muc schreef:@ Waratje, Dat ben ik niet met je eens, niemand kan vooraf "in" een paard kijken. Dus als jij de eerste bent die naar een paard gaat kijken en hij wordt afgekeurd... weg is je geld. Of je maakt er afspraken over, goedkeuren kosten koper, afkeuren kosten verkoper. Als je als verkoper weet dat je paard gezond is heb je niets te verliezen, dan moet toch de koper betalen.
Ook de verkoper kan niet in een paard kijken, die kan jaren een paard probleemloos hebben en op basis daarvan zeggen dat het paard gezond is (terecht, wat mij betreft), maar wellicht dat er op foto's iets te zien is. Meestal zal een DA in dat geval voorzichtig zijn en een negatief advies geven, of zelfs alleen maar opmerken dat er "iets" zit, waarna de aspirant koper van de koop afziet.
Waarom zou de verkoper dan die kosten moeten dragen als de koper foto's wil laten maken? De verkoper heeft niet veel aanleiding om die foto's te maken, want het paard heeft altijd probleemloos gefunctioneerd. (ik ga hier trouwens uit van "gewone" paarden, dus niet van die "dressuurtoppers in de dop" waar wat hogere bedragen voor worden gevraagd)
Ja, je kunt vantevoren afspraken maken over wie keuringskosten betaalt, maar hou er rekening mee dat er genoeg verkopers zijn die aangeven dat zij de keuringskosten niet betalen. Mocht ik een paard verkopen dan zal ik ook niet kosten betalen die een ander wil maken. Keuren mag gerust, maar degene die de keuring wil mag hem ook betalen.
Als je een auto wil laten keuren door bijvoorbeeld Bovag of ANWB voordat je hem koopt moet je toch ook die keuring gewoon betalen? Dan is de verkopende partij vast ook niet van plan om de kosten op zich te nemen als de auto niet wordt goedgekeurd.