Wat is mijn recht ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissMarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-11 10:20

anneliesdj schreef:
want?

Daar krijg ik geen rede bij....

anneliesdj

Re: Wat is mijn recht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:28

Zoek een da die aan huis komt met zijn apparatuur.
En anders loop je 't risico, dat het niet mag is ook alleen formaliteit.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:36

Anne_GTI schreef:
sarosxx schreef:
Een koper heeft onderzoeksplucht maar een verkoper ook een meldingsplicht

Als het zo overduidelijk is lijkt me niet dat dit stand houdt voor een rechtbank. Als ik een auto koop met een kras op de zijkant omdat ik de rechterkant van de auto niet ben gaan bekijken is er geen rechter die oordeeld dat de autoverkoper dit vooraf had moeten melden.

De mok was misschien zichtbaar maar de kreupelheid op dat moment misschien niet. Het gaat hier om een "familie" relatie met een koop op vertrouwen. Mok is te verhelpen dus dat zal het grootste probleem niet zijn. Maar ik vind de handelaar vreemd en niet correct reageren, garantie tot de deur komt het op neer.

aslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 15:49

jury schreef:
Saffier schreef:
Correct me if I'm wrong :+

Een handelaar heeft meldings plicht, een koper onderzoeks plicht. Maar aangezien een handelaar een prof. is gaat zijn meldings plicht boven het onderzoeks plicht van de koper (dit is in elk geval in NL zo).
De handelaar zal dus aan moeten tonen dat het paard niets mankeerde op het moment van de verkoop.

Ik zou zo snel mogelijk een DA erbij halen om wel "bewijs" voor jezelf te verzamelen, en niets over de telefoon afspreken maar alles via mail of aangetekende brieven.

he, he eindelijk een correct advies.

Maak afspraken (op schrift) met de handelaar over de kosten DA (als niet goed is dan kosten voor vk, als wel goed is voor jou bijvoorbeeld).
Zet niet goed lopen en de mok reeds nu alvast op de film.
Schakel je rechtbijstand in (als je die hebt).
Laat je niet overdonderen door de handelaar, vaak komen ze met allerlei voorstellen die het net niet zijn en ga daar dan dus niet mee accoord.

Hierin ga ik mee....waar ik nog aan toe wil voegen dat de verkoper wel moet leveren wat hij met koper is overeengekomen. Wanneer er in de overeenkomst niets is opgenomen over eventuele (verborgen)gebreken van het paard zal de rechter kijken of je geleverd hebt gekregen wat je in alle redelijkheid mag verwachten voor de prijs die je bent overeengekomen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:16

Ik vrees dat je geen poot hebt om op te staan. Ik snap ook eigenlijk niet waarom je de koop door hebt laten gaan als er zoveel aanmerkingen waren. Als ik alleen al lees hoe dit gegaan is, zou ik echt met een grote boog om het paard heen zijn gelopen.

Ten eerste is er de mok, dat had je toch kunnen zien voordat je het paard kocht? Ongelooflijk hoe je dat kan missen als het echt zo erg is als je genoteerd hebt. Ook neem ik aan dat je toch een proefritje maakt op een paard voor je het koopt, dan had je ook dat beenprobleem kunnen zien.
Ten tweede lijkt een keuring me het minste wat je doet voordat je een paard koopt. Als je op dat moment merkt dat de verkoper problemen gaat geven (niet jou dierenarts laten komen, per sé zijn dierenarts willen enz. enz.) dan zou ik de koop al laten schieten.
Ten derde geef je aan dat het contract er niet uit ziet en onprofessioneel is. Waarom heb je het dan getekend? Waarom heb je geen fatsoenlijk contract op laten maken? Het is natuurlijk gemakkelijk om eerst de boel te tekenen en nu het tegen zit ineens te gaan sputteren dat het niet professioneel is opgemaakt...
Ook het feit dat je nu ontdekt dat de verkoper al meerdere slechte paarden heeft verkocht volgens jou verandert niets.

Je koopt geen nieuwe fiets, je bent een paard aan het kopen. Als je zelf geen verstand hebt, zorg dan dat je iemand meeneemt die dat wel heeft... Dat had je echt een hoop ellende kunnen besparen..
Jemig, ALTIJD laten keuren, al koop je het paard van je beste vriendin. Je ziet wat er van komt...

Over je rechten zou ik nu eens gaan praten met iemand die verstand heeft van dit onderwerp. Geloof dat er ergens op bokt een hippisch advocaat rondloopt... Ik neem aan dat dit alles te maken heeft met hoe lang je het paard al hebt, je onderzoeksplicht en de meldingsplicht van de verkoper en zo zijn er vast nog meer dingen.

Lusitana

Re: Wat is mijn recht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 17:28

Als hij een ander paard aanbiedt, is dat een mooie tegemoedkoming.

Overigens, omdat het een Andalusiër is, kan het voorbeen "probleem" een aanzet van Spaanse pas zijn als hij dat ooit geleerd heeft en jouw hulpen niet begrijpt. Ze zijn makkelijk te verwarren bij onduidelijke hulpen en geven iets wat ze denken dat je vraagt.
Of doet het paard dit ook los in vrijheid?