Eigenaar buiten mij om keuringsrapport opgevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:38

Ook ik vindt het niet kunnen wat er nu gebeurd is.

Als de eigenaar van het paard het rapport wil dat door een ander betaald is, is het niet meer dan redelijk mee te betalen.
Maar dat wilde ze niet.
En de dierenarts heeft naar mijn mening niet correct gehandeld. Iemand betaald een dienst en een ander kan het zonder problemen mee krijgen. Hoe je het ook went of keert, dat kan en mag niet zonder toestemming van de betalende.

TS, ik ben heel benieuwd naar de verklaring van de DA.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:40

Rapperijder schreef:
TS is 2x benadeeld door de DA en de verkoper:
één keer doordat ze in haar eentje moet opdraaien voor een rapport dat dan doorgegeven wordt aan de verkoper,
en dan nog eens omdat die verkoper dan het rapport gebruikte om het paard (waar zij nog steeds in geinteresseerd was) aan iemand anders te verkopen.
Ik zie echt niet in waarom zij dan zou moeten betalen. Laat de verkoper van het paard maar betalen, die heeft het rapport tenslotte gebruikt.

Waarom is zij 2x benadeeld?
Dit is toch de afspraak die zij zelf gemaakt heeft met de verkoper.
Zij zou de kosten op zich nemen voor de keuring en heeft niet verder na gedacht dat het paard ook afgekeurd zou kunnen worden.
Er worden heel vaak afspraken gemaakt op basis van de keuring. Bij goedkeuren kosten voor de koper en bij afkeuren kosten voor de verkoper. TS heeft dit heel duidelijk niet gedaan.
TS wilde over een maand het paard eventueel nogmaals keuren om te kijken of het paard dan wel beter zou lopen, verkoper heeft aangegeven dat hij door gaat met de verkoop van het paard. Er is dan een risico dat een ander wel de gok durft te nemen met dit paard en dat deze dan verkocht is.
TS heeft de gok genomen en verloren.
Ik ben van mening dat een dierenarts buiten de gemaakte afspraak staat tussen beide partijen, dat hij zonder overleg het rapport heeft vrij gegeven aan de eigenaar is niet netjes maar om dan te zeggen je krijgt maar de helft, dat is ook niet netjes.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:43

Ik zou je DA hierover bellen. Jij bent de opdrachtgever en de DA mag het resultaat van de keuring dan ook alleen met jou bespreken.
Toevallig heb ik ook een soortgelijke situatie meegemaakt, waarbij ik de kosten betaalde voor een onderzoek en niet de eigenaar. De DA heeft mij toen verzekerd dat hij het recht niet had zonder toestemming van mij contact te hebben met de eigenaar over het resultaat van het onderzoek. De eigenaar heeft toen nog wel de DA gebeld, maar de DA heeft hem alleen medegedeeld dat hij zonder toestemming van mij hierover niets met hem mocht bespreken.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:44

Mousmous schreef:
Dierenarts mag idd geen informatie afgeven zonder toestemming van de opdrachtgever.

Voor de rest vind ik het van jou maar vreemd. Ik snap niet waar je je druk om maakt betreffende dat rapport. Wat heb jij er nu aan, het zal bij jou wel een keer verdwijnen in de prullenbak. Een klinisch rapport van een paard dat je niet hebt.
Je hebt voor het geld de informatie gekregen die je wilde, daar ging het toch om?
De hele keuring kost 150 euro, dat enkele papiertje echt geen 75 euro, dat is alleen maar de bevestiging zwart op wit.

Daarbij is de afspraak dat jij de keuring moet betalen, dus is die 150 euro voor rekening van jou.
Dat heb je duidelijk afgesproken en zo'n afspraak is bindend.
Die 150 euro is toch hoe dan ook hoofdzakelijk voor de werkzaamheden die de da uitgevoerd heeft.

Iemand anders loopt nu weg met hetgeen waar TS voor betaald heeft. Lekker makkelijk en in mijn ogen heel vals.
Dan had de eigenaar zelf moeten laten keuren als ze het rapport wilde hebben om er gebruik van te maken.

Ik vind het als een principe kwestie. Dit doe je gewoon niet.
Je bent eerlijk en deelt de kosten als je het rapport hebben wil. Zo niet, dan heb je geen recht op het rapport. Heel simpel.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:45

Ik weet niet hoe het wettelijk zit maar als een nieuwe koper een rapport wil zien dan betalen ze dat maar zelf. Wel heel makkelijk als ik zou betalen, een maand uitstel en dan verder wil kijken (er zit dus misschien nog een vervolg aan) en de rest van alle geinteresseerden konden op mijn kosten "meeliften". :n

Dan gaat het even niet om het geld maar het principe. Daarbij vind ik het niet zo netjes dat de verkoper eerst om het rapport vraagt, het voor 50% van de kosten kan hebben (vind ik niet raar eigenlijk), dat weigert en vervolgens toch bij de da aanklopt..... Nee, ik zou daar ook niet blij mee zijn. Egaal wie nu de eigenaar/opdrachtgever is, ik vind het niet netjes. Waar twee partijen gebruik maken van iets kan er best gedeeld worden in kosten. Indien de verkoper dat niet wil prima, maar dan moeten potentiële kopers zelf maar opnieuw laten keuren....

Zou mooi zijn als er foto's waren gemaakt.... Betaal je een behoorlijk bedrag, jij koopt niet en dan kan iedereen anders die na jou komt gebruik maken van het rapport en de foto's waar jij opdracht voor hebt gegeven en wat jij hebt betaald..... ;(

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:46

Toen ik ooit een paard verkocht, betaalde de koper de keuring. Het paard bleek niet goed en toen kreeg ik de foto's mee en het keuringsrapport. De koper had er toch niks meer aan. Ik in principe ook niet natuurlijk, maar ja... :+

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:50

Suzanne F. schreef:
Toen ik ooit een paard verkocht, betaalde de koper de keuring. Het paard bleek niet goed en toen kreeg ik de foto's mee en het keuringsrapport. De koper had er toch niks meer aan. Ik in principe ook niet natuurlijk, maar ja... :+

Maar dan krijg je ze! Dat vind ik iets anders. Ik zou het ook meegeven als het voor mij "klaar" was. Maar dat is niet achter je rug om iets regelen. ;)

Caesar

Re: Eigenaar buiten mij om keuringsrapport opgevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:55

De hele gang van zaken, een principekwestie, is hier het probleem. Ongeacht wat het kost. De TS betaalt de keuring en krijgt dus ook het rapport. Ik zou de DA opbellen dat je er niet mee eens bent en dan hen een voorstel laten doen. Uitleggen zoals het hier door velen al omschreven wordt.

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 11:56

De vraag in deze is bij wie het intellectueel eigendomsrecht ligt van de onderzoeksresultaten en wat zijn de (leverings)voorwaarden van de DA? Die kennen we niet!

Wanneer heeft DA zijn dienst geleverd? Is dat wanneer hij mondeling zijn onderzoeksresultaten heeft overgebracht of is dat pas nadat hij de resultaten heeft weergeven in het onderzoeksrapport. Wanneer de rechten bij de opdrachtgever (TS) liggen dan had DA zonder toestemming nooit de resultaten mogen leveren aan de verkoper. Dat lijkt mij een onrechtmatige daad en ik denk dat DA een probleem heeft wanner TS kan aantonen dat ze schade lijdt doordat verkoper op basis van het rapport het paard aan een ander heeft verkocht.(wat me overigens wel moeilijk lijkt om dat aan te kunnen tonen)

Wanneer het afgeven van een rapport pas als levering wordt gezien en TS heeft het rapport nooit ontvangen dan heeft DA niet geleverd en zou ik zeker niet betalen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:04

Als TS het rapport nu had weggegooid bij de kliniek, en verkoper haalt het uit de vuilnisbak, was het dan ook een probleem?
Wij kopen/verkopen regelmatig paarden. Als ik een paard laat keuren om te kopen en hij is niet goed, dan wil ik dat rapport helemaal niet, wat moet ik ermee. Ik betaal zeer zelden de keuring als het paard niet goed is maar mocht ik die afspraak wel maken als uitzondering, dan wil ik dat rapport ook niet hebben.
Het is totaal onbelangrijk.

Dat de dierenarts een fout heeft gemaakt, dat is duidelijk, maar dat heeft absoluut niets met jouw afspraak met de verkoper te maken.
Als je daar iets aan wilt doen, dan kan je hem daar op aanspreken, meer niet.

Financieel gezien, zou je heel onterecht bezig zijn om de rekening maar half te willen betalen, daar kom je wettelijk gezien ook niet mee weg, ook niet bij de kliniek.

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:18

Vind het ook een beetje een vreemd verhaal. Maar de helft van de rekening betalen is sowieso fout. Jij hebt gekregen wat je wilde en daar moet je dus gewoon voor betalen.

Verder denk ik inderdaad dat de eigenaar van het paard gewoon de gegevens moet kunnen opvragen. Er is niks stiekem gedaan. Eigenaar heeft TS gevraagd naar het rapport. TS wilde deze niet geven, tenzij de eigenaar ze zou "kopen" voor 75 euro. Eigenaar wilde dit niet, dus heeft ze gevraagd bij de betreffende DA. Daar kreeg ze ze wel en dit heeft ze aangegeven bij TS. Dikke pech voor TS, had ze niet de afspraak moeten maken de keuring ongeacht de uitkomst te betalen. Nergens is de afspraak gemaakt dat de eigenaar geen recht had op de gegevens bij afkeuring. Het is alleen maar positief dat de eigenaar het rapport wilde i.m.o.

Hoe vaak staat er wel niet een topic op bokt over verborgen gebreken? Als die nieuwe eigenaar dan de gegevens wil opvragen bij de betreffende DA en die DA zegt vervolgens: Tuurlijk, voor 150 euro kun je ze krijgen, roept ook heel bokt dat dát schandalig is. M.i. moet je gewoon de gegevens van je eigen paard kunnen inzien.

De eigenaar kan ze niks maken, de DA volgens mij ook niet, maar niemand hier weet 100% zeker of de eigenaar nu wel of niet recht heeft op inzage van gegevens. En daar hangt het hele verhaal vanaf.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:23

Waarom heb je uberhaupt het keuringsrapport niet meegenomen/meegekregen??

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 13:57

Morganya schreef:
Vind het ook een beetje een vreemd verhaal. Maar de helft van de rekening betalen is sowieso fout. Jij hebt gekregen wat je wilde en daar moet je dus gewoon voor betalen.

Verder denk ik inderdaad dat de eigenaar van het paard gewoon de gegevens moet kunnen opvragen. Er is niks stiekem gedaan. Eigenaar heeft TS gevraagd naar het rapport. TS wilde deze niet geven, tenzij de eigenaar ze zou "kopen" voor 75 euro. Eigenaar wilde dit niet, dus heeft ze gevraagd bij de betreffende DA. Daar kreeg ze ze wel en dit heeft ze aangegeven bij TS. Dikke pech voor TS, had ze niet de afspraak moeten maken de keuring ongeacht de uitkomst te betalen. Nergens is de afspraak gemaakt dat de eigenaar geen recht had op de gegevens bij afkeuring. Het is alleen maar positief dat de eigenaar het rapport wilde i.m.o.

Hoe vaak staat er wel niet een topic op bokt over verborgen gebreken? Als die nieuwe eigenaar dan de gegevens wil opvragen bij de betreffende DA en die DA zegt vervolgens: Tuurlijk, voor 150 euro kun je ze krijgen, roept ook heel bokt dat dát schandalig is. M.i. moet je gewoon de gegevens van je eigen paard kunnen inzien.

De eigenaar kan ze niks maken, de DA volgens mij ook niet, maar niemand hier weet 100% zeker of de eigenaar nu wel of niet recht heeft op inzage van gegevens. En daar hangt het hele verhaal vanaf.

Het rapport kunnen inzien, is nog iets anders dan het mee naar huis krijgen en dan gebruiken om het paard aan iemand anders dan TS te verkopen.

Of het nu om een klinisch rapport of om rontgenfoto's gaat, die dingen zijn van degene die ze betaald heeft. De DA is heel zeker in de fout gegaan door ze mee te geven aan de verkoper. Als TS betaalt heeft ze recht op dat rapport, ook al is het haar paard niet. Al behangt ze er haar keuken mee als ze daar zin in heeft...
DA is aan TS verantwoording schuldig over wat hij met het rapport gedaan heeft. En doordat de fout bij hem ligt mag hij TS gerust een stuk tegemoet komen wat de betaling betreft.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:04

Rapperijder schreef:
Morganya schreef:

Het rapport kunnen inzien, is nog iets anders dan het mee naar huis krijgen en dan gebruiken om het paard aan iemand anders dan TS te verkopen.

Of het nu om een klinisch rapport of om rontgenfoto's gaat, die dingen zijn van degene die ze betaald heeft. De DA is heel zeker in de fout gegaan door ze mee te geven aan de verkoper. Als TS betaalt heeft ze recht op dat rapport, ook al is het haar paard niet. Al behangt ze er haar keuken mee als ze daar zin in heeft...
DA is aan TS verantwoording schuldig over wat hij met het rapport gedaan heeft. En doordat de fout bij hem ligt mag hij TS gerust een stuk tegemoet komen wat de betaling betreft.

Dat is heel goed omschreven!!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:10

Heel goed omschreven maar niet correct.
Hier zijn uitspraken over geweest van het Veterinair Tuchtcollege. Daarin kwam het er kort gezegd op neer dat de verkoper zodanig 'belanghebbende' is dat ie ook recht heeft op de keuringspapieren.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:13

Knavia schreef:
Hier zijn uitspraken over geweest van het Veterinair Tuchtcollege. Daarin kwam het er kort gezegd op neer dat de verkoper zodanig 'belanghebbende' is dat ie ook recht heeft op de keuringspapieren.

Dan zou je als koper dus ook niet alle kosten alleen moeten dragen, want de verkopers is immers ook "belanghebbende".

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:16

Knavia schreef:

Dus eigenlijk schiet je als koper jezelf in de voet als je voor een keuring betaalt. Best wel erg dat je in advertenties steeds meer 'keuring kosten koper' voorbij ziet komen.

Is het echt onmogelijk om met je DA overeen te komen dat de rapporten niet aan de verkoper ter beschikking gesteld mogen worden?

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 14:22

Trouwens, de verkopers zijn eigenlijk geen "belanghebbende" want de koper wil weten hoe het paard ervoor staat.
De verkoper wil alleen maar verkopen, dus alleen aan een goed rapport zou een verkoper belang hebben.
Maar met een goed rapport heeft de koper die het keuring/rapport heeft gefinancieerd wat hij hebben wil. Een goed paard.

Ik snap wel wat je bedoeld, maar als dit werkelijk zo is dan zou een belanghebbende dus alles voor niets kunnen krijgen net als in dit geval?

Ik ben belanghebbende van mijn eigen geboortebewijs, maar ik moet er toch echt voor dokken als ik het hebben wil.....

Spiritdancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:00

Knavia schreef:

heb je ook een linkje?

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:01

jes_sira schreef:
Knavia schreef:

Dan zou je als koper dus ook niet alle kosten alleen moeten dragen, want de verkopers is immers ook "belanghebbende".

Tenzij je iets anders afspreekt zoals in dit geval dat de koper de keuring hoe dan ook zou betalen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:11

ik heb zoiets gehad met een handelaar
ik kocht mijn paard en liet hem keuren, werd goedgekeurd
later kwam ik erachter dat de handelaar met een rechtszaak bezig was waar mijn paard het onderwerp was
en ook deze handelaar had achter mijn rug om een duplicaat bij de DA gehaald om te gebruiken bij de rechtszaak
ik heb toen gebeld naar die DA en deze verklaarde het gegeven te hebben omdat de handelaar in kwestie niet zo`n fijn persoon was.
ik heb het daarbij gelaten,paard was goed gekeurd en toen van mij.

maar het klopt van geen kant dat een DA een ander het rapport geeft waar jij hem opdracht toe gegeven hebt en betaald hebt.

als ze zo nodig een keuring rapport wil hebben laat ze hem maar opnieuw keuren en dan gewoon op haar kosten :j

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:11

TS heb je de DA al gebeld?
Ben benieuwd wat hij hier op te zeggen heeft. Denk nl ook dat hij hier de fout in is gegaan om zomaar die gevens te verstekken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:29

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je als eigenaar van een paard geen recht zou hebben om de medische gegevens van je eigen paard in te zien? iig van de periode waarin het paard in je bezit is.

Ik vind het sowieso een beetje gek dat je het keuringsraport voor jezelf wilt houden/alleen tegen betaling af wilt staan. Je hebt toch van te voren afgesproken wie er zou betalen, ik zou dan als verkopende partij echt niet alsnog de helft betalen terwijl dat niet de afspraak is. De keuring is toch uitgevoerd omdat de geintresseerde dat wilde, je hebt daar nu toch ook voldoende voordeel van omdat je geen "stuk" paard hebt gekocht. Als de verkoper het paard door de volgende geintresseerde weer had laten keuren had ze dat waarschijnlijk op dezelfde voorwaarde gedaan, de verkoper heeft dus zelf geen geld bespaard alleen de uiteindelijke kopers hebben 150,- in hun zak kunnen houden.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:35

Ik vind het niet kunnen dat een keuringsrapport zomaar een 2e keer voor nop aan iemand word uitgegeven!
Ookal is het de eigenaar van het paard dan nog vind ik dat een dierenarts zoiets niet gratis door mag geven.

Lijkt me iets anders als je als aanvrager van een keuringsrapport een 2e exemplaar moet vragen omdat de andere is zoek geraakt en zelfs dan zou ik het raar vinden.
Zowel de dierenarts als de eigenaar zijn in mijn ogen niet helemaal eerlijk bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 22:48

jes_sira schreef:
Iemand anders loopt nu weg met hetgeen waar TS voor betaald heeft. Lekker makkelijk en in mijn ogen heel vals.
Dan had de eigenaar zelf moeten laten keuren als ze het rapport wilde hebben om er gebruik van te maken.

Ik vind het als een principe kwestie. Dit doe je gewoon niet.
Je bent eerlijk en deelt de kosten als je het rapport hebben wil. Zo niet, dan heb je geen recht op het rapport. Heel simpel.

Het is een afkeuringsrapport, waarom zou de verkoper die in jouw ogen graag willen hebben voor de volgende verkoop?