Wat te doen als de staleigenaar zomaar je pony meeneemt ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:41

Te belachelijk voor woorden!! echt dit kan toch niet..... weg halen die pony daar en snel een ander plekje zoken!!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:49

stef schreef:
Stampij maken, meteen weg gaan en weet ik veel wat er hier nog langs komt :?

Wat is er mis met te beginnen met een goed gesprek?

Ik kwam ooit op stal toen er een moeder van een les meisje bij mijn haf in de box stond. Ik heel verbaast.... "wat doet u?" Moeder: Ja mijn dochter moet op Molly (ook een haflinger) rijden, maar ik krijg het hoofdstel niet in.... Ik: Kan kloppen, dit is molly namelijk niet. No harm done.

Normaal zou ik het met je eens zijn maar als stalhouder die ook z'n eigen shetters verhuurt voor rondje hobbelen zou echt wel moeten weten welke die van hem zijn of die hij wel mag gebruiken.
Het smoesje dat ze de shetters niet uit elkaar kennen zou er bij mij echt niet ingaan. En als het wel zo zou zijn zou de stalhouder toch zeker wel excuses aan moeten bieden en gezien ze dit topic opent neem ik aan dat het niet gebeurd is.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:50

stef schreef:
Ik kwam ooit op stal toen er een moeder van een les meisje bij mijn haf in de box stond. Ik heel verbaast.... "wat doet u?" Moeder: Ja mijn dochter moet op Molly (ook een haflinger) rijden, maar ik krijg het hoofdstel niet in.... Ik: Kan kloppen, dit is molly namelijk niet. No harm done.

Maar dat is toch ook een totaal andere situatie, of ben ik nou gek? Hier maakt een lesklant een fout door jouw haflinger te verwarren met de haflinger van de manege. Zo'n fout moet kunnen en daar zou ik als eigenaar ook niet moeilijk over doen :)

Maar dat je pensionhouder JOUW paard ongevraagd meeneemt voor zijn/haar eigen doeleinden en dan ook nog er een slaatje uit slaat door betaald te krijgen?! Zijn ze nou helemaal gek geworden?? 8)7
Ik zou ook wel een gesprek aanknopen... maar aan de reactie ''ow sorry we kregen de pony's niet bij elkaar weg, dus namen we die van jouw ook maar mee''(of iets in die trant wat ik begreep)

Nou dan is het voor mij ook zwaai,zwaai :evaw:

rosanne44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 23:58

Niet te geloven! Kan begrijpen dat dat een aardig rotgevoel geeft. En als dat zadeltje al iedere keer ergens anders lag... Dat is natuurlijk maar speculeren, maar feit is dat hij de pony zonder toestemming heeft meegenomen en er nonchalant op reageerde met een rare smoes. Ik lees dat je de pony nu weghaalt, zou ik ook doen. Zou het niet meer vertrouwen daar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 00:05

Dit is echt ongehoord! Als jouw pony wat had gedaan aan een kindje aan de supermarkt, dan had JIJ daarvoor mogen opdraaien. Want je bent ten alle tijde verantwoordelijk. Stel dat de pony op hol slaat door alle lawaai en muziek en zich lostrekt, het verkeer in loopt? Wordt aangereden, een fietser omverloopt, een kind meesleurt? Krijg jij wel lekker de rekening. En met wat pech een zwaargewonde of getraumatiseerde shet die je moet verkopen of moet inslapen.

En ik betwijfel het sterk of je verzekering dan tussenbeide zou komen, aangezien je niet wist waar je pony was.

Ik zou even lekker doortellen bij die pensionbaas. Tel een keertje op hoe vaak er lesjes zijn. Vraag aan lesklanten of hun kindje toevallig al eens op die shet gereden heeft, of dat ze het gezien hebben. Tel daarbij het aantal keren dat het zadeltje fout lag (ook elke keer minimaal 1 lesje), de prijs van de verdwenen staartriem etc. Tel ook nog een keer de slijtage door + het aantal kinderritjes dat de pony die bewuste dag op de braderie gemaakt zou hebben.

Voor elk lesje dat de pony meegelopen zou hebben vraag je gewoon de volle prijs aan de pensionbaas en per ritje idem dito. Hij heeft jouw pony gebruikt om er geld aan te verdienen, maar als die pony meeloopt in de lessen tegen afspraak in heb jij wel recht op dat geld! Bekijk het maar als morele schadevergoeding + vergoeding voor het materiaal, dat door slijtage nu minder waard is geworden.

melanie81

Re: Wat te doen als de staleigenaar zomaar je pony meeneemt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:34

ik ben het helemaal eens met varekaj. ik hoop dat jullie een rechtsbijstandverzekering hebben.
ik vind het schandalig dat dit zomaar gebeurt en heb vind het erg sneu voor jullie dochter..........arm meissie die denkt dat de pony verkocht is. als dit mij zou gebeuren zou ik echt schrikken als ik een van mijn paarden niet aantref..........

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 10:39

dynamiek schreef:
tinkervrouw schreef:
het is diefstal om zonder weten van de eigenaar een paard
mee te nemen kan je aangiften tegen doen ...

ik vraag me uberhoudt af of de politie hier wat mee doet, ze komen tegenwoordig zelf al niet meer bij een aanrijding ofzo. Laat staan dit.

Ik denk niet dat ze er wat aan doen.
Als het om dieren gaat doen ze meestal niet zoveel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:27

Horse321 schreef:
stef schreef:

Maar dat is toch ook een totaal andere situatie, of ben ik nou gek? Hier maakt een lesklant een fout door jouw haflinger te verwarren met de haflinger van de manege. Zo'n fout moet kunnen en daar zou ik als eigenaar ook niet moeilijk over doen :)

Maar dat je pensionhouder JOUW paard ongevraagd meeneemt voor zijn/haar eigen doeleinden en dan ook nog er een slaatje uit slaat door betaald te krijgen?! Zijn ze nou helemaal gek geworden?? 8)7
Ik zou ook wel een gesprek aanknopen... maar aan de reactie ''ow sorry we kregen de pony's niet bij elkaar weg, dus namen we die van jouw ook maar mee''(of iets in die trant wat ik begreep)

Nou dan is het voor mij ook zwaai,zwaai :evaw:

Is wat voor te zeggen, maar dan nog is er niks mis met om de tafel gaan zitten en eerst eens kijken of je eruit kan komen, en duidelijk kan krijgen waarom die pony is mee genomen. Als dergelijke dingen al vaker voorgevallen zijn kan je je ook afvragen wat TS dan nog op die stal doet

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:35

Belachelijk natuurlijk. Maar dat je ten alle tijde verantwoordelijk bent, geloof ik toch niet. In zekere zin is dit een soort diefstal, als een paard echt gestolen wordt kun je niet aansprakelijk zijn voor wat de dief er mee doet, dat is te gek voor woorden.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 11:12

mysa schreef:
Belachelijk natuurlijk. Maar dat je ten alle tijde verantwoordelijk bent, geloof ik toch niet. In zekere zin is dit een soort diefstal, als een paard echt gestolen wordt kun je niet aansprakelijk zijn voor wat de dief er mee doet, dat is te gek voor woorden.

Dat is het idd en daarom stelde ik hier de vraag over hoe en wat, ze gaan idd stappen ondernemen.
En terrecht!

Ik heb dit nog nooit meegemaakt in mijn paardenleven, dat voor een prof.pensionstal ze mogen zich diep en diep schamen.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:14

Lijkt me niet helemaal de bedoeling.. Ik zou opzoek gaan naar een andere stalling!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:31

mysa schreef:

Toch wel, als jij zonder mijn toestemming mijn pony uit de wei plukt en daar gezellig mee naar buiten gaat en een deuk in een auto krijgt, ben ik aansprakelijk :j

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 11:49

stef schreef:
mysa schreef:

Toch wel, als jij zonder mijn toestemming mijn pony uit de wei plukt en daar gezellig mee naar buiten gaat en een deuk in een auto krijgt, ben ik aansprakelijk :j

Eigenlijk een kromme regeling van de verzekering.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:11

dynamiek schreef:
Eigenlijk een kromme regeling van de verzekering.

Jouw verzekering zal de schade betalen en dit dan hoogstwaarschijnlijk weer proberen te verhalen op de joyrider. Dit is ten behoeve van het slachtoffer dat schade heeft geleden, zodat die niet jaren hoeft te wachten op schadevergoeding terwijl jullie uitvechten wie er aansprakelijk is. Voor degene die schade heeft geleden is het dus niet krom. ;)

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:14

het trouwens niet altijd zo dat jij verantwoordelijk bent. Als ze het dier meenemen zonder dat je ervan weet en ze op dat moment het dier leiden enzo worden zij aangezien als aansprakelijk. Als iemand jou dier meeneemt maar jij van te voren aanwijzigingen geeft van dit niet doen dat wel doen etc dan ben je wel aansprakelijk. Betje vrage regels idd maar denk dat in dit geval de eigenaar niet aansprakelijk zal gesteld worden indien er iets gebeurd zou zijn geweest.

hoe zit ht verder met de situatie? pony al verhuisd?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 13:15

Eigenaar van de pony gaat vandaag haar verslag doen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:20

Krijg beelden hoe hij met ander mans spullen/dieren omgaat. vraag mij af of jullie de enigen zijn. Zo is het makkelijk geld verdienen aan andersmans spullen en dieren......heel bijzonder.....

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:21

Wat een verhaal zeg! Ik had ook gezorgd diegene terug te pakken en dus inderdaad een vergoeding van de kosten te eisen, jullie wel stalgeld betalen maar zijn konden zo wel dubbel verdienen aan dat dier.

Schandalig!!!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:26

Nou...........een flink aantal jaren geleden is de auto van een kennis gestolen. Die auto is vervolgens gebruikt bij een overval, en er is ravage aan ander verkeer aangericht. No way dat die kennis aansprakelijk was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:30

Die stalhouder kreeg een pittige rekening van me voor de huur van mijn pony, en vervolgens was 'ie een klant kwijt. Ontzettend onbeschoft dit.

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:33

Sonja schreef:
Die stalhouder kreeg een pittige rekening van me voor de huur van mijn pony, en vervolgens was 'ie een klant kwijt. Ontzettend onbeschoft dit.

Mee eens.
Ronduit onbeschoft... :j

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 13:52

Wat zou ik boos zijn als ik erachter zou komen dat de pensioneigenaar mijn paard zou gebruiken en daar ook nog eens geld aan zou verdienen..

Ben benieuwd naar het verhaal van je kennis straks.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 10:33

mysa schreef:
Nou...........een flink aantal jaren geleden is de auto van een kennis gestolen. Die auto is vervolgens gebruikt bij een overval, en er is ravage aan ander verkeer aangericht. No way dat die kennis aansprakelijk was.

Dan stond de auto wss al bekend als gestolen. Deze pony (en misschien wel pony's) niet. Stalbaas kan zo maar vertellen bij schade dat er toestemming was. Probeer dan maar eens te bewijzen dat dat niet zo was. Daarom aangifte doen. Maar beste is meteen vertrekken en eventueel een pittige rekening sturen.

renate85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 23:49

dynamiek schreef:
Het schijnt zelf te zijn dat ze 4 paardjes in een trailer vervoer hebben !

... misschien hebben deze mensen wel meerdere keren heen en weer gereden om de pony's te halen.
Of was je er bij?
Laatst bijgewerkt door renate85 op 08-06-11 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 10:21

renate85 schreef:
dynamiek schreef:
Het schijnt zelf te zijn dat ze 4 paardjes in een trailer vervoer hebben !

... misschien hebben deze mensen wel meerdere keren heen en weer gereden om de pony's te halen.
Of was je er bij?

Ik was er niet bij! maar was ik er maar bij geweest, dan was het ~~}> geweest staleigenaar hoort van andermans dier af te blijven!