Spaarpot nood/onvoorzien medisch voor je paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:33

SaskiaKa schreef:
Ik heb mijn paarden nooit verzekerd, kom uit de tijd dat dat echt onwijs duur was!
In het verleden met mijn beesten nooit iets noemenswaardigs aan de hand gehad gelukkig.

Mijn huidige paard is een ander verhaal! In drie jaar zit ik nu op zo'n 11.000,- aan ziektekosten.
Over 3 weken gaan we weer naar de kliniek en dan zal er nog een plukje bijkomen. (als hij het overleeft...)
Dus als je het me nu vraagt: verzekeren die hap!

Wow!

Mag ik eens nieuwsgierig zijn en vragen wat er dan precies aan de hand was?

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 03:18

Rapperijder schreef:
Wow!

Mag ik eens nieuwsgierig zijn en vragen wat er dan precies aan de hand was?

Ja hoor, dat mag :j

In 2008 heeft mijn paard van zijn weidemaatje een trap tegen zijn spronggewricht gekregen. Bot was beschadigd en er zijn operatief splinters verwijderd. Hierna is de boel gaan infecteren en is hij nog twee maal geopereerd om het aangetaste weefsel te verwijderen en van binnenuit de boel goed schoon te maken.
Hierna tijdens de revalidatie nog twee keer naar de kliniek terug geweest om met echo's en rontgen het genezingsproces goed te kunnen volgen. Dit is overigens volledig genezen.

Keertje koliek tussendoor en een allergische reactie op een plantje oid wat hij op het land heeft gegeten.

In januari van dit jaar heeft hij een blessure opgelopen aan een pees in zijn bil en aan de tussenpees in zijn linker achterbeen nadat hij heel heftig begon te springen. Hij wil wel eens gek doen als hij fris is... Dus weer op naar de kliniek, waar hij PRP behandeling heeft ondergaan. (en natuurlijk de nodige foto's, echo's en onderzoeken plus een paar nachtjes blijven) Een paar maanden stappen later weer terug voor controle dmv scans en ik mocht weer heel rustig gaan opbouwen.
Hij voelde echter onder het zadel nog niet echt fijn, dus heb ik toen besloten om hem nog een paar maanden rust te geven in het land.

Toen liep hij een week of twee geleden ineens stokkreupel op linksvoor. Veearts erbij en we waren het er al snel over eens dat dit een hoefzweer moest zijn. Niet echt heel erg schokkend (zou je denken), maar wel zeer pijnlijk. Zowel veearts als hoefsmid hadden moeite om de zweer goed te localiseren, dus de hoef een paar dagen laten broeien in een hoefzak en wederom veearts en hoefsmid er bij. Op dit moment begon er zich een etterbult te vormen op de kroonrand, dus het idee was om deze open te snijden, vuil er uit en klaar. Bij het snijden kwam er echter alleen een klein beetje vocht en wat bloed uit, dieper snijden in een wakker paard is erg riskant omdat er veel pezen en banden op die plek lopen dus hup, weer naar de kliniek. Hier zijn foto's gemaakt om de locatie van de zweer te zoeken, waarop tevens te zien was dat door deze hoefzweer ook de lamellen die het hoefbeen met de hoefwand verbinden geinfecteerd zijn geraakt, waardoor het hoefbeen iets zijwaarts is gekanteld. Paard heeft anderhalve week in de kliniek gestaan en staat nu sinds 3 dagen weer thuis met zijn voet in het gips. Over 3 weken gaan we weer terug om het gips er af te laten halen en hopen dat de zool, die tot het leven open is gesneden, weer wat verhoornd is, zodat er een ijzer onder kan. Dit verhaal met het hoefbeen gaat lang duren, maar komt wel weer goed.

Maar dat is nog niet het ergste. Tijdens zijn laatste bezoek aan de kliniek heb ik nog maar eens een scan laten maken van de geblesseerde pees in het achterbeen. Nu ziet de pees er wel aardig uit, maar er is nu ontdekt dat het bot bij de aanhechting hiervan flink beschadigd is....
Toen de behandelend arts mij dit verelde heb ik wel gevraagd of hij verwachtte dat ik er ooit nog eens op zou zitten, waarop hij het weinig hoopvolle antwoord gaf: "Dat moeten we nog maar eens zien". Ik was zo uit het veld geslagen door dit nieuws, dat ik in mijn verwarring niet verder ben gaan vragen. Nu ben ik dus bezig om zoveel mogelijk informatie in te winnen en me goed voor te bereiden voor als we over drie weken terug gaan.
Tot zover beknopt de medische historie van mijn schatje...

Anyway, verzekeren is zo slecht nog niet :roll:

Isacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 22:05

Zooist schreef:
Jemig, hoe kan iedereen zoveel sparen? :oo

Dat vind ik echt knap! Met een eigen huis, een auto, een paard en allerlei vaste lasten kan ik niet zoveel sparen hoor, als het al lukt :')

Mee eens! Wij hebben ook echt regelmatig maanden dat het gewoon niet kan ( lees Januari eruug leuk voor de belastingen als je een huis eigenaar bent) Ik zit er niet zo mee. Als er geld nodig is dan komt het er wel en we hoeven ons niets te onthouden. Je leeft ook maar een keer en geld moet rollen :P Voor hetzelfde geld (inkoppertje) ben je er morgen niet meer.

lisald

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 12:16

Isacintha schreef:
Je leeft ook maar een keer en geld moet rollen :P Voor hetzelfde geld (inkoppertje) ben je er morgen niet meer.

Laat niemand dit ontkennen ;) Amen

p.s. overigens wel opvallend dat er zon verschil bestaat tussen mensen met 1 grote spaarpot of allerlei aparte potjes (zoals ik).
Niet uitgesloten dat er wel eens wat uit potje 1 voor het doel van potje 2 kan worden gebruikt, maar ik stel erg prijs op het overzicht dat ik dan heb en niet zozeer op een hogere rente vanwege 1 groter bedrag (zo spectaculair is dat nu toch niet). Hoe zien jullie dat? 1 potje vanwege de rente of noodzaak, of handigheid van meerdere?

monica08

Re: Spaarpot nood/onvoorzien medisch voor je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:40

Heb mijn paard niet verzekerd, misschien dat ik dat later nog wel eens doe (voor inslapen). Ik had een spaarpot voor medische kosten, maar helaas is dat na 3 kliniek bezoeken en hoefmid kosten enorm gedaald. Ben nu weer hard aan het sparen om dat weer op te bouwen en als ik wel tekort kom kan ik gelukkig altijd terecht bij m'n ouders en/of vriend :)