Bijvend tehuis eisen en zelf wel verkopen????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

schipper1

Re: Bijvend tehuis eisen en zelf wel verkopen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:18

Ik heb een paard in de verkoop en zet het er inderdaad bij. Wij kunnen hem niet aanhouden en dat wisten we vantevoren. Maar om nou 3 jaar paardloos te zijn totdat je je zelfgefokte 3 jarige kunt gaan beleren is ook weer zowat. Verkoop gaat ons aan het hart, het is echt een lief beest. Ik zeg het erbij, omdat ik niet wil dat hij bij iemand terecht komt die m in 2 jaar doortrixt en dan voor het dubbele bedrag verkoopt. Wij verkopen dus ook op gevoel, en ik denk dat je door zo'n zin aangeeft wat voor persoon je bent, en wat voor koper je zoekt. Das dus de andere kant van het verhaal TS!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:30

Wie betaalt die bepaalt. Dus wil de oude eigenaar een vinger in de pap en dus bepalen, dan zal hij ook moeten betalen, kortom zelf houden :') .

Wij zijn nu toevallig op zoek naar een wat oudere merrie als gezelschapspaard en voor rustige buitenritjes. Geen haar op mn hoofd die eraan denkt om een contract te gaan tekenen. Als mensen hun oudere paard om wat voor reden dan ook (en echt heel vaak wegens jonger paard) weg willen doen dan nemen wij graag die zorg over. Maar wij willen wel zelf kunnen bepalen wanneer het bijvoorbeeld genoeg is en de eeuwige groene weides het beste zijn. Dan heb ik echt geen zin in een oude eigenaar die zich ermee gaat bemoeien. In mijn ogen is het een soort ruil, wij geven een goed tehuis tot de dood en zij hoeven geen kosten meer te maken voor een ouder paard. Anders is het zelf houden of afmaken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:32

Ik vindt ook niet dat je dat kunt eisen. Ik denk dat je daar vooral jezelf mee hebt als je het wel eist. Als ik dat zou zien staan bij een advertentie zou ik dat paard al laten voor wat het is. Niets zo vervelend als vorige eigenaren die zich te veel bemoeien of opdringen hoe je het paard zou moeten houden. Want vaak gaat dat wel samen dat ze te veel willen mee beslissen. Nu zal dat niet altijd het geval zijn hoor maar ik zou er niet op zitten wachten. Het zelfde met het eerste recht van terugkoop. Als puntje bij paaltje komt maak ik wel de beslissing of ik vindt dat de vorige eigenaar de juiste keus is of misschien wel de verzorger die mijn paard al 2 jaar verzorgt om zo maar een zijstraat te kiezen. Dingen kunnen in de loop der jaren veel veranderen en ik vindt het niet realistisch om bepaalde dingen te eisen.

Daarbij vraag ik me af of je nog veel aan hebt als je op papier hebt staan dat je eerste recht van terugkoop hebt. Bedoel als de nieuwe eigenaar het paard 10 jaar heeft gehad en de eigenaar daar voor 5 jaar. Vraag ik me af of dat contract nog wat voorstelt, ben niet op de hoogte van dat soort zaken maar mij lijkt dat zoiets toch ook wel meespeelt.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:37

Tsja.. Aan de ene kant snap ik je standpunt wel, maar toen ik op zoek was naar een paard, ben ik juist opzoek gegaan naar iemand die geen ''moet morgen weg zonder enige emotie'' paard verkocht.
Ik vond het fijn de oude eigenaars erbij betrokken te houden en heb dan ook zonder moeite een eerste terugkoop recht getekend. Daarbij weten we beide dat er altijd iets kan gebeuren. Misschien ga ik volgende week of over 7 jaar (bij wijze van) wel hartstikke faiilliet of er gebeurd iets qua onze gezondheid. Dan kan het gebeuren dat hij weer weg moet. Maar mijn plannen en toekomstplannen met het paardje zijn gewoon duidelijk, en ik geef niet bij het eerste ''klik'' probleem op, en daar ging het vooral om. Zo hebben hun het paardje met een gerust hart kunnen verkopen, en ik voel me verder ook nergens toe verplicht. Vind het alleen maar fijn, de betrokkenheid :)

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 13:41

schipper1 schreef:
Ik heb een paard in de verkoop en zet het er inderdaad bij. Wij kunnen hem niet aanhouden en dat wisten we vantevoren. Maar om nou 3 jaar paardloos te zijn totdat je je zelfgefokte 3 jarige kunt gaan beleren is ook weer zowat. Verkoop gaat ons aan het hart, het is echt een lief beest. Ik zeg het erbij, omdat ik niet wil dat hij bij iemand terecht komt die m in 2 jaar doortrixt en dan voor het dubbele bedrag verkoopt. Wij verkopen dus ook op gevoel, en ik denk dat je door zo'n zin aangeeft wat voor persoon je bent, en wat voor koper je zoekt. Das dus de andere kant van het verhaal TS!

Hier lees ik niet zo zeer een wens in om het paard een goed blijvend tehuis te bieden, maar wel een financiële reden.
Je wist van te voren dat je het niet kon aanhouden, maar je wilt niet dat iemand anders veel geld aan het dier gaat verdienen, want je weet waarschijnlijk nu al dat het een goed paard is.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 13:49

Ik vraag me trouwens af hoe dat zit met een contract tekenen, stel ik teken vandaag een contract waarin staat dat de oude eigenaar de 1e koop heeft mocht ik willen verkopen.
Maar dan, ik heb het dier 5 jaar en wil het verkopen, maar ondertussen is het dier 8 en loopt M dressuur en L springen, het dier is nu veel meer waard, of andersom het dier is ondertussen 20 en veel minder waard.
Staat dat ook allemaal in het contract, denk dat je enorm veel ruzie kunt krijgen hiermee.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:02

dan moet je denk ik dat ook maar in het contract openen. Het zou even mooi zijn dat jij 5 jaar inversteerd dat paard helemaal door rijdt en een ander het paard voor de prijs van een 3 jarige terug koopt. Lijkt me ook niet helemaal rieel. Daarbij heb je ook 5 jaar stalling, DA, Hoefsmid etc betaald. Dan zou je dus kort door de bocht het paard eigenlijk een soort geleasd hebben. de vorige eigenaar hoeft 5 jaar lang niet te betalen en koopt een in vergelijking een koopie terug. Zou bijna het gevoel hebben dat je 5 jaar lang de stalling en kosten voor de vorige eigenaar dan betaald.

Ik vind het absurt en zou als koper er ook niet meer akkoord gaan. Dan inderdaad maar verder kijken naar een ander paard.

babygirlxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:05

en wat ik ook altijd zo raar vind misschien ben ik dan wel de enige er zijn ook mensen die verkopen een 3 jarige en willen dan ook die terug koop regeling hebben op het contract maar dan willen ze ook weer het zelfde geld er voor betalen.
terwijl je het paard zadelmak heb laten maken je rijd er ook nog goed mee op de wedstrijden en je bent op ten duur hoog geklasseerd in mijn ogen kan je dat niet maken.

en nog een voorbeeld is als je een ouder paard koopt van een jaar of 20 en daar betaal je dan 600 euro voor en vervolgens maken wij een contract als die weer weg moet dat zij hem terug koopt maar dan gratis ik vind als je dat dan wil dat je de pony op dat moment dan ook gratis moet weggeven als je hem ook weer gratis terug wil.

of denk ik nu raar

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:06

Merlinde schreef:
Ik heb vorig jaar ook mijn pony verkocht, maar ik wil zeker weten dat deze niet in de handel komt. Wij hebben dus ook op contract staan dat ik het eerste recht van terugkoop heb wanneer de huidige eigenaar om wat voor reden dan ook die pony weg doet.
Maar deze pony heb ik verkocht aan m'n verzorgster omdat de pony duidelijk aangaf het op dat moment bij haar beter te hebben, dus niet zo maar iemand die een paard van MP afhaald..

Maar ik vind inderdaad niet dat je het iemand kan verplichten. Je weet nooit wat er verandert in het leven waardoor je misschien wel niet meer in staat ben een paard te onderhouden....... Ik zou overigens wel contact op nemen met de oude eigenaar wanneer ik op het punt zou staan het paard te verkopen.

En wat als de nieuwe eigenaar de pony nu verkoopt zonder overleg??. Wat ga je dan doen rechtszaak aanspannen geld eisen enz...?

Sorry klinkt allemaal zo leuk maar gaat toch niet werken. Ik zou ten eerste geen contract tekenen en ten 2de mocht ik het paard toch dolgraag willen zou ik absoluut niet nakomen wat er in staat.

babygirlxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:06

Ulfeino schreef:
Ik vraag me trouwens af hoe dat zit met een contract tekenen, stel ik teken vandaag een contract waarin staat dat de oude eigenaar de 1e koop heeft mocht ik willen verkopen.
Maar dan, ik heb het dier 5 jaar en wil het verkopen, maar ondertussen is het dier 8 en loopt M dressuur en L springen, het dier is nu veel meer waard, of andersom het dier is ondertussen 20 en veel minder waard.
Staat dat ook allemaal in het contract, denk dat je enorm veel ruzie kunt krijgen hiermee.

klinkt hard maar ik had dan echt gezegd tegen deze mensen prima je mag hem terug kopen voor het geld wat hij op dit moment waard is en anders zoek ik een ander goed te huis

angy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:37

Ik dwaal ook wel een over MP en zie dan ook de one-liners in de advertenties als de TS. Alleen voor een goed huis, moet 24 uur buiten staan,

Je besluit niet voor niets om je paard te verkopen. Als ik een paard koop dan wordt ik de eigenaar en bepaal ik wat er mee gebeurd. Misschien vind ik de oude eigenaar helemaal niet zo geweldig en moet ik er niet aan denken dat het paard ooit weer terug zou gaan naar de betreffende persoon. Er worden verschillende goede punten aangedragen waarom ik geen afspraak met de oude eigenaar zou maken. En ik zie ook een goed voorbeeld uit de praktijk dat het wel werkt. Paard dat niet op de klei kan staan of een fokker die graag zijn fokproduct weer terug zou willen. Voor mij in ieder geval geen verkopers met eisen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:49

angy schreef:
Ik dwaal ook wel een over MP en zie dan ook de one-liners in de advertenties als de TS. Alleen voor een goed huis, moet 24 uur buiten staan,

Je besluit niet voor niets om je paard te verkopen. Als ik een paard koop dan wordt ik de eigenaar en bepaal ik wat er mee gebeurd. Misschien vind ik de oude eigenaar helemaal niet zo geweldig en moet ik er niet aan denken dat het paard ooit weer terug zou gaan naar de betreffende persoon. Er worden verschillende goede punten aangedragen waarom ik geen afspraak met de oude eigenaar zou maken. En ik zie ook een goed voorbeeld uit de praktijk dat het wel werkt. Paard dat niet op de klei kan staan of een fokker die graag zijn fokproduct weer terug zou willen. Voor mij in ieder geval geen verkopers met eisen.

Maar wat is er mis met 'alleen voor een goed tehuis, moet 24 uur buiten staan?' Zoiets zou ik zeker zoeken voor mijn paard, ALS hij al weg zou moeten. En kun je daar niet aan voldoen, gaat hij niet weg. Heel simpel. :)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:59

Twiggy2008 schreef:
Maar wat is er mis met 'alleen voor een goed tehuis, moet 24 uur buiten staan?' Zoiets zou ik zeker zoeken voor mijn paard, ALS hij al weg zou moeten. En kun je daar niet aan voldoen, gaat hij niet weg. Heel simpel. :)

Hoe controleer je dat?. paard kan binnen een aantal maanden alweer verhuizen wat doe je dan?. Garantie is er niet....

Ene denk dat vele hem wegdoen ivm financiele kwestie dan is nee zeggen voor vele geen optie omdat ze er dan al lang mee lopen iedere maand kost geld.

angy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:15

Als je een paard aanschaft is het je intentie om er goed voor te zijn. En wat versta je dan als verkoper onder een goed huis? Misschien ontdek ik wel als nieuwe eigenaar dat het paard het vreselijk vind om 24 uur per dag buiten te staan en is mijn huis wel beter dan die van jouw..... Daarom vind ik het overbodig om het erbij te zetten.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:18

Het helpt toch niks dat je dat er bij zet.
Ik heb ook mijn ruin verkocht, simpelweg omdat ie te klein voor mij bleef.
Kwam een vrouw met leuke praatjes, was voor haar dochter blabla.
Niet dus, drie week later stond ie weer te koop.
Maar ja het is inderdaad fijn als je je pony/paard verkoopt aan iemand en je later ook nog eens hoort hoe het gaat.
En idd als je allerlei eisen gaat stellen wat ie wel of niet mag bij zijn nieuwe baas, kun je hem beter zelf houden.
Want de kans is erg groot dat je niet tevreden bent.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:40

xsenny dan moet jij vooral je paard niet verkopen :') blijkbaar kan niemand zo goed voor het dier zorgen als jij, nou dan zou ik het vooral houden

schipper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:54

Contracten etc dat gaat me ook te ver.
@Ulfeino: financiële reden? Mm dat lees ik er niet uit en dat bedoel ik ook niet. Ander voorbeeld dan, dat je m verkoopt aan iemand die denkt dat het wel klikt, en jij denkt dat het als verkoper niet helemaal goed komt. Dan verkoop ik m dus niet. snappie?
Ik zou contact met nieuwe eigenaar op prijs stellen, leuk als je nog eens hoort van een paard wat je zelf hebt opgeleid! En je kunt de nieuwe eigenaar nog eens voorzien van tips en trucs?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:56

Het is een beetje nutteloos om dat te vragen.
Iemand kan toch wel erg eenvoudig toezeggen een dier een vaste thuis te bieden en een half jaar later gewoon verkopen.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:00

Vivat schreef:
xsenny dan moet jij vooral je paard niet verkopen :') blijkbaar kan niemand zo goed voor het dier zorgen als jij, nou dan zou ik het vooral houden

Zie je ergens staan dat ik zeg dat niemand beter voor me paard is al ik ???
oke nee dus dat zeg ik niet .
Ik zeg alleen dat mocht ik om wat van reden ook me paard moeten verkopen .
Dat ik wel een wettelijk contract op stel via een notaris dat als ik mijn paard weg GEEF en hun zouden haar om wat van reden ook weer weg doen .
Dat ze dan terug naar mij komt .
dus niet heen en weer gesleept gaat worden zonder dat ik weet waar ze terecht komt .
mijn pony is op een listige manier bij mij gekomen ,ik ben opgelicht .
ik had haar zo terug kunnen doen omdat ik bewijs op papier had .
Maar dan zou dus de pony op deze leeftijd weer in de handel komen .
En dat vondt ik zielig dus heb ik toen besloten dat ze voor altijd [in iedergeval zolang dat mogelijk is je weet immers nooit ].
bij mij mag blijven zodat ze niet WEER van hier naar daar gesleept wordt .

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:02

Leuk dat NIEMAND reageerd op wat te doen als ze het contract niet nakomen???.

RECHTZAAK, ADVOCATEN????.........contractje is pure onzin niemand die er wat mee gaat doen of nakomen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:03

xsenny schreef:
[Dat ik wel een wettelijk contract op stel via een notaris dat als ik mijn paard weg GEEF en hun zouden haar om wat van reden ook weer weg doen .

Dus je bent bereid om te betalen dit te regelen?. Denk dat een kopende partij niet aan mee zou willen betalen kan leuk in de papieren en geld lopen....denk vanaf 300 euro tot......

Nee hoor zal niet gaan werken gok ik zo.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:04

Prisca schreef:

RECHTZAAK, ADVOCATEN????.........contractje is pure onzin niemand die er wat mee gaat doen of nakomen.

Als ik een paard zou kopen en zou zo'n contract krijgen, tja, op prijs stellen zal ik dat niet, en dus ook niet tekenen.
Ik mag het toch wel ff lekker zelf weten?
Als ik geen band kan krijgen met het paard, dan ga ik daar niet jaren mee rondhobbelen ofzo.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 05-07-11 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:04

Ulfeino schreef:
Iedere dag lees ik de advertenties waar we onze paarden/pony's aanbieden voor de verkoop.
In heel veel advertenties lees ik de regel "alleen voor blijven nieuw tehuis" of iets in deze strekking.
Nergens om hoor en ik kan me ook best voorstellen dat je je paard/pony dat toewenst, maar toch vind ik het enorm hypocriet, want om de één of andere reden mag hij of zij niet bij jou blijven.
Je vindt dus dat een andere jouw dier moet geven wat je hem zelf niet kunt of wilt geven.
Daarnaast misschien is je paard/pony wel helemaal niet zo goed af bij dat nieuwe blijvend tehuis.
Ik ben heel benieud hoe andere bokkers hier nu over denken, want ik erger me er eigenlijk heel erg aan.

:D :D Daar heb je wel even een punt inderdaad!
Dan moet je hem inderdaad niet verkopen, maar weg geven.

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:07

Prisca schreef:
xsenny schreef:
[Dat ik wel een wettelijk contract op stel via een notaris dat als ik mijn paard weg GEEF en hun zouden haar om wat van reden ook weer weg doen .

Dus je bent bereid om te betalen dit te regelen?. Denk dat een kopende partij niet aan mee zou willen betalen kan leuk in de papieren en geld lopen....denk vanaf 300 euro tot......

Nee hoor zal niet gaan werken gok ik zo.

ik zou betalen ja
zo contract kost me dan 300 euro /.
aangzien ze zich dan aan mijn ijs moeten houden .
zal ik de rechtzaak winnen !
dus ja ben bereid die 300 te betalen .

xsenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:08

F_Orumster schreef:
Prisca schreef:

Als ik een paard zou kopen en zou zo'n contract krijgen, tja, op prijs stellen zal ik dat niet, en dus ook niet tekenen.
Ik mag het toch wel ff lekker zelf weten?
Als ik geen band kan krijgen met het paard, dan ga ik daar niet jaren mee rondhobbelen ofzo.

als hun zo contract hebben en jij niet wil tekenene vindt ik dat je dan maar een ander paard moet kopen .