Slacht transporten naar Italie feit of fictie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aslo

Re: Slacht transporten naar Italie feit of fictie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:04

Ik krijg de indruk dat er vanuit NL niet veel paarden op transport naar Italie gaan. Wel naar Belgie blijkbaar, maar daar worden ze geslacht en waar het vlees dan heen gaat? Hoe zit het eigenlijk met de verklaring in het paspoort wel/niet voor consumptie bedoeld? Hoeveel wordt daar gebruik van gemaakt waardoor paarden niet eens meer voor de slacht aangeboden kunnen worden?

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:12

Ik weet wel dat er veel shetlanders naar Italië gaan.
Tenminste in ieder geval 1 à 2 jaar geleden nog.
Een kennis "verzamelde" dan een vrachtauto vol op de markt of soms in de buurt, en die gingen dan allemaal richting Italië.
Meestal vertelde hij dat ze allemaal naar kinderboerderijen gingen :?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 14:14

Nouja, ik krijg dus meer en meer het idee dat de zielige paarden over de vrachtwagens vol shetjes naar de salami een broodje aap verhaal zijn.
Want ook hier in dit topic roepen er een aantal: Ja, al die paardjes die vanaf de markt niet verkocht worden verdwijnen naar Italie... Naja, laat mij maar cijfers zien dan, maar dat lukt niet...

Hoe bedoel je aslo hoeveel gebruik ervan gemaakt wordt? Ik heb voor mijn destijds een speciaal form moeten tekenen dat ze niet binnen een jaar (uit mijn hoofd) geslacht voor consumtie mocht worden ivm de medicijnen die ze had gehad. Dat formulier moest ik bij mijn paspoort bewaren

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:16

Nou geen broodje aap nee.
Die man had toch wekelijks een vrachtauto vol die kant op.
En dat is dan 1 handelaar.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 14:19

Een handelaar die zelf rijdt vind ik al helemaal opvallend eerlijk gezegt gezien de hele papierwinkel die er ook nog bij komt kijken

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:22

Hij reed niet zelf, hij verzamelde ze in de buurt of op de markt.
Vervolgens werd de transporteur gebeld als het vrachtje volledig was en werd alles in 1 weiland opgehaald en naar Italië gebracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:23

Je zou idd denken dat transport naar het buitenland niet zo maar mag en geregistreerd moet gebeuren. Of hoeft dat niet geregistreerd? Dan wordt het heel moeilijk te achterhalen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 14:28

Nouja, een kennis van me heeft een keer een paard naar tsjechie geexporteerd (niet voor de slacht overigens) en die heeft m ook gewoon op de trailer gezet. Alleen een gezondheidsverklaring van de DA erbij, en meer niet.
Maar vlees wat voor menselijke consumptie bedoelt is mag écht niet zomaar gebruikt worden, daar heeft de EU héle strenge regels voor.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:30

ik heb jarenlang paardenmarkten gedaan en kan je vertellen dat er (toen en nu) heel veel dieren naar Italie gaan voor de slacht.. al is Italie tegenwoordig wel een verzamlennaam geworden..er zijn meer landen bijgekomen waar veel heengaat.
Zij kopen de pony´s en gaan meteen weg. Heb regelmatig moeten helpen laden als er jonge dieren bij zaten.
Al zijn er de laatste tijd ook tjechen of iets in die richting die de beste pony´s eruit zoeken, die houden de markten nog een beetje levend.Die gaan volgens mij niet voor de dood...

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je denkt dat er officiele cijfers moeten zijn. Denk je dat alles wat de grens overgaat gecontroleerd en bijgehouden wordt..dat zou voor een paar handelaren erg vervelend worden. :)
Regels heeft de EU genoeg, landen als Italie gaan er wat soepeler mee om.. dat is ook een reden.Daar heeft de regering wel wat beters te doen.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:33

Idd er wordt wel een gecontroleerd door de AID geloof ik, maar goed als je die niet tegenkomt, rijd je gewoon die kant op.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:35

In dat rapport Van Paardenwei tot Vleespastei staat wel de totale export van paarden (niet per se slachtpaarden), alleen zijn die gegevens niet heel recent.

"In 2005 zijn ongeveer 8.026 stuks levende paarden naar het buitenland vervoerd. Dit betekent niet dat
deze worden geëxporteerd voor de slacht. In Tabel 3 kan afgelezen worden dat het grootste deel van
de paarden binnen de Europese Unie wordt verhandeld, namelijk 4.960 paarden. Het overige deel
gaat naar Noord-Amerika (2.125) en Midden-/Zuid-Amerika, waar 565 paarden naartoe zijn vervoerd.
Van de paarden die binnen de Europese Unie blijven, wordt het grootste deel vervoerd naar België en
Luxemburg (2.679), Spanje (1.841) en Italië (326)".

In het CBS rapport blz 127 staat bij slachtpaarden levend uitgevoerd in 2008 en 2009 als aantal 6 (*1000 stuks = 6000 stuks). In 2005 was dat 8000 stuks. Als je in bovenstaande tekst leest dat in 2005 totaal ca 8026 paarden levend zijn vervoerd, dan kan je er wel vanuit gaan dat het merendeel van de uitgevoerde paarden slachtpaarden zijn geweest en dat het cijfer 326 naar Italie wel zo'n beetje het aantal slachtpaarden weergeeft.
De cijfers van uitgevoerde slachtpaarden in het algemeen worden in de loop der jaren steeds lager volgens de tabel in dit rapport, misschien zal het aantal nu weer iets zijn toegenomen in vergelijking met 2009 maar lijkt me niet waarschijnlijk dat er nu duizenden paarden richting Italie gaan.
Als het er in 2005 326 van de 8000 waren die naar Italie gingen dan is dat 4%. In 2009 zijn er 6000 slachtpaarden geexporteerd, als het nog steeds 4% is zouden er 240 naar Italie gegaan zijn. Zou nu de export met 30% zijn toegenomen (neem nu even dit getal omdat dat slachthuis in Belgie 30% meer aanvoer heeft), dan zou je op 312 paarden per jaar uitkomen. Dit zijn een hoop aannames natuurlijk maar goed je moet wat zonder exacte cijfers. Op basis hiervan denk ik niet dat het er veel meer dan 500 per jaar zullen zijn vanuit Nederland. De aantallen slachtpaarden die naar Belgie gaan zijn sowieso veel groter.

Als er na elke markt 1 vrachtwagen vol paarden/pony's vertrekt lijkt dat misschien heel veel, maar hoe veel van die markten zijn er in totaal? Dan valt het misschien nog wel mee.

Wat ik alleen niet snap is dat de gegevens uit deze rapporten dan weer totaal niet overeenkomen met die tabel over slachtpaarden van het CBS in de 1e link die ik gaf. Of ik zit helemaal fout te rekenen, kan ook nog.

Tsja en wat regels betreft, er zijn absoluut strenge regels. Als je zelf met een trailer op pad gaat met 1 of 2 paarden zal men zich daar niet zo snel druk over maken. Maar het lijkt me dat op grote transporten van zo'n 20 paarden wel strenger gecontroleerd wordt. Ik hoop het toch..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 14:48

gekvanfleur schreef:
ik heb jarenlang paardenmarkten gedaan en kan je vertellen dat er (toen en nu) heel veel dieren naar Italie gaan voor de slacht.. al is Italie tegenwoordig wel een verzamlennaam geworden..er zijn meer landen bijgekomen waar veel heengaat.
Zij kopen de pony´s en gaan meteen weg. Heb regelmatig moeten helpen laden als er jonge dieren bij zaten.
Al zijn er de laatste tijd ook tjechen of iets in die richting die de beste pony´s eruit zoeken, die houden de markten nog een beetje levend.Die gaan volgens mij niet voor de dood...

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je denkt dat er officiele cijfers moeten zijn. Denk je dat alles wat de grens overgaat gecontroleerd en bijgehouden wordt..dat zou voor een paar handelaren erg vervelend worden. :)
Regels heeft de EU genoeg, landen als Italie gaan er wat soepeler mee om.. dat is ook een reden.Daar heeft de regering wel wat beters te doen.

Omdat het er bij mij gewoon niet in wil zonder cijfertjes ;)
Als je kijkt hoeveel controle er is op varkens, koeien, kippen, etc, en dan zou dat er op paarden niet zijn? Dus ik kan zomaar mijn paard vol spuiten met weet ik wat voor troep, op laten halen door een italiaan, in italie laten slachten en daar laten verwerken tot produkten voor menselijke consumptie?.

En dan nog de vraag die ik eerder stelde: Waarom zou Italie onze shetjes halen als ze zelf prima paarden speciaal voor het vlees fokken?
Als je er zo over na denkt is het gewoon niet logisch naar mijn idee.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:07

Nu ja volgens de cijfers in die Europese tabel importeerden ze in Italie in 2007 55,004*1000 paardachtigen voor de slacht ondanks die eigen vleespaarden.. importeren zal wel rendabeler zijn dan zelf fokken. De prijs voor een slachtpaard is hier tenslotte ook veel lager dan de kosten om een paard op te fokken.
Ik heb ook wel eens ergens iets gelezen dat trekpaarden niet direct de beste biefstukjes leveren; voor de salami maakt het misschien niet uit...
Of het dan shetjes zijn die ze importeren daar kom je moeilijk achter natuurlijk, niemand die dat bijhoudt dus dan blijft je informatie bij wat iemand toevallig zelf ziet of hoort.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:32

Tja logisch of niet, het gebeurt.
Heb zelf meerdere vrachtauto's vol bij die man weg zien gaan.

Dus om terug te komen op de titel.
Feit.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:33

Atalanta schreef:
Nu ja volgens de cijfers in die Europese tabel importeerden ze in Italie in 2007 55,004*1000 paardachtigen voor de slacht ondanks die eigen vleespaarden.. importeren zal wel rendabeler zijn dan zelf fokken. De prijs voor een slachtpaard is hier tenslotte ook veel lager dan de kosten om een paard op te fokken.
Ik heb ook wel eens ergens iets gelezen dat trekpaarden niet direct de beste biefstukjes leveren; voor de salami maakt het misschien niet uit...
Of het dan shetjes zijn die ze importeren daar kom je moeilijk achter natuurlijk, niemand die dat bijhoudt dus dan blijft je informatie bij wat iemand toevallig zelf ziet of hoort.

Dat aantal daar kijk ik van op.
Met 58.145.321 inwoners in 2008 is dat bijna één paard per hoofd van de bevolking.

bron

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 15:42

Hoe lees jij die tabel dan Atalanta? Want ik kan nog steeds nergens uit halen hoeveel van de paarden uit NL komt.
En betreft zelf fokken. Het Italiaans Zware Trekpaard staat erom bekend zeer goed vlees te leveren, en wordt in Italie dan ook puur voor het vlees gefokt, zoals wij hier dikbil koeien fokken

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:10

Ik heb geen cijfers van slacht export maar ik heb wel voor stamboeken voor verschillende rassen gewerkt en daar een beetje inzicht gehad.
Nu was dit eind jaren 90 maar geeft toch een beeld dat veel paarden niet via de markt naar de slager gaan maar ook rechtstreeks van de fokker.

Verschillende haflinger hobby fokkers hadden bij de dekking al de afspraak dat de hengstenhouder het veulen met 6 maanden op haalde. deze mensen fokte enkel voor de "gezelligheid" van een dartel veulen in de weide. De kosten van een veulen (incl. dekgeld) was hoger dan de opbrengst. De merrieveulens werden gehouden, het grootste deel van de hengstveulens naar de slacht. De hengstveulens bij de paardenmelkerij gingen allemaal naar de slacht. Er werden in die jaren plusminus 2500 haflinger veulens geboren. Sommige fokkers belde dat zij geen papier hoefde aangezien het hengstveulen toch naar de slacht ging (stamboekpapier kostte 10,00 gulden).

Trekpaardveulens werden ongeveer 900 veulens per jaar geboren en van de hengstveulens bleef er maar een enkeling ter opfok voor de hengstenkeuring. Ik kwam daarnaast zelden een stamboekpapier tegen van een merrie ouder dan 9 jaar wat aangeeft dat er in de trekpaardenwereld al vroeg afscheid werd genomen van de paarden waarbij het merendeel werd geslacht ipv ingeslapen.
Mischien ook wel een beetje de cultuur van de fokkers van deze rassen. Bij het dartmoor en connemara stamboek heb ik nog nooit
het woord slacht horen vallen en liepen er juist heel veel oudjes rond.

Shetlanderstamboek had in die jaren geloof ik meer dan 10.000 geregistreerde dekkingen en tel daar nog maar eens de hengst en merrie van de hoek bij op.

De cijfers zijn al twintig jaar oud maar aangezien het aantal paarden in die tijd enkel maar gegroeid is zal mij niks verbazen als deze aantallen enkel maar groter zijn geworden.

Wat betreft de opmerking dat er in Nederland geen paardenvlees wordt gegeten is natuurlijk onzin of komen de mensen hier op bokt
nooit in de snackbar.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 16:12

Ponies: Ze hoefden geen papier, want ze gingen toch naar de slacht (toen kon dat idd nog), maar was dat dan slacht in NL of in het buitenland?

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:32

stef schreef:
Ponies: Ze hoefden geen papier, want ze gingen toch naar de slacht (toen kon dat idd nog), maar was dat dan slacht in NL of in het buitenland?

Tja, dat weet ik dus niet. Er werd altijd gezegd ze gaan naar Belgie of naar Frankrijk maar harde bewijzen heb ik niet.
Ik heb altijd begrepen dat wij toen al niet echt grote paardenslachterijen in NL hadden en dat de grote slachterijen geen paarden
maar andere diersoorten op ingesteld waren en ze daarom richting Belgie of Frankrijk gingen.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:32

slokkie schreef:
Dat aantal daar kijk ik van op.
Met 58.145.321 inwoners in 2008 is dat bijna één paard per hoofd van de bevolking.

Dan stel ik nogmaals de vraag: Wat gebeurt er dan met al dat paardenvlees? Ik lees hier voortdurend dat paarden worden verwerkt tot salami.....maar salami wordt gemaakt van varkensvlees. En al zou een salami van paardenvlees zijn....dan moet je behoorlijk door eten om een heel paard per persoon per jaar aan salami's weg te krijgen.

Misschien is een uitleg dat men en masse paardenvlees eet in het arme zuiden van Italie...maar in het noorden waar ik gewoond heb kwam ik nooit paardenvlees tegen in de supermarkt.

Dat men praat over illegale transporten van paarden die plaats zouden vinden is ook zo'n verhaal. Ik zou niet graag in Duitsland of Frankrijk willen rijden met een vracht paarden zonder papieren. De kans dat je aan de kant wordt gezet is enorm......daarnaast moet je jezelf afvragen of het wel rendabel is om een vrachtwagen te laten rijden naar Italie. Een ritje heen kost snel meer dan 3500,-- (chauffeur, diesel, tol, afschrijving, onderhoud etc.) en dan moeten ze leeg terug want wat er valt niet veel aan vee mee terug te nemen. Dat er in NL een vrachwagen met Italiaanse kentekenplaten paarden inlaadt wil per definitie niet zeggen dat die paarden dan ook naar Italie gebracht worden....die kunnen net zo goed elders gelost worden.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:36

ponies schreef:
Wat betreft de opmerking dat er in Nederland geen paardenvlees wordt gegeten is natuurlijk onzin of komen de mensen hier op bokt
nooit in de snackbar.

Ik weet niet hoor.....maar in Italie eten ze geen frikandellen

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:38

Spiritdancer schreef:
ponies schreef:
nooit in de snackbar.

Ik weet niet hoor.....maar in Italie eten ze geen frikandellen

Geeft niet hoor.... maar ik schrijf toch geen Italie maar Nederland

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:46

stef schreef:
gekvanfleur schreef:

Omdat het er bij mij gewoon niet in wil zonder cijfertjes ;)
Als je kijkt hoeveel controle er is op varkens, koeien, kippen, etc, en dan zou dat er op paarden niet zijn? Dus ik kan zomaar mijn paard vol spuiten met weet ik wat voor troep, op laten halen door een italiaan, in italie laten slachten en daar laten verwerken tot produkten voor menselijke consumptie?.

En dan nog de vraag die ik eerder stelde: Waarom zou Italie onze shetjes halen als ze zelf prima paarden speciaal voor het vlees fokken?
Als je er zo over na denkt is het gewoon niet logisch naar mijn idee.

Nee, binnen de EU zijn er strenge regels voor het slachten van vlees en zijn er paspoorten nodig. Buiten de EU niet, daar maakt het allemaal niet uit en daar gaan de oudere en jongere dieren naartoe zonder paspoorten en zulk soort toestanden.
Ook gaan er veel paarden naar het buitenland toe die in NL al geslacht zijn.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:58

ponies schreef:
Geeft niet hoor.... maar ik schrijf toch geen Italie maar Nederland

Volgens mij ging het hier over slacht-transporten naar Italie en niet of nederlanders paardenvlees eten

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:02

MamboBeach schreef:
Buiten de EU niet, daar maakt het allemaal niet uit en daar gaan de oudere en jongere dieren naartoe zonder paspoorten en zulk soort toestanden.

Hoe dan......gaan ze soms naar buiten de EU verkleed als koe? Je zal ze toch moeten transporteren door de EU tot ze buiten de grens zijn. Alle controlerende instanties knijpen echt geen oogje dicht ook al is de vracht voor een niet-EU land bedoeld. Paspoorten zullen toch echt in orde moeten zijn.