Probleempje met paard van ander persoon

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bonita84

Re: Probleempje met paard van ander persoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 10:20

Oja ik las nog dat iemand hier reageerde met het idee dat hem het niet om het geld ging maar om het paard maar dat is zeker niet zo! Hij heeft letterlijk tegen mij gezegd dat het het om het geld te doen was en niet om het paard. Hij geeft niet om paarden zoals wij meiden, voor hem is het een voorwerp.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:21

Probeer alles duidelijk te krijgen, wat zijn zijn wensen en wees duidelijk (en vooral ook naar jezelf toe) wat jou wensen zijn. Passen die nog altijd in hetzelfde plaatje dan is het goed.
Is dat niet het geval dan moet je een keuze maken, of alleen nog maar recreatief gaan rijden of stoppen.
Vind wel dat het boertje zich moet realiseren dat er altijd wat kan gebeuren, in de wei, op een buiten rit of tijdens een wedstrijd of een cross.

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 10:22

meggiemeg schreef:
Probeer alles duidelijk te krijgen, wat zijn zijn wensen en wees duidelijk (en vooral ook naar jezelf toe) wat jou wensen zijn. Passen die nog altijd in hetzelfde plaatje dan is het goed.
Is dat niet het geval dan moet je een keuze maken, of alleen nog maar recreatief gaan rijden of stoppen.
Vind wel dat het boertje zich moet realiseren dat er altijd wat kan gebeuren, in de wei, op een buiten rit of tijdens een wedstrijd of een cross.

Je heb gelijk! Ga ik doen!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:27

Colway schreef:
CD28 schreef:
Ten eerste vind ik dat je verschrikkelijk onrespectvol over die meneer praat door hem een 'boertje' te noemen. Als je bij mij reed kwam je het terrein nooit meer op.

Ten tweede is het zijn paard. Dus als je het niet met hem eens bent ga je ergens anders maar een paard zoeken. Zo simpel is het.

Iemand met een boerderijtje en wat vee is toch ook een boertje? Wat is daar onrespectvol aan?

Moet het mister farmer worden dan?

:D

Maar goed, meneer 'gebruikt' jouw toewijding aan dat paard, aan jou nu de taak om je grenzen aan te geven. Je doet genoeg inderdaad :)

dat heet tegenwoordig een farm-manager :D en ja ik vind ook dat [als het echt zo goed gaat als ts beweert ,dat de farm-manager] genoeg zou kunnen profiteren van deze dame haar input. een paard met l achter dr naam is meer waard dan weidepaard met nix...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:27

Is moeilijk, je geeft veel om het paard en dat weet het boertje ook, hou dat goed in je achterhoofd!

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 10:47

Sorry mensen voor het beledigende word boertje... ik zal hem voortaan farm manager noemen :P :Y)

Ik heb ook nooit geklaagd hiervoor totdat hij onredelijk ging doen. Ik vond al me geld meer dan waard en weet ook dat ik het paard over een paar jaar echt wel kan overkopen, maar vind dit een hele lastige situatie op dit moment ook omdat ik hem niet zag aankomen en dan praat ik niet over die verzekering alleen want zelfs dat zou ik nog wel willen gaan betalen.

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:51

Zoals gezegd, hét grote nadeel van bijrijdpaarden. En ook voor mij de reden om uiteindelijk te kiezen voor een eigen paard. Je hebt er niks over te beslissen. Zover als jij gekomen bent is al heel wat! En je moet t inderdaad zien als iets wat je bereikt hebt voor jezelf. Ervaring! Rijd er nu nog 2 bij, die zie ik ook vooral als ervaring :)

En om maar in herhaling te vallen ;) Een gesprek lijkt mij inderdaad het juiste :) Als je hem de mogelijkheid geeft om er nog één veulen van te fokken, zou je dr dan niet kunnen overnemen? Kan me voorstellen dat je dr niet in de steek wilt laten, heb ik het ook erg moeilijk mee gehad... En in principe geeft hij wel aan dat paarden duur zijn en dat hij het risico niet wilt lopen, dan lijkt het me alleen maar een beter idee om het paardje aan jou te verkopen!

Houd ons op de hoogte!

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 10:59

Bedankt voor je reactie Sijs! Ik ga vanmiddag inderdaad er even rustig met hem over praten.
Kijken wat hij verwacht wat hij wil ect.. En idd kijken of ik me daar in kan vinden!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:29

Sijs15 schreef:
En om maar in herhaling te vallen ;) Een gesprek lijkt mij inderdaad het juiste :) Als je hem de mogelijkheid geeft om er nog één veulen van te fokken, zou je dr dan niet kunnen overnemen? Kan me voorstellen dat je dr niet in de steek wilt laten, heb ik het ook erg moeilijk mee gehad... En in principe geeft hij wel aan dat paarden duur zijn en dat hij het risico niet wilt lopen, dan lijkt het me alleen maar een beter idee om het paardje aan jou te verkopen!

Houd ons op de hoogte!

Succes met je gesprek TS, ik weet niet hoe oud het paard in kwestie is maar een L2 paard met deze afstammeling dat ouder dan een jaar of 7 is gaat in de huidige markt echt niet veel geld opleveren. ;)

Sijs, ik vind je opmerking vreemd. het " boertje" is nog steeds de eigenaar, waarom zou hij van de TS toestemming moeten krijgen om er een veulen mee te fokken?

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 11:32

Paard in kwestie is 6 jaar oud ;)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:40

Agrarisch deskundige ofzo :D ?
Tsja, lastig hoor deze dingen, ik denk vooral dat het belangrijk is dat je goed afspraken gaat maken met deze meneer en dat die ook op papier komen. Je hebt tenslotte ook al aardig wat kosten gemaakt aan dit dier. Dat is dan wel je eigen keuze geweest maar meneer heeft er ook niks op tegen gehad. Dusss, idd, een lekker gebakje en praten. Goed je vragen vantevoren opschrijven en geef hem ook de kans er over na te denken en er evt in een 2e gesprek(met nog een lekker gebakje) er op terug te komen.

Ik heb bijna 2 jaar een paard in de kost gehad van een vriendin, geen afspraken op papier, dacht dat dat niet nodig zou zijn, we waren tenslotte vriendinnen? Nou, dat ging finaal hartstikke mis, paard weg en vriendschap naar de haaien...
Dus, goede afspraken maken! en vastleggen op papier.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:48

Maar wat ik niet begrijp, als het hem alleen om het geld ging, dan zou hij dat paard toch veel liever verkopen en maandelijks stalgeld binnenkrijgen, dan dat hij het paard zelf aanhoudt en het "alleen maar geld kost"? Dan is het simpel rekensommetje dat verkopen meer oplevert. Dus volgens mij speelt er bij hem wel degelijk meer dan alleen geld.

bonita84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 11:57

mylittlejoy schreef:
Maar wat ik niet begrijp, als het hem alleen om het geld ging, dan zou hij dat paard toch veel liever verkopen en maandelijks stalgeld binnenkrijgen, dan dat hij het paard zelf aanhoudt en het "alleen maar geld kost"? Dan is het simpel rekensommetje dat verkopen meer oplevert. Dus volgens mij speelt er bij hem wel degelijk meer dan alleen geld.

Hij heeft nooit een veulen van haar gewilt nu hij ziet dat ze het lekker doet in de sport, heb namelijk nog nooit geen winstpunten gehaald en vaak ook 4 wil hij ineens wel een keer een veulen van haar.... Wat zijn goed recht is maar zo zie je maar wat hij denkt. Maar met een veulen uit haar fokken schiet je ook niet veel op en verdien je niet veel aan want haar ouders zijn niet veel bijzonders maar toevallig is er een leuk paard uitgekomen. Maar waar ik dus bang voor ben omdat hij nu al zegt dat hij ineens wel een veulen wil terwijl hij dat eerst niet wilde, is dat als ze Z rijd haar ineens wil houden en mee gaan fokken of aan mij verkopen en dan ineens veel duurder!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:25

En nog een kleine aanvulling: je zou hem wel kunnen aanbieden er nog een veulen bij te fokken als het paard van jou zou zijn, maar... eh... wie neemt de kosten dan op zich? Realiseer je goed dat een veulentje maken bepaald niet kosteloos is! Afgezien van het dekgeld ( en hoe beter de hengst, hoe duurder) moet je merrie ook door de molen: scannen, opvoelen, veearts-controle etc etc. Dat kan behoorlijk in de papieren lopen! Wie gaat dat dan betalen?
En tenslotte.. bij dracht en bevalling kan van alles misgaan tot en met de dood van de merrie aan toe.
Bendenk dus goed wat je doet of toezegt, voordat je roept "je mag er een veulen bij fokken".. !!

Er zijn diverse topics op bokt waar het gaat over vergoeding voor bijrijden. De meesten vinden het normaal om voor bijrijden een bedragje te betalen. Waarom zou je dat niet voorstellen? Van het bijrijdgeld kan de boer zijn verzekering betalen :)

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:04

ji hebt zoveel ambitie, probeer je eigen paard te kopen, en ga daar mee door.

en een boertje is niks niet negatief, maar je kan ze ook aardbolstoffeerder noemen :D

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:11

Als ik eerlijk ben denk ik dat je gewoon blij moet zijn dat je op zijn paarden mag rijden.
En de verzekering betalen lijkt me geen probleem...zie het als een maandelijkse bijdrage. Als hij gewoon had gevraagd of je maandelijks wou gaan bijdragen aan het voer ofzo had je ern iks achter gezocht.

Ben je bang dat jij straks " al het werk" voor niks hebt gedaan en je met het paard in de Z en hij ruikt geld...tja dat kun je maar op 1 manier voorkomen. Stoppen met zijn paarden rijden en een eigen paard kopen.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:24

Kun je niet gewoon aanbieden om een relatief klein bedrag per maand bij te leggen? (ik denk dan aan iets van 25-30 euro)
Hoeveel wil je eigenlijk zelf voor het paard geven (indien je hem wil kopen) ?

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:26

CD28 schreef:
Ten eerste vind ik dat je verschrikkelijk onrespectvol over die meneer praat door hem een 'boertje' te noemen. Als je bij mij reed kwam je het terrein nooit meer op.

Ten tweede is het zijn paard. Dus als je het niet met hem eens bent ga je ergens anders maar een paard zoeken. Zo simpel is het.

Nou ja zeg.. stel je niet zo aan. Moet ze hem dan Henk noemen? Zou dat beter zijn voor jou?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:34

Ik heb zo'n schoonvader. Maken dat je wegkomt en zelf een leuk paard aanschaffen. Gewoon zeggen dat je er dan helemaal mee kapt. Mijn bloed kookt al bij je verhaal! Wat een ongelooflijke uitbuiter! Mss moet je je kosten eens optellen en laten zien en zeggen dat je dat dan ook deels vergoed wil zien? Zijn paard is door jouw toedoen wel meer waard geworden. Maar laten we eerlijk zijn: Een paard is momenteel niet meer waard dan de doodsprijs. Volgens mij zit hier een addertje onder het gras... Hij wil iets, wat ie jou niet vertelt.
En anders helaas, dan heb je veel geleerd met dit dier en moet je toch wat anders zoeken.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:37

meggiemeg schreef:
De eigenaar kan ook zeggen dat je geen cross meer mag rijden, is het risico ook minder.
Met alleen op de wei lopen kan ook genoeg gebeuren mensen! Paarden kunnen in het draad terecht komen, kunnen een klap van een van de andere krijgen, uitglijden enzovoorts.
De beste man krijgt ook genoeg terug van TS als ik het zo lees, door haar (en haar vriendin) heeft hij weinig omkijken naar de paarden en kan hij ook met vakantie omdat ze de zorg op zich neemt van de andere dieren..

Eindelijk ook iemand die het van de andere kant ziet.. Ik geef TS groot gelijk. Ik rijd ook een paard voor iemand anders, ik sta ook bij deze mensen aan huis met mijn andere paard, ik zorg voor hun roedel als ze weg zijn, en op die manier helpen we elkaar. Ik cross, dressuur en spring met het paard, hij is niet verzekerd, ik rijd zelf met hun auto en trailer, en ze willen vrijwel alles betalen, maar dat wil ik weer niet, want voor mijn andere paard hoef ik niks te betalen kwa stalling...

Het is een beetje geven en nemen van beide kanten hoor. Probeer een goed gesprek aan te gaan met de boer, om te vragen wat er nu daadwerkelijk is, 13 jaar al over de vloer komen is niet niks natuurlijk....

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:09

ik heb niet het hele topic gelezen
ik zou gewoon een gesprek aanvragen, bedrag meenemen wat je ervoor over hebt, en voor zijn neus op tafel leggen. heel veel kans dat hij zwicht bij een stapeltje eurobriefjes ;)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 14:07

Hoe is het gesprek gegaan?

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 14:52

Ik heb het topic helemaal doorgelezen en ben nu ook wel benieuwd hoe het gesprek is afgelopen?

Ik denk dat als je tegen meneer zegt dat je op zoek gaat naar een eigen paard, hij heel snel verandert van mening en misschien alsnog zijn paard wil verkopen aan jou. Want als jij zijn paard niet meer rijdt, zakt dat paard ook heel snel in waarde...

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 14:56

Colway schreef:
Iemand met een boerderijtje en wat vee is toch ook een boertje? Wat is daar onrespectvol aan?

Laat dat maar niet horen aan mijn man :o :D ... Heeft ook een boerderij met "wat" vee, maar is toch absoluut een agrarisch ondernemer en geen "boertje".... :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 15:04

CD28 schreef:

Nou nou zo kan die wel weer.

Ik vind het boertje nogal respectloos, hij ziet hier dollartekens en probeert deze meid uit te buiten.
Dat die maar goed in zijn oren knoopt dat een paard opleiden normaal ook geld kost.
Als ts het paard wil kopen moet ze hem niet nog hoger opleiden hierdoor wordt ook de prijs hoger.