Pony voor dochter: wel of niet doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:23

ik had persoonlijk nog even gewacht. Zing eerst maar een jaartje uit.
Lessen op een makkelijke (niet eigen) pony is ook te regelen.

Beesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:51

ik vind ze nog heel jong, maar anderzijds kunnen ze maar leren door te doen, ze leert vooral verantwoordelijkheid.

Stefanie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 19:58

Heej,
het is idd een grote verantwoordelijkehied,
maar voor je dochter is een eigen pony een echte droom!
Ikzelf ben ook nog maar een kind (13j) en droom echt waar van een pony!
Maar mijn ouders willen het me niet geven..
Dus misschien moet je je pony anders op pension zetten in d emanege?
En dan kun je ook vragen of iemand anders ermee wil rijden.
Een paard krijgt immers ook héél veel liefde en aandach tvan kinderen in een manege.
Dus ik zou zeggen; go for it!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 19:07

Nou breekt mijn klomp..... }:0

Man komt thuis en vraagt: heb je nog een afspraak gemaakt bij die pony??? Ik euh....... :? We zouden het toch niet doen?

Nou ja... Hij had erover nagedacht en het leek toch wel een erg leuke pony en zo iets vind je misschien niet snel weer. En beide kids willen er aan mee verzorgen. En ach ja, dan komt het vooral wel op jou neer (ik dus) om pony erbij te doen maar ach... dat moest toch best kunnen. Dochter hoeft nog helemaal niks, 1 keer per week les erop ipv op lespony en met een eigen pown zal ze echt wel gemotiveerd zijn om 1 keer per week minstens mee te gaan. En anders kan ik 's avonds pony ook wel doen. En hij hoeft ook niet elke dag beweging te krijgen (naast wei of paddock dus he) Dus tsja.... waarom niet langs gaan. Is er een klik, dan gaan we serieus doordenken. Is er geen klik en is het niks, dan weet je dat ook weer.

Ik: ja maar euhm... denk je niet dat dochter toch wel snel een klik zal hebben? Enzo... en dan...

Nou dat had ie al ingecalculeerd. Wat HEM betreft komt er de komende 10 jaar geen pony bij. Maar als IK het zie zitten.... Waarom dan niet. Moet nu toch al elke dag voor Paard naar stal, dan kan die pony er ook wel bij.

Goed... die zag ik dus niet aankomen :o dus nu is er een mail naar die mensen of we dit weekend kunnen komen kijken en rijden. :=
Zit hier een beetje te shaken en ga van LEUKLEUKLEUK naar ja maaaaarrrrrrr

Nu eerst maar even reactie terug afwachten :)ddd

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:14

ooooo spannend......leuk joh !! Ik zeur ook al steeds maar krijg het nog niet bij mijn man voor elkaar hahahhahaha dus nu gaan we steeds naar de manege ponies poetsen en gaat ze daar rijden

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:30

Wij hebben toen onze dochter 5 jaar was een shetlander van 1.12m voor haar gekocht. De reden was dat ze inderdaad niet op mijn paard kon rijden, te hoog...
Het was inderdaad een gok, maar financieel en qua tijd kon het, dus hebben we de gok gewaagd.
We zijn inmiddels, op 2 weken na, 3 jaar verder en het is een goede gok gebleken! Ze is nog altijd super enthousiast. De verantwoordelijkheid ligt bij mij, niet bij haar want daar is ze inderdaad te jong voor. Ik kom elke dag op stal en hij wordt goed verzorgt als ik er niet ben. Mijn dochter rijdt 3x per week en is nog net zo blij met hem als de eerste dagen.
Wel ben ik van mening dat een kind niet leert rijden op een makke pony. Daar rij je op mee... Onze shet kochten we toen hij 4 was dus ze kent ook zijn nukken en uitspattingen. Wat al een aantal valpartijen heeft opgeleverd, maar hoort dit ook niet bij paardrijden??? Ook ik lig nog wel eens in het zand... Uiteindelijk wordt ze hier wel heel handig van en kan ze inmiddels een aardig rondje op mijn paard rijden!
Dus ik zou zeggen ga ervoor!
Afbeelding met haar pony valentijn
Afbeelding op valentijn
Afbeelding op mijn paard

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 19:46

Leuke combi hierboven!

En idd beetje pit mag er wel in zitten hoor.

Eveline77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:51

Afbeelding
Foto van drie jaar geleden, toen haar pony net een maand had... Hier was mijn dochter 5.

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:29

Geweldig !!!!

Gioyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 20:38

als ik jou was zou ik het niet doen..
bij ons op de manege was er een vrouw die het super vond dat haar dochter kon paardrijden, als je kan paardrijden en dus alle 3 de gangen beheerst, betekent het nog niet dat je een eigen pony aan kunt.
die vrouw heeft een pony gekocht voor haar dochter, de dochter heeft er in totaal misschien 10 keer opgezeten van 2/3 jaar.
de pony heeft namelijk af en toe wel is gebokt, omdat het meisje nog niet een eigen paard aankon, daarmee bedoel ik, drijven en dan onbewust tegen houden, boos worden en een tik geven, het is ook oneerlijk voor de pony dan!
uiteindelijk vond het meisje er niks meer aan en is van paardrijden afgegaan, en op kunstschaatsen gegaan.
ik zou dus even wachten, dat je zeker weet dat je dochter het aan kan, misschien kun je een manege paard leasen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 20:49

Gioyy schreef:
als ik jou was zou ik het niet doen..
bij ons op de manege was er een vrouw die het super vond dat haar dochter kon paardrijden, als je kan paardrijden en dus alle 3 de gangen beheerst, betekent het nog niet dat je een eigen pony aan kunt.
die vrouw heeft een pony gekocht voor haar dochter, de dochter heeft er in totaal misschien 10 keer opgezeten van 2/3 jaar.
de pony heeft namelijk af en toe wel is gebokt, omdat het meisje nog niet een eigen paard aankon, daarmee bedoel ik, drijven en dan onbewust tegen houden, boos worden en een tik geven, het is ook oneerlijk voor de pony dan!
uiteindelijk vond het meisje er niks meer aan en is van paardrijden afgegaan, en op kunstschaatsen gegaan.
ik zou dus even wachten, dat je zeker weet dat je dochter het aan kan, misschien kun je een manege paard leasen.

Om even hierop in te haken.... Dochter rijdt al 2 jaar op mijn Fries. En sinds enkele maanden dus op een C-pown. Zij is beheerst en eerlijk in haar benadering. Geeft de paarden dus ook nooit zo maar een tik. Heeft een onafhankelijke zit en trekt en plukt niet aan de teugels.

Als er een pony komt, gaat ze ten eerste op les ermee op dezelfde manier als nu. Lekker rustig aan dus.
Als ze daarnaast bezig gaat met de pony ben ik erbij. Ze gaat dan wat longeren leren, grondwerken (met mijn begeleiding!) en ook het rijden zonder les ga ik begeleiden. Ik tolereer geen oneerlijke toestanden tov de pony. Er wordt bij mij rustig, eerlijk en met zachte hulpen gereden (zacht als het kan, hard pas als het moet). En dat weten beide kinderen. De pony gaat dus mijn zorg worden en de kinderen mogen meehelpen met de verzorging en erop rijden op een eerlijke manier. Dat gebeurt nu ook op onze Fries. Ik ben dus niet bang dat dat gaat escaleren. Ze zal er heus wel een keer afvliegen, maar ja... dat doet Anky ook :D Dat is onderdeel van paardrijden.

Ik hoop dit weekend bij die pown te kunnen gaan kijken. Ook daar laten we hem eerst voorrijden, en dan met mij ernaast dochter erop en als dat allemaal goed lijkt te gaan even los. Vind het spannend, maar daar ben ik moeder voor :o

Siddieqje

Re: Pony voor dochter: wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 21:07

Waaom niet, ik heb voige maand een A pony gekocht voor mijn dochters van 2 jaar en eentje van 6 maand. We hebben de plaats, de tijd en de dochter is er gek op. Zou mij verwonderen dat ze afhaakt later, maar indien toch wel, dan blijft ze als gezelschap.
Die pony's verkopen snel dus als het echt niet blijkt te zijn na een lange tijd kan je ofwel nog verzorgster nemen of verder denken.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:33

Ik vind het wel gek dat als iemand een paard of pony zadelmak wil maken met 2,5 hij/ zij heel bokt over zich heen krijgt, maar als iemand zijn kind 2x per week laat paardrijden iedereen het leuk vind.

terwijl rug- en bekkenklachten en paardrijden op jonge leeftijd bekend staan als gecorreleerd met elkaar. Zo gaf mijn fysio aan dat het op jonge leeftijd paardrijden mijn rug zeker geen goed heeft gedaan, en dat terwijl ik vanaf mijn 8e een uurtje per week reed!

Maar het ziet er inderdaad heel schattig uit, dat wel!

kwpener

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:43

Roosch schreef:
Dit is al het zoveelste topic van jou over dit onderwerp.. Waarom nu niet een keertje gewoon doen?

ze is er gewoon nog niet uit en vraagt ons te helpen ( wat is daar zo erg aan ) wat maken die meerdere topics dan uit :):)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 17:00

kwpener schreef:
Roosch schreef:
Dit is al het zoveelste topic van jou over dit onderwerp.. Waarom nu niet een keertje gewoon doen?

ze is er gewoon nog niet uit en vraagt ons te helpen ( wat is daar zo erg aan ) wat maken die meerdere topics dan uit :):)

Dank u :D

Sallandval: We hebben meerdere contacten in de fysio, ergo en revalidatiewereld, door beperkingen van mijn zoon. Met hun ook doorgenomen wat risiso's waren... ze zit ook op turnen. Daar zit OOK veel risico aan met vallen en voor de rug etc. Moet ze daar dan ook mee stoppen? We doen alles met beleid. En rustig aan. Dochter rijdt nu een half uur les per week, meest stappen. Daarnaast dus een kwartier op mijn paard. Alles waar TE voor staat is niet goed en als je mijn topics leest zie je dat wij met beleid bezig zijn met de sporten. Weet je wel hoeveel kids van 6 of 7 een eigen pown hebben en erop rondraggen incl al het gepluk en geruk aan die bekkies van die powns?? En dat mag dochter dus absoluut niet.

Wordt er eerlijk gezegd een beetje moe van dat ik me keer op keer moet verdedigen omdat wij bezig zijn een aanschaf goed te overwegen. Liever een topicje te veel en wat meer advies dan klakkeloos (zoals zoveel mensen met paarden) een pony aanschaffen omdat dochter of zoon 1 keer de kreet slaakt dat ie een poonie wil... Hier wordt er tenminste uitgebreid over nagedacht.

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:15

Johhhh gewoon je eigen hoofd volgen.
Dan zijn ze weer te jong dan weer te oud.....dan zitten ze niet goed dan is je paard niet goed. Als jij denkt dat je er goed aan doet moet je het gewoon doen.......

Ik wens je in ieder geval veeeeeel plezier met kijken naar de pony en hou ons op de hoogte !!! :j

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:22

Ik heb allebei de facetten uitbundig bekeken. Mijn dochtertje is geen held en die haakt dus af, als ze van de pony af kwakt. Mijn neefje moet en zal op een behoorlijke moeilijke pony, volgens opa. Die heeft al heel wat valpartijen meegemaakt. Ik persoonlijk zie het gebeuren dat mijn neefje er mee kapt, want hij doet het nu al voor opa's plezier, en dat mijn dochter met veel plezier verder gaat met rijden.

Prince is een lieverd, maar hij weet wat ie aan zijn ruitertjes heeft. Sabrina krijgt regelmatig een boksalvo te verwerken, maar toen ze daar nog niet aan toe was, deed ie dat niet. Ze heeft er ook wel naastgelegen en ze zit er vrij los op, dat viel me laatst wel op, maar sinds kort vindt Prince dat ook, dus hij maakt momenteel graag haakse bochten en nu leert ze zich dus beter vasthouden. Nu hij wat meer moet werken voor de kost, komt ie af en toe in het verweer. Nog niet heel gemeen, maar wel genoeg om haar te laten zandhappen. Er zit veel verschil tussen heel fel en heel mak. Daar kan je nog te kust en te keur zoeken. Ik ben toch wel heel blij met zo'n makkelijke als onze Prince. Het plezier druipt van het kind af en dat is toch het belangrijkste. De lieverd is altijd wel zo fideel om op 3 benen te wachten tot ze er weer mopperend op kruipt. :D

Persoonlijk vind ik het belangrijkste dat het zo veilig mogelijk blijft. :j

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:27

Moest ik kinderen hebben, moest het in mijn budget passen en moest m'n man het ermee eens zijn, ik zou het ook doen :j Ze zit zoals iemand anders al zei bijlange nog niet op een leeftijd waar jongens, uitgaan,... haar beginnen interesseren, en het is natuurlijk ook een voordeel dat je zoon ook rijdt.

Veel plezier!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 19:11

We gaan zondag in elk geval kijken. Ze hoeft er van ons niet op als ze dat niet wil, we gaan niet dwingen. Het is voor ons ook gewoon een kwestie van eens kijken naar zo'n pony. Is toch een echte welsh, dus volbloed. Dus is mooi om eens te kijken wat voor karakter daar dan achter zit. Zodat we ook voor over een jaar weten of we dan naar zoiets gaan zoeken of naar een ouder typje of een ander ras ofzo.

Klikt het 10000% procent (met mij en de kinderen) dan gaan we ons serieus achter de oren krabben of we het toch nu zouden moten overwegen. Voor nu heb ik zelf al mijn bedenkingen of een Welsh niet te veel karakter heeft voor ons/ onze dochter. Dus dat kan ik dan zondag eens mooi gaan bekijken.

We zien het nu als leuk uitje, we ontmoeten andere paardenmensen, miss gaat dochter en zelfs zoon erop (nemen beide caps etc mee) en verder geen verplichtingen :D

Na deze uitleg snapte dochter ook dat dat ook wel handig kon zijn, om dan NU te kunnen bepalen of dit type/ras/leeftijd idd is wat we dan over een jaar ofzo zouden willen zoeken.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:03

Zilfstar schreef:
Sallandval: We hebben meerdere contacten in de fysio, ergo en revalidatiewereld, door beperkingen van mijn zoon. Met hun ook doorgenomen wat risiso's waren... ze zit ook op turnen. Daar zit OOK veel risico aan met vallen en voor de rug etc. Moet ze daar dan ook mee stoppen? We doen alles met beleid. En rustig aan. Dochter rijdt nu een half uur les per week, meest stappen. Daarnaast dus een kwartier op mijn paard. Alles waar TE voor staat is niet goed en als je mijn topics leest zie je dat wij met beleid bezig zijn met de sporten. Weet je wel hoeveel kids van 6 of 7 een eigen pown hebben en erop rondraggen incl al het gepluk en geruk aan die bekkies van die powns?? En dat mag dochter dus absoluut niet.

Wordt er eerlijk gezegd een beetje moe van dat ik me keer op keer moet verdedigen omdat wij bezig zijn een aanschaf goed te overwegen. Liever een topicje te veel en wat meer advies dan klakkeloos (zoals zoveel mensen met paarden) een pony aanschaffen omdat dochter of zoon 1 keer de kreet slaakt dat ie een poonie wil... Hier wordt er tenminste uitgebreid over nagedacht.

Het is ook heel goed om er over na te denken en meningen te vragen. Maar als het topic luidt "..wel of niet doen?" zou het je niet moeten verbazen dat sommige mensen zeggen "niet doen". Je verdedigen hoeft dan weer niet, iedereen doet uiteindelijk wat hij zelf wil (gelukkig maar). Een 6-jarige meermaals per week laten paardrijden, dat zou ík niet doen (zeker niet icm turnen) en ik zou het niemand aanraden, aangezien ik weet hoe naar het is om niet de beste rug/heupen te hebben op je 30e (zonder zwangerschappen oid). Daarom geef ik antwoord op de door jezelf gestelde vraag "wel of niet doen", heus niet om je te vermoeien hoor :) .

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:55

wat een luxe-probleem zeg, pfff!

Koop gewoon een makke, niet te jonge pony voor haar en als ze er vroeg of laat niks meer mee doet, verkoop je hem weer! What's the problem?

Filmpje even bekeken: zo leert je dochter natuurlijk niet een paard te berijden, met die meehollende instructrice! Ze leert geen hulpen te geven, te sturen of te remmen, niks.

Succes met jullie overwegingen en veel plezier zondag

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 00:49

Even hier toch ook maar topicje van dochter vandaag op onze Fries:

Kirsten rijdt los (stap) op Jippe!

Sallandval: ik snap de bezorgheden heus wel. Rev arts en fysio hebben aangegeven dat als dochter 1 a 2 keer per week op een paard rijdt dit geen probleem is zolang we ons aan een max houden. Zij hebben gesteld 3 minuten per levensjaar. Kirsten is bijna 7 en rijdt op mijn bakbeest ong 15 minuten per keer en in de les max 20... Met nadruk op stappen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 00:58

Nou jouw gedenk heeft in elk geval hier nut gehad. Michelleke heeft vandaag haar eerste les gehad op Prince. Michelle is op 1 juli 6 geworden. Ze vond het heel wat om los te stappen op hem. Gewoonlijk houd ik hem goed vast als ze er op zit en maken we een klein drafje voor de lol. En dat eens per maand... Vanwege mijn eigen instabiele bekken vind ik wel dat mijn meiden minstens 7 moeten zijn voor de ponyclub in beeld komt. Maar dan kan ze vast een jaartje aanrommelen voor ze naar de club gaat.
De pony vasthouden was heel spannend!

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:40

En ????????????

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 19:33

:D :D :D

Zo we zijn bij pown wezen kijken. Wat een ontzettend lief ding! Stond steeds te kroelen, echt met zijn neus in mijn haar te wachten tot ik hem weer ging aaien. Niet opdringerig, maar echt rustig wachten. Zo van: HIER ben ik.... <3 Dochter kon hem zelf poetsen (helemaal, ook zijn rug _/-\o_ ) en zijn hoefjes uitkrabben. Hielp ook met opzadelen enzo. Superbraaf!

Eerst werd ie voorgereden, superbraaf en netjes. Werd niet aand e voorkant getrokken, gewoon rustig aan beginnen. Toen dochter erop, eerst stappen en daarna draven terwijl het meisje hem vast hield. EN toen zei dochter zelf: laat maar los hoor... na 2 rondjes. En daar ging ze. Keurig lichtrijden alleen die armen af en toe wat hoog. Ze had een zweepje in d'r handen gekregen (is ze niet gewend) dus die maaide af en toe over de oren van pony. Die gaf er niks om en was superbraaf. Ze vond hem heerlijk rijden en lief en zo gehoorzaam. Ja ze is echt weg van hem. Maar omdat ze "weet" dat we niet gingen kijken voor echt kopen, heeft ze niet d'r hart aan hem verloren. Als ze 7 is wil ze graag dat we gaan kijken of ie nog te koop is. Want ze wil hem wel hebben.... :j :D

Inmiddels financieen op een rij gezet en tijdsindeling etc en het begint toch richting een ja te komen.... Ze kan op deze pown zo veel leren. In die 10 a 15 minuten dat ze erop zat heeft ze al zoveel gedaan en geleerd. Je zag haar greoein en haar vertrouwen ook. Helemaal niet bang ofzo, pakte hem ook een beetje aan toen ie stil wilde gaan staan (en hij luisterde ook prima)

Tuurlijk zal hij moeten wennen etc, maar er zat echt geen kwaad in. Kwam een motor voorbij racen en daar had ie niks van bijv. Paste zich met lopen ook aan dochter aan dat ze duidelijk jonger was. Kwam zelfs wat aan de teugel bij haar :j ze gaf hem ook een keer een tikje op zijn bil en daar kwam alleen de goede reactie op naar voren toe. Geen bok, oren in de nek of wat dan ook. Blijkt dat het vorige baasje erg angstig was door een ernstige val van een pony en deze pony heeft haar weer helemaal het vertrouwen terug gegeven (toen was ie dus 6). Dit meisje heeft hem nu 8 maanden en mag een Z-pony lenen om verder op te leren. Anders hadden ze hem echt nog niet te koop gezet zeiden ze. En daar leek het ook echt naar. We hebben nog geen echt besluit genomen maar het neigt ernaar dat we het gaan doen. :D

Dit is hem trouwens:

http://link.marktplaats.nl/473332144