Hoeveel vragen om paard te rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:18

Beaukie schreef:
Ja klopt, het is haar eigen idee. Tja, is het nodig? Ik weet het niet. Onze zoon kan natuurlijk minder dan zijn pony (daarom is het ook een leerpony). Hij rijdt zijn pony 4 tot 5 keer per week, waarvan 1 à 2 keer les. Haar aanbod was om 1x per week de pony bij te rijden. Tuurlijk zijn er genoeg mensen die onze pony gratis zouden willen rijden, maar het risico dat iemand een hoop verprutst vind ik nogal groot. Heb al vaak genoeg nare verhalen hierover gehoord. Daarom is dit eigenlijk een goeie oplossing: we kennen haar, hebben vertrouwen in wat ze doet; zij geeft onze zoon les en rijdt zijn pony - volgens diezelfde principes - dan 1x per week. Win-win voor beide partijen, toch? Maar dan zonder te betalen, zeggen jullie? Ik wil het graag netjes met haar regelen, zonder dat het lijkt alsof ik voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten ;). N.B. heb het met haar nog verder nergens over gehad, dus weet geeneens of ze er überhaupt een vergoeding voor zou willen hebben.

Als ze aanbiedt het paard 'bij te rijden' (in die bewoording) zal ze waarschijnlijk geen vergoeding vragen en het gewoon voor de lol doen. waarschijnlijk zou ze het anders het paard 'trainen' noemen. Voor het paard is het niet echt nodig, lijkt me... die knopjes verleren ze niet. Bovendien kan ze er altijd tijdens het lessen even op kruipen om voor te doen.

@TS; als je zo een zakcentje kunt verdienen; waarom niet? Ik kan me wel voorstellen dat iemand een paard weer door wil laten rijden door een bekende en daar best wat aan uit wil geven. En volgens mij zegt klassering niet zoveel over je trainingscapaciteiten. Rijden is iets heel anders dan trainen. Als de eigenaar vind dat jouw (bijrijd) paarden zo lopen als ze haar paard hebben wil lijkt het me een goed idee.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:18

Een instructrice die zelf op niveau rijd, vraagt meestal wel geld voor het rijden van de pony.
Alleen in dit geval bied ze het zelf aan. Is ze nog jong, is ze zelf nog lerende ? dat zou bij mij meespelen.

Is ze zelf een bewezen ruiter, dan is het wel logisch dat ervoor betaald wordt.
Zo niet, dan zeer zeker niet.

Beaukie

Re: Hoeveel vragen om paard te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:06

OK! Duidelijk! Bedankt voor alle adviezen! :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 22:13

eigenlijk heeft de eigenaar toch al referentie? heeft haar zien rijden eigen paarden (?), kent haar... en heeft al een keer op het betreffende paard zien rijden. Of het genoeg is? Weet het niet,.. maar de eigenaar denkt blijkbaar van wel, anders zou ze het neit vragen.

5- 7,50 euro lijkt me schappelijk. als er geen reiskosten bij verbonden zitten (ivm zelfde stal) eerder 5 euro.

duChambre schreef:
In mijn ogen als je referenties hebt. Dus als jij in het verleden paarden hebt gereden voor andere mensen die daar ook echt beter van zijn geworden. Dan kan de eigenaar van dat paard dus bijvoorbeeld aan die eigenaren vragen "joh hoe heeft ze het gedaan" en als die kunnen dan hun ervaring delen, natuurlijk zowel positief als negatief en onderbouwd commentaar (hoe heeft iemand het echt gedaan; alleen, met les, met geduld, met een zweep en sporen. Veel verschillende mogelijkheden!)

Ik zou van tevoren graag willen weten hoe iemand precies rijdt en hoe hij iets gaat oppakken als hij tegen een probleem aan loopt. Wat doe jij bijvoorbeeld als het paard ineens begint met steigeren terwijl jij hem traint. Overleg je het dan met de eigenaar of doe je het zelf oplossen? En sla je dan een ei op zn kop kapot of draai je er een slof omheen en sla je hem naar voren.
Dat zijn allemaal dingen die ik als eigenaar zou willen weten (maar die ik ook als aanbieder van een product, want je verkoopt jezelf, zelf zou overleggen) voordat ik met iemand in zee ging.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:37

Ik zou persoonlijk al genoegen nemen met het feit dat je dat paard kosteloos mag rijden. Zeker aangezien jou geringe ervaring.

edit: ik lees net dat het geen verzorgpaard o.i.d. wordt en dat je zelf al aantal paarden rijdt. Wat niet wegneemt dat ik er nog steeds geen geld voor zou vragen.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 17:46

Alhoewel het natuurlijk wel erg lekker is als je er een extra zakcentje mee kunt verdienen! ;) Ik zou gewoon vragen wat de eigenaar in gedachten had.

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:20

Ik denk dat je wel degelijk iets mag vragen :o . Zij vraagt jou immers om te helpen. Ze kent je niveau dus het gaat haar waarschijnlijk niet erom om het paard "op niveau" te krijgen maar puur iemand erop te hebben die er "feeling" mee heeft.

Als ik niet "lekker" zit op mijn eigen paard en ik stap op iemand af om te vragen of die twee keer per week mijn paard wil rijden om mij te helpen dan ga ik er in ieder geval niet van uit dat het voor niets is. Hoeveel je wil vragen moet je denk ik zelf beslissen. In dit geval heeft de prijs in ieder geval niets met "niveau" maar eerder met jouw tijd te maken ;) . En hoe kostbaar is jouw tijd?

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:39

Ik heb ook een vraagje hierover. Zit ook een beetje met zo´n kwestie op het moment namelijk.

Ik rijd 2 jonge paarden voor mensen, ong. 2 maal per week. De ene eigenaar is een tijdje terug van het ene paard afgevallen en ze waren nieuw bij ons op stal, dus heb ik gezegd ach ik wil er ook wel een paar keer opstappen als het je teveel wordt met 2 jonge paarden nu tegen die vrouw.
Nu had ze toen dat aanbod aangenomen, dit is denk ik al meer als 2 maanden terug geweest. Nu heb ik gewoon een eigen paard waarmee ik zelf M1+10 ben en na de zomer mee in het M2 ga starten, verder heb ik bij de pony's L2+12 gereden. Ik heb in de tussentijd al wel een aantal paarden gehad, maar niet mee gestart. Ik heb dus een paard, dus het is voor mij niet perse nodig om hun paarden te rijden om uberhaupt paard te kunnen rijden. Ik vind het leuk, maar ik ben er niet van afhankelijk. Bovendien heb ik ook nog die ene pony waar m'n zusje op rijdt, waar ik eventueel ook mee aan de gang kan als ik wil.
Nu was mijn paard laatst een keertje niet zo lekker en ik had les. Die mensen waren op stal en gingen zelf niet rijden, dus heb ik gezegd mag ik misschien jullie paard een half uurtje rijden in de les. Dit was prima, en heb ik zelf moeten betalen.

Mijn instructrice vindt dat er best iets tegenover mag staan. Desnoods is dat, dat hun 2 lessen voor mij betalen per maand. Dus 1 les per maand per paard. Ik weet niet zo goed wat ik er nu mee aan moet, ik heb het zelf aangeboden natuurlijk. Maar sta soms om 6 uur sochtends op of loop tot 11 uur savonds op stal om de 2 paarden te rijden en die van mezelf. Wat moet ik hiermee?

Sorry dat ik het topic van TS hiervoor gebruik, maar zit met een gelijke kwestie, dus leek mij handiger om het hier te plaatsen dan zelf een nieuw topic te openen.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 08:22

angela_28: zo zie ik het dus ook. En mijn tijd is vrij kostbaar, hoewel ik natuurlijk graag bij de paarden ben, maar mn prive leven (lees vriend) wil ook aandacht.

Kimmysan: dat is idd lastig. Dat je die ene les laatst zelf hebt moeten betalen vind ik logisch. Anders had je je les moeten afzeggen. Maar als die mensen willen dat je met hun paarden les gaat nemen, dan mogen zij daar ook aan meebetalen, lijkt mij.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:26

furyke schreef:
angela_28: zo zie ik het dus ook. En mijn tijd is vrij kostbaar, hoewel ik natuurlijk graag bij de paarden ben, maar mn prive leven (lees vriend) wil ook aandacht.

Kimmysan: dat is idd lastig. Dat je die ene les laatst zelf hebt moeten betalen vind ik logisch. Anders had je je les moeten afzeggen. Maar als die mensen willen dat je met hun paarden les gaat nemen, dan mogen zij daar ook aan meebetalen, lijkt mij.

Precies, ik vind het leuk om paard te rijden. Maar ik zit in mijn examenjaar van het VWO en werk meer als 15 uur per week er nog bij en ik heb ook nog een vriend. Dus zeeen met tijd heb ik niet..

Die mensen nemen zelf ook geen les, dus of ze nou echt lessen belangrijk vinden.. Ik vind dat persoonlijk zelf wel, ik wil graag dat iemand met mij kritisch meekijkt.

In jou kwestie, had je al met die vrouw overlegd? Ik denk dat het er ook wel omgaat hoeveel je het gaat doen. Als het nou meer als 3 keer in de week wordt, mag jij er denk ook best iets voor vragen.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 10:31

nee heb nog steeds niets van die vrouw gehoord.
Ze zou me sms wanneer ze weer op stal kon zijn. Aangezien ze dus weinig tijd heeft, kan dat nog wel even duren ben ik bang.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:46

kimmysan schreef:
Precies, ik vind het leuk om paard te rijden. Maar ik zit in mijn examenjaar van het VWO en werk meer als 15 uur per week er nog bij en ik heb ook nog een vriend. Dus zeeen met tijd heb ik niet..

Die mensen nemen zelf ook geen les, dus of ze nou echt lessen belangrijk vinden.. Ik vind dat persoonlijk zelf wel, ik wil graag dat iemand met mij kritisch meekijkt.

In jou kwestie, had je al met die vrouw overlegd? Ik denk dat het er ook wel omgaat hoeveel je het gaat doen. Als het nou meer als 3 keer in de week wordt, mag jij er denk ook best iets voor vragen.

In feite kun je niets doen aan een lopende 'afspraak'. Maar je zou natuurlijk rond kunnen kijken of er iemand anders wel wil betalen voor het doorrijden.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 19:54

kimmysan schreef:
Ik heb ook een vraagje hierover. Zit ook een beetje met zo´n kwestie op het moment namelijk.

Ik rijd 2 jonge paarden voor mensen, ong. 2 maal per week. De ene eigenaar is een tijdje terug van het ene paard afgevallen en ze waren nieuw bij ons op stal, dus heb ik gezegd ach ik wil er ook wel een paar keer opstappen als het je teveel wordt met 2 jonge paarden nu tegen die vrouw.
Nu had ze toen dat aanbod aangenomen, dit is denk ik al meer als 2 maanden terug geweest. Nu heb ik gewoon een eigen paard waarmee ik zelf M1+10 ben en na de zomer mee in het M2 ga starten, verder heb ik bij de pony's L2+12 gereden. Ik heb in de tussentijd al wel een aantal paarden gehad, maar niet mee gestart. Ik heb dus een paard, dus het is voor mij niet perse nodig om hun paarden te rijden om uberhaupt paard te kunnen rijden. Ik vind het leuk, maar ik ben er niet van afhankelijk. Bovendien heb ik ook nog die ene pony waar m'n zusje op rijdt, waar ik eventueel ook mee aan de gang kan als ik wil.
Nu was mijn paard laatst een keertje niet zo lekker en ik had les. Die mensen waren op stal en gingen zelf niet rijden, dus heb ik gezegd mag ik misschien jullie paard een half uurtje rijden in de les. Dit was prima, en heb ik zelf moeten betalen.

Mijn instructrice vindt dat er best iets tegenover mag staan. Desnoods is dat, dat hun 2 lessen voor mij betalen per maand. Dus 1 les per maand per paard. Ik weet niet zo goed wat ik er nu mee aan moet, ik heb het zelf aangeboden natuurlijk. Maar sta soms om 6 uur sochtends op of loop tot 11 uur savonds op stal om de 2 paarden te rijden en die van mezelf. Wat moet ik hiermee?

Sorry dat ik het topic van TS hiervoor gebruik, maar zit met een gelijke kwestie, dus leek mij handiger om het hier te plaatsen dan zelf een nieuw topic te openen.

Voor die les zou ik niets vragen, het is tenslotte zo dat als je hun paard niet mee kon nemen je les verliep zonder dat jij er aan mee kon doen.

Verder zou ik gewoon tegen ze zeggen dat je het te veel werk vindt en er mee wil stoppen. Dan hinten richting je werk, dat dat voor gaat omdat je nu eenmaal geld nodig hebt. Als ze je goed/belangrijk genoeg vinden komen ze er dan zelf wel mee of je wil blijven tegen een notk vergoeding.

TS: Ik zou inderdaad les nemen en de mensen de lessen laten betalen. Daar heb jij iets aan, en ALS er iets gebeurt zit je niet zo met de gebakken peren dan wanneer je een soort loonconstructie maakt (dus 50 a 100 euro per maand vragen)