaxi schreef:
Het is vrij simpel. Is het paard gekocht bij een officieel 'bedrijf' móet het bedrijf kunnen aantonen dat het paard nog niet kreupel was toen hij nog daar in eigendom was. Is het dus geen officiële handelaar gaat het om verkoop tussen particulieren en móet jij kunnen bewijzen dat het paard al kreupel was vordat jij hem kocht.

Dit ja!
Glitfaxi, ik ga je even pb'en :)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 16:05

ben bang dat je zelf niet verstandig bent geweest door een pony te kopen die je niet hebt laten keuren terwijl je al wist dat ie niet zuiver liep, dat is vragen om problemen vind ik daarnaast kun je hem nu wel laten keuren dat kan uitwijzen op een gebrek of bemerking maar wat levert dat op (behalve erachter komen wat er aan de hand is) door hem te kopen en een overeen komst te tekenen ga je akkoord met paard en in welke staat het verkeerd, bij twijfel altijd laten keuren mensen!!!!! en dan wel bij een echt onafhankelijke dieren arts!!!! liefs een die je zelf kent bij mij op stage vroeger werd er ook nog wel eens makkelijk gedaan net doen of je (je eigen) de dierenarts niet kent ja hahaha erg leuk maar niet heus......

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:00

Je kan het op 2 manieren bekijken:

- enerzijds waar je in theorie/volgens de wet recht op hebt (ongedaan maken van verkoop)

- anderzijds datgene wat je kan afdwingen. Hoe ver wil je gaan? De verkoper gaat nu waarschijnlijk gewoon doen alsof zijn neus bloedt, en daarna de telefoon niet meer opnemen als hij jouw nummer ziet. Wat ga je dan doen? Als je rechtsbijstandsverzekering hebt kan je een advocaat nemen om de volgende stappen te zetten. Als je geen rechtsbijstandsverzekering hebt stopt het waarschijnlijk daar.

Tenzij het een ongewoon dure pony was, zullen de kosten voor een advocaat en een rechtszaak veel hoger zijn dan de prijs van de pony. De verkoper kan er dus vrij gerust in zijn dat hij zijn slag thuis haalt door niet meer te reageren op bellen/mailen/brieven. het erg jammer maar het is zo.

Zie het als leergeld: jij koopt nooit meer een pony zonder keuren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:36

ts, wat was de uitslag van het onderzoek vandaag?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:37

TS hoe was het bij de DA

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 20:28

Boompje1985 schreef:
ben bang dat je zelf niet verstandig bent geweest door een pony te kopen die je niet hebt laten keuren terwijl je al wist dat ie niet zuiver liep, dat is vragen om problemen vind ik daarnaast kun je hem nu wel laten keuren dat kan uitwijzen op een gebrek of bemerking maar wat levert dat op (behalve erachter komen wat er aan de hand is) door hem te kopen en een overeen komst te tekenen ga je akkoord met paard en in welke staat het verkeerd, bij twijfel altijd laten keuren mensen!!!!! en dan wel bij een echt onafhankelijke dieren arts!!!! liefs een die je zelf kent bij mij op stage vroeger werd er ook nog wel eens makkelijk gedaan net doen of je (je eigen) de dierenarts niet kent ja hahaha erg leuk maar niet heus......

Waar zie jij dan staan dat ik wist dat die niet zuiver liep VOOR we hem kochten?
En keuren heeft geen nut behalve om te weten wat er aan de hand is?
Waar zou een mens anders voor keuren?
Als je niet weet wat die heeft kan je het al zeker niet behandelen.
Je zegt: je gaat akkoord met in welke staat het paard verkeert, maar Ik ben geen DA dus ga ik akkoord met wat ik aan de pony kan zien. Dat die misschien spat ofzo zou kunnen hebben kunnen wij dan niet weten.

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 20:31

Maar hel hard bedankt voor de reacties allemaal.
De DA is vandaag klinisch komen keuren, en hij had geen enkele bemerking.
Het moet gewoon de stijfheid van het 3 maanden niet te rijden geweest zijn.

Daarom dus dat ik de eigenaar nog niet gecontacteerd had.
Zou allemaal voor niets geweest zijn :+

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:46

ga je nu een oestiopaat laten komen?

ik zij het toch dat ie gewoon vast zat :P

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:00

Osteopaat'. @ ponylies. In principe niet nodig, mijn pony heeft ook vast gestaan toen ik hem net had, na dagelijks wat stappen en verzorging zag het er veel beter uit

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:13

ja maar deze pony loopt er kreupel door dat is wat anders als een beetje vast staan ;)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:16

Mijn pony liep ook kreupel aan voorste been :)