gietvloer verwijderen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hans_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 09:49

Het merk van de assen is niet meer te lezen. Ze zijn gebout aan het chassis.

Trapbescherming komt er zeker in. We denken hierbij aan rubber.

De mestflap gaat er inderdaad ook af. Ziet er wel netjes uit maar daaronder hoopt zich vanalles op.

De kabels gaan er volledig onderuit en worden vervangen. We gaan ze met tystraps vastmaken aan het chassis. Het verdeelkastje gaat er tussen uit en alles wordt gesoldeerd.

Hoe bevestig je de bodemplaat het beste? Nu zat deze bevestigd met zelftappers van boven uit door het hout in het chassis getapt. Zelf denken we eraan om bouten te gebruiken. We maken de gaatjes dan wat groter, behandelen met zinkspray en dan bouten te plaatsen van m6 of m8.

Ik zat ook te denken om tussen de bodemplaat en L-profiel een laag kit te spuiten zodat er geen viezigheid tussen kan komen. Hier zat nu nogal wat tussen.

Wat denken jullie ervan?

hans_eefje

Re: gietvloer verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 11:42

Oh, en waar bestellen jullie zo'n grote plaat?
hier bij de houthandel lukt dat precies niet... enkel platen tot 1m53 en wij hebben 1m56 nodig....

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:23

Even wat opmerkingen/tips,

De kabels gaan er volledig onderuit en worden vervangen. We gaan ze met tystraps vastmaken aan het chassis. Het verdeelkastje gaat er tussen uit en alles wordt gesoldeerd.
- Goed plan (gedeeltelijk :D ), alleen kun je beter de leidingen vastzetten met daarvoor bedoelde clips, via bv de caravanhersteller te kopen.
- MAAR.....het verdeelkastje moet je echt niet verwijderen, hooguit vervangen. Dat zit er niet voor de flauwekul. Dit ding zorgt oa dat toekomstig herstel niet uitdraait op een drama van een wirwar van te vervangen leidingen omdat je alles aan elkaar hebt zitten. Hierdoor kun je makkelijk losse componenten vervangen en herstellen. Dat is onmogelijk om dat goed te doen, als alles van voor naar achter aan elkaar zit en verbonden is. Gebruik een verdeelkast !!!!!!!
VB. als je perongeluk, bij een rare draai of zo je aantrekt, trek je alle snoeren, na verloop van tijd, uit de aansluitingen.
Laat het snoergedeelte tussen de auto en de verdeelkast een extra meter langer en werk dat met een simpele bevestigiing zodanig weg dat je het makkelijk weer terug kunt pakken. Dit is om te voorkomen dat, als je een nieuwe stekker moet monteren oid, of je trekt het snoer kapot met een draai of zo, je snoer te kort wordt om goed achter de auto te funcioneren en je alles weer gelijk helemaal nieuw moet aansluiten.

Hoe bevestig je de bodemplaat het beste? Nu zat deze bevestigd met zelftappers van boven uit door het hout in het chassis getapt. Zelf denken we eraan om bouten te gebruiken. We maken de gaatjes dan wat groter, behandelen met zinkspray en dan bouten te plaatsen van m6 of m8.
Ik vind dat niet de beste oplossing.
Geen gaten van bovenaf door en door in je nieuwe vloer, dat is vragen om rottingsproblemen in je nieuwe vloer. Elk gat in een beschermende laag is een aanslag op het hout en zeker bij de bovenzijde niet gewenst.
Persoonlijk zou ik zorgen dat de vloer er strak (écht strak) in zou komen, tussen de vloer en het chassis, op diverse plekken dotten kit, de vloer erin, goed strak afkitten en désnoods van onderen met beugels en zelftappers, de vloer aan het chassis houden. Wel zelftappers nemen die niet te lang zijn, neem brede en blijf 5 mm weg van de bovenkant van de vloer, zet tussen de beugelvoet en de vloer een rubberring of kit voor de waterkering.

Ik zat ook te denken om tussen de bodemplaat en L-profiel een laag kit te spuiten zodat er geen viezigheid tussen kan komen. Hier zat nu nogal wat tussen.

Niet alles afdichten, vochtopsluiting is de grootste oorzaak van schimmel en rotting.
Als je de vloer op dotten kit hebt liggen en de vloer is goed waterwerend behandeld, dan is het beter dat de wind en het water er enigzins door en over kunnen, zo af en toe controleren en schoonmaken is beter.

Succes.

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:32

hans_eefje schreef:
Oh, en waar bestellen jullie zo'n grote plaat?
hier bij de houthandel lukt dat precies niet... enkel platen tot 1m53 en wij hebben 1m56 nodig....

Bij de professionele bouwshop ??
Googelen en bellen met leveranciers ??
En anders, als laatste optie. Aan beide zijden van de wand een langsligger van 3 cm dik van bv kunstof/hardhout zodat de vloer net wel past.
Wel opletten of de vloer en chassis aan de zijkant nog voldoende draagvermogen hebben. En goed afkitten natuurlijk.

Succes.

hans_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 12:53

niet aan te komen, niet te bestellen bij de houthandels hier in de buurt
eventueel via een naburig dorp maar dan zou het een speciale bestelling zijn met leveringskosten van dien

tja, het gaat aan weerszijde maar om 1,5 cm maar ja... hoe weten we dan of het nog voldoende draagvermogen heeft, he... gaan morgen maar eens contact opnemen met de trailercentrale hier in de buurt... Hopelijk kunnen zij helpen en desnoods rijden we zelf een keertje naar plywood ofzo.

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:21

hans_eefje schreef:
eventueel via een naburig dorp maar dan zou het een speciale bestelling zijn met leveringskosten van dien

tja, het gaat aan weerszijde maar om 1,5 cm maar ja... hoe weten we dan of het nog voldoende draagvermogen heeft, he... gaan morgen maar eens contact opnemen met de trailercentrale hier in de buurt... Hopelijk kunnen zij helpen en desnoods rijden we zelf een keertje naar plywood ofzo.

En contact opnemen met "Sluis" ??

Grtz.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:39

bij westfalia geloof ik, kon je ook bodemplaten bestellen :j

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:10

Fijn dat je ook wat foto"s heb geplaatst. Bij mij zit er ook een rubbere gietvloer in. Ik en me vriend hadden een klein stukje los maar kwamen erachter dat er een dubbele bodem is zit. Ik heb er naar laten kijken bij een bovag bedrijf en die zeiden dat ik nog wel even door kon.
Ik heb het dus zo maar gelaten want jeetje wat een werk om het allemaal zelf te doen!! Nu weer even sparen en dan laat ik er over een tijdje een nieuwe bodem inzetten. Gelukkig heb ik wel al gezien dat mijn bodem ook tussen de wanden ligt. Dus dat scheelt een hoop. Maar echt respect dat je zelf aan deze klus begint!!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:17

hans_eefje schreef:

Ga eens babbelen met Kennis in Valenswaard; zo ver is dat niet vanaf jou en mocht het echt niet lukken, dan heb ik zeer waarschijnlijk nog wel een adresje daar in de buurt, maar daar moet je dan even een PB voor sturen.

Oh, enne, elektriek onder een aanhanger solderen is een schriftelijke garantie op de grootst mogelijke ellende!
Die verdeeldoos moet je inderdaad terug laten komen, maar dan wel een echte, bijvoorbeeld van OBO. http://www.obo-bettermann.com/downloads ... ten_nl.pdf
Aansluitblok van Hella of Wurth erin en alle kabeltjes netjes aanluiten met krimpverbindingen en een GOEDE krimptang (niet zo'n platte uit zo'n setje van 19,95, die zijn voor wanna-bees!).
Elk kabeltje door z'n eigen (Wiska of Hummel) wartel invoeren en afwerken. Aan de voorkant gewoon een contactdoos zetten, zoals die ook onder de auto zit en dan met een losse verbindingskabel naar de auto.

hans_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 19:58

Welke problemen verwachten jullie dan bij solderen?
Ik heb er goede ervaringen mee en zie, op mijn werk, meer problemen met klemmenstroken, stekkers ed Ook in goede verdeeldozen. Vooral slechte contacten.
Ik dacht eraan om de verbindingen te solderen en deze in te pakken met een krimpkous. Achteraf herstellen is inderdaad moeilijker maar wanneer de draden lang genoeg zijn, is inkorten steeds nog mogelijk. Bij problemen met de lichten moet ik dan maar op twee plaatsen zoeken (stekker en lampunits), en niet in de verdeeldoos.

Kennis was met vakantie dus da's nog even afwachten... we zien wel.

Oh ja, ook bedankt voor de PB splinter!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:15

Gesoldeerde kabelverbindingen in een mobiele installatie breken af. Ik wens je succes met het vinden van kabelbreuken, vooral als het af en toe is.

Ik heb al acht jaar een OBO-box onder mijn trailer hangen en een perfecte installatie.
Maar alles is wel met AMP-stekers en dito automatische krimptang aangesloten. Dat is een precies klusje, wat inderdaad veel ellende kan geven wanneer het slecht wordt uitgevoerd.
Die extra plek om je eventuele storing te zoeken is niet zo erg; zolang je de installtie goed opbouwd zul je er weinig tot nooit in hoeven zijn.

HET probleem zit 'm in (het gebrek aan) een goede waterdichte verdeeldoos! DAAROM adviseer ik die OBO-doos met PASSENDE Hummel wartels. Wanneer je die doos goed beschermd tussen de chassisbalken plaatst, dan zul je weinig tot geen problemen hebben. De kabels neem je van goede, industriele kwaliteit, bijvoorbeeld van Draka, Eldra of Lapp.

hans_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 21:22

ah, ok... hebben we weer wat bijgeleerd. dat wisten we niet.
we gaan je raad opvolgen.

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:09

Volgende is wel detaillistisch, maar ook erg belangrijk: bij AMP stekkers moet je er ook op letten dat je de goede kwaliteit hebt, heb hier ooit eens een doosje gehad waarbij het binnenste gedeelte in de isolatie niet lang genoeg was en de kabel (juiste krimptang gebruikt) na 1 jaar gebruik los lag.

Hoeveel aderige kabel gaan jullie leggen? Ik vind het persoonlijk ontzettend makkelijk dat ik een achteruitrijlicht op de trailer heb. Dit geeft oa. wat meer licht achter de trailer als je hem in het donker achteruit ergens moet inparkeren. Ik zou zelf altijd voor een 13 polige Jeager stekker gaan en daarop het achteruitrijlicht ook aansluiten als je auto dat ook heeft. Mocht er op de auto een 7 polige stekker zitten, kun je overwegen om de draden alvast te leggen, maar er een 7 polige stekker op aan te sluiten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:23

Wat goed, met foto's en ondertussen komt hier compleet trailer bodem herstel plan naar boven.
Lees vrolijk verder mee..
En bezin me op klus actie.. tzt.. danwel toch maar andere trailer (droom van 2 paards koetsen frame trailer :o )
Maar voorzie financieel gezien eerder een klus actie.. zucht...

hans_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 22:58

7 polig , zit ook op mijn bus zo en als ik een aanhanger leen is dit ook zo .
Achteruit rij licht is wel handig maar niet echt haalbaar/noodzakelijk voor ons.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:27

hans_eefje schreef:
7 polig , zit ook op mijn bus zo en als ik een aanhanger leen is dit ook zo .
Achteruit rij licht is wel handig maar niet echt haalbaar/noodzakelijk voor ons.

Wanneer je de stekerdoos op de trailer 13-polig maakt; kun je de kabel altijd nog 7-polig aansluiten en mocht je later toch een auto met 13-polige steker krijgen, wissel je even de steker om. Zorg dat de kabel voldoende aders bevat en je kunt achteraf de boel gewoon aanpassen. Nog zo'n voordeel van die OBO-box......

hans_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 09:48

de nieuwe vloer moet eventjes op wacht gezet worden...
geen platen bij de lokale trailerboer (of in twee stukken leggen of hardhout, zien we geen van beiden zitten), ofwel lange levertijden bij houthandels , ofwel niet krijgen, ofwel bedrijf in bouwvakantie... volgende week starten we onze zoektocht terug en nu werken we even verder aan de klussen hier rond het huis (lang niet zo leuk volgens mij maar ja :-) )

de electriciteit gaan we sowieso eerst doen. foto's volgen nog...

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:02

Meelezer breekt in. :o

Interessant topic!

Ik heb helaas een vergelijkbaar probleem. Situatieschets:
Anderhalfpaards Weijer uit 1993. De trailer is in 2004 in mijn bezit gekomen, toen zijn alle wanden en de bodem vervangen. De trailerhandelaar heeft er nadien een gietvloer in gezet. Twee of drie jaar terug heb ik deze deels laten vervangen omdat de vloer losliet bij de laadklep.

Onlangs ontdekte ik een zachte plek in de linkerwand. Eergister, nadat we de gietvloer deels hebben verwijderd, bleek het hout in slechtere conditie te zijn dan we gedacht hadden. De bodem is aangetast, vermoedelijk doordat de kitranden van het nieuwe deel gietvloer niet goed genoeg zijn aangebracht.

Nu heb ik de volgende opties: de vloer deels vervangen (is dit wijsheid?) of, mijn voorkeur: de hele trailer strippen (op de klep na) en alles nieuw.

Wat zijn alternatieven voor een gietvloer?

hans_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-11 20:14

tja, willen gewoon gaan voor rubberen matten, kan je laten drogen, eruit halen en dus ook de bodem grondig inspecteren. ben wel ietsje banger dat het gaat schuiven... ben benieuwd naar andere alternatieven...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 21:57

Puera schreef:
Meelezer breekt in. :o

Interessant topic!

Ik heb helaas een vergelijkbaar probleem. Situatieschets:
Anderhalfpaards Weijer uit 1993. De trailer is in 2004 in mijn bezit gekomen, toen zijn alle wanden en de bodem vervangen. De trailerhandelaar heeft er nadien een gietvloer in gezet. Twee of drie jaar terug heb ik deze deels laten vervangen omdat de vloer losliet bij de laadklep.

Onlangs ontdekte ik een zachte plek in de linkerwand. Eergister, nadat we de gietvloer deels hebben verwijderd, bleek het hout in slechtere conditie te zijn dan we gedacht hadden. De bodem is aangetast, vermoedelijk doordat de kitranden van het nieuwe deel gietvloer niet goed genoeg zijn aangebracht.

Nu heb ik de volgende opties: de vloer deels vervangen (is dit wijsheid?) of, mijn voorkeur: de hele trailer strippen (op de klep na) en alles nieuw.

Wat zijn alternatieven voor een gietvloer?

Je hebt bij die eerste keer vloer vervangen een cruciale actie over het hoofd gezien: de vloer terdege in hufterproof lak zetten!!

Weet je, ik begrijp niet zo goed waarom voor de wanden vanalles gedaan wordt om de indruk te wekken dat ze watervast zijn, maar de bodem wordt er zo, onbehandeld, in gedonderd. Kun je dat uitleggen??

Ik zou de hele trailer INKL klep strippen; alle hout vervangen en VOORDAT je al dat hout erin timmert, alles terdege in een hufterproof lak zetten, minstens drie tot vier lagen, ook de zaagkanten van het betonplex.
Let er wel op dat het hout goed droog is voordat je gaat lakken, anders rot het alsnog van binnenuit. Zet het gezaagde hout dus eerst een poosje weg in een warme, droge ruimte met goede ventilatie, zodat het plaatwerk ook van binnen goed droog is.

Alternatief voor gietvloer is losse rubber mat, bijvoorbeeld Bos rubber, maar er staan meer leveranciers op Marktplaats. Goed zoeken loont de moeite.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 09:42

Excuus, mijn vorige post was qua informatie niet volledig. De bodem is wel degelijk in de lak gekomen, ik weet alleen niet welke. Alle zaagranden van de zijwanden zijn toen ook behandeld.

De nieuwe bodem komt nu wel in een goede lak.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom ik de klep wel zou moeten vervangen als die nog goed is.

Zoals in mijn vorige post gevraagd: is deels vervangen ook een optie of is helemaal vervangen van de bodem 't beste?

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:31

Wat ik veel belangrijker vind dan de zaagsnede behandelen is te zorgen dat je er goede KWALITEIT betonplexin in zet. Of dat nu voor de bodem of de zijwand is.
Ook hier geld vaak goedkoop is duurkoop! Let vooral op het aantal laagjes en de verlijming. Bij en goedkope plaat kun je aan de zijkant zien dat de laagjes poreus zijn En een kwaliteisplaat weegt aanmerkelijk meer dan een goedkoop chinees plaatje. (en kost uiteraard ook meer.)
Goed afbouten is ook belangrijk. Draai je de bevestigingsbouten te zwaar aan dan breekt de toplaag en heb je al weer een plek waar het vocht binnen kan dingen.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:35

Puera schreef:
Excuus, mijn vorige post was qua informatie niet volledig. De bodem is wel degelijk in de lak gekomen, ik weet alleen niet welke. Alle zaagranden van de zijwanden zijn toen ook behandeld.

De nieuwe bodem komt nu wel in een goede lak.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom ik de klep wel zou moeten vervangen als die nog goed is.

Zoals in mijn vorige post gevraagd: is deels vervangen ook een optie of is helemaal vervangen van de bodem 't beste?

Deels vervangen kan best een optie zijn maar mijn ervaring is dat wanneer je het achterste gedeelte van de vloer er uit haalt zal blijken dat de vloer ,vooral langs de randen, al verder naar voren toe is aangetast dan dat je van te voren dacht.

hans_eefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 13:50

Zo was het bij ons toch ook wel wat. Eens je eraan begint... :-(
Maar goed, dan kan je ook je nieuwe vloer uit twee verschillende platen maken... dat is dan hetzelfde effect (en is het probleem van de grote platen niet vinden opgelost). Heeft iemand van jullie daar ervaring mee? Hoe zou je dat aanpakken en waar je leg de naad dan? Of zou je dat net helemaal niet doen?

Morgen is de bouwvak hier gedaan en kunnen we terug rondbellen. Ben benieuwd want ben totaal niet geduldig en dit duurt me veelst te lang :-)

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:17

hans_eefje schreef:
Zo was het bij ons toch ook wel wat. Eens je eraan begint... :-(
Maar goed, dan kan je ook je nieuwe vloer uit twee verschillende platen maken... dat is dan hetzelfde effect (en is het probleem van de grote platen niet vinden opgelost). Heeft iemand van jullie daar ervaring mee? Hoe zou je dat aanpakken en waar je leg de naad dan? Of zou je dat net helemaal niet doen?

Morgen is de bouwvak hier gedaan en kunnen we terug rondbellen. Ben benieuwd want ben totaal niet geduldig en dit duurt me veelst te lang :-)

De vloer in 2 gedeelten plaatsen kan prima.Als je zorgt dat de naad op een dwarsbalk komt te liggen dan heeft ie voldoende steun en valt dan automatisch(152,5 cm van achteren) tussen waar de voor en achterbenen staan, dus een plek waar de vloer het minst belast word.
Veel vloeren in speciaalbouwtrailers. dus die extra breed of lang zijn worden op dezelfde manier gemonteerd