Wat als je bijrijdster van jouw paard valt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:31

Toen ik nog een lease-paard had, had de eigenaar het paard voor alles verzekerd, maar ook mij.

HxSunlight

Re: Wat als je bijrijdster van jouw paard valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:32

bij mij is het op eigen risico

Michelle0601

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:43

bij mij werd er ook altijd op eigen risico gereden.

Echter heb ik wel ooit de ziekenhuis kosten gedeeltelijk betaald voor 1 van mijn bijrijdsters die van mn paard afviel.
Maar dat was meer omdat ze het zelf niet kon betalen op dat moment (duitsland).

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:02

mijn aansprakelijkheids verzekering zegt, meld altijd gelijk als je een paard in bezit hebt en verzoek verzorgers in iedergeval bij hun verzekering te melden dat ze een paard van een ander rijden, en verzoek de bijrijder te alle tijde een cap te dragen.
bij mij op stal stond een oude pony die de straat niet meer op mocht verzorger deed dit wel met uiteindelijk vervelende gevolgen, wa verzekering van de verzorger heeft betaald
Laatst bijgewerkt door nijntjes op 31-08-11 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:15

Ik neem aan dat als ik een contract opstel met de leasende partij, ik gewoon aan kan tonen dat iets tegen de afspraken in is gebeurt bijv?

In mijn contracten met een leaser staat bijv altijd, dat men ten alle tijden verplicht is een cap te dragen. Men het paard niet over de weg mag rijden, niet mee mag nemen naar buiten bijv etc.etc.
Het lijkt mij dat wanneer de leasende partij zonder cap toch de weg op gaat met mijn niet-verkeersmakke paard, paard schrikt en de leasende partij komt zeer ongelukkig ten val... Ik niet zelf op hoef te draaien voor het evt. letsel van de ruiter?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:11

Pinda Dipje, dat hangt heel erg af van hoe de leaseovereenkomst eruit ziet, daar kan je zonder deze te kennen niet zomaar iets over zeggen helaas. Iedere overeenkomst is net weer even anders waardoor het juridisch net weer anders kan komen te liggen.
Als je gewoon een AVP verzekering hebt (tenzij je meerdere paarden verleast, dan moet je toch aan een AVB gaan denken) dan is schade gewoon gedekt als je aansprakelijk bent.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:15

M3lisss schreef:
Ik neem aan dat als er bewuste roekeloosheid kan worden bewezen, je als bijrijder toch wel degelijk aansprakelijk bent voor de schade aan het paard?

Ik weet niet precies wat jij bedoelt, want juridisch is de term bewuste roekeloosheid in dit kader helemaal niet van belang.

Even kort wat je zou kunnen bedoelen:

-als een paard schade veroorzaakt doordat je bijrijder een stuurfout maakt (zie jij dat als bewuste roekeloosheid?)(en de schade dus niet voortkomt uit een eigen gedraging van het paard zoals bokken, schrikken o.i.d), dan is de bijrijder aansprakelijk.

- Als je bijrijder van jouw paard valt door een eigen gedraging van het paard, dan ben jij aansprakelijk.
Het is wel de vraag of je ook een volledige schadevergoedingsverplichting hebt. Dat hangt weer af van de vraag of de bijrijder wellicht (juridische) 'eigen schuld' treft. Wellicht dat je eigen schuld verwart met bewuste roekeloosheid?

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:09

Ik doelde meer op de situatie dat de bijrijder dingen heeft gedaan met het paard waarbij ze logischerwijs kon bedenken dat dat weleens heel vervelend kon uitpakken (voorbeeld: met een jong en niet verkeersmak paard langs een extreem drukke weg gaan rijden).

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:35

En dan schade aan anderen veroorzaken bedoel je?

Tsja, ik ga het simpel houden (anders krijgen we een enorme juridisch verhandeling die toch niet te volgen is). Ga er maar gewoon vanuit dat je als eigenaar (bezitter) gewoon aansprakelijk bent. :j

Agossielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 19:42

Als het paard schuld is dat ze der afvalt dan is de eigenaar aansprakkelijk. als de ruiter wat deed door dat het gebeurde dan is de ruiter aansprakelijk.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 09:02

En dat is dus niet direct het geval Agossielover!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 09:43

Ik hoorde verschillende verhalen over aansprakelijkheid w.b.t. eigenaar en bijrijder/verzorgster van het paard.
Ik heb mijn verzekering gebelt om het na te vragen en die zeiden me het volgende:
Als de bijrijder/verzorgster schade veroorzaakt aan mens/dier/auto,enz.is de bijrijder daarvoor W.A. verzekerd.De bijrijder stapt VRIJWILLIG op het paard en is daarom zélf aansprakelijk voor eventuele schade en/of letsel aan mens of dier.
Dat is wat mijn verzekering me vertelde.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:55

mijn oom en tante, die ook in de paardensport zitten hebben het mee gemaakt, een meisje die heeft haar been verbrijzeld en die is er nu dus ook geamputeerd.

zij heeft blijvend letsel, gelukkig zij dit meisje dit is mijn eigenschuld, maar nu maken mijn oom en tante een soort contract, dat het je eigen evrantwoording is, met de handtekening van de eigenaar van het paard, in dit geval mijn Tante, en de handtekening van de bijrijder, en als zij onder de 18 is een handtekening van haar ouders er ook bij.

ook moet je uitgebreid typen in het contract bij letsel dat het haar eigen evrantwoording is enzo

ook bij het gemeente huis kunnen ze je daar bij helpen:D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 17:25

gohya schreef:
Ik hoorde verschillende verhalen over aansprakelijkheid w.b.t. eigenaar en bijrijder/verzorgster van het paard.
Ik heb mijn verzekering gebelt om het na te vragen en die zeiden me het volgende:
Als de bijrijder/verzorgster schade veroorzaakt aan mens/dier/auto,enz.is de bijrijder daarvoor W.A. verzekerd.De bijrijder stapt VRIJWILLIG op het paard en is daarom zélf aansprakelijk voor eventuele schade en/of letsel aan mens of dier.
Dat is wat mijn verzekering me vertelde.

Hier wordt ik nou zó moe van hè.......pfffffff.........lees mijn link dat is de waarheid en niets dan de waarheid :D . Laat verzekeraars aan de telefoon in godsnaam kletsen.....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 17:27

baszo17 schreef:
mijn oom en tante, die ook in de paardensport zitten hebben het mee gemaakt, een meisje die heeft haar been verbrijzeld en die is er nu dus ook geamputeerd.

zij heeft blijvend letsel, gelukkig zij dit meisje dit is mijn eigenschuld, maar nu maken mijn oom en tante een soort contract, dat het je eigen evrantwoording is, met de handtekening van de eigenaar van het paard, in dit geval mijn Tante, en de handtekening van de bijrijder, en als zij onder de 18 is een handtekening van haar ouders er ook bij.

ook moet je uitgebreid typen in het contract bij letsel dat het haar eigen evrantwoording is enzo

ook bij het gemeente huis kunnen ze je daar bij helpen:D

Het kan even duren maar de ziektekostenverzekeraard meldt zich vanzelf bij je oom en tante hoor. En ze zijn gewoon aansprakelijk, contract of niet. Print mijn link en laat het ze maar eens lezen.

rikkybergy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:19

Als je gewoon zegt dat het op eigen risico is dan ik het haar verantwoordingen volgens mij.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:29

O mijn god mensen, LEES eerst eens een keer!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:31

rikkybergy schreef:
Als je gewoon zegt dat het op eigen risico is dan ik het haar verantwoordingen volgens mij.

Lees de link en dan zie je dat een contract opstellen over verantwoording niet helpt en de gevolgen voor de bezitter niet omzeilt.

AVP is toch gewoon WA LDRD?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:37

Ik vind het trouwens wel kwalijk dat verzekeringmaatschappijen naar hun klanten niet kloppende info verstrekken. Je gaat als klant zijnde er toch wel van uit dat wanneer je ze met een vraag als deze belt, ze je de juiste info geven, vooral als dit voor jezelf behoorlijke gevolgen kan hebben. Ik heb zelf ook een bijrijder, expres voor iemand gekozen van 18+ ivm met aansprakelijkheid, maar dat maakt dus niets uit.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:45

Mindim schreef:
AVP is toch gewoon WA LDRD?

Ja, dat is hetzelfde. Vroeger noemde je dat WA nu heet dat AVP.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:47

Mindim schreef:
Ik vind het trouwens wel kwalijk dat verzekeringmaatschappijen naar hun klanten niet kloppende info verstrekken. Je gaat als klant zijnde er toch wel van uit dat wanneer je ze met een vraag als deze belt, ze je de juiste info geven, vooral als dit voor jezelf behoorlijke gevolgen kan hebben. Ik heb zelf ook een bijrijder, expres voor iemand gekozen van 18+ ivm met aansprakelijkheid, maar dat maakt dus niets uit.

Het is niet goed natuurlijk, maar dit is voor de gemiddelde medewerker bij een verzekeringsmaatschappij gewoon een te lastige materie. Ze hebben in de regel de klok wel horen luiden, maar hebben geen idee waar de klepel gebleven is :D .

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:49

Mijn paard had schade veroorzaakt aan een muur, dit is gebeurd door mijn ex verzorgster. Toch was ik ten alle tijden verantwoordelijk en moest ik de muur betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 13:49

LDRD schreef:
Mindim schreef:

Het is niet goed natuurlijk, maar dit is voor de gemiddelde medewerker bij een verzekeringsmaatschappij gewoon een te lastige materie. Ze hebben in de regel de klok wel horen luiden, maar hebben geen idee waar de klepel gebleven is :D .

Kunnen ze beter vertellen dat ze zoekende zijn naar de klepel ipv onwaarheden als waarheid te verkondigen :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:36

Ze dénken de klepel in handen te hebben... ;)
Het wordt tijd dat ik eens wat lezingen geef zo links en rechts . :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 14:44

Interessant onderwerp zeg :j 't Zet je iig wel even aan het denken..
LDRD, hoe komt het dat jij dit zo precies weet allemaal, als ik vragen mag? :)