Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
gekvanfleur schreef:ik heb jarenlang paardenmarkten gedaan en kan je vertellen dat er (toen en nu) heel veel dieren naar Italie gaan voor de slacht.. al is Italie tegenwoordig wel een verzamlennaam geworden..er zijn meer landen bijgekomen waar veel heengaat.
Zij kopen de pony´s en gaan meteen weg. Heb regelmatig moeten helpen laden als er jonge dieren bij zaten.
Al zijn er de laatste tijd ook tjechen of iets in die richting die de beste pony´s eruit zoeken, die houden de markten nog een beetje levend.Die gaan volgens mij niet voor de dood...
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je denkt dat er officiele cijfers moeten zijn. Denk je dat alles wat de grens overgaat gecontroleerd en bijgehouden wordt..dat zou voor een paar handelaren erg vervelend worden.
Regels heeft de EU genoeg, landen als Italie gaan er wat soepeler mee om.. dat is ook een reden.Daar heeft de regering wel wat beters te doen.
Atalanta schreef:Nu ja volgens de cijfers in die Europese tabel importeerden ze in Italie in 2007 55,004*1000 paardachtigen voor de slacht ondanks die eigen vleespaarden.. importeren zal wel rendabeler zijn dan zelf fokken. De prijs voor een slachtpaard is hier tenslotte ook veel lager dan de kosten om een paard op te fokken.
Ik heb ook wel eens ergens iets gelezen dat trekpaarden niet direct de beste biefstukjes leveren; voor de salami maakt het misschien niet uit...
Of het dan shetjes zijn die ze importeren daar kom je moeilijk achter natuurlijk, niemand die dat bijhoudt dus dan blijft je informatie bij wat iemand toevallig zelf ziet of hoort.
stef schreef:Ponies: Ze hoefden geen papier, want ze gingen toch naar de slacht (toen kon dat idd nog), maar was dat dan slacht in NL of in het buitenland?
slokkie schreef:Dat aantal daar kijk ik van op.
Met 58.145.321 inwoners in 2008 is dat bijna één paard per hoofd van de bevolking.
Spiritdancer schreef:ponies schreef:Wat betreft de opmerking dat er in Nederland geen paardenvlees wordt gegeten is natuurlijk onzin of komen de mensen hier op bokt
nooit in de snackbar.
Ik weet niet hoor.....maar in Italie eten ze geen frikandellen
stef schreef:gekvanfleur schreef:ik heb jarenlang paardenmarkten gedaan en kan je vertellen dat er (toen en nu) heel veel dieren naar Italie gaan voor de slacht.. al is Italie tegenwoordig wel een verzamlennaam geworden..er zijn meer landen bijgekomen waar veel heengaat.
Zij kopen de pony´s en gaan meteen weg. Heb regelmatig moeten helpen laden als er jonge dieren bij zaten.
Al zijn er de laatste tijd ook tjechen of iets in die richting die de beste pony´s eruit zoeken, die houden de markten nog een beetje levend.Die gaan volgens mij niet voor de dood...
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je denkt dat er officiele cijfers moeten zijn. Denk je dat alles wat de grens overgaat gecontroleerd en bijgehouden wordt..dat zou voor een paar handelaren erg vervelend worden.
Regels heeft de EU genoeg, landen als Italie gaan er wat soepeler mee om.. dat is ook een reden.Daar heeft de regering wel wat beters te doen.
Omdat het er bij mij gewoon niet in wil zonder cijfertjes
Als je kijkt hoeveel controle er is op varkens, koeien, kippen, etc, en dan zou dat er op paarden niet zijn? Dus ik kan zomaar mijn paard vol spuiten met weet ik wat voor troep, op laten halen door een italiaan, in italie laten slachten en daar laten verwerken tot produkten voor menselijke consumptie?.
En dan nog de vraag die ik eerder stelde: Waarom zou Italie onze shetjes halen als ze zelf prima paarden speciaal voor het vlees fokken?
Als je er zo over na denkt is het gewoon niet logisch naar mijn idee.
MamboBeach schreef:Buiten de EU niet, daar maakt het allemaal niet uit en daar gaan de oudere en jongere dieren naartoe zonder paspoorten en zulk soort toestanden.