wat zouden jullie vinden hiervan??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

newt

Re: wat zouden jullie vinden hiervan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 01:50

Ik kan me voorstellen dat je de stal houder hebt gevraagd om een DA te bellen voor opvoelen. Hij/Zij heeft waarschijnlijk een DA voor de stal waar je Tinker staat, en heeft de contacten. Succes en ben benieuwd...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 06:43

Ik zou gewoon zelf de dierenarts bellen om zo snel mogelijk op te voelen, snap niet dat het allemaal zo traag gaat of waarom de pensionhouder het zou moeten doen. Jou paard, jou zorgen.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:38

zitake schreef:
snap niet dat het allemaal zo traag gaat

kom op zeg traag? ze heeft het zaterdag eind middag gevraagd! het is maandag ochtend vroeg nu! dan ga je niet zondag een veearts laten op draven.

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:05

zitake schreef:
Ik zou gewoon zelf de dierenarts bellen om zo snel mogelijk op te voelen, snap niet dat het allemaal zo traag gaat of waarom de pensionhouder het zou moeten doen. Jou paard, jou zorgen.
vind dat idd ook een beetje onzin. er is geen alarmerende situatie, het zou alleen kunnen dat ze drachtig is.
jij gaat toch ook niet in het weekend naar de dokter omdat je je anders voelt? dat kan heus tot de normale uren wachten :) als ze zich nou zwaar ziek gedroeg of duidelijk koliek had was 't wat anders.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:10

Zwerfkei schreef:
Geen antwoord? Omdat je niet moet mailen over dit soort zaken maar bellen. Ik zou ook niet reageren over email..

nee je moet mailen, of een brief schrijven. Je hebt geen poot om op ste staan als je belt. Email en anders schriftelijke middelen (zoals fax of brief) zijn wel rechtsgeldig. Vergeet niet altijd in een mail of brief te zetten dat je zsm maar uiterlijk binnen twee weken een antwoord verwacht.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:21

HLPhoto schreef:
zitake schreef:
vind dat idd ook een beetje onzin. er is geen alarmerende situatie, het zou alleen kunnen dat ze drachtig is.
jij gaat toch ook niet in het weekend naar de dokter omdat je je anders voelt? dat kan heus tot de normale uren wachten :) als ze zich nou zwaar ziek gedroeg of duidelijk koliek had was 't wat anders.

Zeg ook helemaal niet dat er in het weekend gebeld moet worden, maar snap niet dat ze niet zelf kan bellen. Maar moet vind ik zelf toch wel gecontroleerd worden, het zal maar misgaan.

salvatore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:39

Na het lezen van heel deze topic heb ik toch wel een vreemd gevoel.

Degene die het stukje plaatst wil gewoon haar verhaal kwijt en wat tips.
Een hoop reacties van andere zijn zo negatief en beoordelend.

Dan vraag ik me af, is dit nou nodig ??
Feedback en advies kan ook op een opbouwende positieve manier gegeven worden.

Succes met je paard en hopelijk komt het allemaal op zijn pootjes terecht!

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 11:57

zoals ik gister al melde heeft de oud eigenaar me laten weten wat voor hengst er heeft gestaan of nog staat(weet ik niet zeker want de ruin,dat is ie inmiddels ,is gereserveerd)ik kreeg te horen dat als ik een foto wou zien maar op speurders moest kijken want daar zou ie opstaan.
dat heb ik gedaan en ik weet wel bijna zeker dat hem dat moet zijn.
de rede waarom ik de staleigenaar heb gevraagd te bellen is als volgt.de stal heeft een vaste dierenarts en die mevrouw heeft dat nummer.bovendien moet ik veel werken overdag en is zij of iemand anders altijd thuis.dus het is meer in de praktische zin.
zij heeft gewacht haar vermoedens aan mij te vertellen omdat ze t voor haar zelf zeker wilde weten.ik begrijp dat goed want ik ben zelfs zo bang geweest in het begin dat er iets gebeurde met ruana,dat ik de hele dag last had van zenuwen en enge gedachten.daarom heeft ze ook gewacht.gelukkig is dit voor mij al een stuk minder ,maar nu moet ik eerlijk bekennen heb ik er wel weer veel last van.
zodra ik meer weet zal ik het hier melden.
salvatore;bedankt dat je het voor me opneemt ,daar was dit topic inderdaad voor bedoeld.ik wilde even mijn verhaal kwijt,
ik heb net vernomen van de staleigenaar dat de dierenarts woensdag komt.die kwam toch voor een andere merrie dus dan zou ze laten kijken.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:52

Fijn :) dan heb je woensdag zekerheid.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:13

Wat een naaistreek van de verkoper om tegen jou te zeggen dat ze zeker weten niet drachtig is, maar nu na de mail van jou wel weet wie de vader van het veulentje moet zijn... Ik zou hem mooi alle kosten laten betalen, heb je recht op!!

En zoals al eerder geschreven, het gaat niet altijd goed met bevallingen. Heb dit zelf ook door schade en schande geleerd. Als ik jou was zou ik, in overleg met de stalhouder, er als ze zover lijkt dat ze gaat bevallen er een birthalarm om doen, en eventueel camerabewaking. Lees KS er maar op terug, er zijn ook dit jaar weer genoeg veulens in het vlies gestikt.. En dit is zo sneu (ook voor de merrie).

Hopelijk komt het allemaal niet zo ver, en is ze niet zwanger. Kennis van mij fokt al jaren paarden, en ook hij heeft elk jaar wel weer een merrie waar hij van zou zweren dat ze zwanger is (sommige hebben zelfs een groot uier) maar ze blijken dan toch leeg... Kan altijd dus!

EDIT: Oja, zorg ervoor dat de dierenarts haar echt opvoelt, en niet vanaf de buitenkant bekijken zegt zwanger of niet.. (Ja die dierenartsen zijn er echt...)

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 17:35

als de arts komt woensdag zal de stalhouder er wel bij blijven staan,ze zullen niks doen wat haar en het mogenlijke veulen in gevaar zouden brengen.de stalhouder is iemand die niet heel snel alarm slaat maar rustig blijft en kijkt wat het beste te doen.en dat is goed voor mijn gevoel.ze legt me nu al veel uit zo van let hier en daar maar op en als je het niet vertrouwd dan...
zo heb ik ook vreselijke angst om weer om op een paard te gaan zitten,maar ze zal me echt niet puschen om te beginnen.ze heeft me zelf mijn moment laten kiezen om t weer te proberen.

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:42

Jeetje, denk je dat je één paard hebt gekocht, blijken het er twee te zijn, dat is inderdaad schrikken.
Natuurlijk kan dit altijd gebeuren....wat niet wil zeggen dat het niet vervelend is.
Verwen je paardje maar lekker!
Ik hoop voor je dat je woensdag wat meer weet.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 17:44

daar ga ik op dit moment wel van uit.ze zou al flink ver moeten zijn als het werkelijk zo is!

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:57

Phoe ik zou ook wel even schrikken hoor! (Gelukkig kijk ik voornamelijk bij ruinen en hengsten :o Dan zal dit niet gebeuren gok ik :+ )

Maar hoe oud is je merrie eigenlijk? Omdat je zegt dat je bang bent dat ze geen goede moeder zal zijn :)

Verder hoop ik dat alles goed is met de moeder en baby! En idd ook fijn dat de hengst ook een tinker is, dat maakt de eventuele verkoop van het veulen ook wat makkelijker.

Succes in ieder geval! :j

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:31

Ik zou graag meedoen met opbouwende kritiek en positieve benadering, maar ik snap het gewoonweg nog steeds niet helemaal.
Als je merrie drachtig is en je zelfs in het verleden al twee jonge paarden bent verloren, dan wil je toch zo goed als mogelijk voorbereid zijn op een eventueel zware, zo niet echt heftige en zelfs gevaarlijke, bevalling? En weten hoe lang de merrie precies drachtig is? En wat je allemaal wel en niet moet doen en voeren enz. Het is toch jouw paardje?
Overigens wel erg fijn dat je volledig vertrouwt op de staleigenaresse en ook fijn dat het kan, dat zeker wel. Ik vind het ook fijn voor je dat je dat op die manier kan. Ik wil altijd zelf de touwtjes in handen houden en mijn staleigenaresse zorgt voor een kritisch klankbord. Maar goed, iedereen is anders en ik oordeel er zeker niet over. Ik vind het alleen zo moeilijk voor te stellen.

Je zegt dat ze moeilijk en langzaam eet. Is de tandarts al geweest. Ze is jong, dus waarschijnlijk is er nog niet zoveel aan haar gebitje gedaan. Zeker als ze drachtig is, is het belangrijk dat ze alles goed binnen krijgt wat ze nodig heeft.

En je zei dat ze schuurt met haar kont. Heb je al na laten kijken of ze geen wormen heeft? Ik weet dat de kans dat een paard drachtig lijkt door wormen heel klein is, maar het ís wel mogelijk... Zelfs een ruin kan er drachtig van worden zeg maar :+

Wat ik me ook afvroeg: als je bang bent om te rijden, waarom koop je dan zo'n jong paardje, dat nog niet ingereden is? Ik ken de klik, ik ken het vallen voor een paard (ik ben deeply in love met mijn eigen jonge knapperd), maar met angst lijkt een jong paard me niet zo heel erg helpend.

Hoe dan ook wens ik je heel veel succes met alles. En ook nog meer dan dat: heel veel plezier!

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 19:41

die twee paarden zijn op twee verschillende manieren overleden.wil er best alles over kwijt maar het komt er op neer dat ik er niks aan hun dood kon doen.dus wat dat betreft is deze situatie al weer nieuw voor mij en kan ik er veel van leren.

ze wordt regelmatig ontwormd (worden telkens in twee groepen tegelijk ontwormd)

en waarom ik zo'n jong paard koop.de vorige twee kocht ik respectievelijk op een leeftijd van 11 maanden en anderhalf jaar dus wat dat betreft is deze weer iets ouder.bovendien kan ik en een goede band opbouwen en dan leren rijden.en ik heb gekeken naar haar karakter en dat is 100%goed.ze zal niet proberen weg te rennen als je haar vast hebt.ze wordt nu ingereden door een ervaren ruiter en nu sinds de laatste twee keer ga ik er na afloop op en zij is heel rustig,maar ik ben de bangerd ,maar ze zal niet eens proberen weg te rennen.(misschien is ze nu door haar dracht zo rustig dat weet ik niet)

gister en vandaag was ze erg aan het draaien en lopen terwijl ik haar aan het poetsen was.echt verschrikkelijk irritant.we hadden haar eindelijk zover dat haar achterbenen geen probleem waren op te tillen,maar nu slaat ze weer meteen haar benen weg.gelukkig heeft ze sokken dus daar heb ik nog houvast aan.

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:51

D00R schreef:
Zelfs een ruin kan er drachtig van worden zeg maar :+

@D00R Hihi nu moet ik toch nog oppassen :=

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:53

wat een great kado! twee voor de prijs van 1!
geweldig!

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 19:55

ik dacht ook al ,vroeg verjaardagkado

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:56

Dank je voor je uitleg Ellie.

En nu maar hopen dat het geen bokkertje is of op welke andere manier dan ook een jong paard dat een niet angstige ruiter nodig heeft.
Nou ja, voorlopig kun je niet rijden, dus wat dat betreft heb je alle tijd van de wereld om een band met haar op te bouwen.
Ik kan weinig anders dan je veel succes en leerplezier toewensen.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 19:59

woensdag weet ik het zeker..
maar ik ga er vanuit dat ze echt drachtig is

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:31

Hoe oud us ze nu?

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:11

Een kennis van een vriendin van mij kocht en twee jarige merrie uit de opfok. Zij werd na een maand of drie ook steeds dikker, dus de DA kwam langs. En ja hoor, hartstikke drachtig. 29 januari 2010 is haar merrie veulen geboren en die heb ik gekocht toen zij vijf maanden oud was. Er was echt een prachtig veulen uitgekomen die nu alweer anderhalf is.
Alles is helemaal perfect gegaan. Geen complicaties bij het veulenen en ondanks de jonge leeftijd van moeders heeft ze zich keurig gedragen. Voor de eigenaresse van de merrie was het wel even ontzettend balen dat het beleren een beetje werd uitgesteld, maar het is zeker geen ramp geweest.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:22

Het kan ook gewoon goed uitpakken!
TS vroeg toch alleen om TIPS?
Het gaat hier over een waarschijnlijk drachtig paard... niet over een bange ruiter?

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 22:15

ruana is nu 3 en waarschijnlijk gedekt toen ze net een paar maanden 2 was.dus ook erg jong.ik merk aan haar dat ze zich de afgelopen dagen anders is dan anders.het voorbeeld van vandaag:normaal staat ze achter in de wei en ook al ben ik bijna bij haar,roepen helpt niet ze blijft staan,vandaag staat ze voor in de wei en als ik roep komt ze aanlopen en is haast blij als ze eruit mag???das apart ,stond ik wel ff gek van te kijken