Veulen , kost meer of minder?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 01:17

setteke schreef:
Ik moet eerst iets rechzetten, je bent leuk Mindim. Ook al vlieg ik je soms in de haren.

Game.....Set-teke.... and.... MATCH !!!

Je kunt een hele hoop berekenen bij veulens, maar........ het gaat om de onverwachtte kosten!
Die zijn niet te berekenen, je kan alleen hopen dat je die kan blijven betalen.

Als het tegen zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:02

HolyPope schreef:
setteke schreef:
Ik moet eerst iets rechzetten, je bent leuk Mindim. Ook al vlieg ik je soms in de haren.

Game.....Set-teke.... and.... MATCH !!!

Je kunt een hele hoop berekenen bij veulens, maar........ het gaat om de onverwachtte kosten!
Die zijn niet te berekenen, je kan alleen hopen dat je die kan blijven betalen.

Als het tegen zit.

:o?

Onverwachte kosten kun je bij elk paard hebben, dat is niet perse iets voor veulens.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:12

Een veulen kost hier gewoon net zoveel als een volwassen dier... Wormkuren en hoefsmid en dierenarts blijf je toch houden :(:)

k4tink4 schreef:
Kortom: DE GULDEN MIDDENWEG? Koop een onbeleerde/basisgetrainde 3/4 jarige en laat hem röntgenologisch keuren, spannend, zekerheid en je kunt hem nog helemaal naar je eigen hand zetten

:j Plus je hebt niet 3 jaar de kosten om het dier op te fokken met alle risico's... Met ieder paard kan wat gebeuren, maar veulens hebben toch meer risoco's vind ik!

k4tink4

Re: Veulen , kost meer of minder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:04

Het is gewoon zo dat je bij "volwassen" paarden veel meer kunt uitsluiten dan bij een veulen en daar neemt wel een deel van het risico af in overwachte kosten. Laten we zeggen dat je bij een veulen de kosten meer kunt verwachten dan bij een uitgegroeid rontgenologisch gekeurd paard. Mijn paard heb ik als veulen gekocht maar is nooit ziek geweest, is keurig netjes gezond opgegroeid in een kudde en is een heel makkelijk paard geworden in omgang met mensen dieren en qua kuddegedrag. Maar ken ook verhalen van veulens waar het allemaal niet zo vanzelf ging.

Denk bijvoorbeeld aan de beenstanden, de rug, verborgen ziektes die je bij aankoop van een veulen helemaal niet hoeft te zien.

Als je echt een veulen wilt, moet je dat uiteraard gewoon doen! Het is en blijft voor mij gewoon een ervaring waar ik ontzettend van genoten en geleerd heb.

Boompje1985

Re: Veulen , kost meer of minder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:46

ik denk dat het afhangt van wat je voor ogen hebt zet je hem op stal of in de wei of opfok? denk aan de hoefsmid, ontworming,dierenarts (de dierenarts heb je misschien iets vaker nodig bij een veulen omdat ze nog wat kwetsbaarder zijn voor ziektes) dan komt er nog op 3 jarige leeftijd zadel hoofdstel enz..., moet ie geruind worden? inrijden ga je dat zelf doen? het voordeel is dat als je stal kosten laag zijn en ook geen onverwachte d.a. kosten hebt je makkelijk kunt sparen voor alles! Maar een veulen heeft weer meer tijd nodig opvoeding enz.....