Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Waves schreef:MissJ schreef:Of is dit een manier om incourante paarden te vermarkten?
DatHet afkeuringsrapport gaat met de teleurgestelde koper mee naar huis en de verkoper kan weer net doen alsof hij van niks weet bij de volgende koper. Dat hele keuren is immers niet zijn pakkie an...
Ariebren schreef:Een opmerking in een kranten artikel van afgelopen woensdag, paardenmarkt Numansdorp.
Een gerenomeerde paarden fokker / handelaar werd geintervieuwd.
"Vroeger waren er paardenmensen, nu zijn er mensen met een paard."
Wie van alle bovenstaande schrijvers kan zien of een paard er gezond uitziet ??
Wie van alle bovenstaande schrijvers kan zien of een paard goed gebouwd is ??
Wie van alle bovenstaande schrijvers kan zien of een paard goed loopt in stap en draf ??
Wie van alle bovenstaande schrijvers heeft nu echt verstand van paarden ??
Als je hier vier maal "ja" op kan antwoorden dan heb je echt geen aankoop keuring nodig.
En de topruiters die zich een paard aanschaffen in de hogere prijsklasse, maken echt geen probleem over een paar honderd euro keurings kosten.
Het zijn juist die mensen die amper een paard kunnen onderhouden die moeite hebben met de keuringskosten.
kohtje schreef:Toen ik mijn vorige paard kocht zijn er voor hem 10! paarden afgekeurd. Ze liepen allemaal m/z en bij sommige was het al mis bij de buigproef.
ikke schreef:Dat is geen trend, dat is al jaaaaaaren zo! Degene die laat keuren, betaald, ongeacht de uitslag!
In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het namelijk helemaal niet verplicht om te keuren. De wet schrijft voor dat jij moet onderzoeken of het gekochte produkt kan voldoen aan de gestelde eisen (onderzoekplicht). De verkopende partij moet op eerste vraag "naar eer en geweten" antwoord geven (meldplicht). Er staat nergens in de wet dat je dat onderzoek moet laten doen door een partij die daar geld voor vraagt (dierenarts). Immers, wanneer jij zelf dierenarts bent, waarom zou je dan een collega vragen om te keuren?
Wanneer jij het bewuste paard al meerdere jaren kent en dus op de hoogte bent van de geschiedenis van dat paard; wat is dan het nut van keuren?
Het veulen is 6 maanden oud. Wat zou je daaraan, ZINVOL, willen keuren?
Als iemand het paard wil laten keuren, prima, maar IK betaal daar NIET voor! Nooit!
De andere kant is namelijk dat je vrij simpel een paard kunt afkeuren. Ik heb dat een aantal malen zien gebeuren. Naar later bleek, keurde die dierenarts vrijwel nooit een paard goed! Je zult drie van die kopende partijen treffen voor een paard van 2500 euri's........
En wat je zegt is onzin, het is niet al jaren normaal om alle kosten te dragen als koper. Het is maar net wie je treft
En nee, het is geen verplichting voor de wet. Maar aangezien je geen half brood koopt, heb ik liever wat meer zekerheid over de aankoop.ikke schreef:Moraal: of een paard nu 1.000 of 10.000 euro kost, de maandelijkse onderhoudskosten zijn gelijk, onder gelijke omstandigheden.
100 euro keuringskosten is 100 euro keuringskosten, daar is geen enkel verband met de vraagprijs. Stalling zal vrijwel altijd meer bedragen dan de keuringskosten. Ik zie dus nog steeds niet waar het probleem zit van die keuringskosten. Als jij die 100 euro keuring al niet op kunt hoesten, hoe ga je dan de stalling financieren? Als jij 4 paarden afgekeurd hebt, waar heb je dan zitten slapen? Een keer afkeuren kan iedereen overkomen; twee keer kun je ook pech hebben, maar bij nummer drie moeten toch echt alle alarmbellen afgaan! Je doet echt heel grondig iets fout wanneer je er drie op rij afgekeurd krijgt!
Mag ik jouw expertise inroepen bij het volgende paard dat gekeurd gaat worden? Allen liepen in de sport, niks raars aan te zien. En ik blijf bij het principe: als het paard niet goedgekeurd wordt, vindt er geen transactie plaats en blijft het paard in eigendom van verkoper. Dus de kosten die voor het paard gemaakt worden, zijn ook voor verkoper. Ik wil jouw stelling wel eens omdraaien: als jij je paard verkoopt als zijnde gezond, wat is dan het probleem van de keuring? CM_ schreef:Het blijft altijd een lastige kwestie.
Wij keuren onze jongen paarden met 2 a 3 jaar altijd PROK. \
Zo weten we dat we met goed spul aan het werk gaan.
Er is niets standaard, en niets trend.
Ik zit al jaren in de handel en vroeger was het net zo vaak kosten koper, wellicht zelfs meer.
De kopers willen het paard immers keuren.
Heb ik al jarenlang een paard die nooit wat heeft gemankeerd, dan ga ik niet betalen bij afkeur als ik het dier verkoop.
Immers hoeven slechte foto's niet meteen te betekenen dat paard afgeschreven is.
Ik ben het er wel mee eens dat er altijd gekeurd moet worden door kopers.\
De paarden die wat mankeren die gaan zo dus naar de minder slimme kopers die dus niet keuren, en zo komen er weer wat nieuwe klaag-verhalen op bokt...
Dus nee het is geen trend, het is al jaaaaren zo, en ieder bepaald zelf wat hij afspreekt met de verkopende of kopende partij.
Ik snap ook nooit dat er wel duizenden euro's aan een paard en dure Ankysetjes uitgegeven kan worden, maar dat een keuring te duur zou zijn. En let wel: als een paard klinisch al niet goed is, laat ik echt geen foto's meer maken. Daar zie ik de meerwaarde niet van 
Lusitana schreef:ship, als keuring niet wordt toegstaan heb je goede reden om te denken dat er wat achter wordt gehouden en kun je zo'n paard beter laten staan.
Dat gaat ook op voor een te goedkoop paard. Als er geen goede reden is waarom een paard te goedkoop wordt weggedaan, kun je er beter niet op af gaan.
Een te goedkoop paard waarbij keuring wordt geweigert is een dubbele alarmbel waar je echt naar moet luisteren. Niet op af gaan!

Lusitana schreef:Nee, mensen bezodemieteren is nooit te rechtvaardigen, maar staat totaal los van de wens om een paard te keuren ja of te nee en al of niet te betalen als er negatief advies is.
Er is nl een heleboel gewoon te voorkomen. Je hoeft niet een slecht paard te gaan laten keuren. Als je slim bent zorg je dus dat je iemand mee hebt die er wel kijk op heeft.
En als je keuring wilt, betaal je de DA ongeacht het advies, tenzij er een afspraak over is gemaakt dat het anders is als er negatief advies is.
We hebben het over keuzes en afspraken. Niemand kan iets aan iemand opleggen.
Vala schreef:Sommige verkopers moeten er rekening mee houden dat via internet bijna alles te vinden is tegenwoordig.

spicegirl schreef:een keuring is een moment opname. vandaag loopt ie rad, word ie goedgekeurd. morgen loopt ie wat voorzichtig (mss vastgelegen) en word ie afgekeurd. volgende week is ie weer in ord...enfin -vul het maar in.
ik ken "goedgekeurde "paarden, die niet jofel lopen. hoeft niet te zeggen dat dat al bij aankoop was, maar het kan ook daarna komen.en ook door de behandeling van de ruiter.beetje wrang als het is een week na aankoop, maar het kan wel...
en ik ken 1 afgekeurd paard, die loopt al heel wat jaartjes in diverse disciplines aan de top, nationaal, en internationaal...
een keuringrapport blijft een apiertje.
en dat van DA die sjoemelen, is een broodje aap.geen DA riskeert daar zijn licentie op.en tegenwoordig moet een DA ook erkent zijn als keuringsarts.
MissJ schreef:kohtje schreef:Toen ik mijn vorige paard kocht zijn er voor hem 10! paarden afgekeurd. Ze liepen allemaal m/z en bij sommige was het al mis bij de buigproef.
Bij mij kwamen ze ook niet verder dan buigproef/volte op het harde. Ook paarden die op niveau liepen of gelopen hadden.ikke schreef:Moraal: of een paard nu 1.000 of 10.000 euro kost, de maandelijkse onderhoudskosten zijn gelijk, onder gelijke omstandigheden.
100 euro keuringskosten is 100 euro keuringskosten, daar is geen enkel verband met de vraagprijs. Stalling zal vrijwel altijd meer bedragen dan de keuringskosten. Ik zie dus nog steeds niet waar het probleem zit van die keuringskosten. Als jij die 100 euro keuring al niet op kunt hoesten, hoe ga je dan de stalling financieren? Als jij 4 paarden afgekeurd hebt, waar heb je dan zitten slapen? Een keer afkeuren kan iedereen overkomen; twee keer kun je ook pech hebben, maar bij nummer drie moeten toch echt alle alarmbellen afgaan! Je doet echt heel grondig iets fout wanneer je er drie op rij afgekeurd krijgt!
Mag ik jouw expertise inroepen bij het volgende paard dat gekeurd gaat worden? Allen liepen in de sport, niks raars aan te zien. En ik blijf bij het principe: als het paard niet goedgekeurd wordt, vindt er geen transactie plaats en blijft het paard in eigendom van verkoper. Dus de kosten die voor het paard gemaakt worden, zijn ook voor verkoper. Ik wil jouw stelling wel eens omdraaien: als jij je paard verkoopt als zijnde gezond, wat is dan het probleem van de keuring?
Varekaj schreef:Ik heb een jong paard gekocht vorige maand (2,5 jaar, wordt deze zomer 3) waarvan ik de eigenaar al enkele jaren ken (is m'n ex, heb het paard mee opgevoed) en heb het paard lang van dichtbij zien opgroeien. En toch heb ik 'm zowel klinisch als RX laten keuren voor aankoop. Vond iedereen onzin: de verkoper (de ex dus), mijn omgeving, zijn omgeving. Hij was toch in orde en ik kende toch immers zijn medische achtergrond?
Paard is uiteindelijk 100% goedgekerud, had 'm laten keuren met oog op sport ook al komt hij waarschijnlijk niet verder dan recreatie. DA twijfelde bij 2 foto's omdat iets klein tikje wazig leek. ofwel bewogen foto, ofwel kans op spat of schade na een trap/val in het lang, ofwel vuiltje dat de RX beïnvloedde. Heb toen via de DA gratis 2nd opinion gehad van een prof in RX in de kliniek. Paard is compleet goedgekeurd door die prof.
Maar voor hetzelfde geldt had dit paard dus wél spat gehad of schade, en dan had ik 'm gewoon niet gekocht. Aan de buitenkant zag je er echter niks aan en zou je gezworen hebben dat hij in orde was.