Röntgen keuring, vanaf welk aankoopbedrag?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:46

Zoraida schreef:
Ik laat de paarden die ik wil kopen ook keuren. Helaas werd het laatste paard pas goedgekeurd, dit was nummer 7 binnen een half jaar en dan gaat het echt niet om goedkope paarden Als ik voor 6 paarden de keuring zelf had moeten betalen, was ik al een vermogen kwijt geweest.

Waren deze niet al op voorhand al gekeurd dan?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 06:54

manueeltje84 schreef:
ponyparadijs schreef:
Maar als jij zo'n paard zou willen kopen zou je dan weer rontgenologisch laten keuren manueeltje?

Dat hangt er vanaf hoe lang geleden het paard gekeurd is en waar.
Ik laat zowiezo de foto,s door mijn eigen dierenarts na kijken en evt bij twijfel over keuren.

Ik vind een prok keuring op zich wel vrij betrouwbaar, puur om het feit dat niet alle dierenartsen hier in Nederland bevoegd zijn om te prokken(er zijn er maar een aantal die dat mogen) en deze staan vaak hoog aan geschreven.
Daarbij worden foto,s voor prok nog doorgestuurd naar het KWPN en kijken er daar nog 3 onafhankelijke dierenartsen na.

Ik ben ook van mening dat een prok keuring heel betrouwbaar is hoor.
Maar als ik jou zo hoor vindt je dus de plaats van de foto's voor de prok ook belangrijk om me te tellen of je het accepteerd of niet?

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:19

Nee niet de plaats waar de prok foto,s zijn genomen.
De plaats waar het paard gekeurd is. (niet alle paarden die je wilt kopen zijn prok gekeurd.)

Stel dat het paard ergens gekeurd is door een dierenarts ergens in het noorden van het land die ik begot niet ken, dan keur ik ten alle tijden over.
Is het paard gekeurd door een goed aangeschreven dierenarts en het rapport is vrij recent dan laat ik alleen de foto,s a kijken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:31

manueeltje84 schreef:
Zoraida schreef:
Ik laat de paarden die ik wil kopen ook keuren. Helaas werd het laatste paard pas goedgekeurd, dit was nummer 7 binnen een half jaar en dan gaat het echt niet om goedkope paarden Als ik voor 6 paarden de keuring zelf had moeten betalen, was ik al een vermogen kwijt geweest.

Waren deze niet al op voorhand al gekeurd dan?

manueeltje84 schreef:
Voor een dubbeltje op de 1e rang zitten willen we allemaal wel.

Je hebt zelf het antwoord al gegeven.........

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 08:24

manueeltje84 schreef:
Mijn mening is wel dat je niet kan verwachten dat als je gaat kijken voor een paard van 2000-2500 euro dat de eigenaaren de keuringskosten op zich gaan nemen als het afgekeurd word.

Wat me vaak opvalt is dat er toch vaak mensen zijn die voor bijv 2500 euro een heel mooi paard willen, die kan lopen als totilas, en er mag niks aan haperen. En het gek vinden als een verkoper een K.K. regeling wil betreft evt afkeuring.

Ik zelf laat eigenlijk alles keuren op de foto,s wat ik koop.
Minder dure paarden neem ik de keuringskosten op me, goed of niet goed.

Wat duurdere paarden zijn meestal al gekeurd en laat ik indien nodig over keuren.

Hier kan ik me nu helemaal in vinden! Heb vroeger nog weleens wat paarden gekocht en verkocht (2-3 per jaar ofzo) en werd op een gegeven moment echt gek van het gemiep over keuringen. Dat waren allemaal leuke allround paarden in de lagere-normale prijsklasse. En idd, ik heb dus mensen afgewezen als ze verwachtte dat ik voor 2500eur mijn paard eerst rontgen liet keuren en als het dan niet goed was, de kosten voor mij waren. In die tijd was zo'n keuring nog 800eur ofzo, das een derde vd prijs! :)

Wat kost zo'n keuring nu eigenlijk??

caro29

Re: Röntgen keuring, vanaf welk aankoopbedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 08:27

Afhankelijk van de da en wat je wilt maar hier in het noorden begint het bij 300 euro. Ken ook een DA waar je per foto betaald. Hij beoordeelt per foto en als het niet goed is overlegt hij of het zinvol is om verder te gaan.

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 08:28

Even wat betreft keuren en PROK keuren... daarover zegt de site van e-digit (ik citeer) het volgende:

"Bij een sportkeuring wordt er gekeken naar de kwaliteit van het beenwerk met oog op de beoogde sportprestaties die het paard moet gaan leveren. Er wordt hier dus niet zoals bij de PROK-keuring gekeken naar de erfelijk belaste factoren. Een ander verschil is dat in de sportkeuring ook de kogels achter worden meegenomen in het oordeel. Wanneer een paard dus PROK is goedgekeurd wil dat niet zeggen dat deze ook sport goedgekeurd is! En andersom geldt natuurlijk hetzelfde."

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 08:30

Lima84 schreef:
manueeltje84 schreef:
Mijn mening is wel dat je niet kan verwachten dat als je gaat kijken voor een paard van 2000-2500 euro dat de eigenaaren de keuringskosten op zich gaan nemen als het afgekeurd word.

Wat me vaak opvalt is dat er toch vaak mensen zijn die voor bijv 2500 euro een heel mooi paard willen, die kan lopen als totilas, en er mag niks aan haperen. En het gek vinden als een verkoper een K.K. regeling wil betreft evt afkeuring.

Ik zelf laat eigenlijk alles keuren op de foto,s wat ik koop.
Minder dure paarden neem ik de keuringskosten op me, goed of niet goed.

Wat duurdere paarden zijn meestal al gekeurd en laat ik indien nodig over keuren.

Hier kan ik me nu helemaal in vinden! Heb vroeger nog weleens wat paarden gekocht en verkocht (2-3 per jaar ofzo) en werd op een gegeven moment echt gek van het gemiep over keuringen. Dat waren allemaal leuke allround paarden in de lagere-normale prijsklasse. En idd, ik heb dus mensen afgewezen als ze verwachtte dat ik voor 2500eur mijn paard eerst rontgen liet keuren en als het dan niet goed was, de kosten voor mij waren. In die tijd was zo'n keuring nog 800eur ofzo, das een derde vd prijs! :)

Wat kost zo'n keuring nu eigenlijk??

Ik heb maar € 250 betaald voor 18 foto's aan huis :)

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:06

Lima84 schreef:
Even wat betreft keuren en PROK keuren... daarover zegt de site van e-digit (ik citeer) het volgende:

"Bij een sportkeuring wordt er gekeken naar de kwaliteit van het beenwerk met oog op de beoogde sportprestaties die het paard moet gaan leveren. Er wordt hier dus niet zoals bij de PROK-keuring gekeken naar de erfelijk belaste factoren. Een ander verschil is dat in de sportkeuring ook de kogels achter worden meegenomen in het oordeel. Wanneer een paard dus PROK is goedgekeurd wil dat niet zeggen dat deze ook sport goedgekeurd is! En andersom geldt natuurlijk hetzelfde."

Een prok keuring is idd geen sportkeuring.
Maar je kunt bij e-digit het paard voor zowel sport als prok in 1x laten keuren.(kost een paar 10tjes extra)

@lima84 Hoezo kun jij je er niet in vinden? Volgens mij schrijf ik precies zo hoe jij erover denkt.

Mensen willen allemaal voor 1 dubbeltje op de 1e rang zitten.

Paarden die in een wat duurdere prijsklasse zitten zijn vaak al gekeurd.
En als ik zelf een paard koop in een lagere prijsklasse laat ik het wel op de foto,s zetten maar ik neem de keurings kosten op me, lijkt me netjes toch?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:08

PercyLeen schreef:
Keuren op eigen kosten. Het is echt een fabeltje dat afkeuren ten alle tijden voor de verkoper is. Ik heb die van mij ook rondom laten keuren maar ook bij afkeuren was dat gewoon voor mij geweest hoor!

En dat is dan niet handig. Als jij een bepaald budget hebt en je laat een paar paarden keuren en ze worden allemaal afgekeurd, heb jij je budget aan aankoopkeuringen uitgegeven en nog geen paard op stal staan!

manueeltje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:13

En als je een paard echt goedkoop op de foto,s wilt hebben dan moet je Rontgenservice bellen (Ruud Huijberghts)
Dan staat je paard voor 175 euro rondom op de foto.
Het is wel geen geldig keurings rapport maar je weet wel of je paard gezond is op de foto,s.

Zo heb ik ook al een aantal 2 jarige gekocht en door hem op de foto laten zetten.
Deze werden als 3 jarige voor zowel de sport als prok goedgekeurd.

Dus stel dat je een paard wilt kopen in een wat lagere prijsklasse en je wil het toch rontgologisch gekeurd hebben maar vind 350 tot 400 euro te veel geld om het risico te lopen dat het paard afgekeurd word, dan is dit een goede uitkomst.

Ik ben liever 175 euro kwijt dat ik weet waar ik aan toe ben, als dat ik een risico loop een paard rond de 2500 euro te kopen die achteraf niet gezond blijkt te zijn. Want als ze iets hebben moet je blij zijn als je er nog 1000 euro voor kunt krijgen.

Maar goed daar zijn de meningen persoonlijk over verdeeld.

Ik het altijd zo gedaan, ben nog nooit voor verassingen komen te staan, ik wil alleen gezonde paarden verkopen, een tevreden klant is heel wat waard.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:14

manueeltje84 schreef:
Paarden die in een wat duurdere prijsklasse zitten zijn vaak al gekeurd.
En als ik zelf een paard koop in een lagere prijsklasse laat ik het wel op de foto,s zetten maar ik neem de keurings kosten op me, lijkt me netjes toch?

Wel netjes van je, ik doe het niet, ik zoek rustig verder als ik op eigen kosten een paard van een ander moet laten keuren. Bij mij geldt nog steeds de regel afkeuring kosten verkoper, goedkeuring kosten koper. Dat was vroeger een gouden regel en die hanteer ik nog steeds. En ik wil heus niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, ik wil gewoon een gezond paard waar ik -liefst 10 jaar- mee verder kan voor normaal geld.
Paarden die recent klinisch en rontg. goedgekeurd zijn, die wil ik nog wel even klinisch laten keuren door mijn eigen DA en ben dan wél bereid de kosten op mij te nemen.
Laatst bijgewerkt door haan op 25-07-11 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 14:15

Ik laat ook mijn paarden altijd (ront)keuren (ook die ik zelf fok) ongeacht het aankoopbedrag. Ik vindt het ook niet zo heel erg als een paard een bemerking(tje) heeft maar ik wil wel weten wat/en waar. Dan kan ik zelf beslissen of ik het risico wil nemen voor het bedrag wat het paard moet kosten. Of dat ik minder geld biedt en het paard alsnog neem.

Verder vindt ik dat bij goedkeuren(of paard nemen met bemerking) en bij afkeuren de koper betaald en anders de verkoper.
Als je als verkoper weet dat je paard gezond is (of niets te verbergen hebt) maakt het toch niet uit?
Als iemand zegt Kosten Koper ga ik al niet kijken bij een paard.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:42

Cassidy schreef:
PercyLeen schreef:
Keuren op eigen kosten. Het is echt een fabeltje dat afkeuren ten alle tijden voor de verkoper is. Ik heb die van mij ook rondom laten keuren maar ook bij afkeuren was dat gewoon voor mij geweest hoor!

En dat is dan niet handig. Als jij een bepaald budget hebt en je laat een paar paarden keuren en ze worden allemaal afgekeurd, heb jij je budget aan aankoopkeuringen uitgegeven en nog geen paard op stal staan!

Dan heb je (niet persoonlijk bedoeld) kennelijk een erg slecht oog voor geschikte paarden.
Toen ik mijn eerste paard kocht heb ik diverse paarden bekeken en er maar eentje laten keuren. Die werd goedgekeurd en doet het na ruim 18 jaar nog steeds uitstekend. Ik geloof niet dat de verkoper de kosten had betaald bij afkeur, ook toen was dat geen vaste regel.
De (aspirant) koper is degene die de keuring wil, dus in principe is die dus de opdrachtgever en dus ook degene die betaalt. Je vraagt een advies aan de dierenarts en je krijgt een advies, dan is het toch ook logisch dat je daarvoor betaalt?
Als je zoveel paarden laat (af)keuren dat je je hele aankoopbudget opmaakt dan moet je je toch gaan afvragen wat je verkeerd doet en je tactiek tijdig veranderen :j

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:13

@ Waratje, Dat ben ik niet met je eens, niemand kan vooraf "in" een paard kijken. Dus als jij de eerste bent die naar een paard gaat kijken en hij wordt afgekeurd... weg is je geld. Of je maakt er afspraken over, goedkeuren kosten koper, afkeuren kosten verkoper. Als je als verkoper weet dat je paard gezond is heb je niets te verliezen, dan moet toch de koper betalen.

Lima84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:43

@manueeltje, ik kan me er juist wel in vinden wat je zei! :)
volgensmij stond dat er ook,anders was t een typfoutje :)

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 16:45

muc schreef:
@ Waratje, Dat ben ik niet met je eens, niemand kan vooraf "in" een paard kijken. Dus als jij de eerste bent die naar een paard gaat kijken en hij wordt afgekeurd... weg is je geld. Of je maakt er afspraken over, goedkeuren kosten koper, afkeuren kosten verkoper. Als je als verkoper weet dat je paard gezond is heb je niets te verliezen, dan moet toch de koper betalen.

Ook de verkoper kan niet in een paard kijken, die kan jaren een paard probleemloos hebben en op basis daarvan zeggen dat het paard gezond is (terecht, wat mij betreft), maar wellicht dat er op foto's iets te zien is. Meestal zal een DA in dat geval voorzichtig zijn en een negatief advies geven, of zelfs alleen maar opmerken dat er "iets" zit, waarna de aspirant koper van de koop afziet.
Waarom zou de verkoper dan die kosten moeten dragen als de koper foto's wil laten maken? De verkoper heeft niet veel aanleiding om die foto's te maken, want het paard heeft altijd probleemloos gefunctioneerd. (ik ga hier trouwens uit van "gewone" paarden, dus niet van die "dressuurtoppers in de dop" waar wat hogere bedragen voor worden gevraagd)
Ja, je kunt vantevoren afspraken maken over wie keuringskosten betaalt, maar hou er rekening mee dat er genoeg verkopers zijn die aangeven dat zij de keuringskosten niet betalen. Mocht ik een paard verkopen dan zal ik ook niet kosten betalen die een ander wil maken. Keuren mag gerust, maar degene die de keuring wil mag hem ook betalen.
Als je een auto wil laten keuren door bijvoorbeeld Bovag of ANWB voordat je hem koopt moet je toch ook die keuring gewoon betalen? Dan is de verkopende partij vast ook niet van plan om de kosten op zich te nemen als de auto niet wordt goedgekeurd.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:09

Ik denk dat veel particulieren zo denken zoals jij het schrijft. In de handel ligt het nou eenmaal anders. Het klinkt misschien onlogisch maar in de paardenwereld is dit nou eenmaal een ongeschreven regel.
Je kan ook als verkoper eerst het paard laten keuren om er zeker van te zijn dat je een gezond paard verkoopt. Dan maakt het sowieso niet uit als kopers het paard willen laten overkeuren, je weet toch al dat hij gezond is. Die €200,-heb ik er dan wel voorover. Als handelaar (zoals manueeltje84 schrijft) wil je ook goede paarden verkopen. Ik wil met mijn eigen fokproducten nog vooraf weten of ze gezond zijn anders begin ik er niet eens aan ze op te leiden voor een sportcarriere... dat verwacht ik ook van een verkoper.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:18

@ Waratje: je hebt het over een BOVAG of ANWB keuring bij een auto. Nu zijn er meer keuringen die bij een auto gedaan kunnen worden: als je een niet APK gekeurde auto koopt zal de prijs lager zijn dan bij een wel APK gekeurde auto, en als je de onderhoudsboekjes bij een auto kunt krijgen zie je iig of hij wel of niet regelmatig onderhoud heeft gehad.

Verder vind ik de vergelijking van auto's met paarden een beetje scheef. Je hebt het bij een paard toch over een levend wezen, en dat is bij een auto toch anders.

Veel mensen willen een paard gekeurd hebben voor de verzekering. Dat houdt in: klinische keuring, maar ook foto's. Niet alles wat op de foto te zien is, is aanleiding voor problemen, maar als ik een paard koop dan wil ik zeker weten dat hij gezond is. De problemen komen gaandeweg vanzelf wel.

Op de opmerking dat ik geen oog zou hebben voor geschikte paarden ga ik al nieteens in. Ik heb in mijn omgeving vaak genoeg meegemaakt dat jonge dieren waar nog niet mee gewerkt is, niet goed waren: klinisch niet en ook op de foto's niet. Ik heb geen roentgenogen, en jij ook niet. Verder vind ik de noemer "geschikt paard" bijzonder vaag, want wat jij een geschikt paard vindt, hoef ik nog niet te vinden.

Een eigenaar van een paard dat goed functioneerd maar waar op de foto iets te zien is, heeft twee keuzes: hij kan het paard houden of verkopen voor een aangepaste prijs. Aan degene die hem heeft laten keuren, of aan een ander....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:27

muc schreef:
Ik denk dat veel particulieren zo denken zoals jij het schrijft. In de handel ligt het nou eenmaal anders. Het klinkt misschien onlogisch maar in de paardenwereld is dit nou eenmaal een ongeschreven regel.
Je kan ook als verkoper eerst het paard laten keuren om er zeker van te zijn dat je een gezond paard verkoopt. Dan maakt het sowieso niet uit als kopers het paard willen laten overkeuren, je weet toch al dat hij gezond is. Die €200,-heb ik er dan wel voorover. Als handelaar (zoals manueeltje84 schrijft) wil je ook goede paarden verkopen. Ik wil met mijn eigen fokproducten nog vooraf weten of ze gezond zijn anders begin ik er niet eens aan ze op te leiden voor een sportcarriere... dat verwacht ik ook van een verkoper.

Nee, jij DENKT dat dat een ongeschreven regel is. Sterker nog, twintig jaar geleden was zoiets niet eens bespreekbaar, ook niet in de handel!
Maar toen liepen er ook nog mensen rond die verstand van zaken hadden. Die zijn ondertussen zo ongeveer allemaal hemelen en de wannabee-kenners die ervoor in de plaats zijn gekomen wilden enkel werken indien er drie jaar schriftelijke garantie op een paard zat.......

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:34

@ ikke, Ik vindt je post een beetje vreemd. Net of er nu geen mensen zijn met verstand van paarden..... Inderdaad dan DENK ik dat, uiteindelijk koop ik mijn paarden bij grote (opfok/handel/sport) stallen en die hebben echt geen zin in gezeur om €200,- keuringskosten. Die doen ze dan wel bij de aankoopprijs erbij op. En 20 jaar geleden werden mijn pony´s ook onder die voorwaarden gekocht. OF er moest al een keuringsraport bij zijn van een goede dierenarts. Deze laat ik dan alsnog door mijn eigen dierenarts bekijken. En 3 jaar garantie op een paard heb ik nog nooit van gehoord....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:41

muc schreef:

Een keuring is een momentopname, het kan de dag erop er al heel anders uitzien. Dus heeft het vooraf keuren voor verkoop nog geen zin.
Dat je nieteens begint aan een paard met veranderingen aan het straalbeen of hartproblemen, daar kan ik inkomen. Ook niet als het je eigen fokproduct is. Een dag heeft maar 24 uur, en voor de tijd die je in een paard stopt die het niet gaat redden, kun je ook een paard opleiden die een goede kans maakt om daar wel te komen waar jij hem hebben wilt. Heeft niets met paardenkennis of garantie van drie jaar vooraf te maken. Het is het gevolg van een steeds meer op geld gebaseerde maatschappij. En wil je meedraaien, en in de paarden je geld verdienen, zijn er twee keuzes: je gaat daarin mee, of niet....

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:45

Mee eens Cassidy :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:47

Cassidy schreef:
muc schreef:

Een keuring is een momentopname, het kan de dag erop er al heel anders uitzien. Dus heeft het vooraf keuren voor verkoop nog geen zin.
Dat je nieteens begint aan een paard met veranderingen aan het straalbeen of hartproblemen, daar kan ik inkomen. Ook niet als het je eigen fokproduct is. Een dag heeft maar 24 uur, en voor de tijd die je in een paard stopt die het niet gaat redden, kun je ook een paard opleiden die een goede kans maakt om daar wel te komen waar jij hem hebben wilt. Heeft niets met paardenkennis of garantie van drie jaar vooraf te maken. Het is het gevolg van een steeds meer op geld gebaseerde maatschappij. En wil je meedraaien, en in de paarden je geld verdienen, zijn er twee keuzes: je gaat daarin mee, of niet....

In de paarden is geen droog brood te verdienen. Kom op, laten we elkaar niet gekker maken dan het al is: al die topjongens kunnen dat alleen omdat er een idioot is die er wagonladingen geld in pompt, in de hoop op enige (media) aandacht. De rest is gewoon gebakken lucht.
Ga maar eens na hoeveel stallen door een bouwbedrijf worden gesponsord. Waarom door een bouwbedrijf.........?

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 17:50

Dat heeft toch helemaal niet met keuren of niet keuren te maken? Uiteindelijk willen handelsstallen verkopen aan particulieren (het liefst hele rijke uit het buitenland ;-)) en daar heb je gezonde paarden voor nodig, dus keuren. Dat er geen geld met paarden te verdienen valt is niets nieuws volgens mij, dat was 20 jaar geleden toch niet anders ;-)