Scheuren met de trailer meer regel dan uitzondering

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rijden met de trailer gewoon t gas intrappen?

Poll eindigt op

Heb geen ervaring met het rijden van zo'n combinatie
6 (3%)
Ik heb geen BE rijbewijs maar dit zou ik zeker niet doen
31 (17%)
Ach m'n auto heeft er geen probleem mee als ik 110km rijd met een gevulde trailer
6 (3%)
Wat is er mis mee om 100km te rijden maar 10km meer dan de toegestane snelheid!
18 (9%)
Ik houd me aan de snelheid omdat ik graag m'n paard nog een keer in de trailer wil krijgen
100 (54%)
Toegestane snelheid 90km nou ik rijd op de snelheid liever 70km
17 (9%)
Kom zeg wees geen moraalridder harder met die kar!
4 (2%)

Totaal aantal stemmen: 182

Sjolvir

Re: Scheuren met de trailer meer regel dan uitzondering

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 15:49

Vind persoonlijk, mijn trailer beladen achter mijn auto lekkerder liggen, dan onbeladen.
(1 1/2 paards)
Laatst met een 2 paards met daarin 2 paarden op stap geweest, merk je ook niet dat je extra paard mee hebt. (qua rijden dan, behalve bij de brug bij stal, maar dat is ook wel heel aparte...)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 16:04

Vraagje, is het echt zo dat voor je paard 90 of 120 weinig verschil maakt? Ik snap namelijk wel dat het snelheidsverschil niet veel uitmaakt, maar de rijwind en daardoor het geluid in de trailer misschien wel?

Stomme vergelijking hoor, maar in mijn auto met alleen arko, kan ik dus echt geen 120 rijden met de ramen open, dan waai ik eruit en wordt ik knettergek van het lawaai. Maar met 100 is dat beide geen probleem...Krijg je niet een vergelijkbare situatie met een trailer, ookal is die alleen aan de achterkant open?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 16:11

_Esther_87_ schreef:
Vraagje, is het echt zo dat voor je paard 90 of 120 weinig verschil maakt? Ik snap namelijk wel dat het snelheidsverschil niet veel uitmaakt, maar de rijwind en daardoor het geluid in de trailer misschien wel?

Stomme vergelijking hoor, maar in mijn auto met alleen arko, kan ik dus echt geen 120 rijden met de ramen open, dan waai ik eruit en wordt ik knettergek van het lawaai. Maar met 100 is dat beide geen probleem...Krijg je niet een vergelijkbare situatie met een trailer, ookal is die alleen aan de achterkant open?

Nope, maakt niet uit. Wanneer ik met open schuifdak rijdt, maakt het niet zoveel uit of ik nu 90 of 120km/h rijdt.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 16:55

Ok, dat is wel fijn om te weten! Dan hoef ik me ook geen zorgen te maken als het eens wat harder gaat omdat je moet inhalen (caravan oid)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 18:21

ikke schreef:
colette_007 schreef:
Ligt beetje aan de situatie, ik heb ook een BE rijbewijs, en met 1 paard of lege trailer rij ik ook tegen de 100 aan soms, (als het rustig is op de weg). Met 2 paarden houd ik me mooi aan 90 omdat je remweg etc dan veel veranderd.
Ik rij wel door ja, maar in bebouwde kom etc rij ik gewoon rustig.
Inhalen met trailer doe ik amper, of er moet zo'n 70/80km tuffer op de snelweg zitten.

Denk je nu echt dat die 700kg het 'm doet?
Wat zou het uitmaken in remgedrag of je combi 4200kg weegt of 3500kg? Neem van mij aan, dat maakt geen verschil. Dat verschil zit tussen je oren. Zeker wanneer je dat afzet tegen het feit dat de combi ontworpen is voor een treingewicht van 6600kg!

Ik weet uit ervaring dat dat heel veel uitmaakt. ;) meer dan 20% extra gewicht maakt je remweg er niet korter op.

Trouwens; er is geen wet tegen 80 km/u rijden op de snelweg. Ik rij zelf ook meestal rond de 90 maar erger me niet aan mensen die dat niet doen. Ook niet wanneer ik in de vrachtwagen rij.
Beetje jammer dat veel mensen zich niet kunnen beheersen. (in t verkeer)

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 18:36

Heel eerlijk? Ik vind het niet fijn om 90 te rijden op de snelweg. Meeste vrachtwagens rijden nog harder. Ik rijd altijd harder. Kan wel rond de 110/120 zitten, vind dit zelf veel fijner en de paarden ook. Wel opletten natuurlijk met bochten werk en optrekken/remmen.

Zowel met 1 paard als met 2 paarden

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 18:46

De meeste vrachtwagens kunnen niet eens harder dan 90. (ze mogen niet harder kunnen.) Punt is dat jij dénkt dat je 90 rijdt. ;)

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 18:48

Nee hoor ik weet wel degelijk zeker dat die harder kunnen en ook harder gaan!
Ik zeg toch ook dat ik weet dat ik harder dan 90 rijdt;)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 18:52

Vrachtwagens zijn allemaal begrensd, hooguit is de begrensing niet goed en rijden ze op JOUW teller 95.

Als jij met een trailer een vrachtwagen in je kont hebt, doe JIJ het verkeerd.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 18:53

Je vergist je. Het kan nl. niet. (of het moet al zo ongeveer een old timer zijn. ;) )
Vrachtwagens zijn begrensd op 89km/u. Hoger mogen ze ook niet afgesteld staan.
Feit is dat veel snelheidsmeters van personenwagens afwijken en niet de werkelijke snelheid aangeven.
Die van een vrachtwagen wordt iedere 2 jaar geëikt en is dus veel nauwkeuriger.

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 19:39

hoe kan het dan dat ze toch harder rijden een aantal?!en niet op mijn autoteller alleen, maar ook op de eigen tellers?!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 20:04

Berg af gaat die van mij ook wel 120. :)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 20:23

Knollboll schreef:
hoe kan het dan dat ze toch harder rijden een aantal?!en niet op mijn autoteller alleen, maar ook op de eigen tellers?!

dat kan je alleen weten als je in de kabine zit.

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:33

Daarom!

Maar dan voel ik me nu zeer vereerd om even te melden dat wij hier wel 2 hele bijzondere vrachtwagens hebben staan dan! Die beide over de 100 kunnen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:42

ik pas mn snelheid aan aan de omstandigheden. is het slecht weer/ veel wind of onrustig paard of druk op de weg zal ik vaak rond de 80 rijden zijn alle omstandigheden goed dan vaak 90/100. mn pa trekt wel eens door naar 120 als paardlief netjes staat. verder denk ik dat paard niet veel last heeft van snelweg of je 90 of 120 rijd. denk dat meer het binnendoor rijden het probleem is. hard remmen, hard optrekken hard door de bochten enz.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:54

Knollboll schreef:
Daarom!

Maar dan voel ik me nu zeer vereerd om even te melden dat wij hier wel 2 hele bijzondere vrachtwagens hebben staan dan! Die beide over de 100 kunnen.

hoe oud zijn die? en gebruik je die ook voor beroepsvervoer?

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:56

Ik reed een keertje mee naar drenthe met een docent, die had een trailer met paard achter de auto en die reed de hele weg 110-120 en zat ondertussen de helft van de tijd te bellen, handheld. nou ik scheet af en toe in me broek. ze had nog een oude koekblikauto ook. :x

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:16

tjoppie schreef:
Knollboll schreef:
Daarom!

Deze zijn van 1998 en 1999.
Ze worden sinds een jaar of 2 niet meer gebruikt voor beroepsvervoer.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 16:20

Ik rij gewoon netjes mijn snelheid het liefst gewoon 80/85 omdat ik mezelf daar prettiger bij voel.
Ik heb er een pesthekel aan die vrachtwagens die op je kont gaan hangen dus dan ga ik meestal tikje terug, zij erlangs en dan gewoon weer naar mijn snelheid.
Er wordt gewoon vaak geen rekening gehouden met trailers vind ik best jammer.

Ik ga volgend weekend weer naar de Veluwe maar met knikkende knieen hoor, ik vind altijd.. IK zet mijn pown in de trailer, IK wil ermee op stap dus IK moet er ook voor zorgen dat hij veilig aankomt.
Als er iets onderweg gebeurt zou ik het mezelf nooit vergeven.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 18:55

Knollboll schreef:
tjoppie schreef:

Deze zijn van 1998 en 1999.
Ze worden sinds een jaar of 2 niet meer gebruikt voor beroepsvervoer.

Dan zal de begrenzer er af zijn gehaald, en volgens mij was de begrenzer vanaf 2002 pas verplicht.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:02

ik mag dan nog niet rijden met een trailer der achter,
heb sinds 17 april dit jaar mn Btje pas.....
maar zodra ik bij iemand in de auto zit en de trailer der achtergeknoopt heeft en dan op de snelweg 100 gaat zeg ik er wel wat van.

zowieso bij mn vader als mn eigen paarden der in staat word ik ff beetje link....

zowieso krijg je flink problemen met de verzekering als er wa gebeurt en het blijkt dat je meer dan te hard hebt gereden. zelfs al is het je schuld niet.

ik zie het nut er niet van in om loerd hard te rijden, in de bebouwde kom, 15 of 30 zonne rijd ik absoluut niet harder.
50 km zone perfect 50 balen voor degene die achter me rijd en harder wil... hij haalt maar in als het kan.
80 is 80 maar soms ga ik perongeluk wel een beetje te hard richting de 90.

en de snelweg, tsja 120 is de toergang maar als ik even moet inhalen wil ik wel eens tot de 130 gaan omdat er anders andere wegpiraten zijn die ook die auto of vrachtauto willen inhalen en met meer dan 130 eraan komen scheuren.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:35

Zo reed mijn vader een keer mee met een kennis. Mijn vaders paard stond ook in zijn trailer.
En hoe hard hij de rotondes nam... Echt niet normaal.
Mijn vader heeft meermaals gezegt dat dat echt zachter moet, maar hij had er lak aan.
Voortaan kan hij met mijn vader meerijden en never meer andersom, dat snap je wel.

Overigens neemt deze man ook geen "gas" terug met paarden ingespannen voor de kar bij rotondes. Sterker nog, hij wil ook nog wel eens zijn combi voor een auto gooien op rotondes of door oranje bij stoplichten e.d. Ook hier wordt Wiegel dus niet meer bijgespannen als ze samen gaan rijden. Beide een eigen combi.

Tja, sommige mensen.... En het maffe is dat die vent met megaveel ervaring het blijkbaar totaal niet begrijpt en dingen zegt als, kan makkelijk.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 15:56

rotondes te snel nemen leert mn paard mn vader wel af.
de eerste keer dat hij die "normaal" nam vloog ze bijna onderuit, ze kan nl in de bochten een beetje dramatisch doen dus vanaf dat moment worden rotondes zeer fijn langzaam genomen.