Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Rapperijder schreef:TS is 2x benadeeld door de DA en de verkoper:
één keer doordat ze in haar eentje moet opdraaien voor een rapport dat dan doorgegeven wordt aan de verkoper,
en dan nog eens omdat die verkoper dan het rapport gebruikte om het paard (waar zij nog steeds in geinteresseerd was) aan iemand anders te verkopen.
Ik zie echt niet in waarom zij dan zou moeten betalen. Laat de verkoper van het paard maar betalen, die heeft het rapport tenslotte gebruikt.
Mousmous schreef:Dierenarts mag idd geen informatie afgeven zonder toestemming van de opdrachtgever.
Voor de rest vind ik het van jou maar vreemd. Ik snap niet waar je je druk om maakt betreffende dat rapport. Wat heb jij er nu aan, het zal bij jou wel een keer verdwijnen in de prullenbak. Een klinisch rapport van een paard dat je niet hebt.
Je hebt voor het geld de informatie gekregen die je wilde, daar ging het toch om?
De hele keuring kost 150 euro, dat enkele papiertje echt geen 75 euro, dat is alleen maar de bevestiging zwart op wit.
Daarbij is de afspraak dat jij de keuring moet betalen, dus is die 150 euro voor rekening van jou.
Dat heb je duidelijk afgesproken en zo'n afspraak is bindend.
Die 150 euro is toch hoe dan ook hoofdzakelijk voor de werkzaamheden die de da uitgevoerd heeft.
Suzanne F. schreef:Toen ik ooit een paard verkocht, betaalde de koper de keuring. Het paard bleek niet goed en toen kreeg ik de foto's mee en het keuringsrapport. De koper had er toch niks meer aan. Ik in principe ook niet natuurlijk, maar ja...
Morganya schreef:Vind het ook een beetje een vreemd verhaal. Maar de helft van de rekening betalen is sowieso fout. Jij hebt gekregen wat je wilde en daar moet je dus gewoon voor betalen.
Verder denk ik inderdaad dat de eigenaar van het paard gewoon de gegevens moet kunnen opvragen. Er is niks stiekem gedaan. Eigenaar heeft TS gevraagd naar het rapport. TS wilde deze niet geven, tenzij de eigenaar ze zou "kopen" voor 75 euro. Eigenaar wilde dit niet, dus heeft ze gevraagd bij de betreffende DA. Daar kreeg ze ze wel en dit heeft ze aangegeven bij TS. Dikke pech voor TS, had ze niet de afspraak moeten maken de keuring ongeacht de uitkomst te betalen. Nergens is de afspraak gemaakt dat de eigenaar geen recht had op de gegevens bij afkeuring. Het is alleen maar positief dat de eigenaar het rapport wilde i.m.o.
Hoe vaak staat er wel niet een topic op bokt over verborgen gebreken? Als die nieuwe eigenaar dan de gegevens wil opvragen bij de betreffende DA en die DA zegt vervolgens: Tuurlijk, voor 150 euro kun je ze krijgen, roept ook heel bokt dat dát schandalig is. M.i. moet je gewoon de gegevens van je eigen paard kunnen inzien.
De eigenaar kan ze niks maken, de DA volgens mij ook niet, maar niemand hier weet 100% zeker of de eigenaar nu wel of niet recht heeft op inzage van gegevens. En daar hangt het hele verhaal vanaf.
Rapperijder schreef:Morganya schreef:Vind het ook een beetje een vreemd verhaal. Maar de helft van de rekening betalen is sowieso fout. Jij hebt gekregen wat je wilde en daar moet je dus gewoon voor betalen.
Verder denk ik inderdaad dat de eigenaar van het paard gewoon de gegevens moet kunnen opvragen. Er is niks stiekem gedaan. Eigenaar heeft TS gevraagd naar het rapport. TS wilde deze niet geven, tenzij de eigenaar ze zou "kopen" voor 75 euro. Eigenaar wilde dit niet, dus heeft ze gevraagd bij de betreffende DA. Daar kreeg ze ze wel en dit heeft ze aangegeven bij TS. Dikke pech voor TS, had ze niet de afspraak moeten maken de keuring ongeacht de uitkomst te betalen. Nergens is de afspraak gemaakt dat de eigenaar geen recht had op de gegevens bij afkeuring. Het is alleen maar positief dat de eigenaar het rapport wilde i.m.o.
Hoe vaak staat er wel niet een topic op bokt over verborgen gebreken? Als die nieuwe eigenaar dan de gegevens wil opvragen bij de betreffende DA en die DA zegt vervolgens: Tuurlijk, voor 150 euro kun je ze krijgen, roept ook heel bokt dat dát schandalig is. M.i. moet je gewoon de gegevens van je eigen paard kunnen inzien.
De eigenaar kan ze niks maken, de DA volgens mij ook niet, maar niemand hier weet 100% zeker of de eigenaar nu wel of niet recht heeft op inzage van gegevens. En daar hangt het hele verhaal vanaf.
Het rapport kunnen inzien, is nog iets anders dan het mee naar huis krijgen en dan gebruiken om het paard aan iemand anders dan TS te verkopen.
Of het nu om een klinisch rapport of om rontgenfoto's gaat, die dingen zijn van degene die ze betaald heeft. De DA is heel zeker in de fout gegaan door ze mee te geven aan de verkoper. Als TS betaalt heeft ze recht op dat rapport, ook al is het haar paard niet. Al behangt ze er haar keuken mee als ze daar zin in heeft...
DA is aan TS verantwoording schuldig over wat hij met het rapport gedaan heeft. En doordat de fout bij hem ligt mag hij TS gerust een stuk tegemoet komen wat de betaling betreft.
Knavia schreef:Heel goed omschreven maar niet correct.
Hier zijn uitspraken over geweest van het Veterinair Tuchtcollege. Daarin kwam het er kort gezegd op neer dat de verkoper zodanig 'belanghebbende' is dat ie ook recht heeft op de keuringspapieren.
Knavia schreef:Heel goed omschreven maar niet correct.
Hier zijn uitspraken over geweest van het Veterinair Tuchtcollege. Daarin kwam het er kort gezegd op neer dat de verkoper zodanig 'belanghebbende' is dat ie ook recht heeft op de keuringspapieren.
jes_sira schreef:Knavia schreef:Heel goed omschreven maar niet correct.
Dan zou je als koper dus ook niet alle kosten alleen moeten dragen, want de verkopers is immers ook "belanghebbende".
jes_sira schreef:Iemand anders loopt nu weg met hetgeen waar TS voor betaald heeft. Lekker makkelijk en in mijn ogen heel vals.
Dan had de eigenaar zelf moeten laten keuren als ze het rapport wilde hebben om er gebruik van te maken.
Ik vind het als een principe kwestie. Dit doe je gewoon niet.
Je bent eerlijk en deelt de kosten als je het rapport hebben wil. Zo niet, dan heb je geen recht op het rapport. Heel simpel.