Wat zijn mijn rechten? Paard gekocht 3x Kreupel in 2 maanden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:20

Silly1972 schreef:
Sancha schreef:
Misschien heb ik er overheen gelezen...Maar wie zegt dat dit een oude blessure is en verzwegen is door de vorige eigenaren?

Wellicht is er iets in de wei gebeurd. Hij was inmiddels niet goed toen je hem die dag uit de wei haalde?

Dat weet ze ook niet zeker, ze vermoed het alleen

Denk niet zozeer vermoedde. Ik kaartte het aan als mogelijkheid.
TS geeft zelf al aan dat ze er vanuit gaat dat het bij haar ontstaan is :)

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 19:21

@ Silly1972
Hij zat wat vast, beide kanten, links wel erger als rechts, maar ze heeft hem los gemaakt.
Over ong 2 weken komt ze weer.

@ Ladygiroc
Nou, nee niet echt eigenlijks.. wel is dat ie wat onregelmatig loopt onder het zadel, maar niet kreupel.

KellyDV_oud

Re: Wat zijn mijn rechten? Paard gekocht 3x Kreupel in 2 maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 19:21

@ Ladygiroc
Nee helemaal niet, ik sluit het niet uit dat het niet bij mij is gebeurd, maar denk t niet.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:23

KellyDV schreef:
@ Silly1972
Hij zat wat vast, beide kanten, links wel erger als rechts, maar ze heeft hem los gemaakt.

@ Ladygiroc
Nou, nee niet echt eigenlijks.. wel is dat ie wat onregelmatig loopt onder het zadel, maar niet kreupel.

hmmm dat is niet ernstig nee , dat heeft ieder paard wle eens, daar kan je niet mee verder om uit te zoeken wat er is

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 19:24

Silly1972 schreef:
KellyDV schreef:
@ Silly1972

@ Ladygiroc

hmmm dat is niet ernstig nee , dat heeft ieder paard wle eens, daar kan je niet mee verder om uit te zoeken wat er is

Daarom ja :j

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:25

Ik weet niet wat jouw kliniek rekend, maar volgens mij kost het echt geen 10.000euro! (anders zou niemand dat toch doen :P )
Een rontgenologische keuring kost meestal tussen de 200 en 400 euro, iig dat zijn de bedragen die ik hoor van mensen die dat hebben laten doen (die van mij heb ik zelf gefokt en is alleen klinisch gekeurd voor de verzekering).

Dus zou nogmaals eens goed vragen wat het daar kost en anders eens een andere kliniek opbellen.

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 19:26

Bedankt voor de tip :)!

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 19:30

Een rontgenkeuring, is dat alleen van de benen of inclusief de hals en rug?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:35

KellyDV schreef:
Hihi ja, dat zal wel..
En dat klopt inderdaad, volgensmij mogen ze 4 stappen onregelmatig lopen.. nouja, dit waren er dus 2. :j

Snap ik nou dat je wist van een lichte peesblessure en dat je het paard dan alleen klinisch hebt laten keuren en dan 2 stappen kreupel als goed accepteert? Ik heb nog niet gelezen over foto's en echo's, dan weet je precies hoe het zit in de benen.

Dat je niet is verteld hoe de behandeling is geweest van die peesblessure en of hij daarna is afgekeurd of goedgekeurd, is toch wel een precair iets. Als het een duur paard was, dan heb je vast wel wat...maar je onderzoeksplicht is wel erg sumier geweest...

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 19:37

russel schreef:
KellyDV schreef:
Hihi ja, dat zal wel..
En dat klopt inderdaad, volgensmij mogen ze 4 stappen onregelmatig lopen.. nouja, dit waren er dus 2. :j

Snap ik nou dat je wist van een lichte peesblessure en dat je het paard dan alleen klinisch hebt laten keuren en dan 2 stappen kreupel als goed accepteert? Ik heb nog niet gelezen over foto's en echo's, dan weet je precies hoe het zit in de benen.

Dat je niet is verteld hoe de behandeling is geweest van die peesblessure en of hij daarna is afgekeurd of goedgekeurd, is toch wel een precair iets. Als het een duur paard was, dan heb je vast wel wat...maar je onderzoeksplicht is wel erg sumier geweest...

Even goed lezen, dat was een ander been!! Dat was achter, dit is Links voor.
Foto's willen ze niet maken, nouja, als ik een bak geld neerleg natuurlijk wel, of als ik er speciaal voor terug kom, omdat ze denken dat het niet in het been zit maar byv in de hals, schouder, rug, enz enz.
Laatst bijgewerkt door KellyDV_oud op 26-05-11 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:38

KellyDV schreef:
Ik ben erachter komen via Hyves ja.. ik heb alles opgeslagen ook :)..
En dat begrijp ik.
We zitten zelf ook moeilijk hiermee, we zijn aan het bedenken wat we gaan doen :=.

En hij is niet altijd kreupel, dus dan kunnen ze niet uitverdoven.

Als je niets wist van die stamceltherapie en het via hyves leest, heb je te maken met een verborgen gebrek en dan kan je je paard binnen 6 maanden terugbrengen....

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 19:39

russel schreef:
KellyDV schreef:
Ik ben erachter komen via Hyves ja.. ik heb alles opgeslagen ook :)..
En dat begrijp ik.
We zitten zelf ook moeilijk hiermee, we zijn aan het bedenken wat we gaan doen :=.

En hij is niet altijd kreupel, dus dan kunnen ze niet uitverdoven.

Als je niets wist van die stamceltherapie en het via hyves leest, heb je te maken met een verborgen gebrek en dan kan je je paard binnen 6 maanden terugbrengen....

Oke heel erg bedankt.. want dat is inderdaad het geval.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:41

Ik denk dat je eerst maar eens moet uitzoeken wat het is, en aan de hand daarvan vaststellen wat de mogelijke oorzaken zijn. Zodat je wellicht kunt nagaan waar het gebeurd is en of het het gevolg is van een oude blessure.
Wie zegt dat die stamcel therapie hiermee verband heeft?

Wie eist, bewijst. En zolang je bovenstaande niet zeker hebt, heb je niets te eisen.

Ja, onderzoeken kosten geld, dat is nu simpelweg zo.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:42

KellyDV schreef:
Een rontgenkeuring, is dat alleen van de benen of inclusief de hals en rug?

keuring van mijn paard koste 500 incl rug, maar daar zat ook klinische keuring bij dus trek er maar 100-150 af.

en toen ik apart foto's van zijn knie liet maken koste het me 70 euro voor 4 foto's

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:43

Voor zover ik het probleem nu begrijp, is het paard op dit moment niet kreupel genoeg ome en goede diagnose te kunnen stellen? Zou ik het dier deze week gewoon een s in het werk zetten, en kijken wat er gebeurt. Wordt het probleem erger, naar de kliniek voor een gedegen kreupelheids onderzoek. Als jij aan kunt tonen dat het een probleem is dat al aanwezig was bij de aankoop, heb je een kans dat het paard terug kan. Zit het in de weke delen dan heb je denk ik pech, de bewijslast ligt in dit geval bij jou, omdat het paard van een particulier gekocht is, het gaat dan erg lastig worden te bewijzen dat het dier al voor de koop geblesseerd was. Een goed kreupelheids onderzoek, met foto's gaat je geen 10.000 euro kosten, echt niet. Afhankelijk van hoeveel foto's er gemaakt worden ben je ergens tussen de 200 en de 600 euro kwijt, zonder verdere behandeling. Het lijkt nu misschien een boel geld, maar dan weet je wel waar je staat met dit dier, alvorens je er tijd en liefde en nog meer geld in stopt, kun je eventueel andere beslissingen maken.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:44

Het verhaal is een beetje onduidelijk voor mij.

je hebt geen geld om foto's te laten maken, maar op de kliniek heb je gezegd : maak maar foto's?

In een koopcontract staat er ook altijd iets over, meestal dat je dmv. een aangetekende brief de koop ongedaan kunt maken. Je hoeft dan niet eens een reden op te geven. Die ontbindende voorwaarde geldt natuurlijk niet als het paard bij de aankoop is goedgekeurd. Je zult dan toch 'tegenonderzoek'moeten laten doen....

De keuring van een dierenarts is volgens mij 14 dagen geldig, dus is het niet te bewijzen dat het een verborgen gebrek is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:45

KellyDV schreef:
Even goed lezen, dat was een ander been!! Dat was achter, dit is Links voor.
Foto's willen ze niet maken, nouja, als ik een bak geld neerleg natuurlijk wel, of als ik er speciaal voor terug kom, omdat ze denken dat het niet in het been zit maar byv in de hals, schouder, rug, enz enz.
Wij hebben dit paard voor €3.500,- gekocht.

Soms is het moeilijk om te zien op welk been ze nu echt kreupel zijn, ze gaan compenseren waardoor er weer overbelasting kan ontstaan...

Misschien een andere kliniek op gaan zoeken, eentje die beter advies kan geven omdat ze beter kunnen beoordelen en diagnosticeren. Er zijn DA die een oog hebben voor beweging van een paard en exact zien waar het euvel zit...

3500 euro is altijd een rib uit iemands lijf, maar voor een sportpaard een schijntje en dan heb je vaak al te maken met een paard met een gebrek. Afgekeurde sportpaarden worden vaak als leuk recreatiepaard verkocht en dan voor die prijs en als het dan fout gaat, wordt er vaak gerefereerd naar de slogan, "maar hij is recreatiepaard, dressuur kan hij niet meer, want hij is eigenlijk afgekeurd voor de sport".. kortom meestal zit de nieuwe eigenaar met de gebakken peren, maar in jouw geval denk ik dat je nog wel wat kan.

Een goede da zoeken in een goede kliniek en laat hem een onderzoekskeuring doen met de wetenschap die je nu hebt om te zien of aantoonbaar eerdere blessures aanwezig waren..

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 19:46

Nou kijk, we hebben veel voor ons paard over, maar omdat we gehoord hadden van een Kliniek als je hem echt 100% wil onderzoeken dat je rond de €10.000,- zit, dat hebben we niet.
Bijvoorbeeld foto's, als dat rond de €500,- zit, gaan we dit waarschijnlijk ook wel doen.

En oke, dat van die 14 dagen wist ik niet, heel erg bedankt daarvoor ook! Maar hij was wel binnen die 14 dagen de 1e x kreupel.

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:47

10.000 euro voor kreupelheidsonderzoek???j
Ik heb mijn paard na laten kijken, dat is buigproef, plek uitverdoven, nogmaals terug voor nog verder uitverdoven, foto's en ingespoten met ontstekingsremmers voor 1.000 euro.. En mijn paard liep ook niet kreupel maar startte met rijden vaak iets onregelmatig.
10.000 vind ik wel heel extreem :s

Particulier heb je niet zoveel rechten, je hebt hem wel laten keuren dus dat is netjes. HIj is ook gewoon goedgekeurd . Dus tja, misschien als je kunt bewijzen dat het dezelfde blessure is als die hij gehad heeft en dat die niet gemeld is dat je nog een punt hebt. maar ben bang..

Hoop voor je dat de blessure mee valt en je alsnog lekker kunt gaan rijden met je paardje.

Anoniem

Ik denk dat die persoon een nulletje te veel heeft gehad in zijn gedachten.

Want dan moet je wel een kudde meenemen :D

Cossie

Als ik dit soort dingen lees vind ik het erg jammer dat er geen database is voor behandelde dieren bij een kliniek of dierenarts. Soort medisch rapport van het verleden. Niet dat dit garanties geeft maar in ieder geval wel meer informatie.

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 19:48

@ russel
Veel mensen twijfelen inderdaad ook over de prijs.. ik heb niet ECHTE wedstrijd ambities, maar ik wil wel normaal kunnen rijden.
En als ik hem dan kreupel uit het land haal kan dat niet.

En misschien is het een goed idee om eens een andere kliniek te gaan zoeken.. ga ik zowizo nog ff over naar denken.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:48

Zelfs een scinti of een MRI kosten geen 10.000 :D ( been there, done that too, helaas)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 19:49

Eigenlijk zou het in het paspoort moeten staan, alles niet alleen de inentingen, maar ook de onstekingremmers met diagnoses erbij met stempels van DA's en klinieken en in de database met chipnummers zo wordt bedonderen al een stuk moeilijker, net zoals met de autopas....gewoon opvraagbaar...

KellyDV_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 19:50

@ Cossie
Het is er nog wel, maar dan moet eerst de vorige eigenaar toestemming geven.

Maar, als ik dus kan aantonen, dat ie dus stamcellenoperatie heeft gehad (Wat ik kan aantonen want heb de Hyves berichten) dan kan hij hier op terug?