weinig aanschafgeld, wel voldoende geld voor onderhoud?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AxS136

Re: weinig aanschafgeld, wel voldoende geld voor onderhoud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 09:27

Ik zoek ook een paard in een lage prijs klasse.
Maar dan wel een PRE (Die ''lage'' prijs klasses liggen net iets anders.)

Een paard kost geld, veel geld.
En je kan het zo duur maken als je wilt.
Maar is het paard ziek of geblesseerd, dan moet je vaak met veel geld over de brug komen.
Neem aan dat een over groot deel van de jongeren dat niet heeft, ik ook niet.
Maar heb er een afspraak met mijn vader over, en denk dat meerderen dat hebben.
En ach, een maand brood en water is ook niet zo slecht...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:02

Het zegt ook allemaal zo ontzettend niks, of mensen 'nu' geld hebben. Niemand kan in de toekomst kijken.
Zoals ik zei, m'n tweede merrie verkocht ik aan mensen waarvan ik wist dat geld geen probleem was. Verbouwd boerderijtje met grond, stallen en bak aan huis, stuk of wat paarden waarvan er maar 3 bereden kunnen worden (mijne is daar dus 1 van), de rest is oud, ziek, krakkemikkig... maar een paard wordt daar niet meer verkocht, mag daar z'n oude dag slijten en dood gaan. Als ze wat mankeren worden kosten nog moeite gespaard. PERFECT! dacht ik direct toen die persoon, een kennis van mij, mijn paardje wilde kopen.
Maar ja. Life's a bitch en nu ligt hun relatie aan diggelen en staat mijn paard op te tocht. Ze doet haar best om mijn merrie te houden maar je moet altijd maar afwachten of dat ook lukt.
oliebol happens mensen, dat gebeurde mij, ik kon met gemak m'n merrie met zelfgefokte veulen houden, totdat mijn vent een ander leuker vond... en nu gebeurt het de mensen aan wie ik mijn paard verkocht ook en daar doe je niks aan.
En dan verkoop ik ze toch liever aan iemand die er zó ontzettend gek mee is dat ze hemel en aarde beweegt om m'n paard te houden en er alles voor wil doen, dan iemand die in het hier en nu geld genoeg heeft maar als het er op aan komt ze ook net zo makkelijk weer verkoopt... En dat is iets wat je niet aan het 'nu' hebben van geld kunt beoordelen.

Gelukkig denken meer mensen er zo over want ondanks dat ik nu weinig te besteden heb krijg ik toch paardjes aangeboden waarbij men zelfs de helft in prijs wil zakken omdat men overtuigd is van het feit dat ik een paard een goed tehuis kan bieden. Via MP zelfs iemand die ik een maand of twee terug es geschreven had en die mij nu vandeweek mailt of ik haar pony 'alsjeblieft' wil kopen. Kijk, en dát vind ik dan toch super gaaf... want dat zijn de mensen die door hebben waar het bij mij om gaat. Helaas nog het geld niet wat ze er voor wilde hebben maar ik heb haar wel bedankt voor het enorme vertrouwen wat ze in mij stelde.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:29

En ook al kan je 300 euro per maand sparen, zo hard schiet dat ook niet op. Ik zou voor een leuk nieuw paard snel rond de 10.000 uit moeten geven wil het aan mijn wensen voldoen. Moet ik toch drie jaar lang 300 euro voor apart zetten. Als iemand bijvoorbeeld na veel DA kosten te hebben gemaakt paard is verloren kan ik me voorstellen dat de buffer op is. Dan heb je een jaar gespaard en heb je €3600,-. En met een nieuw paard heb je vaak ook een nieuw zadel, en andere spullen nodig. Dus opzich snap die advertenties wel, zeker als je niet zoveel eisen hebt.
Aan de andere kant vind ik iedere maand €50,- kunnen sparen wel echt heel weinig als je een onverzekerd paard hebt. Vind dat zelfs zonder paard vrij weinig. Als bv je auto of je wasmachine kapot gaat moet je die toch ook kunnen vervangen/repareren, en soms heb je al dat soort dingen in één keer. Maargoed, dat moeten mensen lekker zelf weten, snap ook wel dat sommige mensen geen keus hebben omdat er gewoon niet meer is. Maar je ziet ook genoeg mensen die dan toch maar een 2e paard erbij kopen en vervolgens een slechte hoefsmid nemen, omdat hij wel lekker goedkoop is en die dan ook weleens 2 weken te laat bellen omdat er dan weer salaris gestort is.

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:39

Een paard is in principe niet meer waard dan de slachtprijs..

Ik ben zo´n mooi voorbeeld van iemand die altijd pech heeft gehad met mijn paarden en ondertussen is mijn 7e paard ook ingeslapen..

Ik heb paarden gehad in diverse prijsklasses.. maar het is meer het papiertje wat je betaald dan de werkelijke waarde van het paard. En papiertjes liggen in de kast..
Heb er nooit wat aan gehad..
Wat is de waarde eigenlijk van een levend wezen?? Het is wat een gek ervoor geeft..

Mijn `gezondste paard`is mijn goedkoopste paard geweest en geniet momenteel alweer 8 jaar van haar, zonder er ooit een dierenarts bij te hebben gehad. Moet dit
even afkloppen.. maar heb nooit wat met haar..

Je moet er geluk mee hebben, goedkoop of niet..

Ik neem aan dat als je een paard gaat aanschaffen, je ook een dierenarts laat komen om een keuring te laten doen, die in mijn ogen ook maar een momentopname
is, maar voordat je iets aanschaft, zou ik dit toch wel laten doen. Hier kunnen toch wel wat dingen uitkomen wat je aanschaf misschien afschrikt voor dat ene paard.

Verder een advies, laat je paard verzekeren.. voor dierenartskosten.. dat scheelt een hoop centjes, zeker als je wat pech krijgt.. en dat hebben wij echt al gehad..
ik ben erg blij dat ik al mijn paarden altijd verzekerd heb gehad..

Verzekering hoeft zo duur niet te zijn, ik betaal niet zo veel vind ik zelf en mijn paarden zijn extra uitgebreid verzekerd voor alles..
Laatst bijgewerkt door Danae op 12-10-11 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 17:41

francis: idd je kan zeker niet in de toekomst kijken
een maand geleden had ik nog niet gezegd en gedacht dat ik hem weg moest doen
en heb altijd geroepen dat ik hem alleen weg zou doen als ik het niet meer betalen kon en nu sta ik dus op dat punt.......

ook onze situatie is door omstandigheden ineens drastisch veranderd......en ja ik kan ook alles omdraaien en alles op alles zetten, dan komen we een heel eind
maar 1 x goed ziek zijn , een flinke DA rekening of een andere grote onvoorziene kostenpost en een heel groot probleem (ten koste van het paard) is geboren......
en dat willen we niet

maar toch hou ik bij sommige het idee dat ze een paard willen kopen terwijl ze maar mondjesmaat geld hebben en dan loopt hij hetzelfde risico als dus bij mij
en dat wil ik dus niet :n

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:45

Dat geldt natuurlijk niet altijd. Ik heb in 7 jaar tijd twee keer een DA nodig gehad (op enten en tandarts na) een keer was het €1000 en een keer iets van €80,-. Mij had een verzekering vooral heel veel centjes gekost. Een aangezien de meeste verzekering een winstoogmerk hebben kun je er vanuit gaan dat je, als je niet heel veel pech hebt, goedkoper uit bent met zelf een buffer hebben.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:45

Francis schreef:
Het zegt ook allemaal zo ontzettend niks, of mensen 'nu' geld hebben. Niemand kan in de toekomst kijken.

Dat is helemaal waar. Maar daarom vind ik het dus nooit verstandig om een paard (of wat dan ook) op afbetaling te kopen of zonder buffer. Want dan zit je uiteindelijk dus ook nog met een schuld omdat je zo nodig NU een paard wilde kopen.

Kiezen voor een lager budget vind ik een ander verhaal.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:47

Fleurtje100 schreef:
Een aangezien de meeste verzekering een winstoogmerk hebben kun je er vanuit gaan dat je, als je niet heel veel pech hebt, goedkoper uit bent met zelf een buffer hebben.

En dan weet je in elk geval zeker dat alles gedekt wordt :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:11

Nee, op afbetaling e.d. is inderdaad een risico, dan moet je toch wel heel zeker weten dat je de maandelijkse aflossing op kan hoesten en ook alleen in uitzonderlijke gevallen, zoals de perfecte droompony die nú beschikbaar komt ofzo... niet zomaar voor elke pony (zijn handelaren die daar mee adverteren... zou ik dus echt nooit doen). Die pony van MP waar ik het over had mocht ik op die manier kopen maar daar zie ik dus vanaf omdat het wel een leuke pony is maar ik voor dat geld nog meer leuke pony's gezien heb. Dan ga ik geen risico's lopen en wacht ik wel even af. Op dit moment is kopen (nog) niet aan de orde dús doe ik dat niet. Ik heb een kleine kans dat dat over 2 maanden anders is maar dat zie ik dan over 2 maanden wel, dan loopt er vast nog wel wat leuks rond in mijn prijsklasse. De lease-pony waar ik ben wezen kijken vind ik dan een ander verhaal (en voor mij dus een heel gunstige constructie) en dat is iets wat ik dus heel serieus overweeg nu.

Tuurlijk zijn er altijd mensen die iets willen terwijl het echt niet kan. Ik wilde vorig jaar ook en heb toen ook wel es geïnformeerd naar paardjes omdat ik ze zó ontzettend leuk vond en zó graag wilde. Maar uiteindelijk nooit serieus achteraan gegaan omdat ik nu juist voorzichtiger ben dan ooit om weer iets te kopen. Ik heb twee keer om centen een paard weg moeten doen, de laatste kocht ik ook op een moment dat het dus éigenlijk nog niet kon. Dat was iets wat onverwacht voorbij kwam en heeft gelukkig voor het paard, wat ik eigenlijk gered heb, heel goed uitgepakt omdat hij een kans kreeg die niemand anders hem wilde geven en nu gewoon super terecht is gekomen. Ik zie het ook echt zo dat ik hem daar weg heb moeten halen, meer niet. Maar voor mij was er wel weer het verdriet van noodgedwongen afscheid nemen. Juist daardoor ben ik nu best 'bang' om weer aan een paard te beginnen en dus extra voorzichtig terwijl ik weet dat ik er nu financieel beter voor sta dan toen.

Wat ziektekostenverzekering... ik geloof daar niet meer zo in. Heb m'n Paintmerrie verzekerd gehad maar de enige keer dat ik er wat aan had kunnen hebben (omdat de helft sowieso al niet gedekt is idd) kón ik er geen gebruik van maken omdat ze niet naar Utrecht vervoerd kón worden. Nu was zij wel een duurder paard en had ik haar alleen ODA met bijbehordende ziektekostenverzekering verzekerd (waarbij dus alleen Utrecht en nog een paar klinieken vergoed wordt) maar had ik haar voor echt alle DA-kosten willen verzekeren dan was dat een behoorlijk hoge premie geweest. Dat geld kun je dan idd beter in een spaarpot stoppen, dan heb je er meer aan en weet je zéker dat je kosten ook vergoed zijn én ook de kosten zoals je die zelf wilt uitgeven. Je hebt dan ook geen toestemming voor behandeling nodig... Zeker gezien het feit dat ik toch sneller naar een alternatieve behandeling zou kijken of vrij wil zijn in de kliniek waar ik heen ga vind ik dat wel belangrijk.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:35

ik snap je punt TS. Ik zou persoonlijk mijn paard niet graag verkopen aan iemand die hem net aan zou kunnen betalen. Alleen is dat vaak lastig te voorzien, dat mensen in een lagere prijsklasse zoeken wil nog niet zeggen dat ze het geld niet hebben, maar gewoon geen duur paard willen. Maar goed, er zullen er vast een hoop tussen zitten die met een te krap budget een paard willen kopen.

Persoonlijk vind ik het erg belangrijk om een ruim budget te hebben, maar dat is denk ik ook erg persoonlijk. Ik zou erg gigantisch zenuwachtig worden als ik een paard had, maar geen buffer meer voor het geval er wat gebeurt.

Ik heb om die reden pas een paard laten staan waar ik helemaal verliefd op was geworden. Na aanschaf, kosten van castratie, kosten zadel enz zou ik ongeveer op nul uitkomen. Omdat het mijn 1e eigen paard is wilde ik nog een flinke pot overhouden voor extra begeleiding, maar dat redde ik dan niet meer. Bovendien zou ik met de maandelijk kosten van een paard niet meer kunnen sparen. Met het idee van een lege spaarrekening en nog maar weinig kunnen sparen werd ik zo nerveus dat ik het paard uiteindelijk heb laten staan.

Iedereen moet het voor zichzelf weten, maar het feit dat veel mensen hun paard van de hand moeten doen omdat ze het niet meer kunnen betalen zegt denk ik genoeg over hoe goed mensen keuzes kunnen maken. (hier mee bedoel ik uiteraard NIET degenen die door veranderde levensomstandigheden zoals bv: werkloos, scheiding enz hun paard weg moeten doen)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:37

Die 'lage prijsklasse' zet ik alleen neer om geen overprijste 'super sport pony' op mijn bordje te krijgen..dat is namelijk niet waar ik naar zoek (en dan nog krijg je die in je pb box...) :+

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 18:39

knuffeldier schreef:
Iedereen moet het voor zichzelf weten, maar het feit dat veel mensen hun paard van de hand moeten doen omdat ze het niet meer kunnen betalen zegt denk ik genoeg over hoe goed mensen keuzes kunnen maken. (hier mee bedoel ik uiteraard NIET degenen die door veranderde levensomstandigheden zoals bv: werkloos, scheiding enz hun paard weg moeten doen)

nee idd, want ik heb dit paard al vanaf 5 maanden oud en dit hadden wij niet voorzien ;(
als het niet had gehoeven had ik het ook zeker niet gedaan :n

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 18:47

Ik vind het erg zuur voor mensen zoals jij die er niks aan kunnen doen, omdat de omstandigheden zijn veranderd. Sterkte trouwens met het afscheid nemen en ik hoop dat je een fijn plekje kan vinden.

Voor de mensen die gewoon een paard kopen zonder dat ze het eigenlijk echt kunnen betalen, die zijn gewoon stom bezig en dan vind ik het vooral erg zuur voor het paard.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 18:53

ja heel treurig idd.......
kan hem koste wat kost wel aanhouden,maar dan doe ik hem op den duur tekort en dat vind ik niet eerlijk tegenover het dier :n

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 19:55

tita schreef:
Hoe weet jij of iemand wel of geen geld heeft, dat zie je er echt niet van af hoor.
Bovendien mag je niet vragen aan de nieuwe eigenaar of het paard altijd het beste kan krijgen..jij verkoopt hem tenslotte je kan niet zijn verdere verloop gaan eisen.

O maar je kan toch wel domweg er naar vragen? Gewoon doen als je dat echt belangrijk vind.
En bovendien, in een gesprek weet je snel genoeg hoe het met de hippische normen en waarden zit van de potentiele paardenhouder.

Mensen met een gering budget voor maandelijks onderhoud zullen idd snel een hoefsmid bezoek uitstellen en zullen goedkoper voer willen voeren... en gebruiken van die matige kwaliteit dekentjes. Of gunst: ze laten hun paard 24/7 buiten staan in ons NL (natte!) klimaat ergens achteraf op een industrieterrein en noemen het dan 'natuurlijk'.
Maar erger dan dat: wat doet een paardenhouder zichzelf eigenlijk aan om met zijn laatste centen een paard te willen onderhouden?! Mijn hemel, wat een financiële problemen kun je over jezelf afroepen en wat moet je jezelf wel niet ontzeggen omdat Bles weer pakjes hooi nodig is....
Lijkt me geen fijne manier van leven.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:07

Dees schreef:
Mensen met een gering budget voor maandelijks onderhoud zullen idd snel een hoefsmid bezoek uitstellen en zullen goedkoper voer willen voeren... en gebruiken van die matige kwaliteit dekentjes. Of gunst: ze laten hun paard 24/7 buiten staan in ons NL (natte!) klimaat ergens achteraf op een industrieterrein en noemen het dan 'natuurlijk'.
Maar erger dan dat: wat doet een paardenhouder zichzelf eigenlijk aan om met zijn laatste centen een paard te willen onderhouden?! Mijn hemel, wat een financiële problemen kun je over jezelf afroepen en wat moet je jezelf wel niet ontzeggen omdat Bles weer pakjes hooi nodig is....

Dat is maar net waar de prioriteiten liggen. Als ik op water en brood moet voor mijn paard haar welzijn, prima. Zoveel is ze me zeker waard. Echter ga ik me dan ook wel eens goed achter de oren krabben of dit wel eerlijk is voor het dier, een geldpotje is leuk, maar moet constant groeien vind ik, niet dat als het dier een keer een kliniek heeft gezien er geen geld meer is voor de volgende keer...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:11

:D Kun je beter een paard van een ander verzorgen en rijden ;) Stukken goedkoper en veel minder zorgen En hoef je er zelf ook geen verzorgen of bijrijder of leaser bij te zoeken :P

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:29

Een verzorger zal mijn paard niet snel krijgen, van in een wei staan met vriendjes is nog nooit een paard dood gegaan. Bovendien heb ik geen paard voor anderen. Ik heb langere tijd bijgereden, en ben er nu onverwacht ook weer ingerold, maar juist ervaringen uit het verleden hebben mij aangezet tot het op zoek gaan naar een eigen paardje.

Wat wel zo is, ik ben heel dankbaar dat ik aan deze kant van het land woon, als ik bekijk hoe het er meer richting het midden en westen aan toe gaat denk ik vaak dat ik daar nooit een paard had kunnen houden, maar dat had ik ook niet gewild. Ik wil mijn paard minstens een half etmaal op de wei hebben, het hele jaar door, en dat is daar vaak niet mogelijk. Daarbij heb ik mijn paard vooral voor de buitenritten, urenlang door de natuur zwerven, dat wordt daar ook wat lastiger....

Om even een idee te geven: Nu staat ze zomers 24/7 buiten, in de winter 's nachts op stal, buitenbak en geweldige uitrijmogelijkheden voor 150 euro per maand (incl. hooi en stro, binnen zetten rouleren we, buiten zetten wordt gedaan). Waar ik eerst stond toen ik twee paarden had was eveneens geweldige uitrijmogelijkheden, 24/7 op het land. Ik betaalde voor beide SAMEN 120 pm, incl. hooi. Dit is ongeveer 1/7 van mijn inkomen. Ik heb dus een jonge Tinker, dus bijvoeren doe ik niet veel, ik voer de ponybrok van Subli en ze heeft een liksteen, denk samen hooguit 10 euro per maand, hoefsmid 25 euro per keer, om de 10 weken. Verder hebben we qua onderhoud niks nodig, dus zet ik een boel opzij. Als ik straks een zadel wil kopen etc. zal er wel weer wat geld af gaan, maar in geval van nood kan ik dat zadel en andere spulletjes altijd weer verkopen. Maar zover zal het niet komen, of paardlief zal echt maanden op de kliniek komen te staan, want mijn reservepotje is wel wat voller dan een bedrag wat op gaat aan een zadel.

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:43

Ik ben ook iemand die zeker geen 5000 euro voor de aanschaf van een paard heeft of wil geven.
Toevallig vandaag mijn lieve merrie verkocht, die een prachtig recreatie huisje gaat krijgen wat ze ook verdient. Maar een 16 jarig paard levert ook de hele wereld niet op. Een goed thuis was ook het belangrijkste dus dat maakt zowiezo niet uit, maar als dit de basis moet zijn voor een nieuw/ander paard kom je niet ver.

Als hier een nieuw paardje komt gaat die bewust niet meer kosten als 2500,-..niet dat ik opzoek ga naar een mega goedkoop paard voor een paar honderd euro, maar voor sommigen hier is mijn budget al laag budget.
Maar dit wil niet zeggen dat mijn paard niet krijgt wat hij nodig heeft.
Ik betaal de maandelijkse onkosten zelf, en mocht het noodlot om de hoek komen staat mijn vriend garant voor grote uitgaven.
Dus niks geen beperking op mijn zorg, maar inderdaad niet het geld om een paard van 5000 te kopen, en zo'n paard zoek ik ook niet.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:51

Maar wat als het uitgaat met je vriend?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 20:57

_Lot schreef:
Dat is maar net waar de prioriteiten liggen. Als ik op water en brood moet voor mijn paard haar welzijn, prima. Zoveel is ze me zeker waard. Echter ga ik me dan ook wel eens goed achter de oren krabben of dit wel eerlijk is voor het dier, een geldpotje is leuk, maar moet constant groeien vind ik, niet dat als het dier een keer een kliniek heeft gezien er geen geld meer is voor de volgende keer...

Ja als je alleen bent kan je makkelijk op water en brood gaan
Maar niet als je een gezin hebt...

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:00

_Lot schreef:
Maar wat als het uitgaat met je vriend?

Dan zijn me ouders er ook nog... En wat als die.. naja zo kun je wel bezig blijven.. We wonen samen en hebben alles samen, dus voorlopig zie ik geen probleem.. Denk dat er genoeg mensen zijn die een 'probleem' hebben als ze ineens er allleen voor komen te staan.
Ik heb wel een potje hoor, mocht dit om wat voor reden dan ook op zijn, weet ik dat in hun achter de hand heb.
Is ook mijn voorwaarde geweest om een paard aan te schaffen.

En als je die buffer niet hebt/wilt hebben dan kun je nog kiezen voor een verzekering i.m.o.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:01

Dees schreef:
tita schreef:
Hoe weet jij of iemand wel of geen geld heeft, dat zie je er echt niet van af hoor.
Bovendien mag je niet vragen aan de nieuwe eigenaar of het paard altijd het beste kan krijgen..jij verkoopt hem tenslotte je kan niet zijn verdere verloop gaan eisen.

O maar je kan toch wel domweg er naar vragen? Gewoon doen als je dat echt belangrijk vind.
En bovendien, in een gesprek weet je snel genoeg hoe het met de hippische normen en waarden zit van de potentiele paardenhouder.

Tja wat is gering buget? De mijne staan (als het mogelijk is) 24/ 7 buiten. Schuilen kunnen ze onder de bomen. Als het echt te koud word krijgen ze de mogelijkheid om naar binnen te gaan. Wat is een matige kwaliteit deken? Mijn pagony deken van 4 jaar doet het nog heel goed, bij regen en koude wind krijgt die van mij hem op.
Ik ben ook overgegaan op ander voer omdat de Marstall me nu 25,00 per zak (20kg) moet kosten. Ik heb nu haver/gerste en maisvlokken met daarbij een vitamine/mineralen korrel, 75 kg voor 30,00 en de korrel 10kg voor 24,00.

Ik greeg 2 weken geleden een aanbod voor het afweiden van een weide van 7500 m2. Dit zou me 50,00 hebben gekost (daarbij komt nog wat matriaal om het af te zetten). In overleg met mijn stalgenoot hebben we besloten om het niet te doen omdat het voor hier in de omgeving gewoon te duur is. Ik heb nu twee kleinere stukken waar ik niets voor hoef te betalen.

Ik heb het geluk dat ik de mogelijkheid heb om de paarden aan huis te hebben. Mocht er iets gebeuren dan komt de da, hier is ook gewoon geld voor maar er is wel een grens.

Mijn shet is al ruim een jaar niet meer bekapt omdat het gewoon niet nodig is. Ik laat de smid er wel naar kijken maar het is nog steeds niet nodig (is een hele goedkope pony in onderhoud).

We letten wel op maar ik heb niet het gevoel dat ze hier iets te kort komen. Ik leg elke maand 100,00 opzij, hier betaal ik alles voor de paarden van (ook hooi en stro).

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:03

Daar heb je zeker gelijk in, Ojajoh.

Izie, ik sta er helemaal alleen voor, of alleen, wat is alleen. Ik betaal alles helemaal zelf, heb geen contact meer met mijn ouders, en qua toeslagen krijg ik alleen zorgtoeslag...

Izie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:05

Zo heb ik me de afgelopen 3 jaar ook gered hoor, en er is nog nooit iemand geweest die ook maar 1 euro bij m'n paard heeft moeten doen.. Dus weet precies hoe het is!
Heb nu het geluk dat er financieel veel meer ruimte is, mocht het echt noodzakelijk zijn.. Maar dan hebben we het over langdurige kliniekbezoeken en ga zo maar door :)