Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Haf_Kadans schreef:klopt je mag een bepaald bedrag bijverdienen, maar als ik alleen al de hoeveelheid shoots voorbij zieken bij RITP dan is dat ruim boven het bedrag. Het zijn mijn zaken verder niet, zo gebeurt er zoveel zonder het aan te geven (is toevallig mijn vakgebied) maar die groep is wel een probleem want ook zij vragen extreem hoge bedragen en steken alles in de zak.

Ojajoh schreef:Haf_Kadans schreef:klopt je mag een bepaald bedrag bijverdienen, maar als ik alleen al de hoeveelheid shoots voorbij zieken bij RITP dan is dat ruim boven het bedrag. Het zijn mijn zaken verder niet, zo gebeurt er zoveel zonder het aan te geven (is toevallig mijn vakgebied) maar die groep is wel een probleem want ook zij vragen extreem hoge bedragen en steken alles in de zak.
ja in dat geval als je je er aan irriteert moet je het aangeven......
kijk ik ben een hobbyist, en vraag een luttig bedragje, dat kosten dekkend moet zijn (is het bij lange na niet! daarom is het ook hobby)
maar met verdienen bedoel ik na aftrek van alle kosten he (eigen uurloon, materiaalkosten en derg.)
zo gauw zit je daar niet aan hoor
ik heb het destijds geinformeerd omdat ik bang was "de pisang" te worden van "zwartgeld"
maar dat is dus niet zo
Ojajoh schreef:nou een echte pro steekt er met kwaliteit toch wel met kop en schouders tussenuit.......

ik vind het persoonlijk geen eerlijke prijzen voor wat een particulier ermee doet. Maargoed als jij het wel eerlijke prijzen vindt, kan ik dat ook begrijpen. En ik wil er best voor betalen, maar wat ik al zei 600 euro voor een shoot zou ik nooit betalen, dan blijf ik liever zelf de foto's maken met mijn camera.

en misschien is dat oneerlijk. Ik vind het in ieder geval eerlijk tegenover mijn klant. Maar misschien kom ik hier ook wel weer op terug over een paar jaar. Dat weet ik niet. Het is hoe ik er nu tegenaan kijk. 
Wanneer gebeurd het dat een klant (particulier) meer dan 10 foto's bij jou bestel (dus voor 300 euro?) Als diegene 150 euro betaalt als start tarief, en 2 foto's uitkiest wordt dat dus 180 euro. Als ik dit vraag voor een gehele shoot incl. CD'tje, wat maakt het dan nog voor de markt uit?

Daar blijf ik bij.
kleinvosje schreef:Nee, die zijn er niet denk ik, of het zijn beginnend fotografen. Ik ben het ook niet helemaal eens met de uitspraak van AppelQueen dat de opdrachtgever de eigenaar is van de foto's.

Nou zal een bobby fotograaf wellicht uit 100 foto's 1 hele mooie halen en een profi is dat 1 uit 3 waarschijnlijk, maar aangezien tegenwoordig alles toch digitaal gaat maakt dat ook niet zo heel veel meer uit..