aankoop keuring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:13

Raja schreef:
Ikke, je weet toch alleen (zeker) of een paard iets mankeert als je m laat keuren??

Het paard kan er van buiten prima uitzien en rad zn rondjes lopen, maar dan kan er alsnog iets zitten wat voor problemen kan gaan zorgen...

Het kan ook andersom. Ik HEB een paard waarvan ik sterk vermoedde dat ie wat mankeerde. Toch heb ik ervoor gekozen dat dier niet te keuren.
Toch loopt ie ondertussen als een tierelier. Dat is niet zonder slag of stoot gegeaan, maar ik kan nu wel haarfijn uittekenen waar z'n sterke en zwakke kanten zitten.

Nogmaals: in hoeverre is het gebruiksdoel en de wijze van omgang van invloed op de gezondheid van je paard?

Ik hoef helemaal niet te keuren om een sterk vermoeden op problemen te hebben. Sterker nog; ik hoef het paard niet eens in levende lijve te zien om af te haken op potentiele problemen.

Raja

Re: aankoop keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:40

Ieder paard heeft in de bouw een of andere "beperking" waardoor het meer of minder geschikt is voor het een of het ander. Net als mensen!

Maar dit gaat over het keuren van een paard om MEDISCHE afwijkingen op te kunnen sporen.

En als je zelf kritisch bent of iemand mee hebt die dat is, dan kan je zelf ook zien aan een paard waar het meer of minder geschikt voor is!

Maar dat is in mijn ogen heel iets anders als een paard laten keuren op afwijkingen in de gewrichten of zoiets als cornage...

Artrose kan altijd ontstaan als gevolg van slijtage door gewoon normaal gebruik en het ene paard krijgt het op 12 jarige leeftijd en het andere op 20
net als dat bij mensen ook de een eerder last krijgt als de ander.

Ik ga ook geen Belgisch trekpaard kopen om Grand-prix dressuur mee te rijden.
Miss dat het dier het kan, maar het is er absoluut niet voor gemaakt! Dus dat is vragen om problemen!

maar dat is heel iets anders dat ik een dressuur paard koop en om dressuur mee te rijden en dan gewoon wil weten hoe zn botten eruit zien.
Ik ga geen 3 jarige kopen met een 2-3 op het straalbeen.
het beestje hoeft er nu geen last van te hebben, maar over 3 jaar is het wel een 4-tje geworden en kun je weg brengen.

Dat is het verkleinen van risico's

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:11

ikke schreef:
Ik koop geen paarden waarvan ik weet dat het iets mankeert. Sterker nog, naar zo'n paard ga ik niet eens kijken!

Maar zou het niet zo kunnen zijn dat door het type/soort/achtergrond paard wat jij zoekt de risico's op problemen gewoon groter zijn?

Hahaha, dus als iemand jou vertelt dat het paard bijvoorbeeld hoefbeenverkalking heeft, koop je hem niet. Als je het niet had geweten, zou je hem dus wel kopen. Of wil je me daadwerkelijk vertellen dat je dat altijd aan de buitenkant van een paard kan zien? (nee, ook niet áltijd aan de binnenkant met röntgen, maar je maakt het risico het te missen wel kleiner).

Ik heb niet specifiek op ras/soort/achtergrond/mogelijkheden mijn paard gezocht. Maar ik ben dan nu toch wel erg nieuwsgierig op welk type/soort/ras/achtergrond je moet zoeken, zodat je zo zeker weet als jij dat er geen medische afwijkingen aan het binnengestel te vinden zijn.

Nogmaals: ik verklaar röntgenologisch keuren totaal niet heilig. Er zijn zoveel dingen niet te vinden en of een paard goedgekeurd wordt, hangt nog af van de arts ook. Ik ben me er ontzettend bewust van dat daar waar de ene arts een 3tje zal noteren, de andere arts een 1 of 2 zal noteren. Niets in het keuringswereldje is heilig. Het is dus ook niet handig je blind te staren op zo'n keuringsrapport en je zult zelf erg kritisch moeten zijn.

Voor mij persoonlijk was het van belang dat ik de meest aangetroffen medische afwijkingen aan het beenwerk kon uitsluiten op het moment van aankoop. Er zijn daarna nog genoeg zorgen waar je mee te maken krijgt als je veel dieren in je leven hebt, inclusief dus paarden.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:09

Trouwens ikke, je spreek jezelf wel een beetje tegen hier en daar.

Zie quote hierboven in post D00R en lees dan je eigen bericht eens wat boven aan de pagina staat... ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:13

Raja schreef:
Trouwens ikke, je spreek jezelf wel een beetje tegen hier en daar.

Zie quote hierboven in post D00R en lees dan je eigen bericht eens wat boven aan de pagina staat... ;)

Dat is geen tegenspraak, dat is een welbewuste afweging van risico's geweest.
Ik wist dat het paard niet goed was, maar ik wist daar de oorzaak van EN de oplossing bij! Het risico dat er mogelijk blijvende schade was aangericht heb ik genomen en daarom ook niet gekeurd.

Zo, nu duidelijk....?

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:25

Ligt er bij mij aan waar het paard vandaan komt, had ik bij een handelaar dan had ik hem het liefst laten keuren.
Ik heb nu mijn paard rechtstreeks bij de fokker vandaan van mensen die wij al lang kennen door de wedstrijden.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 00:27

heej,

ik laat maandag (mijn) paardje keuren. Na lang te hebben nagedacht heb ik besloten haar ook op de foto's te zetten. Misschien denk ik als ze goed is op de foto zonde van het geld. Maar aan de andere kant, als ze niet goed is dan is het alleen maar mooi geweest en goedbesteed geld. Ik laat haar keuren bij DAP Zeddam. Daar is klinisch en rontgronologisch bij elkaar 595,- dan wordt van alle benen 5 foto's gemaakt.
Dus nu maar afwachten of ze goedgekeurd word!!!

XXX

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 00:33

Heel verstandig. Spannend hoor, succes maandag!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 13:29

dankje wel!!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 17:00

idd heel verstandig!

Met foto's kun je je paard ook makkelijker verzekeren, mocht je dit willen.

Succes maandag!

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 17:01

haha ja ze gaat zeker de verzekering in.... nog goed advies over welke verzekering?

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 09:03

Hippo zorg

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 21:37

nou voor de toekomst dan maar..... Paardje is afgekeurd voor de sport. Heeft een bemerking op het straalbeen LV. Daar zou hij nog omheen kunnen kijken maar ze had achter spat en bij verandering van trainen.(aangezien ze bij mij veel intensiever getraind zou worden) vond hij het een te groot risico om dit dan goed te keuren dus een negatief advies |(

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 00:00

Even verder zoeken dus... wel jammer :-(

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:14

Zie je wel, heel verstandig dus om een paard te laten keuren! Want dit zie je niet vanaf de buitenkant!!

Succes met de verdere zoektocht!