Paard trapt naar auto. Wie schuldig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:20

Caira schreef:
Helaas, je hoort altijd je paard onder controle te hebben, jullie zaten dus fout. Je kunt niet van een niet paardenkenner verwachten dat hij weet hoe die dieren reageren.

Ben ik met je eens.
Ook vind ik (maar dat is mijn mening) dat een paard eerst schriktraining gehad moet hebben voor het uberhaupt de weg op gaat (om dit soort situaties te voorkomen)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:34

SuzieQ schreef:
Zo zit het dus, ik denk dat de 'eigen schuld' bij deze man wel hoog kan worden.
Verder vind ik opmerkingen als "Niet iedereen heeft paarden, ze weten niet hoe ze reageren" een beetje raar.
Ook niet iedereen heeft kinderen, honden, katten of weet ik veel wat allemaal... Maar daar hoor je ook rekening mee te houden en niet als een gek tussendoor te scheuren en te toeteren.

En wie zegt dat ie als een gek reed?
Toch apart dat het hier nooit zo kan zijn dat de paardeneigenaar misschien wel fout zit ipv altijd en eeuwig de automobilist.
Ik ben ook dierenliefhebber en ja ik ben ook weleens over een kat gereden omdat ie voor iets wat mij niet duidelijk is geworden ineens voor me langs rende, daar ben ik dan ook ziek van.
Ik heb inmiddels van de kleindochter van deze meneer in de auto in dit topic gelezen dat deze mensen zich ook helemaal naar geschrokken zijn en hoop dan ook dat men de toon een beetje kan matigen naar deze mensen toe, de fout ligt niet alleen bij hen IMO!

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:49

Rider01 schreef:
Caira schreef:
Helaas, je hoort altijd je paard onder controle te hebben, jullie zaten dus fout. Je kunt niet van een niet paardenkenner verwachten dat hij weet hoe die dieren reageren.

Ben ik met je eens.
Ook vind ik (maar dat is mijn mening) dat een paard eerst schriktraining gehad moet hebben voor het uberhaupt de weg op gaat (om dit soort situaties te voorkomen)

:= een schriktraining? Schrikreactie's zal je nooit voorkomen. Misschien rijdt dit groepje ruiters hier dag in dag uit, het kan altijd gebeuren! Als de paarden al iets gespannen waren en er komt een auto aan die ook toetert en er doorheen rijdt kán dit nou eenmaal gebeuren.

Als de auto voldoende afstand had gehouden had zeker een pony niet raak kunnen trappen..

SuzieQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:55

Naomi_Haffie schreef:
Sorry.. '' en niet als een gek tussendoor te scheuren en toeteren ''
Het is een man van in de 70 die altijd netjes rijd ..

dat neem ik niet van weg dat ie gewoon had moeten afwachten wat de paarden deden en er daarna langs op reed.

Ik begrijp dat een verhaal twee kanten heeft, maar zoals het hier staat vind ik niet dat er netjes gereden is door de automobilist.
Misschien is dit topic wel interessant, omdat we nu de beide partijen kunnen horen. Wat was de reden van jouw opa om te gaan toeteren?

'' en niet als een gek tussendoor te scheuren en toeteren ''
Met dat bedoel ik meer een algemeen statement als ondoordacht ergens tussendoor rijden i.c.m. dieren, jonge kinderen :)

@ Polly
De paardeneigenaar is sowieso aansprakelijk, dat is ook duidelijk. Het is immers zijn of haar paard dat schade aanricht bij een ander.
Echter, zoals het hier nu staat uitgelegd, had het met wat meer geduld van de automobilist voorkomen kunnen worden.
Ik vind het wel een bewust risico wat door de automobilist is genomen...
Stel dat je achter een aantal pubers rijdt op een smalle weg die alle kanten opschieten, dan neem je toch ook geen risico en blijf je liever even erachter? (Ik iig wel)

Verder begrijp ik heel goed dat iedereen geschrokken is, het is dan ook niet niets. Ik hoop voor beide partijen dat ze er geen trauma aan overhouden en het goed geregeld wordt met de verzekering ;)

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:58

Nee, maar de pony had helemaal niet moeten trappen. Dit is imo een 50/50 zaak.
De ruiter had het paard onder controle moeten hebben en de man in de auto had er verstandig aan gedaan niet te toeteren en even moeten wachten met erlangs rijden.

Wat ik dan niet snap... Op dit soort weggetjes ga ik met mijn paard standaard in het midden rijden tot mensen snelheid minderen en ga dan aan de kant. Daarmee bescherm ik mijn paard voor het plotseling hard voorbij 'scheuren' van auto's.
Mochten ze gaan toeteren, draai ik me om in het zadel en laat ik met een handgebaar zien dat ze rustig aan moeten gaan rijden en dat ik dan plaats maak. Iedereen snapt dit hier in mijn omgeving.
Dus waarom hebben jullie niet even je paarden midden op de weg gezet om die man te 'dwingen' rustiger te gaan rijden of zijn zelf richting dat andere paard gereden (dus alle paarden links ipv rechts?)?

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 20:01

Ik ben het helemaal eens met Ladygiroc en SuzieQ !!!
Ik weet inderdaad dat mijn vriendin aansprakelijk gesteld gaat worden...
Was alleen benieuwd of jullie zouden vinden dat dit terecht is omdat ik dat dus eigenlijk niet vind.

De man heeft niet als een gek tussen ons door gescheurd, dat zeker niet! Alhoewel, dan was het paard misschien te laat met trappen ;) haha...
Ook heeft hij aangegeven dat hij toeterde om te laten merken dat ie erlangs wilden.
Dat ging alleen dus niet omdat er 1 paard aan de andere kant liep! dan maar de gouden middenweg :o

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:05

Ik denk dat dat was omdat de paarden al in de bonen waren tatyana :) Als mijn pony onrustig ik probeer ik evengoed om zo veel mogelijk aan de kant te gaan, maar als ie net de andere kant op geschoten is.. Kun je er ook weinig aan doen op dat moment :)

Schriktraining.. Ja, das voor ieder paard wel een goede.. Neemt niet weg dat het dieren blijven. Mijn pony is zo'n beetje bomproof, die schrikt serieus bijna nergens van. Tot er een keer een hond vanuit een schapenweiland de sloot in sprong (en poown al wantrouwig was omdat ie zo'n raar schaap zag), achter ons aan kwam en voor ons een andere hond begon te blaffen.. En dan is mijn ukkie opgegroeid met honden en er om de dooie dood niet van onder de indruk. Het kan gewoon altijd gebeuren. Nu liep ik op een boerenlandweggetje maar was evengoed heel erg blij dat ik die uk wist te houden want hij was behoorlijk geschrokken.

En idd, ik reed naar vorige stal vaak een route over boerenlandweggetjes vlak bij een grote school. Als er dan zo'n groepje zwalkend en al voor me fietste ging ik daar écht niet langs. Heb me meer dan eens zwaar geïrriteerd omdat ze wel omkeken, mij zagen, maar niet aan de kant gingen. Maar ben nooit gepasseerd als ik dat niet veilig achtte. Waarom zou je dat met paarden dan wel doen?
Weet niet meer wie het vergelijk maakte maar vind het wel een goede idd :j

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 20:05

@ tatyana:

Weer de opmerking dat een paard onder controle moet houden vind ik zo belachelijk. Een paard is een vluchtdier en kan schrikken ( daardoor dus een rare sprong maken ) hoe goed je ook kan rijden!

In het midden rijden vind ik persoonlijk echt het domste wat je kan doen! het is een weg met veel bochten dus als er iemand van de andere kant komt en die de weg niet kan zien door de bocht lig ik met mijn paard op de motorkap!!!

Dat wij misschien beter naar de andere kant hadden gekund vind ik idd wel een goeie! maar op zo moment gaat alles zo snel !

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:07

Ik lees dit topic echt met snel stijgende verbazing...

Denken jullie nou echt, zo stellig, dat de gemiddelde automobilist aan het gedrag van een paard kan zien dat het dier bang is? En denken jullie echt in alle serieusheid dat mensen begrijpen hoe paarden reageren op passerende auto's en op toeteren? Of beter gezegd, dat mensen snappen dat paarden daar überhaupt op reageren? Wake up!

Het overgrote merendeel van de automobilisten heeft paardenkennis die niet verder gaat dan het herkennen van de voor en achterkant van het dier. Mensen zien echt niet het verschil tussen een blij, bang, opgefokt, dravend of passagerend paard. Echt niet!
Snappen jullie dat de meeste mensen het verschil tussen draf en galop niet zien (hoe onvoorstelbaar ook) en dus ook niet zien of een paard normaal beweegt of aan het stuiteren is?

Als ik dit zo lees vrees ik dat de overheid een verkeerde campagne voert, we kunnen beter beginnen met het bewust maken van de ruiters over de belevingswereld van anderen!

Excuses voor mijn felle bericht, maar als ik hierdoor maar één iemand bewust kan maken van de situatie ben ik al blij. En uiteraard hoeft ook niet iedereen zich aangesproken te voelen, maar jongens ik schrik hier echt van!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:15

cinn87 schreef:
@ tatyana:

Weer de opmerking dat een paard onder controle moet houden vind ik zo belachelijk. Een paard is een vluchtdier en kan schrikken ( daardoor dus een rare sprong maken ) hoe goed je ook kan rijden!

Daar heb je 100% gelijk in! Maar imo neem jij als eigenaar/ruiter dat risico als je de weg op gaat. Je kan mijn inziens niet verwachten dat andere dingen inschatten zoals paardenkenners dat kunnen. Er zijn al veel ruiters die hun eigen paard niet kunnen inschatten laat staan iemand die er geen verstand van heeft.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:18

Nja, zoals ts de onstane situatie schetst denk ik toch dat de gemiddelde automobilist wel enigszins had kunnen zien dat er iets aan de hand was.. Pluk paarden uit elkaar, ongetwijfeld ook wel eea zichtbaar aan de ruiters.. Ik ben het er absoluut mee eens dat de verantwoording ligt bij de ruiter/handler van het paard. Ik probeer ook altijd niemand tot last te zijn, ga preventief aan de kant als ik dat nodig acht, zet mn pony stil als er iets spannends voorbij komt en houd hem zoet tot het voorbij is.
Maar ik denk echt dat veel te veel andere verkeersdeelnemers zich niet bewust zijn van de gevaren. Niet toeteren naar vluchtdieren lijkt me toch wel een vrij basic gegeven? Net als niet passeren als de ruimte er niet voor is? Zeker dat laatste doe je ook niet als je langs fietsers moet of langs een andere auto.. Waarom, als iemand krap (té krap) passeert langs paarden (of die nu in paniek zijn of niet) is het ineens dan zaak voor de ruiter om dat op te lossen? Vind dat daar toch ook echt een stukje verantwoordelijkheid ligt bij de automobilist die er zo nodig tussendoor wilde..

Ben het er overigens absoluut mee eens dat je, met een paard, defensief moet opstellen. Nogmaals, dat doe ik ook. En ik ben het er ook 100% mee eens dat het je eigen risico is als jij het zelf veilig genoeg acht om met je paard de weg op te gaan. Maar dat geeft overige verkeersdeelnemers toch geen vrijbrief om maar niet stil te staan bij het feit dat ze met grote dieren te maken hebben?

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:19

@ cinn: (even over het midden op de weg rijden) Ik ga ervan uit, zoals jij het beschrijft, dat de weg ook lang niet breed genoeg is voor 2 auto's om elkaar met 60km/h te passeren?
Dat betekend dus dat iedere automobilist die er rijdt ervan uit gaat elk moment een tegenligger tegen te kunnen komen en dus ook direct te kunnen remmen.
Jij hoeft het van mij niet te doen. Maar het heeft mij al een paar keer gered. De gemiddelde weggebruiker heeft liever geen paard op de motorkap en remt dus af. Wat het voor mij en mijn paard weer veiliger passeren maakt.

Verder ga ik toch ook met _Esther_87_ mee... De meeste mensen snappen paarden niet. En als ruiter moet je er ook vanuit gaan dat dat zo is.

SuzieQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 20:59

Hmm.. Nee, het merendeel weet niet wanneer een paard bang, blij, boos, verdrietig etc. is...
Dat betekent niet dat inhalen op een weg die op dat moment te smal is om in halen, verantwoord is en maar mag :?
Je hoort gewoon altijd rekening te houden met andere weggebruikers, en hoe überhaupt de gemoedsstand van mens/dier is, heeft daar echt niets mee te maken.
In het verkeer hoor je je geduld te bewaren met iedereen en pas acties te ondernemen als het veilig is, anders is het beter als je thuis op de bank blijft zitten. :evaw:

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 21:19

_Esther_87_ schreef:
Ik lees dit topic echt met snel stijgende verbazing...

Denken jullie nou echt, zo stellig, dat de gemiddelde automobilist aan het gedrag van een paard kan zien dat het dier bang is? En denken jullie echt in alle serieusheid dat mensen begrijpen hoe paarden reageren op passerende auto's en op toeteren? Of beter gezegd, dat mensen snappen dat paarden daar überhaupt op reageren? Wake up!

Het overgrote merendeel van de automobilisten heeft paardenkennis die niet verder gaat dan het herkennen van de voor en achterkant van het dier. Mensen zien echt niet het verschil tussen een blij, bang, opgefokt, dravend of passagerend paard. Echt niet!
Snappen jullie dat de meeste mensen het verschil tussen draf en galop niet zien (hoe onvoorstelbaar ook) en dus ook niet zien of een paard normaal beweegt of aan het stuiteren is?

Als ik dit zo lees vrees ik dat de overheid een verkeerde campagne voert, we kunnen beter beginnen met het bewust maken van de ruiters over de belevingswereld van anderen!

Excuses voor mijn felle bericht, maar als ik hierdoor maar één iemand bewust kan maken van de situatie ben ik al blij. En uiteraard hoeft ook niet iedereen zich aangesproken te voelen, maar jongens ik schrik hier echt van!

dat probeerde ik te zeggen, amen _/-\o_

LiesxAnne

Re: Paard trapt naar auto. Wie schuldig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 22:16

Grappig om te lezen hoe veel mensen verschillend denken! En gelukkig maar...

@ Esther: Ik blijf het raar vinden dat mensen niet snappen dat een paard bang is als ie staat de springen en nog net niet op zijn achterbenen staat! Als je je boerenverstand gebruikt....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:22

JoyCiej007 schreef:
Als we dan toch gaan mieren-je-weet-wellen: je moet met je paard op de RIJBAAN rijden.
De weg bestaat uit: rijbaan/fietsstrook/berm/trottoir/vrijliggend fietspad dus tis beetje verwarrend als je dan op de weg moet rijden.
Rijbaan dus, of berm dat mag ook. Fietspad word ook gedoogd.

Overigens is ruiter fout IMO, je kan het iemand niet aanrekenen dat ie geen verstand van paarden heeft en als paard niet had omgedraaid en uitgehaald was er niks gebeurd, maar zuur is het wel.
Sterkte voor alle partijen.

Scherp opgemerkt. Weet ik maar al te goed. Maar vaak weten veel andere mensen dit niet, dus je kan het ook omkeren, en zeggen dat je nog meer onduidelijkheid gaat zaaien. Daarom heb ik er bewust 'tussen de auto's op de weg' neergezet.

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:46

De ruiter wordt aansprakelijk gesteld.
Heb dit ongeveer ook gehad, alleen de auto die geraakt werd stond stil. Liep gewoon langs een auto en toen bam.
En nu weet ik dat ze dat wel eens kan doen, dus ik hou er rekening mee en afstand. Maar als er auto's gewoon vol langs haar rijden en geen afstand houden, en ze haalt uit, eigen schuld dikke bult.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 23:10

cinn87 schreef:
Grappig om te lezen hoe veel mensen verschillend denken! En gelukkig maar...

@ Esther: Ik blijf het raar vinden dat mensen niet snappen dat een paard bang is als ie staat de springen en nog net niet op zijn achterbenen staat! Als je je boerenverstand gebruikt....

Dat je dat raar vind kan ik nog wel inkomen, maar niet dat je het je niet beseft...dat vind ik vooral gevaarlijk. Niet om aan te vallen hoor, je denkt er nu over na en dat is super natuurlijk! Maar ik denk dat heel veel mensen op die manier denken, en dat in combi met automobilisten die ook liever niet verder denken en vooral haast hebben, niet zo best.
Ik ga er liever vanuit dat mensen geen flauw benul hebben, dan kan het alleen maar meevallen.

Wat je hierboven schrijft is trouwens meteen een typisch voorbeeld 'nog net niet op zijn achterbenen staat' Ten eerste, mensen zien alleen een paard dat recht overeind staat, of dat op vier benen staat. En of hij op vier benen nou draaft, galoppeert, stuitert of bokt, men ziet het verschil niet. Laat staan dat ze zien dat hij dreigt op zijn achterbenen te gaan staan, dat merk jij wel, maar de automobilist ziet letterlijk niet meer dan 'er loopt een paard op de weg'.
Ten tweede, jij en ik begrijpen dat op de achterbenen gaan staan een probleem is, dat het angst kan aanduiden, of pijn, of dominantie. Maar, mensen zoals de automobilist die jullie passeerde, zullen weliswaar registreren dat een paard steigert (en dan nog alleen als ie echt heel hoog gaat hoor) maar zullen doorgaans niet de link leggen dat dit paard dus bang is, misschien zal schrikken, of niet onder controle van de ruiter is!

Ander voorbeeld wat hierboven ergens genoemd staat was iets in de trant van dat iedereen toch begrijpt dat je niet toetert in de buurt van een vluchtdier....Die aanname zal best kloppen, jammer alleen dat men niet weet dat een paard een vluchtdier is...hallo, dat weet niet eens iedereen die wél met paarden omgaat, laat staan de rest! Als er een hond voor jouw auto loop ga je toch ook op je claxon hangen in de hoop dat hij dan op tijd aan de kant gaat (naast het remmen dan he) dus waarom zou men dat dan bij een paard ineens niet mogen? Lastig uit te leggen hoor!

Het is een soort bedrijfsblindheid denk ik, het denken dat iedereen beschikt over basis paardenkennis.
Ik heb het soms ook hoor, dan is er familie of vrienden bij als ik ga trainen, doe ik beenbeschermers om en dan kijken ze me heel raar aan. Door dat soort kleine dingen besef je je weer dat wat wij doen, voor anderen helemaal niet logisch of normaal is.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 23:15

Tsja, ergens heb je wel een punt inderdaad.. Als je zelf een paardenmens bent is het soms moeilijk om je voor te stellen dat anderen dingen die voor ons basiskennis zijn niet weten.. (schiet me ineens te binnen, vriendin van me, stadskind, dacht dat de hoefsmid ervoor was om de hoeven op een paard te monteren. En nee, ze had het niet over de ijzers :') )
Toch blijf ik erbij, er langs schieten als het al krap is, is not done, of je nou verstand van paarden hebt of dat je er nog nooit eentje hebt gezien.. :n

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 23:20

amyz schreef:
Tsja, ergens heb je wel een punt inderdaad.. Als je zelf een paardenmens bent is het soms moeilijk om je voor te stellen dat anderen dingen die voor ons basiskennis zijn niet weten.. (schiet me ineens te binnen, vriendin van me, stadskind, dacht dat de hoefsmid ervoor was om de hoeven op een paard te monteren. En nee, ze had het niet over de ijzers :') )
Toch blijf ik erbij, er langs schieten als het al krap is, is not done, of je nou verstand van paarden hebt of dat je er nog nooit eentje hebt gezien.. :n

Maar dat te krap langs schieten is misschien ook maar net hoe je dat als ruiter/menner ervaart of hoe je dat als automobilist ziet.
Zelfde als mensen die er van overtuigd zijn dat ze niet kleven maar bijna in de kofferbak van de voorganger rijdt, of mensen die opgefokt raken als er iemand te "kort" achter rijdt.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 00:52

Ben ik met je eens.
Ook vind ik (maar dat is mijn mening) dat een paard eerst schriktraining gehad moet hebben voor het uberhaupt de weg op gaat (om dit soort situaties te voorkomen)[/quote]

oke heb het topic gelezen erg vervelend maar denk dat de ruiter fout zit imo ook de man die er tussen door is gereden dit is ook erg onverandwoord spotjes enz ijn vaak duidelijk afstandnemen is heel belangrijk en dieren zowel paard of wat dan ook zijn onvoorspelbaar dat weet denk ik iedereen...ben benieuwd naar de afloop..

maar even een reactie op hierboven dit vind ik dus dikke onzin ik zelf heb een merrie die overal van schrok en echt de 80 wegen opschoot enz heb een schriktraining gedaan en jawel allepaarden schrokken en wilden nergens lang en de mijne die voor alles op de loop ging deed alles super braaf dus om nou te zeggen een training doen now way

montiesmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 01:02

Zou hij ook getoeterd hebben als jij daar met je paard reed? Denk het niet ... wat jij?
Rot voor de ruiters, en echt oerdom van OPA!

Naomi_Haffie schreef:
cinn87 schreef:
Gelukkig heeft haar paardje niets en zijn de mensen ook ongedeerd gebleven!
Zoiezo zal de verzekering gaan bepalen wie schuldig is en ben ik ook bang dat zij dat zal zijn.
Vind alleen de handelingen van die bestuurder van de auto niet kunnen!
Dan zou je toch bijna zeggen dat het zijn eigen schuld is!

Maar je wéet dat niet iedereen paardenmensen zijn ;) ..
ben het ook wel eens dat er als er paarden op een weg lopen en je ziet dat ze aan beide kanten van de weg lopen dat je gewoon rustig passeerd..
Mijn moeder heeft hem trouwens wel even duidelijk gemaakt dat toeteren bij paarden echt niet kan.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 01:14

Ik vind dit allemaal zo raar en ja, eigenlijk verschrikkelijk asociaal dat zoveel paardenmensen er maar vanuit gaan dat iedereen verstand heeft van paarden. Ik heb nergens gelezen dat deze bestuurder van de auto asociaal reed, en als jij zo nodig met je paard de weg op wilt dan heb je het dier maar onder controle te houden en ervoor te zorgen dat je paard niet bang is voor een claxon. Als je dat niet kunt, moet je gewoon niet de weg op gaan en anderen in gevaar brengen. Punt.
En het slappe excuus "maar een paard is een vluchtdier, kan nooit 100% bomproof zijn" vind ik ook aso eerste klas, alsof iedereen daar maar rekening mee moet houden omdat JIJ zo nodig op de openbare weg je hobby uit wilt oefenen. Het zal andere weggebruikers een worst zijn dat het een vluchtdier is, je hebt die mensen niet in gevaar te brengen. Het begint al met het feit dat de pony naar de andere kant van de weg vloog. Lekker verantwoordelijk ben je dan bezig. Kanon of niet, je hebt je "voertuig" onder controle te houden. En om even op een eerder genoemd voorbeeld terug te komen: ja, ouders moeten hun kinderen bij zich houden, eigenaren moeten hun honden bij zich houden. Ruiters moeten hun paard onder controle houden. Niet mogelijk? Niet de weg op.

Ik kan me voorstellen dat deze mensen zich helemaal rot geschrokken zijn en nog geluk gehad hebben ook, met een raam aan diggelen. Het beest zal maar even een trap dóór de ruit geven, op de hoogte van iemand z'n hoofd. Mijn mening: deze ruiters zouden een fikse boete en een verbod op rijden op de openbare weg moeten krijgen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 01:24

montiesmama schreef:
Zou hij ook getoeterd hebben als jij daar met je paard reed? Denk het niet ... wat jij?
Rot voor de ruiters, en echt oerdom van OPA!

Ik heb verschillende mensen in de buurt die even toeteren als ze mij zien en inhalen/voorbij rijden... zo van : HOOOIII!!

Dat doen ze hier ook als je op de fiets zit of in je tuin bezig bent.
Mijn paarden kijken daar niet van op, maar dat komt ook dat ik dat altijd al oefen thuis op het erf/wei.
Ik laat mijn man toeteren / de deuren/ kofferbak openen en sluiten / radio (hard) aan / knipperen met de verlichting....
Wij gaan ook gewoon met de maaimachine/bosmaaier door de wei, allemaal normale dingen waarmee je makkelijk thuis kan oefenen.

Het voordeel is ook dat ik kinderen heb en het speelveldje (met trampoline/zwembad/voetballen ed) naast de paddock ligt, dus ze zijn daar al aangewend voordat ik ze mee de weg op neem.

Natuurlijk schrikken mijn paarden ook wel eens als er wat onverwachts gebeurd, maar ze staan dan gelijk stil ipv ver opzij te springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 01:31

Ellende altijd met die toeterende auto's. Gelukkig heb ik een paard van 1.90m en 1000 kilo, die maakt genoeg indruk als ik hem dan even omdraai en ermee op de motorkap af loop. Dan geef ik ze altijd even het "foei, niet meer doen" teken met mijn wijsvinger en zie ze dan achter het stuur wegzakken :D

Ik weet niet of het hier al geplaatst is maar de KNHS zegt er wel wat over.... hier een voorbeeld van hun site:

Vrachtwagen raakt meisje op pony
Op een smalle weg rijdt een 13-jarig meisje op een pony. Een vrachtauto komt van achteren aanrijden en wil het meisje met een aangepaste snelheid van zo’n 20 km per uur passeren. Doordat de lading op de vrachtwagen lawaai maakt, schrikt de pony en springt de weg op. De vrachtwagen raakt met een 4 cm uitstekende scharnier de linkerknie van het meisje. Als de pony niet was geschrokken, dan zou de afstand tussen de vrachtwagen en de pony een meter hebben bedragen. Het Hof oordeelde dat de chauffeur door, ondanks in aangepaste snelheid te willen passeren, onvoldoende rekening heeft gehouden met de te verwachten oncontroleerbare bewegingen van de pony. Het meisje werd niet medeschuldig geacht aan haar verwonding, de chauffeur werd aansprakelijk gesteld.

Hier staat de info:
http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=227& ... =&ppCatID=

Ik zou er iig een advocaat op zetten als het mij was overkomen.